اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

بانک مرکزی روسیه یک گام به انتشار روبل دیجیتالی نزدیک‌تر شد

بانک مرکزی روسیه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ارز دیجیتالی خود را در نخستین ماه از سال ۲۰۲۲ میلادی توسط گروهی متشکل از دوازده بانک روسی شامل سبربنک (Sberbank)، وی.تی.بی (VTB) و تینک‌اف بنک (Tinkoff Bank) مورد آزمایش قرار خواهد داد

نکات برگزیده مطلب
  • در این مقطع زمانی رقابت بانک‌های مرکزی برای انتشار ارز دیجیتالی شدت گرفته است. در حالی که چین مدتها قبل آزمایش «یوان دیجیتالی» را آغاز کرده و یکی از کشورهای پیشتاز در این زمینه محسوب می‌شود، بانک مرکزی روسیه نیز بطور رسمی اعلام کرد که تا پیش از پایان سال ۲۰۲۱ میلادی نسخه آزمایشی «روبل دیجیتالی» را منتشر خواهد کرد. سپس ارز دیجیتالی بانک مرکزی در نخستین ماه از سال ۲۰۲۲ میلادی روسیه توسط گروهی متشکل از ۱۲ بانک روسی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

تشکیل گروه بانکی برای آزمایش روبل دیجیتالی

بانک مرکزی روسیه قصد دارد ارز دیجیتالی خود (Digital Ruble) را تا پیش از پایان سال جاری میلادی منتشر کرده و در ژانویه 2022 توسط گروهی متشکل از 12 بانک‌ و موسسه مالی مورد آزمایش قرار دهد. این بانک در روز بیست و نهم ژوئن بطور رسمی از تشکیل گروه بانکی برای آزمایش روبل دیجیتالی خبر داد.

بانک‌های‌ بزرگ مورد حمایت دولت روسیه شامل سبربنک (Sberbank)، وی.تی.بی (VTB) و همچنین بانک‌های خصوصی همانند تینک‌اف بنک (Tinkoff Bank) اعضا گروه آزمایش روبل دیجیتالی را تشکیل می‌دهند. همچنین بانک تجاری آلفا بنک (Alfa Bank)، گازپروم‌بنک (Gazprombank)، پرومسویازبنک (Promsvyazbank)، روزبنک (Rosbank)، آک بارز بنک (Ak Bars Bank)، دوم‌دات‌آر.اف (Dom.RF)، اس.کی.بی بنک (SKB-Bank)، تی.کی.بی (TKB) و سویوز بنک (Soyuz bank) دیگر اعضاء گروه آزمایش روبل دیجیتالی را تشکیل می‌دهند.

بانک مرکزی روسیه برنامه ساخت نمونه آزمایشی روبل دیجیتالی تا پایان سال 2021 میلادی و آزمایش رمزارز ملی روسیه در ژانویه 2022 را تأیید کرد. این بانک قصد دارد در مرحله نخست روبل دیجیتالی را تا پایان سال 2021 میلادی منتشر کند و سپس بانک‌های شرکت کننده در طرح آزمایش روبل دیجیتالی و همچنین وسعت آزمایش را افزایش خواهد داد.

دسترسی گسترده به سیستم پرداخت از طریق روبل دیجیتالی

اولجا اسکوروبوگاتووا (Olga Skorobogatova)؛ معاونت بانک مرکزی روسیه معتقد است که روبل دیجیتالی دسترسی مردم به سیستم پرداخت را افزایش داده و بطور همزمان هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

بر اساس گزارش کوینیت، بانک مرکزی روسیه در اکتبر 2020 از برنامه‌ی انتشار روبل دیجیتالی خود رونمایی کرد. اولویت بیشتر پروژه روبل دیجیتالی در مقایسه با رمزارزهای خصوصی خشم برخی از چهره‌های سرشناس را به همراه داشته است. اولک دریپاسکا (Oleg Deripaska)؛ یکی از تاجران سرشناس روس معتقد است که بانک مرکزی روسیه باید یک ابزار مالی واقعی برای استقلال در تسویه مبادلات خارجی ارائه دهد.

ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)؛ رئیس جمهور روسیه در سال 2020 میلادی اعلام کرد که رمزارزها نوعی ابزار مالی جهانی هستند و انتشار رمزارز ملی برای کشورها هیچ فایده‌ای ندارد. اما بانک مرکزی روسیه مدت کوتاهی پس از اظهارات رئیس جمهور این کشور از برنامه راه‌اندازی روبل دیجیتالی خبر داد.

نظر شما نسبت به تلاش بانک مرکزی روسیه برای انتشار ارز دیجیتالی روبل تا سال 2022 میلادی چیست؟ آیا ارز دیجیتالی بانک مرکزی روسیه از سوی مردم این کشور مورد استقبال قرار خواهد گرفت؟ آیا روبل دیجیتالی موجب خواهد شد تا دولت روسیه موضع‌گیری مطلوب‌تری را در مقابل رمزارزها اتخاذ کند؟ یا روسیه نیز همانند چین سختگیری بر صنعت رمزارزها را افزایش خواهد داد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا