اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

نسخه‌ی دوم پروتکل 0x منتشر شد

بررسی بروزرسانی و تغییرات نسخه‌ی دوم پروتکل 0x برای بلاکچین اتریوم

نکات برگزیده مطلب
  • در این مقاله به بررسی اجمالی تغییرات و بروز‌رسانی‌های صورت گرفته در نسخه‌ی دوم پروتکل 0x برای اتریوم و تاثیرات آن بر توکن‌هایی که در این اکوسیستم فعالیت می‌کنند پرداخته شده است.

پروتکل 0X

طی روز‌های گذشته پروتکل 0x منتشر شده و همه در رابطه با آن هیجان زده‌اند. در کنار تمام بهبود‌های که روی این پروتکل اعمال شده، گفته‌ می‌شود که ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه شده است. در این مقاله سعی شده به صورت خلاصه نگاهی به نسخه‌ی دوم پروتکل 0x داشته باشیم.

جابجایی اتمی

نسخه‌ی 1.0 این پروتکل تطبیق سفارشات اتمی یا Atomic order matching را معرفی نمود که اساسا می‌توان آن را اینگونه تعریف کرد که «مبادله‌ی سریع یک رمزارز با رمزارز دیگری است که مستلزم یک واسطه یا شخص ثالث برای نظارت بر مراحل انجام تراکنش نباشد». این جابجایی فقط در مواردی انجام می‌شود که کاربر از قبل به اندازه‌ی کافی سرمایه برای انجام آن داشته باشد. این بروز رسانی ویژگی‌ی مبادله‌ی اتمی را گسترش داده و اکنون کاربران می‌توانند بدون داشتن سرمایه‌ی اولیه اقدام به انجام مبادلات کنند. تنها چیزی که اکنون برای انجام مبادلات باید وجود داشته باشد، مقدار کافی رمزارز اتریوم(ETH) است تا بتوان هزینه‌های مربوط به gas را پرداخت نمود.

 

نوع جدیدی از رمزگذاری

یکی دیگر از ویژگی‌های این بروز رسانی، اضافه کردن طرح رمزگذاری است که به ECDSA اتریوم افزوده شده است، و باعث گسترش و افزایش قابل توجه امنیت و امکانات ارائه توسط پروتکل می‌شود. نسخه‌ی دوم پروتکل 0X از امضا Trezor و EIP-712 پشتیبانی می‌کند، همچنین در این نسخه کاربران قادر خواهند بود تا توابع تایید خود را نظیر multi-sig، BLS و حلقه‌های طرح امضا در کنار دیگر موارد، در قرارداد‌های هوشمند(Smart Contracts) تعریف کنند.

استاندارد‌های جدید ERC

پروتکل 0X از این پس قادر خواهد بود تا علاوه‌ بر تمرکز روی ERC-721 که یک استاندارد رمزگذاری غیر قابل تغییر(NFT) است که برای برخی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای غیرمتمرکز اتریوم، مانند CryptoKitties مورد استفاده قرار می‌گیرد، از انواع استانداردهای جدید مربوط به توکن‌های ERC نیز پشتیبانی کند. علاوه بر این دارایی جدیدی با نام Proxies را می‌توان بدون تغییر موارد موجود نیز اضافه نمود، بنابراین امکان پشتیبانی از استاندارد‌های توکن‌های جدید بدون نیاز به تغییر قرارداد‌های هوشمند اصلی وجود خواهد داشت، این امر باعث می‌شود تا کل پروسه بسیار ساده‌تر و کارآمدتر عمل کند.

همچنین پشتیبانی از ERC-231 و ERC-777 نیز به نسخه‌ی جدید افزوده شده است که می‌توان گفت به نوعی نسخه‌ی بهبود یافته و پیشرفته‌تر ERC-20 است. در حال حاضر ERC-20 در اکثر ICOها و توکن‌های جدید چندین ماه گذشته مورد استفاده قرار گرفته است.

در رابطه با اتریوم

ethereum

از آنجایی که اتر قبل از ERC-20 معرفی شده است، همیشه یک مشکل در زمان مبادله‌ی اتر با دیگر توکن‌های مبتنی بر اتریوم وجود دارد. بنابر این همیشه لازم بوده تا راه حلی برای رفع این مشکل ارائه شود. راه حل و فرایند انجام این کار WETH نامیده شده است و اساسا از یک قرارداد هوشمند برای مبادله‌ی اتریوم با مقدار مساوی از یک دارایی ERC-20 سازگار، استفاده می‌کند. نسخه‌ی دوم پروتکل 0X این روش را بهبود بخشیده و یک نوع جدید از قرارداد ارسال را معرفی کرده است تا این فرایند را سریع‌تر و ساده‌تر کند.

قیمت 0X

می‌توان مشاهده نمود که ارائه‌ی نسخه‌ی دوم پروتکل 0X تاثیر چشم‌گیری بر روی قیمت آن نداشته است، اما توانسته فرصت‌های جدیدی را برای نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز ایجاد کند تا بتوانند بر روی این تکنولوژی ساخته شده و از ویژگی‌های آن بهره‌مند شوند.

نظر شما در رابطه با نسخه‌ی دوم این پروتکل چیست؟ آیا تغییرات صورت گرفته جوابگوی نیاز کاربران خواهد بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Tokentops

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا