اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

وجود چهار مشکل فنی بالقوه در شبکه‌ی اتریوم

کمپانی Delphi Digital طی گزارشی به چهار مشکل فنی موجود در شبکه‌ی اتریوم که می‌توانند در آینده مشکل‌ساز شوند پرداخته است

نکات برگزیده مطلب
  • شرکت تحقیقات دارایی‌های دیجیتال Delphi Digital اخیرا گزارشاتی منتشر کرده و بیان نموده که شبکه‌ی اتریوم دارای چهار مشکل فنی اساسی است. گرچه این گزارشات به وضوح اعلام نموده که لیست ارائه شده از مخاطرات اتریوم به هیچ وجه کامل نیست، اما به مواردی همچون اندازه‌ی بلاک‌چین، تمرکز Infura، ارتباطات بین شارد(Cross-shard Communications) و آسیب‌پذیری‌های موجود در کد اشاره کرده است.

گزارشات Delphi Digital

جدید‌ترین گزارشات شرکت تحقیقات دارایی‌های دیجیتال Delphi Digital نشان می‌دهد که اتریوم به عنوان یک پلت‌فرم قرارداد‌های هوشمند با خطرات فنی بالقوه‌ای مواجه است. گرچه این گزارشات به وضوح اعلام نموده که لیست ارائه شده از مخاطرات اتریوم به هیچ وجه کامل نیست، اما به مواردی همچون اندازه‌ی بلاک‌چین، تمرکز Infura، ارتباطات بین شارد(Cross-shard Communications) و آسیب‌پذیری‌های موجود در کد اشاره کرده است.

سایز بلاک‌چین

احتمالا اندازه‌ی بلاک‌چین برای تمام پروژه‌‌های دارایی رمزارزی یک مشکل فنی مشترک محسوب می‌شود. معمولا در بحث‌های مربوط به مقیاس‌پذیری از مشکل سایز بلاک‌چین به عنوان یک جنبه‌ی کلیدی یاد می‌شود و احتمالا مهم‌ترین محدودیت اندازه‌ی بلاک‌ در بحث‌های مقیاس بیت‌کوین است.

براساس گزارشات Delphi Digital، سایز بلاک‌های اتریوم برای یک گره‌ی کامل Geth در حال حاضر ۱۸۸ گیگابایت و برای یک گره‌ی آرشیو و ذخیره‌سازی حدود ۲/۱۲ ترابایت است. برای توضیح بیشتر در این گزارش توضیح داده شده که سایر بلاک‌چین بیت‌کوین حدود ۲۰۰ گیگابایت است، در حالی که مدت زمان حضور رمزارز بیت‌کوین در بازار رمزارزی نزدیک به دو برابر اتریوم است.

در بخشی از این گزارشات آمده است:

این مسئله یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود، زیرا هرچه بلاک‌چین رشد بیشتری داشته باشد، اجرای یک گره‌ی مستقل سخت‌تر می‌شود و در نهایت به غیرمتمرکزسازی ضربه می‌زند. Delphi Digital

در این گزارش به عنوان راه‌حل‌های پیشنهادی کوتاه مدت به اجاره و ذخیره‌سازی دولتی اشاره می‌کند. برای بلند مدت نیز توضیح داده شده که فرایند Sharding(شاردینگ نوعی روش پارتیشن‌بندی و توزیع پایگاه داده‌ها است که طی آن اطلاعات و داده‌های بزرگ به قطعات کوچکتر تقسیم شده و باعث کاهش فشار کاری و پردازش می‌شوند.) می‌تواند از طریق پارتیشن‌بندی شبکه در نسخه‌ی دوم اتریوم به رفع این مسئله کمک کند.

centralization

تمرکز Infura

با اینکه گزارش شرکت Delphi Digital توضیح می‌دهد که Infura برای توسعه‌دهندگان به یک ابزار مهم و کاربردی تبدیل شده است، همچنین اشاره می‌کند که خطراتی مربوط به تمرکز قدرت و متمرکزسازی پیرامون این نهاد وجود دارد.

Infura به توسعه‌دهندگان، خدمات و نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز(dApp) کمک می‌کند که برای ایجاد یک گره‌ی کامل(Full Node) به یک شخص ثالث مورد اعتماد دسترسی داشته باشند. براساس گزارش Delphi Digital، Infura روزانه بیش از ۱۰ میلیارد درخواست را پردازش کرده و به بیش از ۵۰ هزار نرم‌افزار غیرمتمرکز و توسعه‌دهنده خدمات ارائه می‌کند. گفته شده که Infura ۵ تا ۱۰ درصد تمام گره‌های اتریوم را تشکیل می‌دهد.

در این گزارشات توضیح داده شده که به دلیل تعداد زیاد خدمات و نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز وابسته به Infura، هرگونه مشکل احتمالی در آن به عنوان یک نقطه‌ی شکست برای اتریوم محسوب خواهد شد.

کمپانی Delphi Digital در ادامه به یکی از مصاحبه‌های آقای مایکل وهلر(Michael Wuehler) بنیانگذار Infura اشاره می‌کند که او اعلام نموده:

اگر تک تک نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز جهان به Infura مرتبط باشند و ما روزی تصمیم بگیریم که آن را خاموش کنیم، بنابراین نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز نیز متوقف خواهند شد. این مورد یک نگرانی است و یک نگرانی صحیح می‌باشد. Delphi Digital

 

ارتباطات بین شارد(Cross-shard Communications)

فرایند شاردینگ(Sharding) یکی از اصلی‌ترین بخش‌های نقشه‌ی راه‌ اتریوم محسوب می‌شود، اما براساس اعلام Delphi Digital، این فرایند مشکلات ارتباطی به همراه دارد.

در بخشی از گزارشات پیرامون این مسئله توضیح داده شده:

به عنوان مثال وقتی که دو قرارداد هوشمند بر روی شارد‌های مختلف در حال اجرا هستند(در حال حاضر تا ۱۰۲۴ شارد وجود دارد) پردازش همزمان توابع امکان‌پذیر است، اما اینکه بتوان بین آن‌ها ارتباط برقرار کرد، فعلا مشکل است. Delphi Digital

گرچه شش راه‌حل پیشنهادی برای حل این مشکل ارائه شده است، اما Delphi Digital همه‌ی این راه‌حل‌ها را به نوعی ناکارآمد می‌داند. در ادامه‌ی این گزارش توضیح داده شده:

برای موفقیت اتریوم در دراز مدت، حل کردم این مشکل ضروری می‌باشد. Delphi Digital

آسیب‌پذیری‌های کد

آخرین ایراد فنی بزرگ لیست شده توسط Delphi Digital آسیب‌پذیری‌ کد‌های اتریوم می‌باشد. هرکسی که برای مدتی با اتریوم سرو کار داشته باشد، احتمالا با دیدن مواردی همچون هک DAO، اشکالات پیش آمده برای Parity و تاخیر در راه‌اندازی ارتقاء قسطنطنیه(Constantinople) که اخیرا اعلام شده بود، متوجه‌ی وجود این مشکل بزرگ خواهد شد.

براساس گزارشات فوق‌الذکر، این مشکلات به دلیل «نقص‌ها و اشکالات موجود در Solidity(زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده در قرارداد‌های هوشمند اتریوم) به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی» و «پیچدگی‌های اضافی برای Turing Complete بودن» است.

Turing Complete به این معناست که اساسا شما می‌توانید برنامه‌هایی(قرارداد‌) بنویسید که می‌تواند(به طور عمده) هرگونه مشکل محاسباتی معقولی را حل کند.

نظر شما در رابطه با این گزارش و مشکلات ذکر شده چیست؟ چه راه‌خلی برای آن‌ها پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

منبع
Coinjournal

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا