اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالاتپیشنهاد سردبیر

بیت کوین و هرآنچه تا به امروز برایمان به ارمغان آورده

به واسطه‌ی حضور بیت کوین و تنها در طی ۱۱ سال، تغییرات و تحولات زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌ی مالی به وجود آمده است

بیت کوین ۱۱ سال قبل شروع بسیار آرام و بی‌سروصدایی داشت، اما از آن زمان به بعد نوآوری‌های بسیار چشم‌گیر و جدی در دنیای مالی به وجود آورده و توانسته یک نشان دائمی از خودش برجای بگذارد. گرچه برخی در رابطه با سودآوری و بازگشت سرمایه‌ی خارق العاده‌ی بیت کوین طی یک دهه‌ی گذشته شک و تردید داشته‌اند، اما این رمزارز به عنوان اولین و بزرگ‌ترین رمزارز موجود توانسته باعث اختلال اقتصاد متمرکز و بخش مالی جهان شود. در ادامه به بررسی برخی تغییرات ایجاد شده شده توسط بیت کوین در طول یک دهه‌ی گذشته خواهیم پرداخت.

Bitcoin Gif Coinit بیت کوین

قیمت بیت کوین

گرچه قیمت رمزارز بیت کوین یکی از بحث برانگیزترین موضوعات مطرح شده در جامعه‌ی رمزارزی است، اما وجود این این بحث و جدل‌ها برای نشان دادن پتانسیل کامل بیت کوین امری ضروری می‌باشد. به طور خلاصه، این رمزارز توانسته طی یک دهه فعالیت، از قیمت صفر کار خود را آغار کرده و تا مرز ۲۰ هزار دلار نیز پیش برود.

علیرغم این واقعیت که از زمان رسیدن به نقطه‌ی اوج قیمت تا به امروز چندین مرتبه سقوط و اصلاح قیمت برای بیت کوین رخ داده است، اما این رمزارز باز هم به عنوان بهترین دارایی جهت سرمایه‌گذاری طی یک دهه‌ی گذشته شناخته شده است.

تغییرات قیمت بیت کوین
نمودار تغییرات قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۳ تا به امروز

برای مقایسه‌ می‌توان به سهام نت‌فلیکس(Netflix) اشاره کرد که توانسته بازگشت سرمایه‌ی بسیار حیرت‌آور ۴۱۰۰ درصد را داشته باشد، درحالیکه میزان بازگشت سرمایه در بیت کوین چیزی حدود ۸۹۰۰۰۰۰ تخمین زده می‌شود.

زنگ هوشیاری برای صنعت فین‌تک

این مبحث ابتدا توسط یکی از طرفداران بیت کوین به نام چارلی شرم(Charlie Shrem) مطرح شد. وی با انتشار یک پست توییتری توضیح داد که بیت کوین علاوه بر اینکه توانسته به عنوان «یک نوآوری شگفت‌انگیز و پول اینترنتی جادویی» عمل کند، موفق به بیدار کردن صنعت فناوری مالی و آگاه کردن آن‌ها در رابطه با نیاز جهان به روش‌های پرداخت بهتر هم شده است.

fintech فین‌تک فناوری مالی

وی در ادامه به پیشرفت‌های گسترده‌ای که بخش فناوری مالی طی یک دهه‌ی گذشته تجربه کرده است، پرداخت. آقای شرم توضیح داد که سرعت پردازش تراکنش در روش‌های پرداخت فعلی بسیار پایین است درحالیکه تراکنش اینگونه نقل و انتقالات بسیار زیاد می‌باشد. به گفته‌ی وی «صنعت بانکداری[تا پیش از ظهور بیت کوین] در این فکر بود که برای افزایش کارمزد روش‌های نوآورانه و جدیدی ابداع کند».

اما بیت کوین چگونه توانست بر روی این دو مشکل تاثیر گذاشته و راه‌حل‌های جایگزین ارائه کند؟ پاسخ ساده است، سیستم پرداخت الکترونیک شخص به شخص(Peer To Peer)، روش که در آن برای جابجایی ارزش و انجام یک تراکنش مالی نیازی به حضور یک شخص ثالث یا واسطه ندارید. حذف واسطه‌ها باعث شده که تراکنش‌های مالی سریع‌تر و ارزان‌تر باشند.

همین رقابت واقعی باعث شد که صنعت فناوری مالی نیز به حرکت افتاده و پیشرفت‌های چشم‌گیری به وجود آید.

امروزه نیاز به حضور پول نقد فیزیکی نیز در حال کاهش است، روندی که می‌توان از آن به عنوان یکی دیگر از ابتکارات بیت کوین یاد کرد. در رابطه با این موضوع گزارشاتی منتشر شده که نشان می‌دهد طی یک دهه‌ی گذشته حجم مبادلات غیرنقدی رو به رشد بوده است. در این گزارشات گفته شده که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ میزان رشد مبادلات غیرنقدی حدود ۱۲ درصد بوده و این رقم از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ نیز باز هم بیش از ۱۴ درصد افزایش خواهد یافت.

آموزش در حوزه‌ی اقتصاد

چارلی شرم در طول صحبت‌های خود به نکته‌ی قانع‌کننده‌ی دیگری نیز اشاره کرده است، سواد مالی. وی توضیح داد که مردم در حال حاضر نسبت به گذشته بسیار آگاه‌تر شده‌اند و یا حداقل سعی می‌کنند از نظر سواد مالی پیشرفت کنند.

وی همچنین معتقد است که در صورتی که روند افزایش آگاهی مردم نسبت به پتانسیل نهفته‌ی بیت کوین همچنان ادامه یابد، این رمزارز می‌تواند با آزاد کردن تمام مردم جهان باعث ایجاد تغییر اساسی در آموزه‌ها و مسیر حرکت بشریت شده و چشم‌انداز‌های تازه‌ای برایمان به وجود آورد.

مسلما افزایش ناگهانی و سهمی‌وار قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷، مورد بحث‌ترین موضوع در تاریخچه‌ی زندگی کوتاه بیت کو‌ین است. تا پیش از رسیدن قیمت این رمزارز به نقطه‌ی اوج ۲۰ هزار دلار، به مدت چند ماه شاهد آن بودیم که روند تغییرات قیمت این رمزارز همواره مثبت و دو رقمی بود. کاهش ناگهانی ارزش بیت کوین به نقاطی پایین‌تر از ۴ هزار دلار نیز نشان داد که ارزش رمزارزها بسیار نوسانی است، اما بسیاری از مردم تصمیم گرفتند با این موضوع کنار بیایند، و در واقع اطلاعات بیشتری کسب کنند.

ویدئو‌های آموزشی، دوره‌های مختلف و صحبت‌های افراد تاثیرگذار نیز باعث شد که مردم برای کسب دانش در رابطه با مواردی همچون پتانسیل‌های نهفته‌ی بیت کوین، نحوه‌ی مبادله، نحوه‌ی کسب سود و مواردی از این دست، به تکاپو بیافتند.

گرچه پس از پذیرش گسترده و معرفی این صنعت در رسانه‌های جریان اصلی تعداد قابل توجهی کلاهبرداری و اسکم مرتبط بوجود آمد، اما جامعه‌ی رمزارزها همچنان مملو از مربیان برجسته‌ای است که در راستای افزایش سطح آگاهی به مردم کمک می‌کنند، آگاهی و دانش واقعی که می‌تواند باعث ایجاد تغییر شود.

نتیجه‌گیری

بیت کوین می‌تواند علاوه بر یک ابزار سرمایه‌گذاری بسیار پر سود، نقش‌های اساسی و مهم‌دیگری نیز بر عهده بگیرد. با نگاهی به آمار و اخبار مرتبط با صنعت رمزارزها می‌توان با اطمینان گفت که بیت کو‌ین توانسته بر روی سایر جنبه‌های زندگی ما، از جمله تمام صنعت فین‌تک و آموزه‌های مالی تاثیر بگذارد.

نظر شما در رابطه با تغییر و تحولات به وجود آمده به واسطه‌ی حضور بیت کوین چیست؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

منبع
Cryptopotato

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا