اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

سوء استفاده از اسامی افراد سرشناس در کلاهبرداری‌های رمزارزی

کلاهبرداران دنیای رمزارزی این بار با استفاده از تصاویر نخست‌وزیر سابق نیوزیلند، اقدام به جعل اخبار و کلاهبرداری کرده‌اند

نکات برگزیده مطلب
  • کلاهبرداران صنعت رمزارزی اینبار برای پیشبرد اهداف خود از نام افراد سرشناسی همچون جان کی(John Key) نخست‌وزیر سابق نیوزیلند و هیلی هولت(Hayley Holt) مجری یک برنامه‌ی پر مخاطب استفاده کرده‌اند. این کلاهبرداران با دستکاری اخبار مربوط به این افراد ادعا کرده‌اند که آن‌ها به بیت‌کوین و سرمایه‌گذاری در صنعت رمزارزی علاقه‌مند هستند؛ همچنین ادعا شده که خانم هولت در برنامه‌ی تلویزیونی خود به صورت زنده اقدام به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین کرده است. این ادعا پس از مدتی توسط خانم هولت رد و تمام گزارشات مربوطه نیز جعلی اعلام شد.

 

کلاهبرداری

آقای جان کی(John Key) نخست‌وزیر سابق نیوزیلند جدیدترین شخصی است که به عنوان یک فرد مشهور و برجسته در یکی از اسکم‌ها و کلاهبرداری‌های رمزارزی، هرچند ناآگاهانه، حضور داشته است. گفته می‌شود که کلاهبرداران رمزارزی از تصاویر آقای کی برای تبلیغ یکی از کلاهبرداری‌های رمزارزی خود استفاده کرده‌اند. براساس گزارشاتی که اخیرا منتشر شده است، این تبلیغات جعلی برای یک کمپانی با نام Crypto Revolt طراحی شده است.

این کلاهبرداران برای اینکه بتوانند سرمایه‌گذاران را فریب دهنده، از تصاویر افراد مشهور دیگری همچون هیلی هولت(Hayley Holt) مجری شبکه‌ی TVNZ و جاکیندا آردن(Jacinda Arden) نخست وزیر فعلی نیوزیلند نیز استفاده کرده‌اند.

طرح تبلیغ کلاهبرداران

این تبلیغ که نمونه‌ای از آن در ادامه‌ی مطلب نشان داده شده است، در واقع یک صفحه‌ی خبری مربوط به وب‌سایت نیوزیلندی business news  می‌باشد که هدف آن نشان دادن شور و اشتیاق آقای کی در جدید‌ترین مصاحبه‌اش در رابطه با رمزارزها بوده است. با این حال، لوگوی این وب‌سایت با کلمات NZ Times که در بالای صفحه قرار داده شده، جایگزین شده است و تمامی لینک‌های موجود در این صفحه نیز همگی به وب‌سایت Crypto Revolt منتهی می‌شوند. در نهایت می‌توان گفت که این وب‌سایت جعلی در واقع از نام آقای جان کی به عنوان یکی از طرفداران بیت‌کوین سوء استفاده کرده است.

john-key-bitcoin-fraudsters

کلاهبرداران رمزارزی افراد مشهور نیوزیلند را هدف قرار داده‌اند

در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ یک مقاله‌ی خبری جعلی دیگر منتشر شده بود. در این کلاهبرداری نیز از یک گزارش جعلی استفاده شده بود که در آن گفته شده هیلی هولت(Hayley Holt) و جک تام(Jack Tame) از خدمات رمزارزی بهره‌مند شده‌اند و در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این کلاهبرداری شامل تصاویری از این دو نفر بود و ادعا می‌کرد که خانم هولت به صورت زنده در برنامه‌ی صبحگاهی خود  اقدام به سرمایه‌گذاری 250هزار دلار پول در رمزارز بیت‌کوین کرده است.

در بخشی از این گزارش جعلی عنوان شده:

خانم هولت تنها در سه دقیقه توانست مجموع ارزش دارایی‌ سرمایه‌گذاری شده‌ی خود را به 483/18 هزار دلار افزایش دهد. این یک سود ۲۳۳/۱۸ هزار دلاری است. Fake report

خانم هولت نیز پس از مدت کوتاهی اعلام کرد که هیچگونه سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین انجام نداده است و این گزارشات اسکم و کلاهبرداری بوده‌اند.

تهدید به بمب‌گذاری برای دریافت بیت‌کوین

در اواخر سال ۲۰۱۸، زمانی که گزارشاتی مبنی بر تهدید خلافکاران به بمب‌گذاری منتشر شد، کشور نیوزیلند به حالت هشدار و آماده‌باش درآمد. این خلافکاران ادعا کرده‌ بودند که در صورت عدم دریافت مبالغ سنگین بیت‌کوین، در دفاتر پستی و برخی مکان‌های عمومی بمب‌های خود را منفجر خواهند کرد. مرکز پاسخ‌های اضطراری کامپیوتری و امنیت سایبری دولت نیوزیلند(CERT NZ) در رابطه با این موضوع اعلام کرد که آن‌ها از وجود این ایمیل‌های تهدید‌آمیز باخبر هستند و به شهروندان نیوزیلند توصیه می‌کنند که به هیچ عنوان به این ایمیل‌ها پاسخ نداده و پرداخت‌های بیت‌کوین انجام ندهند.

کشور نیوزیلند به شکل بخصوصی طی روند افزایش ارزش رمزارزها در اواخر سال ۲۰۱۷، با کلاهبرداری‌های رمزارزی زیادی مواجه شد. نیروی پلیس این کشور به عموم مردم در رابطه با اینگونه کلاهبرداری‌ها هشدار داد و سرمایه‌گذاران بالقوه را تشویق کرد تا قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در پلت‌فرم‌ها سرمایه‌گذاری بیت‌کوین، به دنبال مشاوره‌ی مناسب باشند.

افزایش سریع کلاهبرداری‌های آنلاین مرتبط با بیت‌کوین همچنین باعث جلب توجه سازمان Netsafe شده است. در واقع Netsafe یک سازمان غیردولتی مرتبط با ایمنی‌ آنلاین می‌باشد که مقر اصلی آن در نیوزیلند واقع شده است. یکی از سخنگویان این سازمان اخیرا اعلام نموده:

ما پیشنهاد می‌کنیم که در هیچ طرحی سرمایه‌گذاری نکنید، مگر آنکه از طریق یک کارگزاری معتبر ثبت شده این سرمایه‌گذاری را انجام داده و یا مشاوره‌های FMA را در رابطه با سرمایه‌گذاری مطالعه کرده باشید. Netsafe

نظر شما در رابطه با استفاده از اسامی افراد معروف و سرشناس برای جذب مخاطب و کلاهبرداری چیست؟ آیا می‌توان با قانونگذاری مناسب جلوی اینگنه رفتار را گرفت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
CCN

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا