اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

چرا تمرکز هش‌ریت بیت کوین در چین تهدیدی برای این شبکه محسوب نمی‌شود؟!

جیمسون لوپ معتقد است با توجه به شرایط حاکم بر شبکه‌ی بیت کوین اجرای حملات خرابکارانه‌ی ۵۱ درصد در این شبکه امکان ناپذیر به‌نظر می‌رسد

نکات برگزیده مطلب
  • جیمسون لوپ(Jameson Lopp)؛ یکی از بنیان‌گذاران شرکت کازا(Casa) در مقاله‌ای دلیل ناکارآمدی اجرای حملات ۵۱ درصد در شبکه‌ی بیت کوین را تشریح کرده است. با توجه به افزایش رقابت در صنعت استخراج بیت کوین وی انتظار دارد که سلطه‌ی چین بر توان محاسباتی شبکه‌ی بیت کوین بزودی خاتمه یابد.

تمرکز هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین در چین

به دلیل وجود شرایط مناسب فعالیت ماینر‌ها در کشور چین، این کشور هم‌اکنون بخش غالبی از توان محاسباتی شبکه‌ی بیت کوین را در اختیار دارد. با این وجود، برخی از فعالان حوزه‌ی رمزارزها نسبت به تسلط چین بر هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین اظهار نگرانی می‌کنند. جیمسون لوپ(Jameson Lopp)؛ یکی از بنیان‌گذاران و مدیر ارشد فن‌آوری شرکت کازا(Casa) در مقاله‌ای تهدید شبکه‌ی بیت کوین از سوی ماینر‌های چینی را بی اساس ارزیابی کرده است.

استخراج بیت کوین چین

 

وی توضیح داد که مهاجمان قادر به سرقت بیت کوین کاربران و تغییر قوانین اجماع شبکه‌ی بیت کوین نخواهند بود. از دیدگاه لوپ مهاجمان حتی قادر به معکوس ساختن تراکنش‌های معتبر نیز نخواهند بود وآن‌ها تنها می‌توانند بیت کوین‌های خودشان را به صورت پرداخت مضاعف(Double Spend) خرج کنند.

هم‌اکنون خارج کردن دارایی‌ها از صرافی‌ها  و تبدیل آن‌ها به رمزارزهای مقاوم در برابر سانسور و یا رمزارز‌های پایدار بهترین روش برای کسب حداکثر سود توسط این دسته از مهاجمان محسوب می‌شود. با این وجود، اعمال قوانین احراز هویت مشتریان در صرافی‌ها مهاجمان را با مشکلات مختلفی مواجه می‌سازد. همچنین فروش یکباره‌ی دارایی‌های حاصل از اجرای حملات تبعاتی را برای مهاجمان در پی خواهد داشت:

در‌پی اجرای یک حمله‌ی موفق ارزش دارایی مهاجمان نیز احتمالا به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. بنابراین مهاجمان در صورت اجرای موفق حملات در حقیقت(همانند شلیک گلوله به پای خودشان) با شکست مواجه می‌گردند. همچنین صرافی‌ها جزئیات فعالیت کاربرانشان را به دقت ثبت می‌کنند. به عنوان مثال، پس از آشکار شدن آی‌پی آدرس(IP address) هکری که یک صرافی را هدف قرار داده بود، وی به ارزش 25 میلیون دلار دارایی‌های رمزارزی سرقت شده را به صرافی بازگردانده است. Jameson Lopp

تسلط یک کشور بر شبکه‌ی بیت کوین غیرممکن به‌نظر می‌رسد

لوپ معتقد است که در اختیار گرفتن کنترل شبکه‌ی بیت کوین توسط دولت‌ها تقریبا ناممکن به‌نظر می‌رسد، چراکه ماینر‌ها برای مقابله با چنین شرایطی به سرعت واکنش نشان می‌دهند.

اگر در این سناریو رویکرد دولت‌‌ چین از هدف قراردادن تاسیسات ماینینگ عظیم به روش‌های ساده‌تری همانند استخر‌های ماینینگ تغییر کند، 70 درصد از هش‌ریت تولید شده به کمتر از ده استخر ماینینگ چینی متمرکز شده است و در نتیجه ماینر‌ها به سادگی قادر خواهند بود به استخر دیگری مهاجرت کنند. از آنجایی که شرکت‌های متعددی فعالیت‌های مشکوک در شبکه‌های بلاکچینی را در شبکه‌های اجتماعی گزارش می‌کنند، فعالیت‌های مخرب پنهانی در شبکه‌ی بیت کوین نیز بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد.

در نتیجه تصور سناریویی که در آن یک کشور با در اختیار گرفتن بخش غالب هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین این نوآوری را هدف حملات خود قرار دهد، بسیار دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. Jameson Lopp

لوپ معتقد است تولید بخش بزرگی از تراشه‌های استخراج رمزارزها در قاره‌ی آسیا دلیل اصلی تمرکز هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین در کشور چین محسوب می‌گردد. همچنین ماینر‌ها در کشور چین به منابع ارزان انرژی الکتریکی دسترسی دارند و ثبات اقتصادی و سیاسی ایجاد زیر ساخت‌های استخراج رمزارزها را در این کشور تسهیل کرده است.

لوپ نتیجه‌گیری کرده است اجرای حملات گسترده به شبکه‌ی بیت کوین به دلیل عدم کارایی محدود شده است. همچنین انتظار می‌رود تا به دلیل رقابت تولیدکنندگان تراشه‌های استخراج رمزارزها و جستجوی ماینر‌ها برای منابع انرژی ارزان‌تر، تسلط چین بر توان محاسباتی شبکه‌ی بیت کوین در آینده از بین برود.

نظر شما نسبت به اظهارات جیمسون لوپ چیست؟ آیا تمرکز هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین در چین تهدیدی برای فعالیت این نو‌آوری محسوب نمی‌گردد؟ آیا مهاجمان هرگز قادر به اجرای حملات 51 درصد در شبکه‌ی بیت کوین نخواهند بود؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا