اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

سازمان DARPA درحال بررسی امکان به‌کارگیری بلاکچین در حوزه‌ی نظامی است

دارپا(DARPA) یا «آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته‌ی دفاعی» یک بنگاه پژوهشی و فناوری زیر نظر وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا است که مسئولیت توسعه و ساخت فناوری‌های نوین را برای استفاده‌ نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا به عهده دارد

نکات برگزیده مطلب
  • DARPA؛ شاخه‌ی تکنولوژی پیشرفته‌ در وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا(DoD) است. وزارت دفاع آمریکا یکی از عناصر اصلی ایجاد اینترنت محسوب می‌شود. هم اکنون DoD در راستای پیشبرد استراتژی مدرن‌سازی، از طریق بخش DARPA بررسی تکنولوژی پایه‌ی بیت‌کوین(Bitcoin)؛ یعنی بلاکچین را آغاز کرده است.

DARPA بر روی بلاکچین تحقیق می‌کند

وزارت دفاع آمریکا در تلاش است با مُدرن‌سازی محیط دیجیتالی خود، «قدرت رقابت بیشتری» به‌دست آورد. در همین راستا این بخش در 12 جولای 2019 سندی با عنوان استراتژی مُدرن‌سازی دیجیتالی را منتشر کرد.

استراتژی مدرن سازی وزارت دفاع آمریکا در بخش امنیت سایبری، هوش مصنوعی، فضای ابری و بازارایی IT

این سند نقشه‌ی راه اولویت‌های DoD را به تفسیر بیان می‌کند که امنیت سایبری، هوش مصنوعی، فضای ابری، فرامین، کنترل و ارتباطات را شامل می‌شود. این سند اهمیت استراتژی اشاره شده را به شرح زیر بیان می‌کند:

«استراتژی مُدرن‌سازی دیجیتالی سنگ بنای ارتقاء محیط دیجیتالی ما برای اتصال ویژگی‌های رقابتی در فضای جنگ مدرن است.»

بنابراین، DARPA برای بهبود فرامین، کنترل و ارتباطات بر روی استفاده‌ی کاربردی از تکنولوژی بلاکچین تمرکز می‌کند.

در حقیقت، DARPA با آگاهی از مزایای بلاکچین، بررسی این فن‌آوری را برای ایجاد بستر ارتباطی کارآمد‌تر، قدرتمند و امن آغاز می‌کند.

پلتفرم ارتباطی بر بستر بلاکچین به منظور انتقال امن پیام و یا تراکنش‌ها

DARPA تایید می‌کند که بستر ارتباطی بر پایه‌ی بلاکچین امکان انتقال امن پیام‌ها از هر نقطه‌ای را فراهم می‌کند و برای پرسنل این امکان را فراهم می‌کند تا معاملات خود را از طریق کانال دفتر کل غیر متمرکز اجرا کنند. در سند اشاره شده عنوان شده است که:

«این برنامه به روش‌های مختلفی همانند تسهیل ارتباط میان واحد‌ها، ستاد‌ها و انتقال اطلاعات بین افسران اطلاعاتی و پنتاگون استفاده می‌شود.»

بعلاوه، DARPA در گذشته تلاش کرد با با استفاده از بلاکچین «کُد غیر قابل هک شدن» را توسعه‌ دهد. زیرا این فن‌آوری هکر‌هایی که تلاش می‌کنند به پایگاه‌های داده امن نفوذ کنند، هوشمندانه پیشنهاد می‌دهد.

معکوس کردن پارادایم امنیت سایبری در بلاکچین

مدرن‌سازی دیجیتالی DARPA در بخش امنیت سایبری، هوش مصنوعی، C3 و فضای ابری

بر اساس ادعای وزات دفاع آمریکا، بلاکچین «پارادایم امنیت سایبری را برعکس می‌کند.» این سازمان بلاکچین را بررسی می‌کند، زیرا «به‌طور شفاف دارای امنیت» است و آن‌ها به این فن‌آوری بی‌اعتماد هستند.

شکست اسرار برای آن‌ها یک فاجعه محسوب می‌شود، بنابراین به ساختار رمزنگاری شده داده‌ها تکیه می‌کنند که دستکاری در اطلاعات را به شدت دشوار ساخته و همزمان شفاف است. بعلاوه بدون خطا محسوب می‌شود:

«در بلاکچین گره‌های قابل اعتماد، گره‌های ناسازگار را رد می‌کنند. در نتیجه، شبکه‌های بلاکچین نه‌تنها احتمال دستکاری را کاهش می‌دهند، بلکه هزینه‌ی دستیابی به این هدف را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهند.»

با این وجود، ایالات متحده آمریکا تنها کشوری نیست که ویژگی‌های فن‌آوری بلاکچین در بخش نظامی را بررسی می‌کند. به نظر می‌رسد روسیه و چین نیز برای اهداف نظامی همانند دفاع ملی و امنیت سایبری بر روی بلاکچین تحقیق می‌کنند.

آیا بررسی فن‌آوری بلاکچین توسط DARPA بر این صنعت تاثیر‌گذار خواهد بود؟ آیا استفاده از فن‌آوری بلاکچین در بخش نظامی کاربردی خواهد شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Bitcoinist
دکمه بازگشت به بالا