اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

بیت‌کوین تنها راه فرار ترکیه از بحران اقتصادی

با وجود تلاش‌ مقامات ترکیه باز هم ارزش لیر روبه کاهش است و باعث شده مردم به سمت صنعت رمزارزی حرکت کنند

نکات برگزیده مطلب
  • طی هفته‌های اخیر اقتصاد ترکیه روند افت ارزش را پیش گرفته و ارزش لیر نیز با وجود تلاش‌های فراوان مقامات دولتی، به شدت در مقابل دلار آمریکا کاهش یافته است؛ این درحالیست که تعداد زیادی از شهروندان این کشور بیت‌کوین را به عنوان یک مکانی امن برای دارایی‌های خود در نظر گرفته‌اند و ثروت خود را به صنعت رمزارزی انتقال داده‌اند.

حرکت شهروندان ترکیه به سمت بیت‌کوین

طبق ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، هیچگونه اقدامات فوری جهت کاهش تنش بین آمریکا و دولت ترکیه از سمت آن‌ها انجام نخواهد شد. گزارشات حاکی از آن است که ترکیه پیشنهاد داده که کشیش آمریکایی متهم به سوء ظن تروریسم که چندی پیش در ترکیه بازداشت شده بود را در ازای کاهش جریمه‌های تحمیل شده به یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های وام دهنده‌ی دولتی ترکیه با نام Turkiye Halk Bankasi A.S، آزاد خواهد کرد(این جریمه‌ها به دلیل نقض تحریم‌های علیه ایران و همکاری این بانک وضع شده است).

این گزارشات آخرین تحرکات بین‌المللی سیاسی و مالی بین دو کشور بوده است، تحرکاتی که اخیرا باعث فروپاشی اقتصاد مالی ترکیه شده است. لیر به عنوان ارز فیات کشور ترکیه حدود ۴۰ درصد افت ارزش در مقابل دلار آمریکا داشته است و تورم نیز در ترکیه از کنترل خارج شده و سیاستمداران تمام تلاش خود را می‌کنند تا با کمک مردم و افزایش ملی‌گرایی اصلاحات اساسی در اقتصاد ایجاد کنند. به عنوان مثال نرخ بهره در ترکیه افزایش یافته و این کشور به دنبال کمک‌های مالی صندوق بین‌المللی پول است. از سوی دیگر فقدان توافقات دیپلماتیک می‌تواند یک دور دیگر از تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ترکیه را ایجاد کند.

مردم ترکیه نیز برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های خود، بیت‌کوین(BTC) را به عنوان یک پناهگاه قابل دسترس می‌بینند و طی هفته‌های گذشته با سرازیر شدن لیر به سمت بیت‌کوین، افزایش چشمگیری در حجم فعالیت‌های مرتبط با این موضوع در صرافی‌های رمزارزی همچون Localbitcoin به چشم می‌خورد. گرچه دولت ترکیه از مردم درخواست کرده که ارزهای خارجی، بخصوص دلارهای خود را به لیر تبدیل کنند، اما به نظر می‌رسد که شهروندان این کشور بی‌سرو صدا درحال تبدیل دارایی‌های خود به رمزارز هستند.

به نظر می‌رسد که این روند تبدیل دارایی به بیت‌کوین به صورت مداومی افزایش یابد، زیرا سیاست‌های دولت ترکیه بی‌جواب مانده و احتمال می‌روند که میزان بدهی‌های دولت نیز از ۵۰ درصد عبور کند. برآورد‌های مختلف نشان می‌دهد که ترکیه در حال حاضر نیز به حد تورم بالایی رسیده است(حدود ۱۷ درصد در زمان نگارش این مقاله) و شاید این مورد دلیل اصلی استفاده مردم از لیر ترکیه برای خرید بیت‌کوین، به جای استفاده از دلار آمریکا باشد.

احتمال مخالفت دولت با افزایش حرکت به سمت صنعت رمزارزی

آندرئاس آنتونوپولوس(Andreas Antonopoulos) اندیشمند اکوسیستم مالی در رابطه با تجربیات خود در یونان اینگونه گفته است:

Andreas Antonopoulosتا کنون، خروج از یک کشور به معنی حذف فیزیکی خودتان بوده: پناهندگی، پرواز و ایجاد خطراتی از قبیل اتثمار، ناامیدی انسانی، فاجعه و تراژدی. اما یکی از چیز‌های جالبی که به وسیله‌ی رمزارزها امکان پذیر شده است، توانایی شما برای ماندن و امنیت کامل است در حالی که می‌توانید بدون خروج فیزیکی از کشور، از لحاظ اقتصادی از آن خارج شوید(به عبارتی با تبدیل دارایی‌های خود به رمزارز دیگر تحت تغییرات اقتصادی آن کشور نخواهید بود).

Andreas Antonopoulos

وی در ادامه افزود:

با این کار می‌توانید با همسایگان خود به ادامه‌ی تجارت مشغول شوید یا با دیگر افراد به تجارت بپردازید؛ در حالیکه تنها از یک ارز خارج شده‌اید و از لحاظ فیزیکی نیز جایی نرفته‌اید.

Andreas Antonopoulos

در واقع مدیرعامل محبوب‌ترین صرافی رمزارزی و بانک ایالات متحده با نام Coinbase، آن آقای بریان آرمسترانگ(Brian Armstrong) معتقد است که بحران اقتصادی باعث افزایش فراگیری و مقبولیت رمزارزها می‌‌شود. وی در کنفرانس که اخیرا برگزار شده بود، در رابطه با ترکیه به صورت غیر مستقیم توضیح داد:

Brian Armstrongکشور‌هایی که به سمت بحران اقتصادی حرکت می‌کنند و جیب مردم ساکن در این مناطق، در حال علاقه‌مند شدن به صنعت رمزارزی هستند. این علاقه‌ در میان مردم این کشور‌ها با درد همراه است زیرا آن‌ها به دنبال یک ارز پایدار و با ثبات هستند. طی سه تا پنج سال آینده، مردم کشور‌هایی که دچار بحران اقتصادی شده‌اند، رمزارزها را به عنوان یک جایگزین ارز فیات مورد استفاده قرار خواهند داد.

Brian Armstrong

ایلاند گلوور(Eiland Glover) بنیانگذار و مدیرعامل Kowala پیشنهاد داد که:

Eiland Gloverافزایش نرخ بهره و دستکاری آن توسط بانک‌ مرکزی، به نظر می‌رسد که تنها گزینه‌ی اقتصادی ترکیه است. اما چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد؟ آینده‌ای که در آن دولت‌ها قدرت زیادی برای ایجاد چنین بحران‌های اقتصادی ندارند؟ ما شاهد پایان انحصار دولت‌ها در ایجاد پول و دستکاری آن هستیم. رمزارزها با ثبات و غیرمتمرکز در افق پدیدار شده‌اند. این رمزارزها به زودی در بازار به عنوان یک گزینه‌ی جایگذین ارز فیات دولت‌ها، وارد خواهند شد.

Eiland Glover

به طور نسبی کشور ترکیه طی سال‌های اخیر در رابطه با رمزارزها رفتار صمیمانه‌ای نشان داده است. بدون شک مشکلاتی نیز وجود داشته است اما به عنوان مثال از بانک‌های خواسته‌ تا در رابطه با ورود به این صنعت تصمیم‌گیری کنند. صنعت رمزارزی این امکان را برای بسیاری از شهروندان ترکیه فراهم کرده است که بتوانند دارایی‌های خود را به شکل با ثباتی ذخیره کنند؛ اما آیا این وضعیت اقتصادی ترکیه ثابت می‌ماند و یا حتی بدتر می‌شود نیز هنوز مورد بحث است.

نظر شما در رابطه با روند حرکت شهروندان ترکیه به سمت صنعت رمزارزی چیست؟ آیا واقعا بیت‌کوین می‌تواند راه نجاتی برای خروج از بحران اقتصادی برای این کشور باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Bitcoin.com

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا