اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

آیا نیک زابو همان خالق مرموز بیت کوین است؟

نیک زابو: من قطعا به دنبال لایه‌ی دوم خواهم بود، منظورم این است که من بیت کوی…، بیت گلد را به صورت دو لایه طراحی کرده‌ام!

نیک زابو به دلایل زیادی یکی از افسانه‌های زنده‌ی صنعت رمزارزی به شمار می‌آید. مهم‌ترین آن‌ها، سهم وی در توسعه‌ی بیت کوین، فعالیت به عنوان یک «آزادی‌خواه دیجیتالی»، و تاثیرگذاری مداوم وی بر محافل اقتصادی، فلسفی، سیاسی و همچنین رمزارزی می‌باشد. شاید یکی از جذاب‌ترین واقعیت‌های مربوط به نیک زابو این باشد که برخی او را ساتوشی ناکاموتو، همان خالق مرموز بیت کوین تعبیر می‌کنند. ما در این مقاله به جزئیاتی از زندگی نیک زابو می‌پردازیم که نشان می‌دهد او می‌تواند ساتوشی ناکاموتوی معروف باشد.

نیک زابو Nick Szabo بیت کوین ساتوشی

یک پیش‌زمینه‌ی رمزنگاری

آقای نیک زابو که خودش را «یکی از پیشگامان فناوری بلاک‌چین، رمزارزها و قرارداد‌های هوشمند» توصیف می‌کند، پیش از ساخته شدن و عرضه‌ی بیت کوین در جهان، در حال کار بر روی یک رمزارز با نام بیت گلد(Bit Gold) بوده است. این دانشمند و محقق علوم رایانه از همان ابتدا با پیشگامان حوزه‌ی رمزنگاری مدرن و اعضای گروه Cypherpunk همچون هال فینی(Hal Finney) و وی دای(Wei Dai) ارتباط مداوم داشت. آقای دای نیز یکی از افراد فارغ‌التحصیل رشته‌ی علوم کامپیوتری از دانشگاه واشنگتن است که تقریبا همزمان با نیک زابو مدرک خود را گرفت. گفته شده که او نیز در تلاش برای ساخت یک ارز دیجیتال با نام بی مانی(B-Money) بوده است.

در مقایسه با برخی دیگر از چهره‌های اصلی در که آغاز راه بیت کوین حضور فعال داشته‌اند، از برخی جهات داستان مربوط به نیک زابو به خوبی مستند نیست. تعدادی از این شکاف‌های تاریخی و اطلاعاتی، که با سایر واقعیت‌های بسیار قانع کننده همپوشانی دارند، باعث به وجود آمدن این نظریه شده‌اند که«نیک زابو در واقع همان ساتوشی است».

داستان‌های جالبی در رابطه با زابو

بیت گلد

در دسامبر ۲۰۰۵، آقای زابو در وبلاگ شخصی خود یک پست جدید بدون نام منتشر کرد، و در آن به توصیف ایده‌ی ساخت یک ارز دیجیتال بدون نیاز به واسطه یا شخص ثالث پرداخت. وی در بخشی از این پست نوشت: «به طور خلاصه باید گفت که مشکل این است که پول ما در حال حاضر به حضور و اعتماد یک شخص ثالث وابسته است. همانطور که شاهد تورم و سقوط ناگهانی ارزش این پول‌ها در طول قرن بیستم بوده‌ایم، این یک وضعیت ایده‌آل نیست». در ادامه‌ی متن متوجه می‌شویم که زابو نسبت به نقاط ضعف ذاتی سیستم پولی متمرکز فعلی بسیار نگران است. وی در ادامه‌ی پست خود به توضیح یک پروتکل جدید و جزئیات مربوط به آن می‌پردازد:

پیشنهاد من برای ارز بیت گلد این است که برپایه‌ی محاسبه‌ی رشته‌های بیت که از مجموعه‌ی بیت‌های چالش برانگیز گرفته شده‌اند، باشد. این کار با استفاده از توابعی صورت می‌گیرد که نام‌های مختلفی دارد، از جمله عملکرد پازل کلاینت، اثبات عملکرد کار و یا عملکرد معیار ایمن. Nick Szabo

پس از اینکه زابو توضیح داد که بیت گلد چطور از یک «زنجیره‌ی غیرقابل جعل‌پذیری» استفاده خواهد کرد، به سیستم اثبات کار قابل استفاده‌ی مجدد(RPOW) ساخته شده توسط فینی استناد کرد و دوباره تاکید نموده که به پولی نیاز داریم که تحت تاثیر تورم قرار نگیرد.

همانطور که می‌بینید، گفته‌های وی شباهت‌های زیادی به مفاهیم تعریف شده در نقشه‌ی اولیه‌ی بیت کوین دارد. البته زابو نسبت به خطر دولت‌ها برای پول به خوبی آگاه است، زیرا پدرش در دهه‌ی ۱۹۵۰ وحشت جنگ و رژیم خشونت‌بار کمونیستی را تجربه کرده است. شاید این مورد یکی دیگر از شباهت‌های نیک زابو و ساتوشی ناکاموتو باشد، چراکه در بلاک جنسیس(Genesis Block) یک پیام هش شده قرار دارد که مفاهیم ضد بانکداری مرکزی را بیان می‌کند.

تغییر تاریخ‌ها و نبودن ایمیل‌های ساتوشی

گرچه تاریخ انتشار پست وبلاگی فوق‌الذکر ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۸ می‌باشد، اما این پست که در رابطه با بیت گلد نوشته شده، درواقع در سال ۲۰۰۵ منتشر شده است. اینکه چرا نیک زابو این تاریخ را عوض کرده، همچنان نامعلوم بوده و باعث سردرگمی و گمانه‌زنی‌های زیادی شده است.

علاوه بر شواهد بسیار قانع کننده‌ای که نشان می‌دهد این پست در سال ۲۰۰۵ منتشر شده، یک لینک دائم(Permalink یک لینک ثابت که به یک صفحه‌ی خاص یا یک وبلاگ متصل شده و هرگز تغییر نخواهد کرد) وجود دارد که مهر تاییدی بر تمامی موارد فوق است؛ هنوز هیچ پاسخی وجود ندارد که چرا زابو اقدام به تغییر این تاریخ کرده است.

نیک زابو
در این تصویر به وضوح می‌توان دید که نیک زابو اقدام به تغییر تاریخ و زمان انتشار پست خود کرده است

 

برخی گمان می‌کنند که او نمی‌خواهد تاریخ انتشار مقاله‌ی بیت گلد پیش از تاریخ عرضه‌ی نقشه‌ی اولیه‌ی بیت کوین باشد، تا بتواند هویت خود را همچنان پنهان کند. علاوه بر این، گرچه در نقشه‌ی راه اولیه به ارز B-Money آقای وی‌ دای نیز اشاراتی شده است، اما هیچ وقت نامی از بیت گلد برده نشده است. البته گزارشاتی وجود دارد که نشان می‌دهد آقای دای با ارسال ایمیلی به ساتوشی ناکاموتو در رابطه با ایده و ارز B-Money صحبت کرده است. برخی از منتقدان این نظریه بر این باورند که ساتوشی و زابو صرفا از وجود یکدیگر و یا پروژهای در دست ساختشان بی‌اطلاع هستند.

نکته‌ی جالب اینجاست که افرادی مثل هال فینی، وی دای، و سایر پیشگامان علوم رایانه و صنعت رمزارزی، مکاتبات خودشان با ساتوشی را علنی کرده‌اند، اما هیچ ایمیل یا پیامی بین ساتوشی و زابو رد و بدل نشده است. این درحالیست که ساتوشی باید در رابطه با وجود بیت گلد اطلاع می‌داشت.

سکوت نسبی پس از عرضه‌ی بیت کوین، و یک ویدئوی عجیب

انتظار می‌رفت که بلافاصله پس از ۳ام ژانویه‌ی ۲۰۰۹ و استخراج بلاک جنسیس بیت کوین، زابو به فعالیت معمول وبلاگ نویسی خود بازگردد و در رابطه با این پروژه صحبت کند. جالبت اینجاست که تا تاریخ ۷ام می همان سال و پیش از انتشار یک پست با نام «دولت مقاوم در برابر دروغ» او هیچ اشاره‌ای به بیت کوین نداشت. از سال ۲۰۰۹ به بعد نیز سطح فعالیت‌ وبلاگ‌نویسی زابو به شدت کاهش یافت، و از ۲۵ پست در سال به چند مورد بروزرسانی پراکنده‌ی سالانه کاهش یافت.

 

با این وجود جذاب‌ترین پست تصویری او در همان ماه عرضه‌ی بیت کوین منتشر شد. در این ویدئو اتومبیل‌هایی نشان داده شده‌اند که در حال مبارزه قوانین راهنمایی و رانندگی هستند و سعی می‌کنند مکانیزم کنترل ترافیک را دور بزنند. در بخش توضیحات این پست نوشته شده «تلاش برای دور زدن پروتکل می‌تواند شما را به دردسر بیاندازد».

بسیاری از کاربران این پست را یک ارجاع به راه‌حل بیت کوین برای فرایند پرداخت مضاعف می‌دانند، مشکلی که رمزنگاران و طرفداران پول دیجیتال برای سال‌های متمادی به دنبال حل آن بوده‌اند، و اکنون با وجود پروتکل ساتوشی قابل رفع خواهد بود.

پرداخت مضاعف یا Double Spend به فرایندی گفته می‌شود که طی آن بتوان مقدار مشخصی از دارایی‌های رمزارزی را بیش از یک‌ مرتبه در شبکه مورد استفاده قرار داد و مبادله نمود؛ به عنوان مثال شما یک عدد بیت‌کوین خود را دوبار به فروش برسانید.

نظریه‌ی لغزش فروید

آقای زابو طی یک مصاحبه‌‌ی تلویزیونی که در سال ۲۰۱۷ داشت، تمام صحبت‌های خود را به گونه‌ای جهت‌دار ارائه کرد و خودش را سازنده‌ی بیت کوین معرفی نمود. زمانی که میزبان برنامه در رابطه با افزایش سایز بلاک‌ها و راه‌حل‌های لایه‌ی دوم از وی سوال کرد، زابو پاسخ داد:

من قطعاً به دنبال لایه‌ی دوم خواهم بود، منظور من این است که من بیت کوی…، بیت گلد را به صورت دو لایه طراحی کرده‌ام. Nick Szabo

اشتباهات تلفظی چیزی بیش از یک حادثه‌ی بی‌معنی نیستند، یا شاید می‌توانند به چیزی عمیق‌تر اشاره داشته باشند. فضای رمزارزی هرگز این موضوع را نخواهد فهمید.

چه چیز در نام او نهفته است؟

زابو فرزند یک مجارستانی است، و او فکر می‌کند که اصل و نسبش باعث شده که به سمت فضای رمزارزی کشیده شده و همیشه در جستجوی یک راه‌حل بدون خشونت برای پول باشد. وی در یک مصاحبه که سال ۲۰۱۸ انجام داده، اعلام نموده است:

پدر من در انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان علیه اتحاد جماهیر شوروی جنگید،  او همراه با بسیاری دیگر از افراد جامعه‌ی کمونیستی که با آن‌ها روبرو شده‌ام، داستان‌های ترسناک زیادی در رابطه با ظلم و ستم برای گفتن دارند؛ بنابراین، اگر در آمریکا به دنیا آمده و بزرگ شده‌اید، احتمالا هیچ چیز در رابطه با پتانسیل دولت در سوءاستفاده از شما و پول نمی‌دانید.

یک ایمیل ذکر نشده از طرف ساتوشی برای هال فینی وجود دارد که در آن خالق بیت کوین به طور ناگهانی آدرس جدید خود را با حروف «NS» آغاز کرده است. البته برخی معتقداند که این حروف مخفف نام وی یعنی Nakamoto Satoshi هستند که به سبک ژاپنی و برعکس نوشته شده است. برخی دیگر معتقد‌اند که این حروف مخفف نام نیک زابو است. این نظریه به این دلیل پدید آمده که نام‌های مجارستانی نیز مانند نام‌های شرقی و به صورت جابجا نوشته می‌شوند.

این موضوع همچنان یک راز باقی خواهد ماند

هال فینی در سال ۲۰۱۳ با انتشار یک پست در انجمن bitcointalk.org عنوان نموده «من مدتهاست که به طرح‌های پرداخت رمزارزی علاقه‌مند هستم. علاوه براین، من آنقدر خوش‌شانس بوده‌ام که با افرادی همچون وی دای و نیک زابو همکاری گسترده داشته‌ام، به طور کلی ایده‌هایی در این بین شکل گفت که می‌توان به وسیله‌ی بیت کوین به تمامی آن‌ها تحقق بخشید».

با تمام این تفاسیر، مشکلات بزرگی در رابطه با اینکه «نیک زابو همان ساتوشی است» وجود دارد. همانطور که زابو به عنوان سازنده‌ی بیت گلد اعلام نموده، این ارز به عنوان یک سیستم لایه‌ی دوم طراحی شده است. وی همچنین اعلام نموده که از راه‌حل لایه‌ی دوم بیت کوین یعنی شبکه‌ی صاعقه(Lightning Network) حمایت می‌کند. اما به نظر نمی‌رسد که گفته‌های او با روش‌های توصیف شده توسط ساتوشی برای مقیاس‌پذیری همخوانی داشته باشند.

به هرحال، روند شکار فرد یا افرادی که موسوم به ساتوشی ناکاموتو هستند همچنان ادامه دارد، و نیک زابو نیز همیشه یکی از افراد تحت نظر خواهد بود.

 

نظر شما در رابطه با تئوری‌های مطرح شده چیست؟ آیا نیک زابو همان ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا