اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

جنگ تجاری آمریکا و چین به بازار بورس و اوراق بهادار کشیده شد

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، چین را به حذف سهام شرکت‌های چینی از بازار معاملاتی وال‌استریت تهدید کرد

نکات برگزیده مطلب
  • دونالد ترامپ، قصد دارد شرکت‌های چینی را از بورس اوراق بهادار آمریکا حذف کند. انگیزه‌ی این اقدام، تلاش گسترده برای محدود کردن سرمایه‌گذاری ایالات متحده‌ی آمریکا در شرکت‌های چینی و تا حدودی نگرانی امنیتی عنوان شده است.

اعمال تعرفه‌های گمرکی ایالات متحده‌ی آمریکا بر کالاهای چینی، در راستای جنگ تجاری میان این دو کشور اعمال شده است و با گذر زمان شرایط سخت‌تر می‌شود. جنگ تجاری میان ایالات متحده‌ی آمریکا و چین از دهه‌ی 80 میلادی آغاز شده است، اما با آغاز دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ شرایط به آرامی و به‌طور واقعی از کنترل خارج می‌شود. با وجود تهدید اخیر ترامپ، به نظر می‌رسد مرحله‌ی جدیدی از جنگ تجاری در بازار بورس و اوراق بهادار آغاز می‌شود.

جنگ تجاری در بازار بورس و اوراق بهادار

سیاست یک کشور در خرید محصولات تولید داخل، کاهش واردات، افزایش صادرات و غیره به منظور افزایش رونق اقتصادی قابل درک است. اما آمریکا بر واردات کالا‌های چینی به ارزش بیش از 360 میلیارد دلار، تعرفه گمرکی وضع کرده است. چین نیز در پاسخ بر واردات کالاهای ساخت ایالات متحده آمریکا که بیش از 110 میلیارد دلار ارزش دارد، تعرفه‌ی گمرکی وضع کرد.

ترامپ تاکنون در چهار مرحله بر تمامی کالاهای ساخت چین تعرفه گمرکی با نرخ ۱۵ درصد وضع کرده است. چین نیز در پاسخ واردات کالاهای ساخت آمریکا را با تعرفه‌ی ۵ الی ۲۵ درصدی محاسبه می‌کند، در نتیجه برای نخستین مرتبه حتی بر واردات نفت خام نیز تعرفه‌ی گمرکی ۵ درصدی اعمال شده است.

با این وجود ترامپ با تهدید به حذف شرکت‌های چینی از بازارهای سهام آمریکا تصمیم گرفته تا جنگ تجاری را در سطح جدیدی پیگیری کند.

مین‌یان ژائو(Minyuan Zhao)، استاد استراتژی در دانشگاه واشنگتن اظهار داشت که سرمایه‌‌‌های عظیمی به دنبال فرصت‌های محدود سرمایه‌گذاری در سراسر جهان هستند و قطع دسترسی موسسات آمریکایی از این فرصت‌ها به آمریکا کمک نخواهد کرد. وی افزود:

«شرکت‌های چینی که در بازار بورس اوراق بهادار آمریکا فهرست شده‌اند، معمولا شرکت‌های ترکیبی و دارای سرمایه‌گذاری خارجی هستند. برای مثال، کمپانی آمریکایی Blackrock، گروه مالی T. Rowe Price از آمریکا و شرکت اسکاتلندی Baillie Gifford به همراه دو بنیان‌گذار پنج سهام‌دار برتر شرکت علی‌بابا(Alibaba) را تشکیل می‌دهند. Softbank ژاپن و شرکت یاهو نیز تقریبا نیمی از سهام شرکت علی‌بابا را در اختیار دارند.»

پس از انتشار این خبر، سهام شرکت علی‌بابا 5 درصد سقوط کرد. همچنین ارزش سهام شرکت موتور جستجوی بایدو(Baidu) نیز 4 درصد کاهش یافت.

تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر حوزه‌ی رمزارزی

تهدید دونالد ترامپ نشان می‌دهد که که بازار سهام برای سرمایه‌گذاران امنیت بالایی را فراهم نمی‌کند. در حالی که بیت کوین به عنوان دارایی امن و یا طلای دیجیتالی عصر تکنولوژی در برابر سانسور و اعمال محدودیت مقاوم است. به‌طور کلی رمزارزها به عنوان یک دارایی غیر متمرکز و امن در برابر کشمکش‌های سیاسی مقاوم هستند. کاربران با استفاده از این تکنولوژی می‌توانند به آسانی، بدون نیاز به واسطه و با کارمزد کم به سراسر جهان پول ارسال کنند.

بر اساس گزارش کوینیت، جنگ تجاری میان آمریکا و چین تاثیر مثبتی بر بازار رمزارزی داشته است. تاثیر این شرایط بر آغاز رالی صعودی در بازار رمزارزی غیر قابل انکار است.

از طرفی در صورت حذف سهام شرکت‌های چینی از بازار سهام آمریکا و واکنش متقابل چین می‌تواند موجب خروج سرمایه‌گذاران چینی از بازار‌های مالی آمریکا گردد. در این صورت سرمایه‌گذاران حوزه‌های مالی امن‌تری را برای سرمایه‌گذاری جستجو خواهند کرد.

آیا سهام شرکت‌های چینی از بازار بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا حذف خواهد شد؟ تاثیر جنگ تجاری میان آمریکا و چین بر حوزه‌ی رمزارزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

منبع
Coinspeaker
دکمه بازگشت به بالا