اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

روسیه تنها چند قدم تا تحقق کامل «اقتصاد بدون دلار» فاصله دارد

در تازه‌ترین تلاش‌های این کشور برای کاهش تاثیرگذاری دلار ایالات متحده در اقتصاد داخلی، صندوق ثروت ملی روسیه(NWF) از حذف تمامی دارایی‌های دلاری و جایگزینی آن‌ها با یورو و یوان خبر داده است

نکات برگزیده مطلب
  • ولادیمیر پوتین رئیس جمهور کشور روسیه از چند سال قبل برنامه‌های بلند مدت برای حذف دلار آمریکا از اقتصاد و پایان دادن به وابستگی‌های موجود را آغاز کرده و مصمم است که این مسیر را به پایان برساند. در همین راستا، آنتون سیلوانوف(Anton Siluanov) وزیر دارایی کشور روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که صندوق ثروت ملی این کشور(NWF) که وظیفه‌ی مدیریت دارایی‌های مختلف ارزی را برعهده دارد، به زودی ذخایر دلاری خود را به صفر رسانده و این بخش را با یورو، یوان و پوند جایگزین خواهد کرد. به گفته‌ی تحلیلگران این رویکرد یک سیگنال قوی برای دولت جو بایدن است که از پایان سلطه‌ی دلار در اقتصاد جهان خبر می‌دهد.

روسیه بدون دلار

آنتون سیلوانوف(Anton Siluanov) وزیر دارایی کشور روسیه، رو پنج‌شنبه در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ اعلام کرد که به زودی دارایی‌های مبتنی بر دلار از صندوق ثروت ملی(NWF) این کشور به طور کلی حذف خواهد شد، زیرا واشنگتن به تحریم‌های مسکو ادامه داده است.

طبق آنچه در بیانیه‌ی مربوط به این رویداد آمده است «همانند بانک مرکزی، ما هم تصمیم گرفته‌ایم که سرمایه‌گذاری صندوق ثروت ملی روسیه در دارایی‌های دلاری را کاهش دهیم».

این وزیر دارایی در ادامه همچنین توضیح داد که تغییرات بزرگی طی ماه‌های آینده رخ خواهد داد و پس از آن صندوق‌های ذخیره‌ی ارزی به شکل چشم‌گیری کاهش می‌یابد. به گفته‌ی وی صندوق یورو ۴۰ درصد، یوان ۳۰ درصد، طلا ۲۰ درصد، پوند انگلیس ۵ درصد و ین ژاپن ۵ درصد در نظر گرفته شده است. بخشی از ثروت ملی که براساس دلار تعیین شده بود به زودی جای خود را به یورو، یوان و پوند خواهد داد.

سقوط ارزش دلار ایالات متحده Us Dollar

صندوق ثروت ملی روسیه در ابتدا برای حمایت از سیستم بازنشستگی این کشور طراحی شده بود و به عنوان بخشی از ذخایر ارزی و طلای کشور روسیه فعالیت داشت. طبق آمار در تاریخ ۲۷ام ماه می، ارزش این صندوق مجموعاً چیزی حدود ۶۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

تحلیلگران چه می‌گویند

تیموتی اش(Timothy Ash) استراتژیست و تحلیلگر ارشد بازارهای نوظهور در شرکت مدیریت دارایی بلوبی(Bluebay Asset Manager)، رویکرد عبور از دلار توسط مقامات روسیه را یک حرکت «بسیار سیاسی» توصیف کرد. وی معتقد است که این اقدام به نوعی یک ارسال سیگنال قوی به دولت بایدن برای رساندن این پیام بوده است «ما دیگر به ایالات متحده نیازی نداریم، ما دیگر به تراکنش‌های مبتنی بر دلار نیاز نداریم؛ ما دیگر در برابر تحریم‌های ایالات متحده آسیب‌پذیر نیستیم».

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود همچنین توضیح داد که این رویکرد همچنین می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از این موضوع باشد که مسکو انتظار افزایش سطح تحریم‌ها از طرف ایالات متحده را دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور کشور روسیه از مدت‌ها قبل در تلاش است تا برای کاهش مواجه اقتصاد روسیه با دارایی‌های دلاری، سیاست‌های اساسی کشور را تغییر داده و دلار ایالات متحده را کنار بگذارد. این تلاش‌های چند ساله برای کاهش آسیب‌پذیری روسیه در برابر تحریم‌های ایالات متحده در شرایط وخیم روابط با واشنگتن است.

در ماه ژانویه نیز بانک مرکزی روسیه گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد برای اولین بار در تاریخ، ذخایر طلا این کشور از ذخایر دلاری در بانک مرکزی افزایش یافته است. این درحالیست که سال گذشته طی یک همکاری بلند مدت بین چین و روسیه، این دو کشور تصمیم گرفتند تا وابستگی اقتصاد خود به دلار آمریکا را کاهش داده و تسویه حساب‌های تجاری مبتنی بر دلار را به کم‌تر از ۵۰ درصد کاهش دهند.

نظر شما در رابطه با حذف دلار ایالات متحده از اقتصاد و جایگزین کردن آن با ارزهای دیگر چیست؟‌ آیا حذف دلار می‌تواند وابستگی اقتصادی به کشورهای دیگر را کاهش داده و بخشی از برنامه‌ی پیشرفت اقتصادی یک کشور توصیف شود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا