از کجا شروع کنم؟بیت‌کوین

استخراج بیت کوین یعنی چه و چگونه انجام می‌شود؟

تمام اطلاعاتی که برای شروع فرآیند ماینینگ و استخراج بیت کوین نیاز دارید

ماینینگ یا استخراج رمزارز چیست؟

فرایند «ماینینگ بیت کوین» در واقع به روند اضافه کردن سوابق تراکنش‌ها به دفتر اصلی بیت کوین یا همان بلاک‌چین بیت کوین گفته می‌شود. به واسطه‌ی فرایند ماینینگ تک‌تک تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین مورد تایید قرار گرفته و به کاربران اجازه می‌دهد که به دفترکل این شبکه‌ی رمزارزی دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این، از فرایند ماینینگ برای ایجاد تمایز و شناسایی تراکنش‌های مشروع شبکه‌ی بیت کوین از تلاش بازیگران بد جهت «پرداخت مضاعف» و دستکاری شبکه جلوگیری به عمل می‌آید.

اساسا ماینرها با تایید هر تراکنش و اطمینان از قانون بودن آن‌ها، به نوعی به جامعه‌ی بیت کوین خدمت می‌کنند. هر زمان که یک بلاک جدید کشف می‌شود، ماینرهای دخیل مقداری پاداش دریافت می‌کنند. از اکتبر ۲۰۱۷ به بعد پاداش هر بلاک جدید شبکه‌ی بیت کوین معادل ۱۲/۵ واحد BTC بوده است، که البته در آینده‌ای نه چندان نزدیک و پس از رویداد نصف شدن پاداش شبکه‌ی بیت کوین(هالوینگ) این پاداش نصف شده و به ۶/۲۵ واحد BTC کاهش می‌یابد.

نرخ عرضه‌ی رمزارز ظاهری شبیه به نرخ استخراج فلزات گران‌بهایی همچون طلا از دل زمین دارد؛ از این رو فرایند کشف بلاک‌های جدید را «ماینینگ» یا «استخراج» نامیده‌اند.

انتخاب دستگاه‌های ماینینگ مناسب برای شروع کار

هش‌ریت(Hash Rate)

با توجه به پیچیدگی فرایند استخراج بیت کوین، سرمایه‌گذاری در سخت‌افزار و دستگاه‌های مناسب برای آغاز کار بسیار مهم است. در زمان انتخاب سخت‌افزارهای استخراج رمزارز چند عامل کلیدی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها «هش‌ریت» یا «قدرت محاسباتی دستگاه» می‌باشد.

هش‌ریت در واقع قدرت محاسباتی سخت‌افزار شما بر واحد ثانیه می‌باشد؛ به عبارت دیگر به تعداد محاسبات انجام گرفته توسط سخت‌افزارهای ماینینگ در هر ثانیه، هش‌ریت گفته می‌شود. همانطور که گفته شد، هش‌ریت یک از پارامترهای مهم در زمان انتخاب دستگاه‌های استخراج رمزارز به شمار می‌آید، زیرا هرچه هش‌ریت شما بالاتر باشد، شانس حل مسائل ریاضی، کشف بلاک جدید و دریافت پاداش نیز بالاتر خواهد بود.

ماینرها در واقع به دنبال یافتن یک خروجی مشخص از تابع هش هستند. زمانی که صحبت از توابع هش است، یک ورودی مشخص همیشه خروجی مشخص در پی دارد، اما در شبکه‌های رمزارزی توابع هش به گونه‌ای طراحی شده‌اند که غیرقابل پیش‌بینی باشند. بنابراین، بهترین روش ممکن برای پیدا کردن خروجی توابع هش شبکه‌های رمزارزی، امتحان کردن تعداد زیادی ورودی کاملاً تصادفی و بررسی خروجی آن برای دست‌یابی به پاسخ مورد نظر است.

علاوه بر این فرایند ماینینگ بسیار رقابتی است، بنابراین ماینرها نیاز دارند هرچه سریع‌تر ورودی‌های مختلف را امتحان کرده و برای دریافت پاداش شانس پیدا کردن بلاک جدید را به حداکثر برسانند. از این رو انتخاب قوی‌ترین سخت‌افزار استخراج رمزارز که هش‌ریت بالاتری نسبت به سایر موارد موجود دارد، یکی از عوامل کلیدی برای موفقیت در فرایند استخراج رمزارز می‌باشد.

هش‌ریت خروجی دستگاه‌های موجود با واحد مگاهش بر ثانیه(MH/s)، گیگاهش بر ثانیه(GH/s) و تراهش بر ثانیه(TH/s) سنجیده می‌شود. جدید‌ترین دستگاه‌های موجود در بازار اکنون می‌توانند چیزی نزدیک به ۱۰۰ تراهش بر ثانیه قدرت پردازشی ارائه کنند.

مصرف انرژی

خرید دستگاه‌های استخراج بیت کوین یک نوع سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود، به همین دلیل هزینه‌ی گزافی به همراه دارد. هرچه دستگاه مورد استفاده توسط شده قوی‌تر باشد، مصرف برق بالاتری خواهد داشد. پیش از تهیه‌ی سخت‌افزارهای استخراج رمزارز باید به میزان مصرف برق آن‌ها توجه کرده و با محاسبه‌ی میزان مصرف، هزینه‌ی برق ماهانه را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که استفاده از دستگاه‌های فرسوده و ضعیف می‌تواند باعث شود که هزینه‌ی مصرف برق بسیار بیشتر از درآمد حاصل از ماینینگ شده و عملاً کاربر در مرحله‌ی ضرردهی مالی قرار بگیرد.

شما می‌توانید با یک حساب سرانگشتی، میزان هش‌ریت خروجی دستگاه بر اساس میزان مصرف را بدست آورید. برای اینکار تنها کافیست که هش‌ریت دستگاه را بر تعداد وات مصرفی آن تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر خروجی سخت‌افزار ماینینگ شما ۴۵۰۰ مگاهش بر ثانیه است و ۳۲ وات مصرف برق آن اعلام شده است، بنابراین دستگاه مورد استفاده توسط شده برای هر وات ۱۴۹۶۲۵ مگاهش ارائه می‌کند. هرچه خروجی دستگاه ماینینگ شما نسبت به میزان مصرف بالاتر باشد، از نظر مصرف برق بهینه‌تر بوده و درآمدزایی بیشتر به همراه خواهد داشت.

در برخی موارد ممکن است شما از رایانه‌ی شخصی برای استخراج رمزارز استفاده کنید. بدیهی است که رایانه‌ی خانگی شما بیش از یک دستگاه استخراج معمولی برق مصرف کرده و خروجی آن به احتمال بسیار زیاد قابل مقایسه با یک سخت‌افزار تخصصی ماینینگ قابل مقایسه نیست. بنابراین در زمان انجام محاسبات بر روی قدرت رایانه‌ی شخصی و لپ‌تاپ‌های خانگی برای استخراج بیت کوین، اصلاً حساب نکنید.

سخت‌افزار مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

در اولین روزهای حضور بیت کوین، افراد زیادی به سمت آن کشیده شدند، زیرا این ارز  شخص به شخص(Peer To Peer) یک موضوع انقلابی و رهایی بخش در زمینه‌ی اقتصاد و پول به شمار می‌آمد. در واقع، یک شبکه‌ی غیرمتمرکز خودمختار که در آن کاربران عادی وظیفه‌ی اطمینان از صحت و تایید تراکنش‌ها را بر عهده داشتند؛ بیت کوین به نوعی یک تحول اساسی بود، یک تحول در دنیای تحت تسلط بانک‌ها، مقامات مالیاتی و شرکت‌های عظیم که نحوه‌ی خرج کردن پول توسط مردم را تحت نظر دارند.

در آن زمان، ارزش هر واحد بیت کوین بسیار پایین بود و اصلاً با ارقام امروزی قابل مقایسه نبود. بنابراین، بسیاری از ماینرها از ایده‌ی بیت کوین استقبال کرده و به سمت آن حرکت می‌کردند، نه درآمدزایی و سود بدست آمده به واسطه‌ی تغییرات ناگهانی ارزش آن. ماینرهای اولیه‌ی شبکه‌ی بیت کوین می‌توانستند تنها با در اختیار داشتن یک رایانه‌ی شخصی قدرتمند و یا حتی لپ‌تاپ‌های خانگی خود به استخراج و تایید تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین بپردازند.

در یک دوره‌ی زمانی، ماینرها متوجه شدند که کارت‌های گرافیک رده بالا می‌توانند قدرت محاسباتی بسیار بیشتری نسبت به پردازنده‌ی رایانه‌ی شخصی در اختیارشان قرار دهند. مصرف برق کارت گرافیک برای ارائه‌ی مقدار مشخصی قدرت پردازشی بسیار پایین‌تر از پردازنده‌های موجود بود، درحالیکه قدرت محاسباتی در مقایسه با استفاده از پردازنده بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌یافت.

کارت‌های گرافیک قابلیت استخراج رمزارز بسیار بالاتری داشته و خروجی بدست آمده را تا پنج برابر افزایش می‌دادند، همین امر باعث شد تا توسعه‌ی مزارع ماینینگ به یک فعالیت سودآور شده و راه برای شکل‌گیری صنعت استخراج رمزارز هموار شود.

در حال حاضر، فرایند استخراج بیت کوین به یک تجارت سودآور تبدیل شده است. افراد زیادی هستند که با راه‌اندازی و اداره‌ی فارم‌های بزرگ استخراج رمزارز به عنوان شغل اصلی، امرار معاش می‌کنند. اینگونه فارم‌های استخراج رمزارز معمولاً از دستگاه‌های تخصصی ماینینگ و همچنین کارت‌های گرافیک و دستگاه‌های خنک‌کننده‌ی صنعتی تشکیل شده‌اند. بدیهی است که برای ادامه‌ی فعالیت، این فارم‌های قدرتمند به سطح بالایی از انرژی و برق نیاز دارند، بنابراین دسترسی به برق ارزان قیمت یکی از پارامترهای اصلی در زمان راه‌اندازی مزارع استخراج رمزارز می‌باشد. همین موضوع برق ارزان قیمت باعث شده که راه‌اندازی مزارع ماینینگ در کشور چین به یک فرایند سودآور تبدیل شده و این کشور قطب استخراج رمزارز جهان باشد.

کسانی که تمایل به کسب درآمد از صنعت استخراج رمزارز دارند، باید با شرکت‌های بزرگ جهانی مجهز به منابع تقریباً نامحدود مالی، و همچنین هزاران ماینر دیگر رقابت کنند.

پردازنده(CPU)

btc bitcoin ماینینگ بیت کوین

ضعیف‌ترین سخت‌افزار موجود برای آغاز فرایند استخراج بیت کوین همان پردازنده‌ی رایانه‌های شخصی شماست. واژه‌ی پردازنده مخفف «واحد پردازش مرکزی» است. در سالیان گذشته استفاده از پردازنده‌ی رایانه‌های خانگی تنها راه استخراج بیت کوین به شمار می‌آمد و روندی بسیار مقرون به صرف بود. در آن زمان برای آغاز فرایند ماینینگ و کسب درآمد تنها به یک رایانه‌ی خانگی قدرتمند نیاز بود.

با این حال، با گذشت زمان و تمایل ماینرها برای افزایش قدرت و امنیت شبکه جهت کسب سود بیشتر، باعث ایجاد نوآوری‌هایی در این صنعت شد؛ تاجایی که امروزه استفاده از پردازنده‌ی رایانه‌های شخصی برای استخراج بیت کوین اساساً روندی منسوخ شده به حساب می‌آید. البته شما می‌توانید با رایانه‌ی شخصی و لپ‌تاپ‌های موجود فرایند ماینینگ را آغاز نمایید، اما به یاد داشته باشید که هرگز به سودآوری و کسب درآمد نخواهید رسید.

کارت گرافیک(GPU)

کارت گرافیک یا «واحد پردازش گرافیکی» به سخت‌افزارهای موجود در رایانه‌های شخصی گفته می‌شود که وظیفه‌ی پردازش بصری را برعهده دارند. این سخت‌افزارها به گونه‌ای خاص و پیچیده طراحی شده‌اند که بتوانند تمام چند ضلعی‌های موجود در بازی‌های رایانه‌ای را در کنار محتوای سنگین پردازش کرده و یک خروجی بصری به کاربران ارائه کنند. همین موضوع باعث شد تا کارت‌های گرافیک برای حل مسائل ریاضی پیچیده و کشف بلاک‌های جدید در شبکه‌ی بیت کوین به سخت‌افزار ایده‌آل تبدیل شوند.

btc bitcoin ماینینگ بیت کوین

علی‌رغم قیمت بالای کارت‌های گرافیک، این سخت‌افزار به ماینرهای شبکه‌ی بیت کوین یک مزیت چشم‌گیر نسبت به ماینرهای استفاده کننده از پردازنده می‌داد. به عنوان مثال، یک پردازنده‌ی سطح متوسط تنها می‌توانست حدود ۱۰ مگاهش بر ثانیه به کاربر ارائه کند، درحالیکه یک کارت گرافیک ATI 5970 که از محبوب‌ترین سخت‌افزارهای ماینینگ در سال‌های گذشته به شمار می‌آمد، توانایی ارائه‌ی ۸۰۰ مگاهش بر ثانیه را داشت.

استفاده‌ی گسترده از کارت‌های گرافیک برای استخراج بیت کوین باعث شد تا رفته‌رفته ریگ‌های ماینینگ شکل بگیرند، دستگاه‌هایی که تنها برای انجام محاسبات پیچیده در نظر گرفته شده بودند.

با این حال، تقریباً همانند استخراج رمزارز به واسطه‌ی پردازنده، روند استخراج بیت کوین با استفاده از کارت‌های گرافیک نیز امروز منسوخ شده است. با معرفی سخت‌افزارهای تخصصی حوزه‌ی استخراج رمزارز، سختی استخراج شبکه‌ی بیت کوین آنقدر بالا رفت که دیگر کارت‌های گرافیک توانایی رقابت نداشتند. در حال حاضر، حتی کسانی که به برق رایگان هم دسترسی دارند، از کارت گرافیک برای استخراج بیت کوین استفاده نمی‌کنند، زیرا این سخت‌افزارها توانایی بازپرداخت هزینه‌ی اولیه و سرمایه‌گذاری را هم ندارند.

سخت‌افزارهای FPGA

مرحله‌ی بعدی توسعه‌ی فرایند استخراج بیت کوین معرفی FPGAها(آرایه‌ی ورودی قابل برنامه‌ریزی) بود. FPGA در واقع یک مدار مجتمع است که برای پیکربندی پس از پایان فرایند ساخت، طراحی شده است. این قابلیت به شرکت‌های تولید‌کننده‌ی سخت‌افزار اجازه داد تا حجم بالایی مدارمجتمع خریداری کرده و آن‌ها را به طور خاص برای استخراج بیت کوین سفارشی و تنظیم کنند.

btc bitcoin ماینینگ بیت کوین

عرضه‌ی اولیه‌ی مدارهای FPGA یک موفقیت به شمار می‌آمد و باعث شد تا چشم‌انداز صنعت استخراج بیت کوین متحول شود. FPGAها اولین سخت‌افزارهای تولید شده برای استخراج رمزارز بودند که توانایی ارائه‌ی قدرت محاسباتی بالا در کنار مصرف بهینه‌ی برق را داستند. درحالیکه یک کارت‌گرافیک معمولی با مصرف ۴۰۰ وات برق چیزی حدود ۶۰۰ مگاهش بر ثانیه قدرت پردازشی ارائه می‌کند، یک FPGA ماینینگ استاندارد می‌توانست تنها با مصرف ۸۰ وات برق نزدیک به ۸۲۶ مگاهش قدرت پردازشی داشته باشد. این پیشرفت چشم‌گیر باعث شد تا نخستین فارم‌های عظیم استخراج بیت کوین شکل بگیرند.

اسیک(ASIC)

btc bitcoin ماینینگ بیت کوین

اسیک یا مدار یکپارچه‌ شده‌ با کاربرد خاص(ASIC) در واقع یک میکروچیپ است که تنها با هدف استخراج بیت کوین با حداکثر سرعت طراحی شده است. این مدارهای یکپاچه می‌تواند قدرت پردازشی و استخراج ۱۰۰ برابر فناوری‌های پیش از خود را ارئه کرده، درحالیکه مصرف بسیار پایینی دارد. برخی کارشناسان دستگاه‌های ASIC را آخرین فناوری حوزه‌ی ماینینگ توصیف می‌کنند، و معتقد‌اند که در آینده‌ی نزدیک هیچ فناوری دیگری جایگزین آن‌ها نخواهد شد.

با توجه به اینکه تراشه‌های استفاده شده در دستگاه‌های اسیک تنها با هدف استخراج بیت کوین طراحی و ساخته شده‌اند، روند ساخت آن‌ها می‌تواند بسیار زمان‌بر و پرهزینه باشد. دستگاه‌های اسیک سطح متوسط مانند انت‌ماینر اس۹(AntMiner S9) در حال حاضر ۱۴ تراهش بر ثانیه(معادل ۱۴۰۰۰۰۰۰ مگاهش بر ثانیه) قدرت پردازشی ارائه می‌کند؛ البته در نظر داشته باشید که این دستگاه با قیمت ۱۲۶۵ دلار عرضه می‌شود.

گرچه تراشه‌های مقرون به صرفه‌ای با برچسب ۵۰ دلار در بازارهای جهانی یافت می‌شود، اما قدرت محاسباتی آن‌ها قابل مقایسه با اسیک‌ها نیست.

درآمد ماینینگ

با در نظر گرفتن تمام گزینه‌های موجود، انتخاب بهترین سخت‌افزار برای شروع فرایند استخراج رمزارز می‌تواند برای افراد تازه‌وارد کمی گیج‌کننده و دشوار باشد. آغاز فرایند استخراج بیت کوین هم از نظر مصرف برق و هم از نظر قیمت دستگاه‌های موجود، بسیار پر هزینه بوده و به سرمایه‌گذاری سطح متوسط نیاز دارد. از این رو، پیش از خرید سخت‌افزار و مونتاژ ریگ‌های ماینینگ، بهتر است سودآوری و درآمد حاصل از استخراج بیت کوین را محاسبه کنید.

در حال حاضر چندین ماشین حساب اختصاصی برای محاسبه‌ی میزان سودآوری شبکه‌ی بیت کوین وجود دارد. شما می‌توانید از ماشین حساب اختصاصی پلت‌فرم جنسیس بلاک(Genesis Block) و یا ماشین حساب محاسبه‌ی درآمدزایی بیت کوین(BTC Mining Profit Calculator) استفاده کنید. در این ماشین حساب‌های اختصاصی باید پارامترهای مختلفی از جمله هزینه‌ی اولیه‌ی تجهیزات، میزان هش‌ریت، قیمت برق، قیمت فعلی بیت کوین و مصرف برق دستگاه‌های خریداری شده را وارد کنید. در نهایت این ماشین حساب‌ها درآمد روزانه، ماهانه و همچنین مدت زمان لازم برای برگشت سرمایه را به شما اطلاع می‌دهند.

استخر ماینینگ چیست؟

این روزها هرکس که قصد ورود به صنعت استخراج بیت کوین را داشته باشد، باید توانایی رقابت با شرکت‌های بزرگ و فارم‌های عظیم تحت مدیریت آن‌ها را هم داشته باشد. بنابراین، به طور طبیعی یک از اولین تصمیمات پیش از آغاز کار این است که به تنهایی فرایند استخراج را آغاز کرده و یا به یک «استخر ماینینگ» بپیوندید.

استفاده از استخرهای ماینینگ یک روش استخراج رمزارز است که در آن چندین ماینر قدرت‌های محاسباتی خود را با یکدیگر ترکیب کرده تا شانس کشف بلاک‌های جدید افزایش یابد. یک استخر ماینینگ که در آن تعداد زیادی ماینر قدرت محاسباتی خود را به اشتراک گذاشته‌اند، شانس بسیار بیشتری برای حل یک بلاک و دریافت پاداش دارد، گرچه این پاداش دریافتی با توجه به قدرت محاسباتی ارائه شده از طرف کاربر بین اعضاء تقسیم شده و بخشی از آن هم به عنوان کارمزد به خود استخر پرداخت می‌شود.

بنابراین، پیوستن به یک استخر ماینینگ می‌تواند یک درآمد منفعل و ثابت به همراه داشته باشد، گرچه میزان هر پرداخت نسبت به پاداش کامل یک بلاک بسیار پایین‌تر است.

روند پیوستن به یک استخر ماینینگ بسیار ساده بوده و مانند ثبت نام در یک سرویس آنلاین معمولی می‌باشد. تمام کاری که شما باید انجام دهید ایجاد یک حساب کاربری در وب‌سایت رسمی استخر مورد نظر است. زمانی که حساب شما ایجاد شد، شما باید یک «کارگر(Worker)» در حساب خود تعریف کنید. امکان تعریف چندین کارگر در حساب استخرهای ماینینگ وجود دارد و شما می‌توانید هرکارگر را به یک ریگ ماینینگ منحصر به فرد تخصیص دهید.

یکی دیگر از نکات مهم در زمان انتخاب استخر ماینینگ، توجه به کارمزد و کسر سود توسط استخر است. به طور معمول این رقم چیزی بین یک تا ۱۰ درصد متغیر می‌باشد، درحالیکه برخی استخرهای ماینینگ هیچ کارمزد و سودی از کاربران دریافت نمی‌کنند.

استخراج ابری چیست؟

اگر تمایل دارید بدون خرید و مدیریت سخت‌افزارهای استخراج رمزارز در صنعت ماینینگ بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید، استخراج ابری(Cloud Mining) می‌تواند بهترین گزینه‌ی موجود برای شما باشد. در این روش شما از طریق خرید قرارداد‌های ماینینگ یک پایگاه داده‌ی بزرگ، بخشی از قدرت پردازشی آن‌ها را خریداری می‌کنید. از بسیاری جهات، این کار باعث ساده‌تر شدن فرایند ماینینگ می‌شود. شما در فرایند استخراج ابری دیگر نیاز ندارید تا با سخت‌افزارهای مختلف، نرم‌افزار‌ها، هزینه‌ی برق، اینترنت و موارد دیگری سروکله بزنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک خط اینترنت برای ارتباط با پلت‌فرم مورد نظر و یک کیف‌پول رمزارزی برای نگهداری رمزارز بدست آمده است.

btc bitcoin ماینینگ بیت کوین

با این حال، فرایند استخراج ابری نیز خطرات مربوط به خود را داشته و سرمایه‌گذاران پیش از خرید هرگونه قرارداد باید نسبت به آن‌ها آگاهی یابند. تا به امروز تعداد بیشماری پلت‌فرم استخراج ابری اسکم و کلاهبرداری وجود داشته که پس از دریافت کارمزد و هزینه‌ی آغاز کار، هیچ سرویسی به سرمایه‌گذار ارائه نکرده‌اند. به یاد داشته باشید که در این روش شما هیچ کنترلی بر سخت‌افزارهای فیزیکی ندارید.

در نظر داشته باشید که در روش استخراج ابری، کنترل کامل روند استخراج در دستان اوپراتورهاست و شما هیچ اختیاری ندارید. این بدان معناست که اگر اوپراتورها نسبت به ارزش ناپایدار و نزولی بیت کوین نگران شوند، ممکن از فرایند استخراج را متوقف کنند؛ از طرف دیگر در نظر داشته باشید که در فرایند استخراج ابری شما سود کم‌تری خواهید داشت، زیرا اوپراتور به عنوان هزینه و کارمزد بخشی از سود و رمزارز بدست آمده را کسر می‌کند.

آیا فرایند استخراج بیت کوین سودآور است؟

فرایند استخراج بیت کوین از تعداد معدودی علاقه‌مند به حوزه‌ی تکنولوژی که با استفاده از پردازنده‌ی رایانه‌های شخصی خود تراکنش‌های شبکه را تایید می‌کردند، اکنون به یک سرمایه‌گذاری تمام عیار در سطح صنعت تبدیل شده است.

بدست آوردن پول آسان مدت‌ها قبل در این صنعت به پایان رسیده و اکنون به یک صنعت رقابتی و بسیار پرهزینه تبدیل شده است. علاوه بر این، افزایش مداوم قیمت بیت کوین طی سالیان گذشته باعث شده تا هم شرکت‌های بسیار بزرگ و هم عموم مردم نسبت به آن آگاهی پیدا کنند. همین موضوع باعث شده تا تعداد ماینرهای شبکه‌ی بیت کوین طی سالیان گذشته به صورت نمایی افزایش یافته و سطح رقابت به بالاترین سطح ممکن برسد.

از لحاظ تئوری، فرایند ماینینگ برای هرکسی و با استفاده از هر تجهیزاتی امکان‌پذیر است، اما کسانی که از دستگاه‌های پیشرفته‌ی تخصصی برای این کار استفاده می‌کنند، بدون شک قادرند نسبت به سایرین به سودآوری بیشتری برسند. هزینه‌ی برق ماینرهای منفرد و استخرهای کوچک بسیار بیشتر از پاداش بدست آمده از شبکه‌ی بیت کوین است؛ بنابراین در صورتی که قادر به سرمایه‌گذاری هنگفت و راه‌اندازی فارم‌های بزرگ ماینینگ نیستید، و یا به برق ارزان قیمت دسترسی ندارید، احتمالاً فرایند ماینینگ و استخراج بیت کوین برای شما غیرممکن بوده و یا سودآوری به همراه ندارد.

علاوه بر این، ماینرهای کوچک‌تر که در خانه اقدام به راه‌اندازی چندین دستگاه استخراج بیت کوین می‌کنند، با مشکلات زیادی همچون خرابی سخت‌افزار، قطعی برق، قطعی اینترنت و تغییرات ناگهانی قیمت بیت کوین روبرو هستند. ماینرهای کوچک غالباً با مشکل عدم سودآوری و حتی تامین هزینه‌های جاری(هزینه‌ی برق، هزینه‌ی خنک‌سازی، دستمزد کارگران، هزینه‌ی اینترنت و غیره) روبرو هستند. با توجه به شرایط موجود، سودآوری فرایند استخراج بیت کوین برای ماینرهای خانگی بسیار بعید به نظر می‌رسد.

با این حال، این وضعیت ممکن است در آینده‌ی نزدیک دچار تغییر و تحول شود. فرایند توسعه‌ی نرم‌افزار دستگاه‌های اسیک همچنان ادامه داشته و هر روز شاهد پیشرفت‌های قابل توجه در این زمینه هستیم، درحالیکه تراشه‌های پردازشی جدید‌تری به بازار عرضه شده و قدرت پردازشی آن‌ها نسبت به نسل قبل افزایش چشم‌گیر می‌یابد. با در نظر گرفتن بهبود سطح مصرف برق در هر سخت‌افزار جدید و ترکیب عوامل گفته شده، نه تنها آینده‌ی صنعت ماینینگ بیت کوین روشن است، بلکه احتمال سودآوری فرایند استخراج BTC برای ماینرهای منفرد و فارم‌های کوچک نیز افزایش می‌یابد. ادامه‌ی این روند منجر به عدم تمرکز شبکه و افزایش سطح حفاظت در برابر خطرات احتمالی خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به چگونگی کارکرد تراکنش‌های بیت‌کوین به مقاله بعدی مراجعه فرمایید.

شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

منبع
Coinit.ir

‫13 دیدگاه ها

  1. سلام
    من قصد شروع با سرمایه حدود 40-50 میلیون دارم
    برق صنعتی حدود 200 آمپر به همراه اینترنت موجود هست
    پیشنهاد دستگاه و براورد سود و هزینه و مدت زمان برگشت سرمایه رو لطف میکنین
    سپاس

    1. سلام . اگه قصدتون استخراج BTC هستش بنده S9J و S11 رو پیشنهاد میکنم .
      با بودجه شما تقریبا میشه 4 عدد S9J تهیه کرد که هر کدام از دستگاه ها با قیمت و سختی شبکه امروز روی بیتکوین ماهیانه 116 دلار هستش و هر دستگاه هم ماکسیموم 8 تا 10 امپر برق مصرف میکنه

      1. سلام
        ماینینگ کردن با ماینر چجوریه اگه میشه منم راهنمایی کنید ممنون
        منظورم کدوم دستگاه بهتره حداقل تعداد ماینر و میزان برق مصرفی

  2. سلام
    من با برق کشاورزی 50 kw چه ماینری میتونم استفاده کنم و چه بازدهی برام خواهد داشت؟
    با نهایت هزینه 10 تا 15 تومن
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام
      میتونید دو عدد دستگاه s9 تهیه کنید که روی ماین بیتکوین با سختی شبکه و قیمت امروز ماهیانه 75 دلار به ازای هر دستگاه بهتون درآمد میده و یا دستگاه s11 تهیه کنید که با سختی شبکه و قیمت امروز ماهانه 105 دلار بهتون درآمد میده . در صورت تمایل به ماین الت کوین ها با حدود قیمت 20 میلیون تومان میتونید یه ریگ با درآمد ماهیانه 82 دلار با قیمت امروز تهیه کنید .

  3. سلام
    ببخشید با توجه به هزینه پایین برق کشاورزی که در اختیار دارم برای شروع بهترین پیشنهادی که میتونید بدید چی هست .
    با سرمایه ای معادل ده میلیون تمن
    سپاس

    1. سلام
      برق کشاورزی هزینه پایینی دارد ولی معمولا آمپر بالا داده نمیشه . شما لطفا بفرمائید چند آمپر برق در اختیار دارید که بنده دقیق بتونم راهنماییتون کنم

  4. سلامی خسته نباشید
    برای شروع کار و انجام ماین چه استخرهای ب نظرتون بهتره و اینکه سیاست این شرکت در قبال پرداخت بیت ب ولت بعد از انجام ماین چگونست؟ بعضی ها میگن مثلا فلان استخر تا 100 دلار بیت ماین نکنید ب شما مبلغی واریز نمیکنه و اینکه این 100 دلار فقط برای اولین باره یا همش باید تا سقف 100 دلار برسی ک بهتون بدن
    و ممنون میشم استخر های موجود تو دنیا رو بر این اساس هم ارزیابی کنید تا کسانی مثل بنده ک این اطلاعات رو ندارند در جریان قرار بگیرند
    با تشکر از سایت خوبتون

    1. دوست من سلام
      استخر های معتبر زیادی برای استخراج بیتکوین وجود دارند ولی نکته ای که هستش اینه که این استخر ها همگی یک minimum payout مشخص دارند . به طور مثال استخر antpool که از استخر های معتبر هست حداقل میزان پرداختی ۰٫۰۵ بیتکوین دارد . به این معنی که تا زمانی که این میزان رو استخراج نکنید به کیف پولتون ارزی واریز نمیشه . توی این استخر این میزان قابل افزایشه ولی قابل کاهش نیست . میتونید minimum payout استخر های مختلف رو قبل از استخراج بررسی کنید . موردی که در نهایت وجود داره اینه هرچقدر تعداد پرداختی های شما بیشتر باشه کارمزد بیشتری هم پرداخت میکنید . موفق باشید

      1. سلام وقتتون بخیر.
        از توضیحاتتون ممنون، فقط یه سوالی برای من پیش اومد. این minmum payout همیشه پیش اون pool میمونه؟! یعنی اگر بخوایم یروزی کلاً از اون pool بریم اون حداقل میزان پرداختی اونجا میمونه؟!

دکمه بازگشت به بالا