اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

ویتالیک بوترین: اتریوم بخشی از سهم بازار خود را از دست داده است

بنیانگذار اتریوم گفت که این کاهش سهم بازار امری «اجتناب‌ناپذیر و غیر قابل امتناع» بوده است

نکات برگزیده مطلب
  • ویتالیک بوترین(Vitalik Buterin) یکی از بنیانگذاران پروژه‌ی رمزارزی اتریوم، در جدید‌ترین مصاحبه‌ی خود اذعان کرد که اتریوم در حال از دست دادن بخشی از سهم و قدرت خود در بازارهای رمزارزی است و این روند کاملا «اجتناب ناپذیر و غیرقابل امتناع» بوده است.

مصاحبه‌ی ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین(Vitalik Buterin) یکی از بنیانگذاران پروژه‌ی رمزارزی اتریوم، در جدید‌ترین مصاحبه‌ی خود اذعان کرد که اتریوم در حال از دست دادن بخشی از سهم و قدرت خود در بازارهای رمزارزی است.

آقای بوترین طی سخنرانی خود در پادکست Unchained گفت که از دست دادن بخشی از سهم بازار برای هر دو پروژه‌ی رمزارزی کاملا «اجتناب‌ناپذیر و غیر قابل امتناع» بوده است. این توسعه‌دهنده‌ی ۲۵ ساله به پروژه‌های جدید بلاک‌چینی اشاره کرد که با اتخاذ رویکرد‌های مختلف، برای رسیدن به همان هدف نهایی اتریوم تلاش می‌کنند؛ بنابراین توانسته‌اند بخشی کوچکی از جامعه‌ی اتریوم را از آن بگیرند. وی در ادامه توضیح داد:

اتریوم بخشی از قدرت خود را از دست داده است. این امری اجتناب ناپذیر و غیرقابل امتناع بوده است. اتریوم واقعا اولین پروژه‌ی قرارداد‌های هوشمند عمومی بود. برای مثال، بیت‌کوین اولین رمزارز بود و در ابتدا ۱۰۰ درصد سهم بازار را در اختیار داشت. پس از مدتی این رقم به ۹۰ درصد رسید و امروز به ۵۵ درصد رسیده است. Vitalik Buterin

زمانی که از آقای بوترین پرسیده شد که در رابطه با کاهش سهم بازار اتریوم و تصرف جایگاه آن توسط پروژه‌ی دیگری ناراحت است یا خیر، وی با شوخی پاسخ داد که «بستگی به پروژه‌ی رمزارزی دارد. در صورتی که ترون جایگاه اتریوم را تصاحب کند، من بخش زیادی از امیدم به جامعه‌ی بشری را از دست خواهد داد.»

سهم بازار یک رمزارز چگونه محاسبه می‌شود؟

«سهم بازار» عبارت است از میزان سرمایه‌ی کل یک دارایی در بازار، در مقابل ارز کلی تمام دارایی‌های آن صنعت. بیت‌کوین(با نماد BTC) اولین رمزارز موجود در بازار رمزارزی بود و طبیعتا نسبت به دیگر پروژه‌های رمزارزی ارجعیت و سهم بیشتری دارد. این رمزارز با در اختیار داشتن بیشترین سرمایه‌ی در حال گردش(MarketCap) جایگاه اول بازار رمزارزی را به خود اختصاص داده است. با این وجود، افزایش پروژه‌های رقابتی و ظهور رمزارزها جدیدی همچون لایت‌کوین، دش و پس از آن رمزارزهای دیگری همچون داژکوین، ریپل، اتریوم و بیت‌کوین‌کش، باعث شد که رمزارز بیت‌کوین بخشی از سهم بازار خود را از دست داده و از کنترل ۱۰۰ درصدی بر روی بازار خارج شود.

با این حال، از دست دادن بخشی از سهم بازار به این معنا نیست که بیت‌کوین در حال کوچک شدن یا از دست دادن سرمایه‌ی خود است. در روز ۲۳ام آپریل سال ۲۰۱۳ مجموع سرمایه‌ی کل بازار رمزارزی(Total Market Cap) چیزی در حدود ۱/۵۹ میلیارد دلار بود،اما  امروز این رقم به ۱۴۱ میلیارد دلار رسیده است. به همین ترتیب، سرمایه‌ی در حال گردش بیت‌کوین نیز در تاریخ ۲۸ام آپریل سال ۲۰۱۳، حدود ۱/۵ میلیارد دلار بود.

گرچه سهم بازار بیت‌کوین امروز به ۴۸ تا ۵۰ درصد رسیده و نسبت به سال ۲۰۱۳ کاهش چشم‌گیری داشته، اما به این معنا نیست که ارزش و سرمایه‌ی بیت‌کوین سقوط کرده است؛ در نظر داشته باشید که سرمایه‌ی در حال گردش بیت‌کوین در حال حاضر به رقمی حدود ۷۱/۹۵ میلیارد دلار رسیده است. بیت‌کوین به عنوان یک پروژه‌ی مستقل همچنان مانند سال‌های قبل در حال شکوفایی است.

آیا بیت‌کوین در حال از دست دادن رتبه‌ی اول بازار است؟

از دیدگاه سرمایه‌گذارانبازار رمزارزی در حال حاضر بیشتر از هر وقت دیگری پروژه‌های مختلف رمزارزی در بازار وجود دارد. امروزه تجار و مبادله‌گران برای توزیع سرمایه‌ی خود گزینه‌های بیشتری در اختیار دارند و می‌توانند با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف میزان ریسک و خطر مربوط به دارایی‌های رمزارزی را کاهش دهند. اکنون سرمایه‌گذاران می‌تواند علاوه بر سرمایه‌گذاری به صورت بلند مدت، از سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی با سوددهی کوتاه مدت نیز بهره‌مند شده و به واسطه‌ی نوسان روزانه‌ی آن‌ها، سود کسب کنند.

البته لازم به ذکر است که تعداد کاربران و مبادله‌گران بازار رمزارزی نیز نسبت به گذشته شدیدا افزایش یافته است. براساس مطالعات منتشر شده توسط دانشگاه کمبریج در ماه دسامبر سال گذشته، تنها در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ تعداد کاربران صنعت رمزارزی دو برابر شده است. در بخش‌هایی از این گزارش آمده است:

با ترکیب داده‌های عمومی و یافته‌های بدست آمده از نظرسنجی‌ها، ما برآورد می‌کنیم که مجموع تعداد حساب‌های کاربری در پلت‌فرم‌های ارائه دهنده‌ی خدمات رمزارزی، در اواخر سال ۲۰۱۸ به رقم ۱۳۹ میلیون رسیده است. با استفاده از ترکیبی از داده‌های تایید شده‌ی کاربران و میانگین سهم حساب‌های تایید شده‌‌ی فوق الذکر، ما همچنین توانستیم برآورد کنیم در حال حاضر در سراسر جهان حداقل ۳۵ میلیون حساب وجود دارد که هویت مالک آن تایید شده است. University of Cambridge’s Study

افزایش پایگاه کاربری(User Base به تعداد کاربران فعال در یک شبکه یا محیط خاص گفته می‌شود) به این معناست که ارز فیات بیشتری به سمت بازار‌های رمزارزی روانه شده است که علاوه بر بیت‌کوین، به نفع دیگر رمزارزهای موجود در بازار نیز خواهد بود. تنها تفاوت باقی مانده این است که سرمایه‌گذاران در حال حاضر به جای بیت‌کوین بیشتر سرمایه‌ی خود را صرف سرمایه‌گذاری در دیگر رمزارزهای موجود در بازار می‌کنند، به همین دلیل است که بیت‌کوین به عنوان برترین و بزرگ‌ترین رمزارز موجود، بخشی از سهم بازار خود را از دست داده است.

کران پایین یا حداقل تعداد کاربران رمزارزی برآورد شده در سال‌های اخیر

آقای بوترین در گفته‌های خود اظهار داشت که این روند برای همه یک وضعیت برد-برد محسوب می‌شود و هیچ یک از پروژه‌های بلاک‌چینی برای رقابت با پروژه‌ی دیگری برنامه‌ریزی نمی‌کنند:

Vitalik Buterin

من می‌خواهم محیطی را ببینم که در آن رویکرد‌های مختلف رشد و موفق شوند. اتریوم می‌تواند برنده شود، در حالی که دیگر پروژه‌های رمزارزی که کار جالبی انجام می‌دهند نیز برنده خواهند بود. Vitalik Buterin

نظر شما در رابطه با گفته‌های آقای بوترین چیست؟ آیا از دست دادن بخشی از سهم بازار توسط اتریوم اجتناب ناپذیر بوده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

منبع
Newsbtc

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا