اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

آیا صرافی‌های غیرمتمرکز آماده‌ی پذیرش عمومی هستند؟

بررسی اجمالی وضعیت صرافی‌های غیرمتمرکز رمزارزی و دلایل افزایش حجم مبادلات آن‌ها از سال ۲۰۱۸ تاکنون

نکات برگزیده مطلب
  • اگرچه در حال حاضر شاهد آن هستیم که از پلت‌فرم‌های مبادلاتی غیرمتمرکز یا DEX حمایت نشده و این پلت‌فرم‌ها نتوانسته‌اند در سطح مناسبی از پذیرش و تصویب قرار بگیرند، اما گزارشات حاکی از آن است که از سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۸ تا به امروز میزان حجم مبادله‌ی انجام شده به واسطه‌ی پلت‌فرم‌های DEX بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته است! محققان شرکت DAO D5 اخیراً یک مقاله در رابطه با میزان استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز در بازار رمزارزی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد که در ماه ژوئن ۲۰۱۹ بیش از ۳۰۰ میلیون دلار رمزارز اتریوم(ETH) به واسطه‌ی صرافی‌های غیرمتمرکز مبادله شده است، رقمی که سه برابر حجم مبادلات این صرافی‌ها در ماه ژوئن محسوب می‌شود.

افزایش حجم مبادله در صرافی‌های غیرمتمرکز

با توجه به اینکه طی یک دهه‌ی گذشته میلیارد‌ها دلار رمزارز توسط هکر‌ها از صرافی‌های رمزارزی متمرکز به سرقت رفته است، می‌توان گفت که دیگر برکسی پوشیده نیست که این پلت‌فرم‌های مبادله‌ی رمزارزی مستعد طیف گسترده‌ای از مشکلات امنیتی هستند. از سوی دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز(DEX) به مبادله‌گران و کاربران اجازه می‌دهند تا در زمان مبادله بر روی رمزارزهای تحت مالکیت خود کنترل کاملی داشته باشند. با تمام این تفاسیر، مدل صرافی‌های غیرمتمرکز هنوز هم جای کار دارد و به بلوغ نرسیده است.

غیرمتمرکز DEX

اکوسیستم مبادله‌ی رمزارز غرق هزاران صرافی مجزا شده است، از پلت‌فرم‌های صنعتی بزرگی همچون بایننس و OKEx گرفته تا صرافی‌های رده پایین و بی‌نام و نشانی همچون LBank. با در نظر گرفته این موضوع که ۹۵ درصد حجم مبادله‌ی صرافی‌های رمزارزی جعلی و ساختگی می‌باشد، تعیین قابلیت اطمینان و اعتبار صرافی‌ها نیز بسیار سخت و دشوار شده است.

البته صرافی‌های غیرمتمرکز پتانسیل حل مشکلات مربوط به مبادلات پولشویی و مسائل امنیتی اکوسیستم مبادلات رمزارزی را دارند و به کاربران و مبادله‌گران اجازه می‌دهند که به طور مستقیم و با استفاده از کیف‌پولی که کنترل کامل کلید خصوصی آن را دارند، به مبادله و جابجایی رمزارز بپردازند.

 تمام مبادلاتی که بر روی یک پلت‌فرم DEX صورت می‌گیرد، به روش کاملا همتا و نقطه به نقطه صورت می‌گیرند. این رویه منجر به یک اکوسیستم مبادلاتی شفاف می‌شود که در آن شناسایی حجم مبادلات جعلی و یا تجارت پولشویی به شدت ساده خواهد بود.

با وجود مزایایی که صرافی‌های غیرمتمرکز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، نرخ پذیرش آن‌ها به شدت پایین می‌باشد. البته به نظر می‌رسد که این روند به تازگی شتاب گرفته است.

 

حجم مبادلات DEX بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته است

پلت‌فرم CoinMarketCap که در زمینه‌ی رتبه‌بندی رمزارزها و اطلاعات بازار فعالیت دارد، در ماه آوریل پیش‌بینی کرد که سال ۲۰۱۹ به «سال صرافی‌های غیرمتمرکز» تبدیل خواهد شد، پیش‌بینی که به نظر می‌رسد دقیق بوده است زیرا این صرافی‌ها از سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۸ تا به امروز توانسته‌اند به پیشرفت‌های چشم‌گیری دست یابند.

محققان فعال در پلت‌فرم DAO D5 که در زمینه‌ی تجزیه و تحلیل داده‌ها فعالیت می‌کنند، اخیرا یک مقاله در رابطه با میزان استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز در بازار رمزارزی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد یک تغییر چشم‌گیر در الگوی استفاده از صرافی‌های رمزارزی به وجود آمده است. به عنوان مثال در بخش‌هایی از این گزارش گفته شده که در ماه ژوئن ۲۰۱۹ بیش از ۳۰۰ میلیون دلار رمزارز اتریوم(ETH) به واسطه‌ی صرافی‌های غیرمتمرکز اتریوم مبادله شده است؛ این رقم سه برابر میزان مبادله‌ی اتریوم در همان پلت‌فرم‌ها برای ماه ژانویه(حدود ۸۶ میلیون دلار) می‌باشد.

میزان سرمایه‌گذاری در اکوسیستم DEX اتریوم به تنهایی بیش از ۲۱۰ میلیون دلار افزایش را شاهد بوده است، درحالیکه که به طور کلی تعداد مبادلات انجام شده در پلت‌فرم‌های DEX اتریوم نیز با افزایش ۷۴ درصدی از ۲۲۶ هزار تراکنش در ژانویه‌ی ۲۰۱۹، به ۴۲۶ هزار تراکنش در جولای ۲۰۱۹ رسیده است.

 

با وجود سهم بازار ناچیز، میزان پذیرش افزایش یافته است

افزایش ۳۰۰ درصدی حجم مبادله در صرافی‌های غیرمتمرکز حاکی از آن است که تعداد سرمایه‌گذاران و افراد سرمایه‌گذار صنعت رمزارزی در اکوسیستم DEX رو به افزایش است. با این وجود، ۸۶ میلیون دلار اتریوم مبادله شده در این اکوسیستم در ژوئن ۲۰۱۹، تنها ۰/۰۱ درصد از حجم مبادله‌ی رمزارزها در جهان را شامل می‌شود.

حجم نسبتا کم مبادلات رمزارزی که به سمت صرافی‌های غیرمتمرکز سوق داده شده، به نوبه‌ی خود ناشی از افت حجم مبادله در پلت‌فرم‌های غیرمتمرکز «سنتی» همچون IDES، Switcheo و Bitsquare است، که به ترتیب در اواسط سال ۲۰۱۹ با کاهش ۱۷ درصدی، ۴۳ درصدی و ۳۵ درصدی در حجم مبادلات خود روبرو بوده‌اند.

گفته‌های بنیانگذار یک صرافی غیرمتمرکز

با توجه به گفته‌های اندرو همیلتون(Andrew Hamilton) بنیانگذار پلت‌فرم مبادله‌ی غیرمتمرکز Rubix.io، یکی از عوامل کلیدی کاهش حجم مبادله در پلت‌فرم‌های غیرمتمرکز فعلی، محدود بودن پذیرش است که به دلیل ناکارآمدی و یا سخت بودن کار با رابط کاربری به وجود آمده است. وی در رابطه با این موضوع اعلام نموده:

سهولت استفاده نه تنها عامل اصلی پذیرش اکوسیستم غیرمتمرکز خواهد بود، بلکه یک عامل کلیدی در فضای رمزارزی محسوب می‌شود. صرافی‌های غیرمتمرکز سنتی قابلیت استفاده را به فدای اجزای متمرکزی کرده‌اند که در جهت تطبیق مبادلات باعث محدودسازی شفافیت می‌شود.

صرافی غیرمتمرکز Rubix به گونه‌ای طراحی شده که امکان تجارت و مبادله‌ی رمزارز را به صورت کامله ساده در اختیار کاربران قرار دهد، درحالیکه روند تایید هویت غیرمتمرکز و قابلیت تعویض اتمی(Atomic Swap Functionality) اطمینان حاصل می‌کند که کاربران در زمان انجام مبادله‌ی مستقیم با شخص دیگر، تمام مدت کنترل داده‌های خصوصی خود را در اختیار داشته باشند. همیلتون در رابطه با این پلت‌فرم توضیح داده است:

هیچ صرافی دیگری قادر نیست که طرفین یک مبادله را به صورت آنی به یکدیگر متصل کند، اما Rubix این کار را می‌کند. علاوه براین Rubix به مبادله‌گران اجازه می‌دهد تا معاملات اتمی را در یک اکوسیستم بدون کارمزد و هزینه انجام دهند.

صرافی‌های غیرمتمرکز نمایانگر آینده‌ی صنعت رمزارزی

صرافی‌های غیرمتمرکز به نوعی نمایانگر آینده‌ی اکوسیستم مبادله‌ی رمزارزها هستند، زیرا به مبادله‌گران اجازه خواهند داد که میزان دسترسی به اطلاعات شخصی خود را محدود کنند، تجارت پولشویی و حجم مبادله‌ی جعلی را از بین می‌برند، و در نهایت به جامعه‌ی رمزارزی ابزاری ارائه می‌کند که بدون تهدید‌های سایبری همچون هک شدن صرافی‌های متمرکز به مبادلات خود بپردازند.

پلت‌فرم‌های در حال رشد همچون Rubix پیشرو در انقلاب DEX هستند و پایه و اساس یک اکوسیستم تجاری غیرمتمرکز را در راستای چشم‌انداز‌های واقعی ساتوشی ناکاموتو مبنی بر یک سیستم پول الکترونیکی نقطه به نقطه، در اختیار مبادله‌گران قرار می‌دهند.

نظر شما در رابطه با آمار ارائه شده در گزارش DAO D5 چیست؟ آیا به زودی شاهد آن خواهیم بود که پلت‌فرم‌های DEX جایگزین صرافی‌های متمرکز سنتی شده و رفته رفته غیرمتمرکزسازی واقعی در صنعت رمزارزی پدیدار می‌شود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Bitcoinexchangeguide

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا