اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

بررسی جزئیات نفوذ امنیتی به صرافی Bithumb

این صرافی کره‌ای مورد هک قرار گرفته و حدود ۳۰ میلیون دلار رمزارز از دست داده است

نکات برگزیده مطلب
  • صرافی کره‌ای Bithumb که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های جهان در میزان حجم مبادله‌ی روزانه محسوب می‌شود، مورد هک قرار گرفته و چیزی در حدود ۳۰ میلیون دلار رمزارز خود را از دست داده است.

برای بار دوم طی هفته‌های گذشته، یک صرافی مستقر در کره‌ی جنوبی مورد حمله‌ی هکر‌ها قرار گرفته است و مقدار زیادی توکن از سرورهای این صرافی دزدیده شده است. صرافی کره‌ای Bithumb روز چهارشنبه صبح در وب‌سایت خودش طی یک بیانیه‌ی رسمی اعلام نمود که تا اطلاع ثانوی تمامی سرویس‌های این صرافی موقتا غیر فعال می‌باشد.

طبق گزارشات منتشر شده به نظر می‌رسد که مجموع توکن‌های سرقتی چیزی در حدود ۳۵ میلیارد وون(۳۱.۵ میلیون دلار) بوده است. این صرافی اعلام نموده که هرگونه خسارت وارد شده به مشتریان خود را پوشش خواهد داد و تمامی ارزهای این صرافی به یک کیف پول سرد(Cold wallet) انتقال داده شده و بصورت آفلاین نگهداری می‌شود. نگهداری رمزارزها خارج از اینترنت به آن‌ها این اطمینان را می‌دهد که حتی اگر سرور‌های این شرکت باز هم آسیب‌پذیر باشند، رمزارزهای مشتریان قابل سرقت نخواهند بود.

با توجه به اعلامیه‌ی صرافی Bithumb، این هک زمانی بین نیمه شب سه‌شنبه و اوایل روز چهارشنبه(به وقت کره‌ی جنوبی) رخ داده است و هنوز مشخص نشده که کدام رمزارزها بیشتر مورد سرقت قرار گرفته‌اند.

برخی خبرگزاری‌های اجتماعی گفته‌اند که این صرافی طی چند پست توییتری و فیس‌بوکی موارد یاد شده را اعلام کرده ولی سریعا اقدام به حذف این پست‌ها کرده است؛ طبق همین پست‌های حذف شده کمپانی اعلام کرده که تمامی خسارت‌های وارده به کاربران به دلیل این هک را پرداخت خواهد کرد و سرویس‌های خود را موقتا غیر فعال کرده است. در این پست‌ها عنوان شده بود که مقدار رمزارزهای سرقتی در حدود ۳۰ میلیون دلار بوده است.

پست فیس‌بوکی این صرافی که سریعا حذف شد

طی پست دیگری که بر روی پلت‌فرم‌های فیس‌بوک و توییتر از سوی این صرافی منتشر شد و سریعا حذف گردید، آن‌ها به کابران اعلام کرده‌ بودند که موقتا از پرداخت هرگونه سپرده به کیف پول‌های این صرافی پرهیز کنند؛ در انتها نیز یک لینک مرتبط به اعلامیه رسمی شرکت ارائه شده بود.

پست توییتری مربوط به عدم سپرده‌گذاری بر روی کیف‌پول‌های این صرافی

درست قبل از اینکه صرافی Bithumb خبرهای مربوط به این هک شدن را اعلام کند، در رسانه‌های اجتماعی پست‌هایی با توضیح تعلیق سرویس‌های پرداخت به کیف‌های پول‌های صرافی  به دلیل تغییراتی در سیستم کیف پول برای بهبود مسائل امنیتی، منتشر کردند. پس از مدت کوتاهی خبرهای مربوط به هک شدن این صرافی منتشر شد.

پست حذفه‌ی مرتبط با اعمال تغییرات بر روی سیستم کیف پول این صرافی

این کمپانی به صورت رسمی از مشتریان خودش به دلیل ناراحتی‌های پیش آمده عذر خواهی کرده است و اعلام نموده که در تلاش است تا در اسرع وقت تمامی عملیات‌های مربوط به صرافی دوباره راه‌اندازی شود.

چارلی لی(Charlie Lee) نیز به عنوان سازنده‌ی رمزارز لایت‌کوین به این رویداد واکنش نشان داده و در صفحه‌ی توییتر خودش به سرمایه‌گذاران صنعت رمزنگاری پیشنهاداتی در مورد افزایش مسائل امنیتی ارائه کرده است.

حتی اگر صرافی Bithumb خسارات ناشی از این اتفاق را نیز به مشتریان خود بپردازد، باز هم عواقب انتشار این چنین اخباری در صنعت رمزنگاری باعث خساراتی به بدنه‌ی این تکنولوژی نوپا می‌شود، چونکه تنهای کمتر از ۱۰ روز پس از واقعه‌ی هک شدن صرافی کره‌ای Coinrail، این اتفاق رخ داده است و خبر مربوط به آن نیز در فضای مجازی منتشر شده است. در هنگام هک شدن صرافی Coinrail نیز میزان رمزارزها سرقت شده عنوان نشده بود، اما طبق گزارشات منتشر شده به نظر می‌رسد که چیزی در حدود ۴۰ میلیون دلار رمزارز هک شده است.

تقریبا بلافاصله پس از انتشار اخبار مربوط به این هک شدن، قیمت بیت‌کوین پس از یک هفته تلاش برای افزایش، حدود ۲۰۰ دلار معادل 3تا۴ درصد کاهش داشت. دیگر رمزارزهای معتبر از جمله اتریوم و لایت‌کوین نیز از این روند پی‌روی کردند و بین 2 تا ۴ درصد کاهش ارزش تجربه کردند. با این حال، با در نظر گرفتن نوسانات اخیر صنعت رمزنگاری، این تغییرات بسیار کوچک محسوب می‌شوند و می‌توان گفت که اصلا قابل توجه نیستند.

صرافی Bithumb که از نظر میزان حجم مبادله‌ی روزانه یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های جهان محسوب می‌شود، در جولای سال ۲۰۱۷ نیز مورد هک قرار گرفته بود و بیش از ۱ میلیون دلار رمزارز مختلف از آن سرقت شده بود.

نظر شما در رابطه با این اتفاق چیست؟ چرا صرافی‌های بزرگی همچون Bithumb که سالانه درآمد‌‌های میلیارد دلاری دارند، به فکر افزایش امنیت پلت‌فرم‌های خود نیستند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
ibTimes

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا