اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

درخواست غرامت ۵ میلیون دلاری از رپر آمریکایی

توکن‌های FliK توسط رپر معروف .T.I مورد تبلیغ و ترویج قرار گرفته و در آخر باعث ضرر دارندگان این توکن‌ها شده‌اند

نکات برگزیده مطلب
  • اخیرا گروهی متشکل از ۲۵ نفر در دادگاه ایالات متحده یک پرونده علیه رپر معروف T.I تشکیل داده‌اند و طی آن عنوان کرده‌اند که توکن‌های تبلیغ شده توسط او و همکار تجاری‌اش هیچ ارزشی نداشته و آن‌ها با فریبکاری باعث هدر رفتن ۱/۳ میلیون دلار از سرمایه‌ی این افراد شده‌اند.

براساس اسناد دادگاهی که توسط رسانه‌های داخلی ایالات متحده منتشر شده و سرو صدایی به پا کرده است، طی روز‌های گذشته یک رپر آمریکایی که با نام .T.I یا T.I.P شناخته می‌شود، پس از شکست توکن‌هایش توسط جمعی از افراد مالباخته اکنون به پرداخت ۵ میلیون دلار غرامت محکوم شده و تحت تعقیب قانون قرار دارد.

طبق دادخواست مطرح شده توسط دادگاه، گروهی متشکل از ۲۵ نفر ادعا می‌کنند که بیش از ۱/۳ میلیون دلار در «اوراق بهادار بی‌ارزشی با نام FLiK Tokens» که توسط .T.I و شریک کاری او آقای رایان فلتون(Ryan Felton) تبلیغ و ترویج داده شده، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. شاکیان بیان کرده‌اند که این توکن‌ها در رسانه‌های اجتماعی به شکلی فعالی توسط افراد مشهور و کارشناسان مورد تایید قرار می‌گرفته تا در نهایت یک تصوری از «سرمایه‌گذاری با ارزش شناور» در مخاطب ایجاد کنند و آن‌ها را فریب دهند.

با این حال، این گروه در ادعا اظهار داشت که .T.I و آقای فلتون با استفاده از پول‌های جمع‌آوری شده و ایجاد افزایش قیمت در توکن‌ها مذکور آن‌ها را فریب داده‌اند و زمانی که قیمت این توکن‌ها سقوط کرده، آن‌ها توکن‌های FLiK را رها کرده‌ و ناپدید شده‌اند. بر اساس طرح دعوی در دادگاه، آقای فلتون حتی یک کمپانی ایجاد نموده و مالکیت FLiK را در اختیار گرفته است و به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که این مشکلات هیچ ربطی به او ندارد.

حالا شاکیان این پرونده از دادگاه درخواست کرده‌اند که حداقل مبلغ ۵ میلیون دلار بابت خسارات وارده از .T.I و آقای فلتون گرفته شود. وکیل این رپر معروف در رابطه با مشکلات پیش آمده هیچ پاسخی ارائه نکرد.

توکن‌های FLiK در سپتامبر ۲۰۱۷ معرفی شدند و به شکلی فعال توسط کوین هارت(Kevin Hart) بازیگر معروف آمریکایی، به وسیله‌ی پست‌های توییتری او مورد حمایت قرار می‌گرفتند. همانطور که در گزارشات مختلف آمده است، این کمپین تبلیغاتی به افراد سرشناس دیگری همچون مارک کوبان(Mark Cuban یک میلیاردر و مالک تیم بسکتبال Dallas Mavericks در لیگ NBA) اشاره کرده است. با توجه به آماری که توسط وب‌سایت CoinMarketCap ارائه شده است، این توکن‌ها در روز ۱۷ اکتبر ۲۰۱۷ و بالاترین قیمت خود یعنی ۲۱ سنت مورد مبادله قرار گرفته‌اند. پس از یک صعود کوچک در ماه فوریه، قیمت این توکن‌ها کم کم و با شیبی آهسته به صفر نزدیک شده و اکنون به ارزش ۰/۰۰۱ رسیده است.

نمودار تغییرات قیمت توکن‌های FLiK و بی‌ارزش شدن تدریجی آن‌

اغلب مشاهیر و افراد سلبریتی در فعالیت‌های مرتبط با صنعت رمزارزی دخالت می‌کنند، اما تلاش‌ها و تبلیغات آن‌ها همیشه با موفقیت همراه نیست. به عنوان مثال یک رپر آمریکایی دیگر با نام Ghostface Killah(یکی از اعضای مشهور Wu Tang) با امید به جمع‌آوری بیش از ۳۰ میلیون دلار سرمایه، یک ICO تاسیس کرد. با این حال، این پروژه‌ پس از مدتی به دلیل «نداشتن هرگونه برنامه برای ادامه‌ی فروش و نگهداری توکن‌ها در آینده» به حالت تعلیق درآمد.

Floyd mayweather

فلوید می‌وثر(Floyd Mayweather) یکی از محبوب‌ترین بوکسور‌های جهان و گرانقیمت‌ترین ورزشکار رشته‌ی خودش، یک ICO راه‌اندازی کرد و پس از مدتی خود را با نام «فلوید کریپتو می‌وثر» معرفی کرد. پس از مدتی در سال ۲۰۱۸، رمزارز Centra به عنوان یکی از رمزارزهایی که توسط او پشتیبانی می‌شد، توسط ناظرات کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده(SEC) به فریبکاری و تقلب متهم شد.

یکی دیگر از افراد مشهور و سلبریتی که اخیرا به دنیای رمزارزی وارد شده، جانی دپ(Johnny Depp) بازیگر محبوب آمریکایی است که با پلت‌فرم سرگرمی اجتماعی مرتبط با صنعت رمزارزی TaTaTu همکاری نزدیکی ایجاد کرده است. قبلا گزارش شده بود که این بازیگر مشهور قرار است تا با پلت‌فرم TaTaTu برای ساخت و تولید فیلم و محتوا دیجیتال همکاری کند.

آیا حضور افراد مشهور و سلبریتی در صنعت رمزارزی می‌تواند دلیلی بر افزایش میزان تقلب و فریبکاری در این صنعت نوپا محسوب شود یا پروژه‌های بی‌ارزش تنها از این افراد و نام‌ آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Cointelegraph

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا