اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

استخراج چیا حتی به فضای ذخیره‌سازی ابری هم رحم نمی‌کند!

یک شرکت شناخته شده‌ی آلمانی که خدمات ذخیره‌سازی ارائه می‌کند، از ترس آسیب رسیدن به سخت‌افزارهای خود فرآیند استخراج رمزارز چیا را ممنوع اعلام کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • برام کوهن(Bram Cohen) بنیانگذار پلت‌فرم اشتراک‌گذاری بیت‌تورنت(BitTorrent) اوایل ماه می سال جاری از پروژه‌ی رمزارز چیا(Chia) رونمایی کرد که از الگوریتم خاص «اثبات فضا و زمان» برای استخراج رمزارز استفاده می‌کند. این الگوریتم به طور ویژه نیازمند حجم بالایی از فضای ذخیره‌سازی است؛ برهمین اساس به جای استفاده از پردازنده و کارت گرافیک، بار روند استخراج بر روی دستگاه‌های ذخیره‌سازی بوده و سریعاً منجر به از کار افتادن آن‌ها می‌شود. برهمین اساس یک شرکت آلمانی هتزنر(Hetzner) که در زمینه‌ی ارائه‌ی فضای ذخیره‌سازی ابری فعالیت دارد، با بروزرسانی شرایط و ضوابط خود هرگونه استخراج رمزارز چیا را ممنوع اعلام کرده است.

بلای جان هارد

بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات ذخیره‌‌سازی ابری در کشور آلمان که هتزنر(Hetzner) نام دارد، به دلیل راه‌اندازی رمزارز چیا(Chia) رمزارز جدیدی که از فضای ذخیره‌سازی برای تولید بلاک‌های جدید استفاده می‌کند، هرگونه استخراج رمزارز بر روی سرورهای خود را ممنوع اعلام کرده است.

این شرکت شناخته شده‌ی آلمانی روز گذشته با انتشار یک پست توییتری اعلام کرد که «بله درست است، ما شرایط و ضوابط استفاده از خدمات ابری خود را گسترش داده و هرگونه استخراج رمزارز را ممنوع اعلام کرده‌ایم. ما سفارشات زیادی برای سرورهای دارای هارد دیسک بزرگ خود دریافت کرده‌ایم. با این وجود، سرورهای بزرگ ذخیره‌سازی فایل به طور فزاینده‌ای در حال اجاره شدن هستند».

چیا Chia استخراج رمزارز

در ادامه هتزنر توضیح داده است که پس از راه‌اندازی پروژه‌ی استخراج رمزارز چیا در اوایل ماه می، تقاضا برای سرورهای ذخیره‌سازی بزرگ که با نام جعبه‌ی ذخیره‌سازی نیز شناخته می‌شوند، به شدت افزایش یافته است. علی‌رغم افزایش ناگهانی بار بر روی پهنای باند موجود، مقامات هتزنر همچنین نگران این موضوع هستند که استفاده‌ی مداوم از درایورهای ذخیره‌سازی برای استخراج رمزارز ممکن است منجر به خرابی زودهنگام دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده شود.

برهمین اساس، در توافق‌نامه‌ی ارائه‌ی خدمات این شرکت که اکنون بروزرسانی شده است، گفته شده که «برای اینکه ما بتوانیم یک شبکه‌ با عملکرد بالا و قابل اعتماد برای مشتریان ارائه دهیم، از این پس عملکرد برنامه‌های کاربردی مرتبط با استخراج رمزارز ممنوع می‌باشد».

کاشت و برداشت چیا

لازم به یادآوری است که آقای برام کوهن(Bram Cohen) بنیانگذار پلت‌فرم اشتراک‌گذاری بیت‌تورنت(BitTorrent) پروژه‌ی رمزارزی چیا را ایجاد کرده است. برخلاف بلاک‌چین‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات کار که انرژی بسیار زیادی هم مصرف می‌کنند(شبکه‌هایی همچون بیت کوین و اتریوم)،  ماینرهای چیا از فضای ذخیره‌سازی برای استخراج این رمزارز بهره می‌برند.

شبکه‌ی چیا از یک الگوریتم ویژه به نام «اثبات فضا و زمان» استفاده می‌کند که شدیداً به سرعت نوشتن هارد و فضای ذخیره‌سازی وابسته است. از این رو، کاربران در حالت ایده‌آل از درایوهای ذخیره‌سازی جامد(SSD) برای «کاشت(Seed)» فضای بلااستفاده و سپس از درایوهای کند اما دارای فضای بیشتر معمولی(HDD) برای «بهره‌برداری(farm)» استفاده می‌کنند.

گزارشات منتشر شده نشان می‌دهد که ماینرهای شبکه‌ی چیا باعث افزایش چشم‌گیر تقاضا برای سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی و متقاعباً کمبود این سخت‌افزار در بازارهای جنوب شرقی آسیا شده‌اند. این افزایش تقاضا از طرف دیگر منجر به افزایش چشم‌گیر سهام شرکت‌های تولیدکننده‌ی سخت‌افزار ذخیره‌سازی نیز گردیده است.

هر دو نوع هارد مورد نیاز است

گرچه سیستم‌های استخراج رمزارز چیا نیازمند هر دو نوع فضای ذخیره‌سازی پرسرعت SSD و فضای کندتر HDD هستند، گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که فشار و بار مضاعف هنگام نوشتن مداوم داده‌ها می‌تواند طی دو تا سه ماه منجر به خرابی سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی شود. برخی حتی اعلام کرده‌اند که هارد آن‌ها تنها طی چند هفته از بین رفته است.

این درحالیست که سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی SSD به دلیل طول عمر محدود شناخته می‌شوند(به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند تعداد مشخصی چرخه‌ی نوشتن را برعهده بگیرند)، و ذخیره‌سازی مداوم در واقع بزرگ‌ترین دشمن آن‌هاست. در شرایط عادی، از کار افتادن SSD ممکن است حداقل چندین سال زمان نیاز داشته باشد، اما تحت شرایط استخراج رمزارز به نظر می‌رسد که این چهارچوب زمانی به حداقل می‌رسد.

انکار!

با تمام این تفاسیر، آقای کوهن اخیراً اعلام نموده که شایعات مربوط به «از بین رفتن هارد رایانه‌ها به وسیله‌ی استخراج چیا» تنها یک FUD(ترس، عدم قطعیت و گمانه‌زنی) بیشتر نیست.

وی در رابطه با این موضوع اعلام نموده که «اگر از یک هارد HDD قدیمی و یا یک هارد SSD کلاس سازمانی استفاده می‌کنید، درایو شما بدون مشکل به کار خود ادامه خواهد داد».

البته آقای کوهن در بخش دیگری از صحبت‌های خود نسبت به استفاده از SSDهای درجه‌ی مصرف‌کننده برای استخراج چیا، هشدار داده است. به گفته‌ی وی «از SSDهای رده‌ی مصرف‌کننده و عادی که در بازار فراوان است استفاده نکنید. یا حداقل، بخش کوچکی از کار و فرآیند پلاتینگ(Plotting) را با استفاده از این SSD انجام دهید».

نظر شما در رابطه با فرآیند استخراج رمزارز چیا و نابودی هارد کاربران در این مسیر چیست؟ آیا استفاده از هاردهای موجود در بازار برای استخراج این رمزارز همچنان سودآور است؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا