اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

ریسک‌ ژئوپلیتیکی رفتار بیت کوین را در هر مقطع زمانی مشخص می‌کند

نتیجه‌ی تحقیقات نشان می‌دهد که رفتار بیت کوین به عنوان یک دارایی امن، پُر‌خطر و یا یک سرمایه‌گذاری عادی با میزان ریسک ژئوپلیتیکی(ریسک مربوط به جغرافیای سیاسی کشورها) به‌طور مستقیم ارتباط دارد

نکات برگزیده مطلب
  • امروزه تعدادی از فعالان صنعت رمزارزی بیت کوین را یک دارایی امن در نظر می‌گیرند و دسته‌ی دیگری نیز همچنان نسبت به عملکرد بیت کوین به عنوان دارایی امن تردید دارند. با این وجود، بررسی اخیر محققان نشان می‌دهد که ریسک ژئوپلیتیکی(GPR) به‌طور مستقیم بر عملکرد بیت کوین تاثیر می‌گذارد. در این مطالعه ریسک جغرافیای سیاسی بر اساس گزارش ماهیانه‌ی مطبوعات اندازه‌گیری شده است.

تاثیر ریسک‌ ژئوپلیتیکی بر بیت کوین

محققان برای بررسی تاثیر ریسک‌ ژئوپلیتیکی(GPR) بر بازار‌های مالی، نتیجه‌ی بیش از چهارده مطالعه‌ی اولیه در رابطه با شاخص ریسک ژئوپلیتیک(GPR) در بازار سهام، طلا، نفت و رمزارزها را با یکدیگر ترکیب کرده‌اند.

بررسی عوامل جغرافیایی بر رفتار دولت‌ها ژئوپلیتیک یا جغرافیای سیاسی را تعریف می‌کند. در حقیقت بررسی موقعیت مکانی، اقلیم، منابع طبیعی و جمعیت بر سیاست خارجی کشور‌ها اصول علم ژئوپلیتیک را تشکیل می‌دهد.

محققان در رابطه با روش اندازه‌گیری تاثیر ریسک‌های ژئوپلیتیک در بازار دارایی‌ها اعلام کرده‌اند: «تاثیر ریسک‌های ژئوپلیتیک با شمارش تعداد مقاله‌های منتشر شده در روزنامه‌ها(به‌طور ماهیانه) که به ریسک‌های ژئوپولیتیک اشاره دارند و سپس نرمالیزه کردن اطلاعات به‌دست آمده، اندازه‌گیری شده است.»

به عبارت دیگر، کلماتی که به‌طور واضح ریسک‌های ژئوپولتیک، تنش‌های نظامی همانند درگیری کشور‌های بزرگ جهان با ایالات متحده‌ی آمریکا و تنش‌های هسته‌ای در این ارزیابی در نظر گرفته شده است. بعلاوه کلماتی که تهدیدات جنگی یا تروریستی اشاره دارند و یا پوشش مطبوعات از رویداد‌های نامطلوب سیاسی را نیز شامل می‌گردد.

تمامی مطالعات نشان می‌دهند که در میان قیمت بیت کوین و ریسک‌های ژئوپلیتیک رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. یعنی:

یافته‌ها نشان می‌دهند که ریسک‌های ژئوپلیتیکی بر بازدهی و نوسانات قیمت بیت کوین به‌طور مستقیم تاثیر می‌گذارند. نتیجه‌ی این مطالعه تایید می‌کند که می‌توان بیت کوین را به عنوان دارایی امن در برابر ریسک‌های ژئوپلیتیکی مورد استفاده قرار داد.

ارزیابی بیت کوین به عنوان یک دارایی امن

مطالعه‌ی بائور و لوسی(Baur and Lucey) در سال 2010 نشان می‌دهد دارایی‌هایی که با دیگر کلاس‌های دارایی همبستگی منفی و یا صفر دارند را می‌توان به عنوان دارایی امن درنظر گرفت. بعلاوه، زمانی که این دسته از دارایی‌ها در طول شرایط اقتصادی نامطلوب ویژگی‌های دارایی امن را از خود نشان می‌دهند، می‌توان آن‌ها را به‌صورت یک دارایی امن ارزیابی کرد.

از طرف دیگر، شاخص‌های ارزیابی اقتصاد نشان می‌دهد که همبستگی میان تغییرات قیمت بیت کوین و شاخص قرارداد‌های اختیار معاملات بورس شیکاگو(VIX index) در طول زمان ثابت نیست. شاخص وی.آی.ایکس معیار پرکاربردی برای اندازه‌گیری انتظار سرمایه‌گذاران از میزان نوسانات شاخص سهام اس‌اند‌پی 500 است.

این مطالعه نشان می‌دهد که رابطه‌ی قدرتمندی در میان تغییرات قیمت بیت کوین و میزان ریسک ژئوپلیتیکی وجود دارد. به عبارت دیگر ریسک ژئوپلیتیکی تعیین می‌کند که چه زمانی بیت کوین به عنوان یک دارایی امن، سرمایه‌گذاری پُر خطر و یا سرمایه‌گذاری عادی در نظر گرفته می‌شود.

در زمان افزایش ریسک ژئوپلیتیکی همبستگی بیت کوین با طلا و اوراق خزانه‌داری آمریکا افزایش یافته و همبستگی این دارایی با نسبت ارزش یورو به دلار(EUR/USD) در سطوح منفی قرار می‌گیرد. بعلاوه، احتمال تجربه‌ی ایجاد حباب در این دارایی افزایش می‌یابد. ادعا می‌شود که این شرایط در اتریوم و ریپل نیز قابل مشاهده است.

پیش‌بینی تغییرات قیمت بیت کوین

اگرچه محققان اعلام کرده‌اند که نتایج یافته‌ها به اتریوم نیز قابل تعمیم است، اما بیت کوین تنها رمزارزی محسوب می‌شود که تغییرات آن به‌طور مستقیم با ریسک‌های ژئوپلیتیک ارتباط دارد. از طرفی تغییر بازار آلت کوین‌ها معمولاً تغییرات قیمت بیت کوین را دنبال می‌کنند. در نتیجه محققان نتیجه‌گیری کرده‌اند:

شواهد نشان می‌دهند که ریسک‌های ژئوپلیتیکی امکان پیش‌بینی بازدهی و نوسانات قیمت بیت کوین و دیگر رمزارزهای بزرگ را به‌طور مستقیم ایجاد می‌کند. Survey Article

بعلاوه، ریسک‌های ژئوپلیتیکی فاکتور قدرتمندی برای تعیین رفتار بیت کوین به عنوان عامل ایجاد تنوع در سبد دارایی، یا پناه‌گاه امن در مقابل دیگر دارایی محسوب می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد که بیت کوین را می‌توان به عنوان یک محافظ در برابر ریسک‌های ژئوپلیتیکی در نظر گرفت.

شواهد نشان می‌دهند که بازار سهام کمترین تاثیر‌گذاری و بازار مبادلات طلا بیشترین تاثیر‌پذیری را از شاخص ریسک‌های ژئوپلیتیکی دارند. همچنین نتیجه‌ی این مطالعه نشان می‌دهد که شاخص ریسک‌های ژئوپلیتیکی به‌طور منفی قیمت نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که بیت کوین به شدت نسبت به ریسک‌های ژئوپلیتیکی واکنش نشان می‌دهد که احتمالاً از ویژگی سهولت دسترسی به این دارایی در تمامی مناطق جهان سرچشمه می‌گیرد. این موضوع نشان می‌دهد که کاربران در زمان تجربه‌ی ریسک‌های ژئوپلیتیکی بیت کوین را به عنوان دارایی امن مورد استفاده قرار می‌دهند.

نظر شما نسبت به تغییرات قیمت بیت کوین با ریسک‌های ژئوپلیتیکی چیست؟ آیا رفتار بیت کوین به عنوان دارایی امن، دارایی پُر خطر و یا سرمایه‌گذاری عادی توسط شرایط ژئوپلیتیکی تعیین می‌شود؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا