اخبار داخلیاخبار و مقالات

معاون فنی گمرک ایران: ثبت سفارش برای واردات دستگاه ماینر الزامی شد

به گفته‌ی مهرداد جمال ارونقی ورود هرگونه دستگاه استخراج رمزارز به مناطق آزاد تجاری‌ـ‌صنعتی از این پس نیازمند طی شدن مراحل قانونی معمول و ثبت سفارش از طرف وارد‌کننده می‌باشد

نکات برگزیده مطلب
  • مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران به تازگی اعلام نموده که «از این پس ارائه‌ی ثبت سفارش برای ورود هرگونه دستگاه استخراج رمزارز به مناطق آزاد تجاری‌ـ‌صنعتی و مناطق ویژه‌ی اقتصادی الزامی است. این درحالیست که سال گذشته بعد از حواشی زیادی که در رابطه با استخراج رمزارز و صدور مجوز برای فعالیت در این حوزه وجود داشت، هنگام ورود دستگاه‌های ماینر به کشور نیاز به ثبت سفارش نبود.

ثبت سفارش الزامی شد

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران در تازه‌ترین صحبت‌های خود با اشاره به بخشنامه صادره در سال ۱۳۹۷ و مصوبه‌ی هیات وزیران در همان سال، در خصوص فهرست ۳۲۴۳ ردیف تعرفه‌های کالایی گفت «بر این اساس ورود این کالاها به مناطق آزاد تجاری‌ـ‌صنعتی و همچنین مناطق ویژه اقتصادی نیاز به مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت نداشت و بالتبع گمرکات ورودی کشور از ردیف تعرفه‌های مذکور در مصوبه هیات وزیران از جمله ردیف تعرفه‌ی ۸۴۷۱۹۰۹۰ در هنگام ترانزیت خارجی به مناطق ویژه و آزاد، ثبت سفارش مطالبه نمی کردند.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران
گمرک ایران

آقای جمال ارونقی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۳۹۸ دستگاه‌های استخراج رمزارز یا همان ماینر نیز در ردیف تعرفه‌ای (۸۴۷۱۹۰۹۰ ) قابل طبقه‌بندی بودند که ورود آنها به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیاز به ثبت سفارش نداشت، افزود:

ردیف تعرفه‌ی انحصاری و مذکور(۸۴۷۱۹۰۲۰) در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۹ برای ماینرها تحت عنوان «دستگاه های استخراج رمز‌ارزها» با مأخذ حقوق ورودی ۵ درصد ایجاد شده است که در این صورت، این ردیف تعرفه مشمول مفاد مصوبه‌ی هیأت وزیران و مصوبات اصلاحی آن برای عدم نیاز به ثبت سفارش برای ورود به مناطق ویژه و آزاد نیست. مهرداد جمال ارونقی

تغییر رویکرد

وی به عنوان معاون فنی گمرک ایران ادامه داد «براین اساس ورود دستگاه‌های ماینر به مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی صرفاً با اخذ و ارائه مجوز ثبت سفارش و رعایت کامل مقررات باید انجام شود، که در این خصوص دفتر واردات گمرک ایران بخشنامه‌ی لازم را در این خصوص صادر و به گمرکات کشور ابلاغ کرده است.

این درحالیست که سال گذشته بعد از حواشی زیادی در رابطه با استخراج رمزارز بیت‌کوین و صدور مجوز برای آن وجود داشت، در عین حال هیات وزیران طی مصوبه ای با استخراج رمزارز موافقت کرد و آن را به عنوان یک فعالیت صنعتی با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز دانست؛ که بعد از آن بحث‌هایی در رابطه با واردات دستگاه ماینر مطرح و قرار بر این شد تا با طی فرآیندهای قانونی، واردات این کالاها مجاز باشد. در آن زمان ثبت سفارش و دریافت مجوز از سازمان‌های مربوطه برای سرزمین اصلی الزامی بود اما ترانزیت این کالا به  مناطق آزاد و ویژه، نیازی به ثبت سفارش نداشت.

نظر شما در رابطه با صحبت‌های مهرداد جمال ارونقی و الزامی شدن فرآیند ثبت سفارش برای واردات دستگاه‌های استخراج رمزارز چیست؟ آیا این کار باعث تسهیل فرآیند واردات و کاهش تخلفات در این حوزه می‌شود؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا