اخبار و مقالات

بانک مرکزی اروپا یک قدم به عرضه رمزارز بانکی نزدیک‌تر شد

شورای مرکزی این بانک چند روز قبل مرحله بررسی «پروژه یورو دیجیتال» را تصویب کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • یکی از مشکلات به وجود آمده برای سیستم بانکی و اقتصاد جهان پس از ظهور دارایی‌های رمزارزی کاهش سطح کنترل بر پول و دارایی مردم است، زیرا رمزارزها با هدف توزیع قدرت و کنترل پول میان مردم کار خود را آغاز کرده و توانسته‌اند در این زمینه به موفقیت‌های چشم‌گیر برسند. بر همین اساس بانک‌های مرکزی سراسر جهان یکی پس از دیگری به دنبال توسعه رمزارز بانکی (CBDC) به عنوان یک مکمل یا حتی جایگزین برای پول نقد هستند تا علاوه بر افزایش سطح کنترل بر پول، از فعالیت‌های مالی غیرقانونی و توزیع قدرت میان شرکت‌های خصوصی نیز جلوگیری به عمل آورند. حال بانک مرکزی اروپا (ECB) با انتشار بیانیه‌ای از آغاز روند بررسی و توسعه پروژه یورو دیجیتال به صورت رسمی خبر داده است.

رمزارز بانکی ECB

بانک مرکزی اروپا (ECB) اکنون در زمینه رمزارزهای بانکی (CBDC) و برنامه‌های مربوط به این طرح یک قدم فراتر رفته است. این بانک چند روز قبل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شورای مرکزی آن مرحله بررسی پروژه «یورو دیجیتال» را تصویب کرده است.

بانک مرکزی اروپا که طی سالیان گذشته برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی را در رابطه با راه‌اندازی بالقوه یک رمزارز بانکی معرفی کرده است، اکنون به صورت رسمی مراحل آزمایش و بررسی این پروژه را آغاز کرده و طبق مطالب ذکر شده در بیانیه فوق‌الذکر، به مدت ۲۴ ماه بر روی بخش‌های مختلف این پروژه تحقیق خواهد کرد.

ECB

در این مرحله قرار است به موضوعات مختلف از جمله روند طراحی و توزیع رمزارز بانکی پرداخته شود. برای این منظور، بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که با طیف گسترده‌ای از افراد مختلف از جمله ذینفعان بانک‌ها تا خرده‌فروشی‌ها مشورت و رایزنی خواهد کرد.

تکمیل کننده پول، نه جایگزین احتمالی

بانک مرکزی اروپا همچنین در بخش‌هایی از اعلامیه خود توضیح داده است که پروژه یورو دیجیتال به عنوان تکمیل کننده پول نقد آغاز به کار خواهد کرد، نه یک جایگزین احتمالی برای آن. به عبارتی هدف اصلی از این پروژه این است که «اطمینان حاصل شود که پرداخت‌های دیجیتال همچنان در حوزه اختیارات بانک‌های مرکزی هستند». از طرف دیگر از واگذاری حوزه پرداخت دیجیتال به بخش خصوصی و شرکت‌های مختلف جلوگیری به عمل خواهد آمد. کریستین لاگارد (Christine Lagarde) رئیس بانک مرکزی اروپا در رابطه با این موضوع اعلام نموده که:

این کار ما با هدف اطمینان از این موضوع است که در عصر دیجیتال، شهروندان و شرکت‌ها همچنان به امن‌ترین شکل پول، یعنی پول بانک مرکزی دسترسی داشته باشند. Christine Lagarde

خانم لاگارد در ادامه صحبت‌های خود افزود که رمزارز بانکی احتمالاً تمامی نیازهای شهروندان اتحادیه اروپا را برآورده خواهد کرد و از ایجاد تاثیرات منفی بر ثبات مالی منطقه و سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا نیز جلوگیری می‌کند.

وی چندی قبل در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرده بود که انتظار می‌رود در ظرف مدت ۴ سال آینده به صورت رسمی از رمزارز بانکی ECB رونمایی شود.

براساس صحبت‌های فابیو پانتا (Fabio Panetta) یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا، آزمایش‌هایی که تا به امروز انجام شده نشان می‌دهد که یورو دیجیتال سازگار با محیط زیست است. به گفته وی سطح مصرف انرژی و ردپای کربن این ارز دیجیتال در مقایسه با رمزارزهای موجود در بازار از جمله بیت کوین، بسیار ناچیز است.

یورو دیجیتال بانک مرکزی اروپا

همانطور که گفته شد، بانک مرکزی اروپا طی سالیان گذشته به طور مستمر امکان صدور یک ارز دیجیتال بومی را مورد بررسی قرار داده است. در ماه ژانویه، این بانک مرکزی با کمیسیون اروپا همکاری کرد تا تمامی مسائل و مشکلات احتمالی ناشی از عرضه یورو دیجیتال در اقتصاد منطقه سبز را مورد بررسی قرار دهد.

این بانک همچنین یک برنامه مشاوره عمومی برگزار کرد که در آن بالغ بر ۸ هزار شرکت‌کننده به اظهار نظر در رابطه با این پروژه پرداختند. این رویداد در تاریخ ۱۲ام ژانویه به پایان رسید و نتایج بدست آمده نشان داد که نزدیک به نیمی از شرکت‌کنندگان (دقیقاً ۴۱ درصد) نسبت به مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی نگران بودند.

حریم خصوصی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نگرانی‌های دولت‌ها در رابطه با عرضه رمزارز بانکی است؛ زیرا آن‌ها در تلاش‌اند تا یک توازن و تعادل بین حریم خصوصی مردم و جلوگیری از فعالیت‌های مالی غیرقانونی به واسطه این ارز دیجیتال جدید ایجاد کنند.

همه در تلاش‌اند

با این حال، چندین بانک مرکزی در سراسر جهان به دنبال پیشبرد اهداف خود در زمینه صدور اولین رمزارز بانکی در اقتصاد محلی بوده و هر روز به این هدف نزدیک‌تر می‌شوند. در میان بانک‌های مرکزی انگلستان و ژاپن نیز به سمت شروع آزمایش‌های مختلف و بررسی روند توسعه CBDC را آغاز کرده‌اند.

با تمام این تفاسیر، در صورت تصویب و آغاز روند توسعه پروژه رمزارز بانکی توسط بانک مرکزی اروپا، این نهاد مالی به احتمال زیاد همان مسیر دولتمردان چین را دنبال خواهد کرد. سیستم بانکداری چین تا به امروز چندین مرتبه رمزارز بومی خود را در شهرهای مختلف توسعه داده و مورد بررسی و آزمایش عملی قرار داده است.

نظر شما در رابطه با آغاز رسمی روند بررسی صدور رمزارز بانکی توسط بانک مرکزی اروپا چیست؟ آیا به زودی شاهد گسترش رمزارزهای بانکی در سراسر جهان و جایگزین شدن پول به معنای واقعی خواهیم بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا