اخبار و مقالاتمقاله

شبکه‌های اجتماعی نقشی کلیدی در گسترش پذیرش رمزارزها ایفا خواهند کرد

بررسی پیامدهای ورود رسانه‌های اجتماعی به صنعت رمزارزی، میزان تاثیر در پذیرش رمزارزها و افزایش دسترسی به خدمات مالی

پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی همواره یکی از محبوب‌ترین روش‌های ارتباطی بین مردم سراسر جهان به حساب می‌آیند و با داشتن پایگاه‌های بزرگ کاربر فعال، همیشه توانایی بالقوه‌ای در گسترش و ترویج محصولات و فناوری‌های جدید دارند. آیا وجود این پلت‌فرم‌ها می‌تواند باعث افزایش دسترسی مردم به خدمات مالی و گسترش رمزارزها در بین کاربران شود؟ برای بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

رسانه‌های اجتماعی و رمزارزها

با وجود اینکه رمزارزها در حال تحمل فشار روند نزولی بر روی قیمت و ارزش خود هستند، اما کمپانی‌های مرتبط با فناوری و پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی بزرگی همچون فیس‌بوک و تلگرام هم اکنون در حال بررسی و آزمایش توکن‌های دیجیتال می‌باشند.

این کمپانی‌های بزرگ قصد دارند با بررسی صنعت رمزارزی، دانش فنی دیجیتال خود را افزایش داده و بفهمند که چطور یک پایگاه مشتری شامل چند میلیون کاربر و منابع انسانی خود را برای سرمایه‌گذاری و انتقال به فضای رمزارزی آماده کنند.

فیس‌بوک به دنبال راه‌اندازی رمزارز خودش است

براساس گزارشاتی که چند قبل منتشر شده است، کمپانی بزرگ فیس‌بوک(Facebook) در حال برنامه‌ریزی برای انتشار سکه‌های دیجیتالی خود است که به کاربران کمک خواهد کرد تا از طریق این پلت‌فرم پیام رسان، اقدام به انتقال و جابجایی پول کنند.

کمپانی فیس‌بوک در حال حاضر مالک دو پلت‌فرم Watsapp و Instagram می‌باشد و این دو پلت‌فرم در مجموع بالغ بر ۲/۷ میلیارد کاربر فعال از سراسر جهان دارند.

زمانی که این کاربران(که در سراسر جهان زندگی می‌کنند) بتوانند از طریق تلفن‌های هوشمند اقدام به جابجایی پول کنند، این امر تاثیر گسترده‌ای بر پرداخت‌های خُرد و درون برنامه‌ای خواهد داشت.

گفته شده که این ارز دیجیتال محلی برای ذخیره‌ی ارزش نیست، بلکه به نوعی یک «وسیله‌ برای انجام مبادلات» خواهد بود، به عنوان مثال یک ارز دیجیتال پایدار مرتبط با دلار آمریکا. گرچه این موضوع باعث ناپسند شدن ارز دیجیتال مذکور برای برخی کاربران می‌شود، اما در نهایت پتانسیل این را خواهد داشت که تغییر بزرگی در پرداخت‌های کوچک و خرد ایجاد نمایند.

همیشه شایعاتی وجود دارد که شرکت فیس‌بوک به دنبال ورود به عرصه‌ی خدمات مالی است. دیوید مارکوس(David Marcus) رئیس سابق پی‌پل(Paypal) از سال ۲۰۱۴ با این کمپانی همکاری دارد.

گزارش شده که ارز دیجیتال فیس‌بوک نیز همانند طرح ویژه‌ی حقوق صندوق بین‌المللی پول(IMF) به سبدی از ارزهای فیات مختلف از جمله دلار، یورو، ین و غیره مرتبط است.

Alibaba

کمپانی‌های بزرگ مرتبط با فناوری به صنعت مالی چشم دوخته‌اند

تاریخ همیشه تکرار می‌شود. تنها کافیست تا نگاهی به انقلاب فناوری‌های مالی چین بیاندازید. در این کشور شرکت‌های بزرگ اینترنتی به تدریج سرمایه‌ی خود را وارد صنعت خدمات مالی کردند. برخی از برجسته‌ترین این شرکت‌ها عبارتند از Baidu، Alibaba و Tencent. این سه کمپانی بزرگ که در مجموع با نام BAT شناخته می‌شوند، پس از اینکه با ارائه‌ی فعالیت‌های قبلی خود به یک پایگاه کاربر کافی رسیدند، ارائه‌ی خدمات مالی را آغاز نمودند. ارزش کمپانی خدمات مالی Ant(Ant Financial Services Group یکی از شرکت‌های تحت کنترل Alibaba) به تنهایی ۱۵۰ میلیارد دلار بالاتر از ارزش بانک گلدمن‌ساکس(Goldman Sachs) می‌باشد.

جالب است که این کمپانی‌ها به شکل متفاوتی فعالیت‌های خود را آغاز نموده‌اند.

Baidu یک موتور جستجوی اینترنتی است، Alibaba در سال ۱۹۹۹ با مشکلاتی روبرو شد و پس از گذشت ۲۰ سال، به یکی از ۱۰ کمپانی ارزشمند جهان تبدیل شد.

واضح است که ما در حال تجربه‌ی یک الگو هستیم. شرکت‌های مرتبط با فناوری معمولا در ابتدا با استفاده از تکنولوژی یک چیز منحصر به فرد ارائه می‌کنند، سپس یک پایگاه کاربر قابل توجه فراهم کرده و در نهایت وارد صنعت خدمات مالی می‌شوند.(منظور از پایگاه کاربر جمع‌آوری تعداد چشم‌گیری کاربر فعال در یک پلت‌فرم می‌باشد.)

این روند اصلا جدید نیست. گزارش شده که در ماه گذشته بانک JPMorgan نیز از ارزهای دیجیتال خودش رونمایی کرده است. به رغم وجود پذیرش رمزارزها توسط کمپانی‌های بزرگی مانند فیس‌بوک و JP Morgan که قطعا به رشد صنعت رمزارزها کمک شایانی خواهد کرد، آقای وارد بافت(Warren Buffet مدیرعامل کمپانی Berkshire Hathaway) همچنان بر ضد رمزارزها صحبت می‌کند.

ارزهای دیجیتال می‌توانند گنجایش مالی را افزایش دهند

علاوه بر موارد گفته شده، پلت‌فرم رسانه‌های اجتماعی تلگرام که در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر ماهانه‌ی فعال دارد، اعلام نموده که قصد ارائه‌ی رمزارزی خودش با نام Coin-Gram را دارد. کمپانی کره‌ای Kakao که در امور مختلفی از جمله رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند نیز در حال راه‌اندازی و توسعه‌ی رمزارز داخلی خودش است.

گرچه بسیاری از اقتصاد‌های نوظهور و کشور‌های در حال توسعه‌ی جهان تعداد زیادی کاربر فعال در پلت‌فرم‌های رسانه‌ی اجتماعی همچون Instagram،  Whatsappو Wechat دارند، اما بر خلاف این دنیای توسعه‌ یافته از یک سیستم مالی سنتی و مبهم بهره می‌برند.

حدود ۱/۷ میلیارد انسان در جهان وجود دارد که به اصطلاح «بدون بانک» هستند. این بندان معناست که این افراد هیچ دسترسی به خدمات بانکی و کارهای ساده‌ای مانند افتتاح حساب ندارند. همانطور که گزارشات بانک جهانی نشان می‌دهد:

حدود ۱/۷ میلیارد فرد بالغ در سراسر جهان بدون بانک هستند. دو سوم این تعداد مالک تلفن همراه هستند و این تلفن‌های هوشمند می‌توانند در جهت دسترسی به سرویس‌های مالی به آن‌ها کمک کنند. World Bank report

اینگونه موارد باعث می‌شود که کمپانی‌های رسانه‌ی اجتماعی بزرگی همچون فیس‌بوک برای ایجاد دسترسی به خدمات مالی برای افراد «بدون بانک»، ارزهای دیجیتالی خود را صادر نمایند.

البته باید یک نکته را در رابطه با این موضوع متذکر شد. این اولین مرتبه نیست که شرکت فیس‌بوک وارد فضای مالی می‌شود. این کمپانی قبلا نیز خدمات مالی مختلفی از جمله راه‌اندازی اعتبار فیس‌بوک(Facebook Credits) و هدایای فیس‌بوک(Facebook Gifts) را راه‌اندازی نموده که هرکدام در کمتر از دو سال به فراموشی سپرده‌ شده‌اند.

تنها گذر زمان به ما نشان خواهد داد که چطور یک کمپانی رسانه‌های اجتمالی می‌تواند به یکی از مهم‌ترین شرکت‌های خدمات مالی جهان تبدیل شود.

نظر شما در رابطه با تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر میزان پذریش رمزارزها در جامعه چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

منبع
Blokt

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا