اخبار و مقالاتمقاله

عدم ثبات اقتصاد جهانی باعث افزایش تقاضا برای طلا شده است

در پی انتخاب طلا توسط سرمایه‌گذاران به عنوان مکانی مناسب برای ذخیره‌سازی دارایی، قیمت این فلز گران‌بها افزایش چشمگیری داشته است

نکات برگزیده مطلب
  • افزایش شدید نوسان در بازار سهام و تنش‌های ژئوپولیتیک پیش آمده، بخصوص بین کشور‌های چین و آمریکا باعث ایجاد نگرانی‌هایی در رابطه با اقتصاد جهانی شده است. از این رو سرمایه‌گذاران یکی پس از دیگری به دنبال مکانی مناسب برای ذخیره‌سازی دارایی و ثروت خود هستند. بنابراین فلز طلا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین منابع ذخیره‌سازی ارزش طی روز‌های گذشته مورد توجه این سرمایه‌گذاران قرار گرفته و میزان تقاضا برای آن به طور ناگهانی افزایش یافته است. این افزایش تقاضا باعث شده تا ارزش طلا کمتر از یک ماه حدود ۴/۸۷ درصد افزایش یابد.

به نظر می‌رسد نگرانی‌های اخیر در رابطه با اقتصاد جهانی و نوسانات شدید بازار سهام باعث شده که میزان تقاضا برای خرید طلا به عنوان یک دارایی امن را افزایش داده است. قیمت این فلز گران‌بها در روز گذشته نسب به ماه‌های قبل، به بالا‌ترین سطح خود رسیده است. سرمایه‌گذاران در حال حرکت به سمت این مکان ذخیره‌ی ارزش قدیمی هستند تا از ثروت و دارایی‌های خود در برابر تنش‌های ژئوپولیتیکی جهانی محافظت کنند. حتی اخباری که اخیرا در رابطه با احتمال کاهش شدید استفاده از طلا در تولیدات صنعتی منتشر شده نیز نتوانسته باعث دلسرد شدن این سرمایه‌گذاران نسبت به طلا شود.

افزایش ۴/۸۷ درصدی ارزش طلا در یک ماه گذشته

از ۲۷ام نوامبر تاکنون قیمت طلا بیش از ۱۲۱۱ دلار برای هر اونس به قیمت تقریبا ۱۲۷۰ دلار افزایش یافته است. این افزایش تدریجی نشان می‌دهد که قیمت فلز گران‌بهای طلا طی کمتز از یک ماه حدود ۴/۸۷ درصد افزایش داشته است.

در بیانیه‌ای که اخیرا توسط MKS PAMP Group(یک شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات مرتبط با فلزات گران‌بها که مقر آن در سوئیس واقع شده است) برای آگاه‌سازی مشتریان و سرمایه‌گذاران منتشر شده، گفته شده است:

به طور پیوسته از ماه دسامبر تاکنون قیمت طلا ردیابی و بررسی شده است، در سمت پایین نمودار به نظر می‌رسد که یک خط حمایتی مناسب در قیمت ۱۲۶۵ دلار شکل گرفته است و ما انتظار داریم طی ۲۰۰ روز آتی مقدار زیادی «علاقه به خرید« حول قیمت ۱۲۵۱ دلار را شاهد باشیم. MKS PAMP Group

براساس گزارشاتی که اخیر منتشر شده است، بخش اعظمی از این افزایش فشار برید خرید طلا به دلیل تنش‌های جغرافیایی بوده که در کنار وجود عدم اطمینان در قیمت‌های بازار سهام، باعث اختلال در روند معمول بازار‌های جهانی شده است.

در این گزارشات اعلام شده که روز چهارشنبه شاخص متوسط صنعتی Dow Jones، شاخص S&P5600 و بازار بورس Nasdaq پس از یک بازگشت کوتاه مدت به ترتیب ۱/۱، ۱ و ۰/۹ درصد کاهش ارزش را شاهد بوده‌اند. این صعود کوتاه مدت پس از تقریبا یک ماه روند نزولی مداوم در بازار سهام جهان اتفاق افتاده است.

سوگاندا ساچدوا(Sugandha Sachdeva) معاون بخش فلزات، انرژی و تحقیق شرکت Religare Broking Ltd در رابطه با افزایش تقاضا برای طلا اعلام کرده است:

عمدتا به دلیل نگرانی‌های مربوط به سلامت اقتصاد جهانی و بالا بودن خطر نوسانات شدیدی، قیمت‌های فعلی طلا و افزایش آن‌ها به وسیله‌ی افزایش میزان خرید، مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. Sugandha Sachdeva

افزایش میزان تقاضا برای طلا تاثیری بر بازار بیت‌کوین نداشته است

Bitcoin logo

به رغم گزارشاتی که اخیرا منتشر شده، قیمت طلا همچنان رو به افزایش است. این گزارشات نشان می‌دهد دانشمندان چینی در حال ایجاد یک جایگزین برای این محل نگهداری ارزش تاریخیهستند که می‌توان از آن در بسیاری از اهداف صنعتی مشابه و حتی مواردی که طلا از پس آن بر نمی‌آید، استفاده نمود. براساس نظریه‌ی ارزش که توسط طرفداران رمزارز بیت‌کوین کش و افراد دخیل در صنعت طلا ارائه شده، با توجه با کم شدن کاربرد فلز طلا، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاهش ناگهانی ارزش آن خواهیم بود.

به نظر می‌رسد که خواص طلا به عنوان یک منبع شناخته شده‌ی تحت کنترل که عدم توانایی باز تولید دارد، باعث شده که این فلز گران‌بها در بین سرمایه‌گذاران جهان به عنوان یک مکان مناسب برای ذخیره‌سازی ارزش در نظر گرفته شده است. با در نظر گرفتن این مورد، کمی عجیب به نظر می‌رسد که میزان تقاضا برای خرید بیت‌کوین(که شکل راحت‌تری از پول و ذخیره‌سازی آن را ارائه می‌دهد) افزایش نداشته است.

با توجه به شواهدی که نشان می‌دهد «کاربرد» نمی‌تواند یک پیش نیاز ضروری برای نشان دادن ارزش باشد، تنها زمان لازم است که بیت‌کوین بتواند خود را به عنوان یک مکان امن و بدون واسط برای ذخیره‌ی ثروت در مقابل تنش‌های جغرافیایی و عدم اطمینان به بازار سهام، معرفی کند.

با تمام این تفاسیر، در حال حاضر محبوب‌ترین دارایی‌ دیجیتال بازار رمزارزی از لحاظ میزان سرمایه‌ی در حال گردش(Market Capitalisation)، قدرت هش، و پذیرش کلی در مقابل طلا بسیار کوچک است؛ این درحالیست که بیت‌کوین از نظر خرید، ذخیره، نگهداری و انتقال ارزش، قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌دهد.

نظر شما در رابطه با واکنش‌های اخیرا اقتصاد جهانی و افزایش تقاضا برای طلا چیست؟ در چنین شرایطی، بیت‌کوین چگونه می‌تواند خود را به عنوان یک محل مناسب برای ذخیره‌سازی ارزش معرفی کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
NewsBTC

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا