اخبار داخلیاخبار و مقالات

آغاز هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع انقلاب بلاکچین در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد در حال برگزاری است

نکات برگزیده مطلب
  • بر اساس برنامه‌ی زمان ‌بندی، این همایش که در روز‌های ۹ و ۱۰ بهمن برگزار می‌گردد. علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با قرائت بیانیه‌ی افتتاحیه این همایش را آغاز کرد، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه‌ی تعاملات الکترونیکی دولت با بخش خصوصی سخن گفت، مهدی عبادی دبیر انجمن فین‌تک ایران دغدغه و چالش‌های صنعت بانکی را مطرح ساخت، سهیل نیکزاد عضو هیئت مدیره انجمن بلاکچین نیز با همین موضوع سخنرانی کرد، پائولو سیرونی در زمینه‌ی تاثیر فن‌آوری در مدل‌های جدیدی بانک‌داری سخنرانی کرد.

سخنرانان اصلی این همایش عبارتند از: محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی، علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، برت کینگ آینده ‌پژوه و نظریه پرداز، کارستن بارچ معاون مدرسه اقتصاد مونیخ، مهدی عبادی دبیر انجمن فین‌تک ایران، سهیل نیکزاد عضو هیئت مدیره انجمن بلاکچین و نیما امیرشکاری مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی.

«فناوری زنجیره بلوک و دفاتر توزیع‌شده»، «رمزارزها»، «سامانه‌های پرداخت جایگزین»، «فناوری‌های مالی، پرداخت و بانکداری باز»، «تقلب، پولشویی، کلاهبرداری و روش‌های مقابله با آن» و« تحول دیجیتال» ۶ محور اصلی همایش هشتم در نظر گرفته شده است.

هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

همچنین «تبیین و بررسی روندهای صنعت بانکداری و پرداخت با استفاده از فناوری‌ بلاک‌چین»، «تبیین و بررسی کلان روندهای بین‌المللی بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت»، «تبیین و بررسی تحولات ایجاد شده در حوزه فناوری اطلاعات با فناوری بلاک‌چین»، «بررسی و تبیین موانع و چالش‌های پیش‌روی صنعت بانکداری و پرداخت»، «تبیین و بررسی تحولات ایجاد شده در حوزه ارز رمزها»، «تببین و بررسی فضای جدید کسب و کار مالی» اهداف همایش بانکداری الکترونیک در هشتمین دوره است.

در کنار همایش، نمایشگاه تخصصی جهت معرفی دستاوردهای سـازمان‌های ارائه‌کننده خدمات بانکی کشور در حوزه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه علاوه بر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، شرکت‌هایی که در زمینه ارائه خدمات بانکی فعالیت دارند جهت معرفی خدمات، محصولات و توانمندی‌های خود حضور خواهند داشت.

انتخاب بانک‌ها و شرکت‌های برتر و نوآور یکی از فعالیت‌های جنبی همایش ‌سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است که این مهم در قالب جشنواره‌ها و مسابقات مختلف و با رعایت سه معیار نوآورانه‌بودن، کاربردی بودن و سودآوری بالقوه در دستور کار همایش قرار دارد.

اولین روز همایش

سخنرانی علی دیواندری، دبیر هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

علی دیواندری

 علی دیواندری صبح امروز در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت سخنرانی کرد. وی اظهار داشت: «برگزاری هرچه باکیفیت‌تر این همایش را بیش از پیش حس می‌کند. بر این مبنا برای به انجام رسانیدن چنین رسالت بزرگی، کمیته علمی همایش که متشکل از جمع کثیری از صاحب‌نظران و متخصصان کشور در حوزه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است پس از بررسی تحولات بین‌المللی و شرایط نظام بانکی کشور، تبیین «انقلاب بلاکچین» را به عنوان موضوع اصلی مباحث هشتمین همایش سالانه «بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت» انتخاب کرده است.»

دیواندری گفت: «واژه انقلاب در فناوری تداعی‌کننده تلاش و مبارزه برای رهایی از چارچوب‌های منسوخ گذشته است و مفهوم امروزی آن، غالبا با پیشرفت در ارتباط بوده و نشان‌دهنده‌ گسستن از گذشته به‌ منظور یافتن چشم‌اندازی نو برای آینده در قالب اهداف و آرمان‌های مشخص است. با این تعبیر، زمانی که از بلاک‌چین به عنوان یک انقلاب در نظام مالی یاد می‌شود، ضروری است که با یک بینش عمیق از ضعف‌ها و کاستی‌های بسترهای موجود و در نتیجه درک اقتضائات ایجاد تحول و در سطح بزرگ تر لزوم تحولی هدفمند برای رسیدن به یک نظام مطلوب، در این مسیر گام برداریم تا از کج روی‌ها، احساسات غیرمنطقی و توانایی‌های مبالغه شده که موجب انحراف از مسیر صحیح و اتلاف منابع می‌شود، پرهیز کنیم. حرکت در این مسیر از آن جهت اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد که بی‌شک با توجه به سرعت تحولات چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا و به طور خاص گسترش و نفود فناوری بلاک‌چین طی سال‌های اخیر، رهبری جهانی در آینده متعلق به کشورهایی است که بتوانند از ظرفیت‌ها و فرصت‌های پیش آمده به واسطه این انقلاب نهایت بهره را ببرند.»

وی ادامه داد: «با این مقدمه، اجازه دهید که در ادامه به بررسی ابعاد و اهمیت انقلاب بلاک‌چین بپردازیم و سپس برنامه‌هایی که در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک به منظور تبیین این ابعاد و شناسایی فرصت‌های موجود برای بهره‌گیری و پیاده‌سازی این فناوری در اقتصاد کشور در نظر گرفته شده است، معرفی شود.»

دبیر هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: «امروزه عملکرد نظام بانکی و اقتصاد جهانی بر اساس اعتمادی که به واسطه‌هایی نظیر بانک‌ها و دولت‌ها داریم، شکل می‌گیرد. در دنیای کسب و کار نیز برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها و عظیم‌ترین ثروت‌ها از طریق تبدیل‌شدن به یک واسطه شکل‌ می‌گیرد. این واسطه‌ها، با قرار گرفتن در نقش «نهاد اعتماد»، یک تراکنش و مبادله‌ای را بین طرفین به سرانجام رسانده و سهم خود را از این بین بر می‌دارند. تکنولوژی بلاک‌چین اما در تلاش است تا معنای اعتماد را به عنوان عنصری که در دل معماری سیستم‌های بشری شکل گرفته است، دوباره تعریف کند. این نظم جدید به طرفین اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به داشتن اعتماد به طرف مقابل و تنها بر اساس قواعد مورد پذیرش که در قالب الگوریتم‌های ریاضی تعریف شده، به انجام مبادله و تراکنش بپردازند.»

وی ادامه داد: «چنین تحولی باعث می‌شود که ماهیت اعتماد از «عامل انسانی» به «مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها» تغییر یابد و در نتیجه نه فقط صنایع بسیار قدیمی، بلکه بسیاری از فعالیت‌های تجاری که مدل کسب‌ و کارها آن مبتنی بر نهاد اعتماد و واسط شدن در مبادلات است در معرض این دگرگونی قرار خواهند گرفت. با توجه به اینکه ایفای این نقش در نهادها و واسطه‌گری‌های بخش مالی بیش از سایر بخش‌ها و صنایع برجسته است، کم توجهی در همراهی با تحولات ناشی از انقلاب بلاک‌چین می‌تواند در آینده نه چندان دور، صنعت بانکی را از فرصت‌های سودآور و ورود به مدل‌های کسب‌ و کار نوین محروم سازد.»

دیواندری افزود: «بدون تردید، نفوذ تکنولوژی دفاتر کل توزیع شده(DLT) در اتصال مجموعه‌ای از رکوردها بصورت زنجیره‌ای و قابل ردگیری قادر است به عنوان یکی از مهم‌ترین‌ فناوری‌های عصر حاضر معماری سامانه‌های پرداخت و تسویه بانکی، نقل و انتقالات مالی بین‌المللی، احراز هویت و اعتبار سنجی مشتریان، پایش سیستم و نظارت بر تراکنش‌ها را از منظر شاخص‌هایی همانند دقت و سرعت انجام فرآیند و هزینه تمام‌شده آن به عنوان معیارهای اصلی کارایی و کارآمدی دچار تحول اساسی نماید. علاوه بر این، هماهنگ‌سازی و تطبیق‌ راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری بلاک‌چین منجر به گسترش افزایش مشارکت مالی در سطح بازارهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و در مجموع گسترش اقتصاد مبتنی بر مشارکت خواهد شد و لذا می‌تواند نظم نوینی از اکوسیستم مالی را با بر هم زدن مرزهای جغرافیایی به وجود آورد.»

دبیر هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اظهار داشت: «با یک چنین چشم‌اندازی، کشورهای قدرتمند و توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری بلاک‌چین را با شتاب آغاز کرده‌اند و برخی سرویس‌های خود را نیز در حال حاضر در این بستر به صورت بین‌المللی عرضه می‌کنند. مزایا و تاثیرات غیرقابل انکار این فناوری در حوزه‌های مختلف باعث خواهد شد تا سهم قابل توجهی از تولید جهانی در دهه‌های آتی در بستر بلاک‌چین قرار گیرد. کاربردهای فراوان فن‌آوری بلاک‌چین، ضرورت تحلیل دقیق روندهای بین‌المللی در این عرصه و آماده‌سازی ذهنیت سیاستگذاران و مدیران ارشد بانکی در جهت پذیرش و همراهی با جریانات اصلی در صنعت بانکداری و نظام پرداخت را دو چندان می‌کند. امید است برگزاری این همایش بتواند در شناسایی نواقص زیرساخت‌های فعلی و رفع معضلات آن با تصمیماتی سنجیده و تعامل بین‌دستگاهی، موثر واقع شود و از این طریق بتوان ارزش افزوده‌های جدیدی در صنعت بانکداری نه فقط در داخل کشور بلکه در حوزه خاورمیانه و کشورهای همسایه ایجاد و ارائه کرد.»

دیواندری گفت:

بدین منظور، پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان بازوی پژوهشی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مرجع تخصصی شبکه بانکی در انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی آمادگی دارد تا با ارتقاء آگاهی فعالان صنعت بانکداری از فن‌آوری بلاک‌چین به عنوان یکی از نوآوری‌های متحول‌کننده صنعت بانکی در دهه آتی، مسیر حرکت بانک‌ها در این بستر را هموار نماید و از اجرای پروژه‌های غیرضروری که تنها منجر به هدر رفت منابع مالی شبکه بانکی می‌شود، جلوگیری نماید. یکی از کاربردهای متداول این فن‌آوری نوین، گسترش ارزهای مبتنی بر بلاک‌چین است که تحت عنوان رمزارزها شناخته می‌شوند. با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع از ارزها، همانند غیرمتمرکز بودن، پایین بودن هزینه‌های انتقال، سرعت بالا در انتقالات بین‌المللی و فرامرزی، در همایش امسال، محورهای مهمی همچون انواع رمزارزها، چارچوب‌ها و محیط‌های قانونی و مقرراتی، مسائل فقهی رمزارزها و کاربری رمزارزهای ملی، منطقه‌ای و جهانی مورد بررسی و تبادل نظر کارشناسان و متخصصان این حوزه قرار خواهد گرفت. علی دیواندری

دیواندری گفت: «ضرورت توجه به موضوع سامانه‌های پرداخت جایگزین و معرفی روش‌های نوین تسویه و پرداخت‌های تجاری به ویژه در شرایط تحریم باعث گردید تا در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت یکی از محورهای کلیدی به موضوع بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سامانه‌های پرداخت منطقه‌ای و پیام‌رسان‌های جایگزین اختصاص داده شود. در این زمینه برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که می‌توان با گسترش توافقات سیاسی و اقتصادی بین دولت‌ها، از رمزارزها برای انجام مبادلات بین‌المللی و تسویه وجوه استفاده کرد. به عنوان مثال کمپانی ریپل با بهره‌گیری از توکن مخصوص خود که نقش ارز واسط را در مبادلات دارد، یک شبکه تسویه ناخالص آنی برای تبدیل انواع ارز و نقل و انتقالات وجوه شکل داده است تا در این بستر مبادلات بین‌المللی بدون محدودیت مبلغ و به صورت فوری انجام شود. با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه و سلطه سامانه سوئیفت بر نقل و انتقالات بین‌المللی، بررسی و واکاوی ابعاد این راهکارها از اهمیت مضاعفی برخوردار است.»

وی افزود:

علاوه بر این، از دیگر موضوعاتی که در این همایش به آن پرداخته می‌شود، بحث فن‌آوری‌های مالی، بانکداری باز و دستورالعمل سامانه‌های پرداخت است که سبب نزدیکی هر چه بیشتر فن‌آوری و بانکداری و خارج نمودن کسب و کارهای بانکی از حالت سنتی می‌شود. در چنین شرایطی بانک‌ها با طراحی، راه‌اندازی و توسعه پلتفرم‌های بانکداری باز به تامین‌کننده بستر و سکوی نرم‌افزاری برای عملیات بانکی تبدیل می‌شوند که لازمه این امر نیز ارتقای کارکنان «فرآیندمحور» به کارکنان «دانش‌محور» در بانک‌ها است. تنها با اتخاذ چنین رویکرد و تحولی است که امکان ویژه‌سازی خدمات و عرضه محصولات متنوع و متفاوت برای هر مشتری به عنوان یک قسمت مجزا در بازاریابی خدمات و در نتیجه تلاش برای بقای بانک نه فقط در زنجیره ارزش بلکه فراتر از آن در شبکه ارزش ایجاد می‌شود. به سبب اهمیت این موضوع، تلاش شده است در محور تحول دیجیتال نیز ابعاد کارایی سیستم بانکی، استانداردسازی فرایندها، مدل‌های جدید کسب‌وکار و اتحادیه‌های بانکی و پرداخت توسط کارشناسان و متخصصان بحث و بررسی شود. علی دیواندری

دبیر هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در ادامه گفت: البته با وجود مزایا و کاربردهای متعددی که برای هر فناوری مالی و از جمله فناوری بلاک‌چین متصور است، موارد و مسائلی نیز وجود دارد که نباید تحت تاثیر فضای هیجانی پیرامون این فناوری قرار گیرد. به هر حال، رابطه بین تکنولوژی و جامعه نمی‌تواند در قالب یک رابطه علی و معلولی ساده خلاصه شود؛ بلکه با توجه به زیرساخت‌های جامعه‌ای که فناوری در آن نفوذ می‌کند، ممکن است پیچیدگی‌های متفاوتی ایجاد شود.

از این منظر یکی از موضوعات مهم، رویکرد قانون‌گذاری و تنظیم‌گری این فناوری در هر جامعه است که می‌تواند بنا به شرایط مختلف هر جامعه، ملاحظات متعدد و متفاوتی را به همراه داشته باشد. با وجود این، سیاستگذاران باید سعی نمایند که با توجه به ماهیت فناوری و فرآیند توسعه آن همواره محیط قانونی و حقوقی قابل پیش‌بینی و باثباتی ایجاد نمایند. در چنین شرایطی، قانون‌گذاری هوشمندانه و پاسخگو سبب افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران و گسترش کسب ‌و کارهای نوین در حوزه فناوری‌های مالی خواهد شد. به همین دلیل، بحث تقلب، پولشویی، کلاهبرداری و روش های مقابله با آن از دیگر محورهای این همایش است که علاوه بر توجه به فناوری‌های مقرراتی و نظارتی، موضوعاتی همانند احراز هویت قوی، تحلیل کلان داده‌ها، کاربردهای هوش مصنوعی در تشخیص و مقابله و حاکمیت داده بررسی می‌شود.

دیواندری گفت: در مجموع، برای ارایه به‌روزترین مباحث در این محورها، سعی شده است با دعوت از سخنرانان سرشناس خارجی و داخلی و برنامه‌ریزی ۱۶ کارگاه آموزشی، ۹ پنل تخصصی و بالغ بر ۴۰ سخنرانی، ابعاد و جوانب مختلف این موضوعات به همراه سایر مشکلات مبتلابه نظام بانکی کشور در حوزه‌ بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بررسی شود تا از این طریق هدایت مسیر نظام بانکی در حوزه بلاک‌چین و همچنین فرایند تصمیم‌سازی و کمک در وضع قوانین و مقررات با سهولت بیشتر و بینش جامع‌تری همراه شود.

دبیر هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اظهار داشت : بطور خلاصه می‌توان گفت، ذات فناوری بر ایجاد گسست و رهایی از چارچوب‌های سنتی و حرکت در مسیر تعالی و پیشرفت است. زمانی که عنصر «بی‌اعتمادی» ظهور تراکنش‌های غیرمتمرکز را یک رؤیا نشان می‌داد، انقلاب بلاکچین با هوشمندسازی فرآیندها بشر را قادر ساخت بدون نیاز به اعتماد، با یکدیگر مشارکت کنند و مراودات خود را به انجام رسانند. امروز با فراگیر شدن این تحول، کاربردهای خارق‌العاده‌ی در حال نفوذ و گسترش است. بر این اساس، بانک‌های ما نیز برای ادامه حیات خود باید بصورت هوشمندانه، فعالانه و عملگرایانه در این حوزه نقش ایفا کنند. بدیهی است در یک چنین مختصاتی، بانک‌ها و موسسات مالی که بخواهند کماکان بصورت سلسله مراتبی و با کنترل متمرکز به ارایه خدمات یکسان و مشابهی ادامه دهند، به تدریج از صنعت بانکداری الکترونیک حذف خواهند شد.

دیواندری در ادامه افزود: «تجربه انقلاب‌های صنعتی گذشته نشان می‌دهد که جایگاه کشورها در حوزه‌های مختلف متاثر از توانایی و ظرفیت‌ آنها در استفاده از دانش و فناوری است. شاید به سبب ساختارهای گذشته، کشور ما نتوانسته است به خوبی از فرصت‌های پیش‌آمده از تحولات صنتعتی در رشد و توسعه خود استفاده کند، اما رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر و عرضه محصولات نوین در حوزه‌های پزشکی و نانو فناوری نشان می‌دهد که اگر بسترهای شکوفایی وجود داشته باشد، جوانان متخصص این مرز و بوم می‌توانند صرفاٌ مصرف‌کننده نهایی دانش و تکنولوژی نباشند و بلکه در مقابل صادرکننده این گونه محصولات و فناوری‌ها نیز باشند.»

وی گفت:

بر این اساس، از آنجا که بخش مالی و صنعت بانکداری هر کشور یکی از بارزترین و ملموس‌ترین حوزه‌هایی است که جلوه‌گاه عینی کاربرد فناوری است،. اکنون در مسیر انقلاب ‌بلاک‌چین می‌توان با ارایه یک پاسخ سیاستی مناسب با استفاده از تجارب موفق بین‌المللی، تجربه ارزشمند و سودآوری را برای اقتصاد ایران و کسب‌وکارهای داخلی خلق کنیم. هشتمین همایش بانکداری الکترونیک با محوریت این تحول می‌تواند با توجه به گفت وگوی کارشناسان ارشد نظام فناوری، مالی و بانکی کشور در ایجاد موقعیت هم افزایی برای تحقق تحول در نظام بانکداری با استفاده از بلاک‌چین و بررسی دیدگاه‌ها موقعیت مناسبی را فراهم کند. علی دیواندری

میزگرد فرصت ها و چالش های کسب و کارهای نوپا

علی دیواندری در میزگرد فرصت ها و چالش های کسب و کارهای نوپا

دبیر هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با شرکت در میزگرد فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کارهای نوپا اعلام کرد: «واقعیت‌هایی که بلاکچین و تحولاتی که ایجاد می‌کند آن را درک کنیم و ببینیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و بسیار تلخ و دردآور است که نهادهای بزرگ ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»

دبیر هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: «بانک مرکزی از دو جهت به این موضوع ورود پیدا کرده است. ابتدا بحث تعیین تکلیف این حوزه است و کسب و کار بانکی با این انقلاب تحت تاثیر قرار می گیرد که موضوع نظارت بر سیاست‌گذاری بانک مرکزی در این مسئله ویژه و مهم است.»

وی افزود: همچنین خود پول و کارکردهای آن نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و به همین دلیل بانک مرکزی نمی‌تواند  در این بازی وجود نداشته باشد و موضوع دوم فعالین این حوزه هستند و استارتاپ‌های زیادی که در این حوزه فعال هستند و فین تک‌ها که نقش تعیین کننده‌ای را بازی می کنند.

دیواندری تصریح کرد: «بانک مرکزی مقررات‌گذار این مسئله است و از این جهت باید به استقبال این تغییرات رفت و باید راجع به آن فکر کرد و بانک مرکزی اثبات کرده که نگرانی ندارد، وارد موضوع می شود، بحث می کند و از تغییرات استقبال می‌کند. در زمینه فین تک حرکت‌های متعددی آغاز شده که مورد حمایت بانک مرکزی قرار گرفته است.

علی دیواندری در ادامه مباحث پنل فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کارهای نوپا درباره این که آیا ساختار دولتی ما آماده این است که انقلاب بلاکچین را جدی بگیرد گفت: «اتفاقی که در حال حاضر رخ داده و فن‌آوری‌های جدید ظهور پیدا کرده‌اند این است که همه باید فناوری‌های جدید را بپذیرند و از آن استقبال کنند. از سویی دیگر امنیت و ثبات هم یکی از مسائل مهم این حوزه است و در کنار آن باید با نوآوری‌ها هم به صورت کامل و جدی برخورد شود.»

دبیر هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: «باید پذیرفت که سیستم‌های پرداخت و مالی نیاز است که با واقعیت‌های فعلی همگام سازی کنند و یکی چالش‌های بزرگ بانکی این است که باید با تحولات این حوزه کنار بیایند و البته در خیلی از بانک‌ها این اتفاق رخ داده است و این تحول می‌تواند جزییات و تنوع خدمات زیادی را برای مشتریان ایجاد کنند. دیواندری اضافه کرد: «استارت آپ‌ها می‌توانند مکمل‌های خوبی برای خدمات فعلی باشند و کارهای بزرگی انجام دهند و در سیستم پرداخت کشور تاثیر گذار باشند.»

وی درباره نتایج خروجی همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت و گزارش‌هایی که منتشر می‌شود و تاثیر‌گذاری آن در حوزه سیستم بانکی گفت: «این همایش از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار است به طوری که حضور شرکت‌ها، بانک مرکزی و نهادهای مرتبط باعث می شود تا یک اکوسیستم جدی شکل بگیرد و بسیاری از تحولات و ایده‌ها از گفت و گو و نشست‌های این همایش نشات می‌گیرد که نشان می‌دهد برگزاری این همایش تاثیرگذاری تحول برانگیز را در پی خواهد داشت.»

دبیر هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در ادامه اعلام کرد: «لازم می‌دانم از شرکت‌هایPSP، حوزه آی تی(IT) بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی که در زمینه آی تی فعالیت می‌کنند، تشکر کنم. چرا که در حال حاضر خدمات و ابزارهایی که وجود دارد با تلاش‌های این مجموعه‌ها شکل گرفته است. اگر یک اکوسیستمی به استارتاپ تبدیل می‌شود معنای آن جایگزینی مجموعه‌های قبلی نیست و همه در جای خودشان قرار دارند و باید مکمل همدیگر باشند چرا که هر یک از سهم بسزایی برخوردار هستند.»

محمدجوادآذری جهرمی در میزگرد فرصت ها و چالش های کسب و کارهای نوپا

آذری جهرمی

محمدجوادآذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که پست بانک به دنبال توسعه فناوری بلاکچین به عنوان پیام رسان بانکی است، اظهار داشت:

بحث رمزارزها یک بحث تکنولوژی است که پست بانک به عنوان بانک تخصصی حوزه فناوری اطلاعات توسعه زیرساخت پیام رسان بین شعب مبتنی بر فناوری بلاکچین را در دستور کار قرار داد تا نتایج حاصل از ایجاد این زیرساخت و عملیاتی شدن آن به بانک مرکزی ابلاغ شود. محمدجوادآذری جهرمی

آذری جهرمی افزود: «پست بانک در زمینه ارز رمزنگار تولید یک نمونه تحقیقاتی را در دستور کار قرار داد که بر این اساس پست بانک مسئول تامین مالی نیازهای پژوهشی و پژوهشگاه ارتباطات ایران مسئول انجام و تولید نمونه رمزارز شد.»

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بدنبال توسعه پژوهشی در حوزه ارزهای رمزنگار و بلاکچین است و در همین راستا اقداماتی را با پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی انجام داده است.»

وزیر ارتباطات با اشاره به اقدامات مشترک وزارت ارتباطات و بانک مرکزی گفت: «کمیته‌ای برای مقررات‌گذاری برای حوزه پرداخت الکترونیک و فناوری‌های مالی تشکیل شده که در آن وزارت ارتباطات با بانک مرکزی قانون‌گذاری در این  حوزه را با هماهنگی یکدیگر انجام می دهند و هدف این کمیسیون برگزاری جلساتی مرتب و رشد بیشتر در صنعت پرداخت و فناوری اطلاعات است.»

ناصر حکیمی در میزگرد فرصت ها و چالش های کسب و کارهای نوپا

ناصر حکیمی معاون فناوری بانک مرکزی، در خصوص پیش‌نویس سیاست‌نامه بانک مرکزی در زمینه‌ی رمزارزها اظهار کرد: «پیش نویس سیاست‌نامه‌ی رمزارزها، به معنای سیاست‌گذاری نهایی نیست؛ بلکه این پیش نویس برای نظردهی اعلام شده است؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که در مقررات گذاری، شما معامله می‌کنید، یعنی اگر بخواهید مقررات خوبی بگذارید، باید معامله کنید، اما اگر قرار است که مقررات اجرایی نشود، هیچ‌گاه به روش خوبی سیاست‌گذاری نخواهد شد. مقررات خوب بیزینس، بین رگولاتور و مشارکت کننده شکل می‌گیرد.»

وی افزود: «همه قدرت دست رگولاتور نیست، در کشور قوانین زیادی وجود دارد؛ ضمن اینکه همه جای دنیا فین تک سرعت بیشتری نسبت به دولت دارد و دولت نمی تواند وارد جزئیات شود.»

میزگرد چرا انقلاب؟ چرا بلاک‌چین؟

علی میرزایی اسکویی مدیرعامل شرکت سیتکس عصر امروز در میزگرد چرا انقلاب؟ چرا بلاک‌چین؟ گفت: «در سال ۲۰۳۰ ابرکامپیوترها وارد چرخه زندگی انسان‌ها با ظرفیت پردازشی بالایی می‌شوند، زمانی که ساتوشی ناکاماتو بلاکچین را معرفی کرد، پاسخ مطلق سوالات را نداد و بسیاری ابهامات در خصوص آن وجود دارد.»

وی ادامه داد: «فناوری بلاکچین مقدمه‌ای برای توزیع قدرت است و صرفا در حوزه مالی و بانکی کاربرد ندارد و در سایر حوزه‌ها می‌تواند یک راهکار زیرساختی باشد. مدیرعامل سیتکس تاکید کرد: بلاکچین یک شروع زیرساختی است که ایده‌ای مبتنی بر این فناوری ایجاد خواهند شد و همه این مسئله باعث می‌شود تا بلاکچین یک انقلاب باشد.»

میرزایی خاطر نشان کرد: «تمامی انقلاب‌ها بر علیه کسانی است که قصد ندارند تا تغییر کنند؛ همانطور که دکتر دیواندری تاکید کردند بلاکچین یک فرصت بسیار خوب است. وی تاکید کرد: رمز ارز ملی قرار نیست جای بیت‌کوین را بگیرد یا تحریم‌ها را دور بزند و تمامی مشکلات کشور را حل کند، اما اجرای درست آن به نفع کشور خواهد بود.»

نوش آفرین مومن واقفی، معاون امنیت شرکت خدمات انفورماتیک نیز در میزگرد چرا انقلاب؟ چرا بلاک چین؟ با اشاره به انقلاب بلاکچین و نگاه‌ها به این فناوری گفت: «انقلاب‌ها می‌توانند دستاوردهای بد یا خوبی داشته باشند و از سویی می‌تواند دستاوردهای خوب را از بین ببرند و انقلاب بلاکچین نیز از همین دسته از انقلاب‌هاست که می‌تواند ضربه‌ای وارد کند یا چالش ها را برطرف کند.»

وی افزود: «فناوری بلاکچین، انقلاب اشیا است که از ترکیب اینترنت اشیا و هوش مصنوعی ایجاد می‌شود و در هوشمند‌سازی تحولی بزرگ را به دنبال دارد. معاون امنیت شرکت خدمات انفورماتیک خاطر نشان کرد: «اگر بتوانیم واقع بینانه با بلاکچین برخورد کنیم، می‌توانیم از مزایای فناوری زنجیره بلوک استفاده کنیم و امیدوارم ما بتوانیم از آن استفاده کنیم.»

وی تاکید کرد: «هاروارد معتقد است در ۱۰ سال آینده، فناوری بلاکچین دستاوردهای خوبی را به دنبال داشته باشد؛ بانک‌های مرکزی، غول‌های فناوری و شرکت‌های نوپا به دنبال بهره‌گیری از این فناوری هستند که نشان می‌دهد تا علاقه‌ای فراگیر از سوی کسب و کارها و رگولاتورها به این فناوری وجود دارد.»

مومن واقفی با بیان این‌که احراز هویت از دستاوردهای اصلی فناوری بلاکچین است، اظهار داشت: «ایجاد پروتوتایپ برای بررسی رمز ارزها است و بسیاری از بانک‌های مرکزی از جمله بانک مرکزی ایران برای تحقیق و بررسی درباره کاربردهای آن اقداماتی انجام داده است.»

وی با اشاره به رمز ارز ملی افزود:

رمزارز ملی با پشتوانه ریال می‌تواند در نهایت به ایجاد یک کیف پول آفلاین منجر شود تا مشکلات چاپ اسکناس با توجه به محدودیت‌ها را خنثی کرد. نوش آفرین مومن واقفی

بهرنگ صادقی، مدیر توسعه تکنولوژی شرکت فرابورس ایران نیز درباره فرآیند خلق ثروت گفت: «برای تولید ثروت باید یک شبکه به صورت هماهنگ، فعالیت انجام دهد؛ اعتقاد دارم ثروت از جابه‌جایی کالا، ثروت و داده تولید می‌شود.»

وی با اشاره به دستورالعمل‌ها و شرایط پذیرش تکنولوژی‌ها گفت: «تکنولوژی باید مورد قبول مسائل شرعی باشد و در عین حال تراکنش‌ها قابل ردگیری شود چرا که نیاز حاکمیت به شمار می‌رود؛ از سویی دیگر این فناوری بتواند اطمینان دهد تا جعلی در شبکه بخصوص در شبکه‌های مالی با توجه به اهمیت بالا ایجاد نشود، می‌تواند در تولید ثروت موفق باشد که در بلاکچین شاهد آن هستیم‌ و فناوری زنجیره بلوک می‌تواند در کشور به موفقیت دست پیدا کند.»

مدیر توسعه تکنولوژی شرکت فرابورس ایران با بیان این که فناوری زنجیره بلوک کاربردهای متعددی دارد، گفت: «فناوری بلاکچین نیامده تا همه چیز را از بین ببرد یا زیرساخت‌ها را دچار تغییراتی اساسی کند بلکه با پیدایش قراردادهای هوشمند و اثبات قراردادها شاهد افزایش شفافیت هستیم و بلاکچین می‌تواند کاربردهایی متعدد در زمینه بازارهای مالی داشته باشد.»

صادقی تاکید کرد:

بستر تامین مالی جمعی مبتنی بر فناوری بلاکچین در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، ۲۲ بهمن ماه رونمایی خواهد شد؛ خوشبختانه با توافق سه وزیر توکن‌های تامین مالی جمعی از ثبت در سازمان بورس معاف خواهند بود تا در روند تامین مالی تسهیل شود. اعتقاد دارم در استفاده از فناوری بلاکچین در بسیاری از کشورها جلوتر هستیم و ایران از جایگاه مناسبی برخوردار است. بهرنگ صادقی

دومین روز همایش

سخنرانی نیما امیرشکاری، مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهش‌کده پولی و بانکی

نیما امیر شکاری

نیما امیرشکاری، مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهش‌کده پولی و بانکی با اشاره به استفاده از کلمه‌ی «انقلاب بلاکچین» سخنان خود را آغاز کرد. وی با اشاره به خطاهای درون سازمانی و انتشار اطلاعات از درون سازمان‌ها و نتیجه‌ی تحقیقات آماری از میزان اطمینان به بخش‌های مختلف در آمریکا به بحث بلاکچین و ظهور بیت‌کوین وارد شد.

امیرشکاری ادامه داد، «معاملات در 600 سال قبل از میلاد، به شکل پایاپای وجود داشته است پس از این تاریخ طلا و اسکناس و از سال 2009 تاکنون بیت‌کوین و رمزارزها به‌وجود آمدند.» وی روش‌های انجام معاملات را در ویژگی تقسیم‌پذیری به واحد کوچکتر، انتقالات بین‌المللی، پایایی، امنیت و امکان تقلب و پذیرش همگانی، با یکدیگر مقایسه نمود.

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهش‌کده پولی و بانکی در ادامه گفت: «حقایق موجود نشان می دهد که در داخل کشور هم شاهد آسیب‌های اینگونه هستیم و باید برای محافظت از اطلاعات مسائل مهمی را رعایت کنیم تا جلوی تهدیدها را بگیریم و اطمینان و اعتماد مردم را جلب کنیم. شکاری افزود: فناوری بلاکچین  می‌تواند مشکلات را حل کند چرا که امکانات زیادی را بر بستر امنیت و تکنولوژی شکل داده است و دغدغه های زیادی را حل کرده است.»

وی در ادامه گفت: قابلیت ریز شدن در بلاکچین  نیز  فرصت‌های جذابی را ایجاد می‌کند و از سویی دیگر، بلاک‌چین  قابلیت انتقال بین المللی را ایجاد می‌کند. مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهش‌کده پولی و بانکی در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: «ماندگاری هم دیگر ویژگی مهم بلاکچین است و از نظر امن بودن و غیر قابل هک بودن نیز بلاکچین  از ساختارهای معتبری را برخوردار است.»

شکاری افزود: «قابل پذیرش بودن هم یکی دیگر از مزایای بلاکچین  است و از سویی دیگر این فناوری از قابلیت پیش‌بینی بودن هم برخوردار است و در مقابل روز به روز پشتیبانی شدن از سوی دولت‌ها از بلاکچین  در حال شکل گیری است.»

وی افزود: توزیع شدن و هوشمند بودن از دیگر مزایای ویژه بلاکچین است. مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی گفت: «از سال‌های گذشته تا به امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات مسائل دوبار استفاده کردن از پول و ثبت مجدد آن بوده است اما در بلاکچین  این امکان به وجود آمد تا از ثبت دوباره یک دارایی خودداری کنیم تا دوبار ثبت نشود.»

شکاری در ادامه افزود: «یکی از صنایعی که از فناوری بلاکچین  استفاده کرده صنایع خدمات مالی است که بیش از ۵۰ درصد بهره برداری از این فناوری را انجام داده است که منشا ثمرات شگفت انگیزی در سهولت و امنیت بوده است.»

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی  اعلام کرد : «تبدیل دارایی‌های فیزیکی و معنوی را باید بتوانیم از طریق یک فرآیند سه‌گانه ثبت کنیم که در ابتدا غیر متمرکز و غیر ثابت شدن است به طوری که از فیزیک به اطلاعات تبدیل شود و بدون نیاز به یک واسط مرکزی می توانند تبادلات را مستقیم انجام دهند.»

امیرشکاری خاطر نشان کرد: «بلاکچین در دنیای فناوری یک تغییر نگاه ایجاد کرده که همین مسئله باعث شده تا شاهد انقلاب در حوزه تکنولوژی باشیم.» وی افزود: «نسل جدید جامعه جهانی که در حوزه بازی‌های آنلاین فعالیت دارند نسبت به افرادی که در سازمان‌های دولتی فعالیت دارند، درک بهتری نسبت به حوزه برنامه نویسی و تعامل در دفتر کل توزیع شده دارند و باید انتظار داشت تا این فناوری در آینده ضریب نفوذ بالایی داشته باشد.»

مدیرگروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر شفافیت در فناوری زنجیره بلوک گفت: «نکته مهمی که در حوزه بلاکچین وجود دارد این است که شفافیت بالا و مشاهده جزییات در آن از ویژگی‌های این فناوری انقلابی به شمار می‌رود؛ تغییر محتوا و جعل در محتوای بلاکچین به هیچ وجه ممکن نیست.»

امیرشکاری با اشاره به ویژگی‌های این فناوری ادامه داد: «وابسته نبودن و توزیع شده بودن از ویژگی‌های مهم فناوری بلاکچین است؛ همچنین مکانیزم اجماع در زنجیره بلوک وجود دارد که راهی است تا بتوان تشخیص داد آیا تراکنش‌ها مجاز یا غیر قابل مجاز به شمار خواهد بود.»

وی افزود: «تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین منحصر به فرد تلقی می‌شود و دارایی فقط یک بار ثبت می‌شود و جعل در آن ممکن نیست.» امیرشکاری ادامه داد: «شبکه بلاکچین از نظر تکنولوژی با نام کیف پول است و این ادعا که بی‌نام محسوب می‌شود درست نیست و دولت‌ها می‌توانند از طریق یک شاخص هویتی KYC را ایجاد کنند.»

امیرشکاری با اشاره به ادعاهای نادرست در زمینه بلاکچین گفت:

هر فن‌آوری جدیدی ویژگی‌های خوب و بد دارد؛ باید بدانیم بلاکچین بیت‌کوین نیست و بلاکچین‌ یک زیرساخت مهم است همچنین باید بدانیم فناوری بلاکچین صرفا برای باندهای مواد مخدر و استفاده از آن به منظور کلاهبرداری و فعالیت‌های خطرناک غیر قانونی طراحی نشده و این دسته از ادعاها درست نیست. نیما امیرشکاری

وی با اشاره به امنیت بالا در فناوری زتجیره بلوک گفت: «بلاکچین اگر به درستی طراحی نشود قابل نفوذ و هک خواهد بود بر همین اساس این ادعا که شبکه بلاکچین بسیار امن و غیر قابل نفوذ در هر حالتی است، اشتباه است و باید این شبکه را برای امنیت بالا به درستی پیاده سازی کرد. بر اساس گزارش‌های جهانی، ۹۲ درصد از ۲۶ هزار پروژه ایجاد شده مبتنی بر بلاکچین شکست خورده‌اند.»

مدیرگروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی خاطر نشان کرد: «فناوری بلاکچین کلید مشکل‌گشای تمامی کسب و کارها نیست و نباید از این فن‌آوری انتظار داشت تا تمامی مشکلات صنعت بانکی و کسب و کارها رفع شود.»

سخنرانی برت کینگ در رابطه با «حضور تکنولوژی بلاک‌چین در آینده‌ی اقتصادی جهان و تغییرات اجتماعی آن»

Brett King

برت کینگ(Brett King) آینده‌نگر و نظریه‌پرداز استرالیایی با حضور در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اعلام کرد که به دنبال پیشرفت تکنولوژی در جامعه‌ی بشری و افزایش تعداد روبات‌ها در سرتاسر جهان، تا سال ۲۰۳۵ خواهیم دید که بیش از ۱0 میلیارد ربات در کنار انسان‌ها حضور خواهند داشت. وی در ادامه افزود:

در آینده‌ای نه چندان دور بیش از ۱۰ میلیارد ربات فعال در کنار ما حضور خواهند داشت، به عنوان مثال می‌توان به خودرو‌های هوشمند و ربات‌های حمل و نقل اتوماتیک اشاره کرد. ما برای کنترل این حجم از فناوری و اتوماسیون در جامعه، به داده‌ها و پایگاه‌های داده‌ی عظیم نیاز داریم و اینجاست که به فناوری‌هایی همچون بلاکچین خود را نمایان می‌کنند.

 وی در ادامه‌ی سخنرانی خود اظهار داشت که عدم موفقیت شرکت‌های کوچیک در دنیای دیجیتال باعث شکست آن‌ها خواهد شد.

آقای کینگ افزود:«کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ از فناوری‌های هوشمند برای اداره‌ی بخش‌های مختلف استفاده خواهند کرد و تکنولوژی بلاکچین ستون اصلی اقتصاد آینده‌ی جهان خواهد بود. غیرمتمرکزسازی صنعت مالی باعث شده که دسترسی مردم به ابزار‌های مالی افزایش یابد. بنابراین اقتصاد در آینده دچار تغییر خواهد شد؛ در سال ۲۰۵۰ کشور‌هایی که منابع طبیعی دارند یا شرکت‌های بزرگ صنعتی دیگر اقتصاد جهان را در دست نخواهند داشت، بلکه شرکت‌هایی که بر مبنای فناوری‌های هوشمند ساخته شده‌اند، کنترل اقتصاد را در دست خواهند داشت.»

آقای کینگ در ادامه به مزایای استفاده از تکنولوژی بلاکچین در زمینه‌ی امنیت اطلاعات اشاره کرد و اظهار داشت که این فناوری می‌تواند نیاز‌های فعلی در این زمینه را پوشش دهد. او همچنین اظهار داشت که تنها در کشور چین روزانه ۳۱ میلیارد دلار تراکنش به واسطه‌ی فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون تشخیص چهره(Face ID) صورت می‌گیرد، فناوری که کشور‌های بزرگی حتی آمریکا نیز نسبت به آن بسیار عقب‌تر هستند.

وی همچنین اظهار داشت:«با وجود مزایای بیشمار غیرمتمرکزسازی، یکی از مشکلات بلاکچین‌ یا به شکل بخصوص بلاک‌چین بیت‌کوین این است که هرچه حجم مبادلات افزایش یابد و بلاک‌های جدیدی در شبکه‌ ایجاد شود، در نهایت سرعت تراکنش‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند زیرا ما با داده‌های بیشتری نسبت به قبل سروکار پیدا خواهیم کرد. اما فناوری‌های جدیدی همچون هش‌گراف(Hashgraph) که تنها برای انجام سریع تراکنش‌ها طراحی شده‌اند، می‌توانند این مشکل را حل کنند.»

وی در پایان سخنرانی خود گفت:

در آینده‌ی نه چندان دور که به پردازش اطلاعات زیادی نیاز داریم، مثلا برای خودرو‌های بدون سرنشین، پایگاه‌های پردازش داده‌ی فعلی در این دنیای پویا پاسخگوی نیازهایمان نخواهد بود. از بلاکچین می‌توان برای تسهیل این فرایند استفاده کرد. در آینده به عنوان اساس جامعه و اقتصاد جهانی، به تکنولوژی بلاک‌چین نیاز خواهیم داشت. برت کینگ

سخنرانی ولی اله فاطمی با موضوع «تاثیر فن‌آوری بلاکچین در سبک زندگی از منظر خدمات پولی و بانکی»

ولی اله فاطمی

ولی اله فاطمی در دومین روز از هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت درباره تاثیر بلاکچین در آینده زندگی کشور سخنرانی کرد، وی گفت: «بلاکچین یکی از ابزارهای نجات آینده زندگی ماست. میزان اطلاعات و پلت فرم هایی که تولید می شوند انحصارهای خیلی بزرگ را می‌توانند به همراه قدرت خیلی زیاد داشته باشند.»

وی افزود: «در این زمان است که فناوری بلاکچین این نوید را می‌دهد که با شفاف‌سازی و پراکندگی اطلاعات می‌تواند کار را مدیریت کند.» این صاحب نظر در حوزه پولی درباره نقش فناوری‌ها و بلاکچین در تغییر زندگی مردم، گفت: «در اکو سیستم آینده دسترسی همگانی وجود خواهد داشت و اطلاعات به میزان کامل باید توزیع شده باشد. هنوز حاکمیت متمرکز است و این به توزیع اطلاعات کمکی نمی کند چراکه اگر توزیع اطلاعات داشتیم باید توزیع تصمیم‌گیری نیز داشته باشیم.»

فاطمی با تاکید براین‌که اگر در اکوسیستمی منافع تمام مردم تامین نشود واگرایی خواهیم داشت، تصریح کرد: «در اکوسیستم آینده زندگی ما دیجیتالی شدن مکانیزم های اصلی است که در آن همه تولید اطلاعات را داشته باشند و مصرف کننده اطلاعات هم باشند.»

وی با بیان این‌که بلاکچین راه نجات زندگی آینده جهان است، افزود: «عدم وابستگی پرداخت‌ها به ابزارهای محدود و سایر کاربردهای این فناوری می‌تواند به زندگی آینده ما به‌طور مستقیم تاثیر بگذارد.» فاطمی با اشاره به این‌که فضای جدید فکر کردن و تصمیم‌گیری در حوزه بلاکچین می‌تواند اثر بسزایی در زندگی جهان داشته باشد، تصریح کرد: «در این فناوری فضای بازار  محدود بوده و اطلاعاتی که در این چرخه تولید می شود در هر زمانی اطلاعات محسوب می‌ شود و اصالت دارد.»

این فعال در حوزه پرداخت گفت:

مهمترین کاربردهای بلاکچین در حوزه‌های تجارت الکترونیک، گسترش ابزارهای پرداخت و قراردادهای هوشمند و ثبت اطلاعات است. فاطمی اردکانی با بیان این‌که در نظام اطلاعاتی گذشته اطلاعات بدون مشخص بودن اصالت‌ و جایگاه‌شان در حال تکثیر هستند و نمی‌توان روی اصالت این اطلاعات حساب کرد. ولی اله فاطمی

وی اظهار داشت: «در فضای جدید که به لطف بلاکچین شکل می‌گیرد این فرد است که اطلاعات را ثبت می‌کند و با استفاده از همین مسئله دیگران به این اطلاعات اعتماد می‌کنند زیرا منبع و منشا اطلاعات ارائه شده مشخص است.»

این صاحب نظر در نظام‌های پرداخت با اشاره تاثیر‌گذاری جدی بلاکچین در تغییر سبک زندگی افراد تصریح کرد: «برای مثال در فرایند نهایی کردن یک معامله ما چند ماه درگیر هستیم تا اصالت اطلاعات را رصد کرده و صحت آن را تضمین کنیم. این در حالی است که با استفاده از آنچه بلاکچین در اختیار ما قرار می‌دهد، این فرایند ظرف چند ثانیه اتفاق می‌افتد و تمام مراحل  زمان‌بر حذف می شود. این اتفاق همان موضوعی است که زندگی ما را تغییر می‌دهد.»

فاطمی ادامه داد:«این فن‌آوری تاثیرگذاری بالایی در نظام بانکی دارد. در فضای جدید بانک‌های ما باید در مرکز این فضا قرار بگیرند. اگر در گذشته بانک یک حضور فیزیکی خارجی داشت، در فضای امروز  بانک هر لحظه با من حضور دارد در فرآیند خرید یا در هر فرآیندی که در جریان آن اطلاعات تولید می‌شود بانک در کنار من قرار می‌گیرد و می‌تواند با من تبادل داشته باشد.»

وی با بیان این‌که همه افراد و حتی اشیا در این فضای جدید یک تجربه جدید تولید کرده و تزریق می‌کنند، تصریح کرد: «در کنار تولید آنچه اهمیت بالایی دارد این است که  همه این دانش‌ها می‌تواند با بلاکچین تجمیع شود. این همان هم گرایی اکوسیستمی است که می‌توان به وجود آورد و کم کم جایگاه حاکمیت را در این مراحل کمرنگ کرد.»

به گفته فاطمی، بلاکچین از پلتفرم توزیع شده صحبت می‌کند که در جریان آن دیگر اطلاعات امکان دست کاری و تغییر از سوی یک سازمان یا نهاد را ندارد.

این صاحب نظر با اشاره به  تغییراتی که تصویر از آینده با استفاده از فن آوری بلاکچین رخ خواهد داد، تاکید کرد:

در قرن بیستم فلاسفه و اندیشمندان به افزایش نقش دولت پرداختند اما امروز ما بار دیگر از نگاه دولتی به سمت یک مشارکت همگانی حرکت می‌کنیم. واسطه‌ها می‌توانند خود اطلاعات تولید و مصرف کنند و این موضوع تصویر ما از زندگی آینده را تغییر می‌دهد. در این چارچوب حقوق تک تک اعضا حفظ می‌شود، عدالت اتفاق می‌افتد و همه به نقش هم واقفند و میزان تاثیر افراد نیز به طور دقیق مشخص است. ولی اله فاطمی

سخنرانی کارستن بارچ با موضوع بانکداری X.0

کارستن بارج

کارستن بارچ معاون مدرسه اقتصاد مونیخ(HDBW یکی از مؤسسات آموزشی پیشرو و یکی از جدیدترین و نوآورترین مراکز دانشگاهی در آلمان) در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت اعلام کرد که امروز به این سوال پرداخته می شود که « بلاکچین چطور می تواند در بانکداری آینده، انقلاب و تغییر ایجاد کند».

وی در ابتدا توضیح داد که فناوری بلاکچین تنها به رمزارزها ختم نمی‌شود، بلکه رمزارزها تنها یکی از مزایای بیشمار فناوری بلاکچین هستند. او همچنین گفت که برای ایجاد یک انقلاب در صنعت بانکداری نیاز است تا به فناوری بلاکچین نگاه کنیم و ببینیم که این تکنولوژی نوظهور چطور می‌تواند به ایجاد تغییرات اساسی در فرایند‌های بانکی فعلی و آتی ما کمک کند.

آقای بارچ در گفته‌های خود اظهار داشت که قدم بعدی صنعت بانکداری به احتمال زیاد یک تغییر بزرگ نخواهد بود، بلکه یک تحول یا انقلاب اساسی در این صنعت رخ خواهد داد. وی همچنین اظهار داشت که فناوری‌های نوظهور زیاد در حال وارد شدن به صنعت بانکداری هستند، و برخی از این فناوری‌ها فراتر از ارائه‌ی خدمات به مشتری عمل می‌کنند و بانک‌ها می‌توانند برای استفاده از این مزایا به عنوان یک پلت‌فرم مناسب معرفی شوند.

آقای بارج در ادامه توضیح داد:

پس از دیجیتالی شدن فرایند‌های بانکداری، شرکت‌های فناوری مالی(FinTech) وارد عرصه شدند و با تبدیل شدن به بخشی از صنعت بانکداری و با بکارگیری بخش‌های کوچکی از زنجیره‌ی ارزش و استفاده از هوش مصنوعی در فعالیت‌های خود، باعث ایجاد یک از هم پاشیدگی در زنجیره‌ی بانک‌ها شدند. بانک‌های آینده، بانک‌هایی هستند که از لحاظ تکنولوژی بسیار پیشرفته خواهند بود؛ وجود فناوری‌هایی مانند دفاترکل توزیع شده(Distributed Ledger) بر پایه‌ی تکنولوژی بلاکچین، باعث حذف نیاز به حضور وام دهنده و وام گیرنده در کنار یکدیگر خواهد بود. کارستن بارج

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود اظهار داشت که در آینده بانک‌ها نیازی به دریافت مجوز برای فعالیت‌های خود نخواهد داشت و هر یک از شرکت‌های فناوری‌ مالی نیز به صورت کاملا تخصصی بر روی یکی از حوزه‌های بانکداری تمرکز خواهند کرد. او در ادامه توضیح داد که در آینده‌ای نه چندان دور، مشتریان با بانک‌هایی روبرو می‌شوند که تنها یک پلت‌فرم ارائه‌ی خدمات هستند و سرویس‌ها و خدمات مالی مختلف آن‌ها، توسط شرکت‌های فناوری انجام خواهد شد.

وی در بخش‌های پایان صحبت‌های خود اعلام کرد:

شرکت‌های بزرگ در حال سرمایه‌گذاری بر روی تکنولوژی بلاکچین هستند. با استفاده از تکنولوژی بلاکچین می‌توان علاوه بر کاهش چشم‌گیر هزینه‌های جاری، بخش زیادی از مشکلات مربوط به ردیابی تراکنش‌ها و امنیت نظام بانکداری را برطرف نمود. بلاکچین می‌توانند همانند یک تسمه نقاله عمل کرده و فعالیت‌های بانکداری را کاآمد‌تر کند. از آنجایی که این تکنولوژی غیرقابل تغییر و دستکاری است، ایجاد یک بلاکچین استاندارد می‌تواند امور مالی مختلف را بهینه کرده و باعث افزایش اعتماد و حس امنیت مشتریان شود. کارستن بارج

نظر شما در رابطه با مباحث مطرح شده در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت چیست؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
دکمه بازگشت به بالا