اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

دنیای دی‌سی کامیکس توکنیزه می‌شود

شرکت دی‌سی کامیکس(DC Comics)، یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان کتاب‌های مصور در آمریکا قصد دارد مجموعه‌ای نادر از محصولات خود را به شکل توکن‌های غیرقابل انتقال(NFT) در بستر بلاکچین عرضه کند

نکات برگزیده مطلب
  • به نظر می‌رسد که مزایای بی‌شمار دنیای توکن‌های غیرقابل انتقال(NFT) در کنار سودآوری چشم‌گیر آن باعث شده تا شرکت‌های بزرگی همچون دی‌سی کامیکس(DC Comix) برای حضور در آن تمام تلاش خود را بکنند. در همین راستا، شرکت مذکور با همکاری یک استارت‌‌آپ فعال در حوزه‌ی تولید توکن‌های NFT به نام وی‌وی(VEVE) قرار است مجموعه‌ای کمیاب و محدود از شخصیت‌های دنیای دی‌سی را به شکل توکن بفروش برساند. این شرکت اعلام نموده که در مرحله‌ی اول قصد دارد مجموعه‌ای از مجسمه‌های دیجیتالی دنیای بتمن را با طرح سیاه و سفید به فروش برساند.

دنیای دی‌سی دیجیتال می‌شود

دی‌سی کمیکس(DC Comics)، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی کتاب‌های کمیکس آمریکا اخیراً به فکر حضور در بازار توکن‌های غیرقابل انتقال به غیر(NFT) افتاده و قصد دارد مجموعه‌ای از دارایی‌های مجازی خود را به بفروش برساند.

اخیراً دی‌سی کامیکس با همکاری شرکت وی‌وی(VeVe یک استارت‌آپ فعال حوزه‌ی توکن‌های NFT)، فاز جدیدی در استراتژی تجاری این استدیوی کتاب‌های مصور آمریکایی آغاز کرده است. این شرکت اعلام نموده که در مرحله‌ی اول قصد دارد مجموعه‌ای از مجسمه‌های دیجیتالی دنیای بتمن را با طرح سیاه و سفید به فروش برساند.

مجموعه‌ی سیاه و سفید دی‌سی کامیکس

این مجموعه‌ی دیجیتال شامل ۴ طرح مختلف است. هر طرح تعداد بسیار محدودی نسخه‌ی کپی شده دارد، بنابراین ارزش این محصولات دیجیتال بسته به نادر بودن آن‌ها متفاوت است. به گفته‌ی دی‌سی کامیکس گران‌ترین توکن(مربوط به مجسمه‌ی دیجیتال نایت‌وین) با برچسب قیمت ۸۹/۹۹ دلار عرضه شده و تنها ۱۸۵۰ نسخه از آن وجود دارد.

دی‌سی کامیکس دنیای دی.سی DC Comics

گفته می‌شود که فروش تمامی توکن‌های NFT فوق‌الذکر در مجموع حدود ۱ میلیون دلار(دقیقاً ۹۹۶/۳۰۴ دلار) سودآوری برای شرکت دی‌سی کامیکس به همراه خواهد داشت. البته در بازارهای ثانویه ارزش هر کدام از این توکن‌ها می‌تواند افزایش چشم‌گیر یابد، به ویژه با توجه به شور و اشتیاقی که حول توکن‌های NFT ایجاد شده است.

تمایل حضور شرکت دی‌سی‌کامیکس در صنعت توکن‌های دیجیتال بیهوده نیست؛ زیرا دنیای آثار کلکسیونی دیجیتال اخیراً توانسته توجه‌ی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگی را به خود جلب کند. این صنعت پیش از این توانسته ثابت کند که یک مدل تجاری پذیرفته شده و قابل قبول است؛ به ویژه با حضور باشگاه‌های بزرگ فوتبال اروپا که هرکدام محصولات و کارت‌های دیجیتال کمیاب خود را برای فروش گذاشته و توانسته‌اند از این راه علاوه درآمد چشم‌گیر، به مزایای دیگری همچون حضور فعال‌تر علاقه‌مندان و طرفداران برسند. لازم به ذکر است که اخیراً در یک حراجی گران‌قیمت‌ترین توکن NFT با برچسب قیمت ۶۹/۳ میلیون دلار بفروش رسید.

دی‌سی کامیکس دنیای دی.سی DC Comics
یکی از محصولات توکنیزه شده‌ی دی‌سی

برهمین اساس جای تعجب ندارد که شرکت دی‌سی‌کامیکس هم به حضور در این صنعت پردرآمد و کم‌خطر علاقه نشان دهد؛ به ویژه با توجه به اینکه شرکت مذکور مالک حق تجاری انحصاری نام‌های برجسته‌ای همچون بتمن(سودآورترین ابرقهرمان تاریخ) می‌باشد.

توکنیزه‌سازی را متوقف کنید

البته شرکت دی‌سی‌کامیکس اخیراً در رابطه با محصولات و حق انتشار انحصاری خود به تمامی ناشران هشدار داده است. یک یادداشت لو رفته نشان می‌دهد که این شرکت به تیم خلاق خود هشدار داده است که حقوق مالکیت تمامی فرنچایز و شخصیت‌های دنیای دی‌سی را در اختیار داشته و هیچ‌کس حق انتشار بدون اجازه‌ی هرگونه مطلب یا محصولات تجاری(به شکل توکن‌های NFT یا هر چیز دیگری) را ندارد.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است:

شرکت دی‌سی در حال جستجو برای یافتن راهی جهت حضور در دنیای دیجیتال و فروش آثار هنری مرتبط با دنیای دی‌سی می‌باشد، از جمله دو اثر هنری جدید که به طور خاص برای بازار NFT ایجاد شده است. همانطور که شرکت دی‌سی در حال بررسی و تحلیل پیچیدگی‌های بازار توکن‌های NFT می‌باشد، ما در حال ارائه‌ی یک راه‌حل منطقی برای تمامی طرفین درگیر این محصولات هستیم، از جمله طرفداران و مجموعه‌داران علاقه‌مند به شخصیت‌های دنیای دی‌سی؛ لطفاً توجه داشته باشید که پیشنهاد فروش هرگونه تصویر دیجیتال دارای مالکیت معنوی شرکت دی‌سی(چه دارای توکن NFT چه بدون آن) به هیچ عنوان مجاز نمی‌باشد. DC Comics

سرآغاز همکاری دو هنرمند

به نظر می‌رسد که این یادداشت سرآغاز همکاری بین هنرمند سابق دنیای دی‌سی آقای خوزه دلبو(José Delbo) و هنرمند دنیای کریپتو آقای ترور جونز(Trevor Jones) است. آقای جونز چندی قبل مجموعه‌ای از توکن‌های NFT با موضوع بتمن را ایجاد کرد که در آن زمان فروش آن‌ها چیزی حدود ۵۴۰ واحد رمزارز اتریوم(برابر با ۲۰۰ هزار دلار) درآمد به همراه داشت.

دی‌سی کامیکس دنیای دی.سی DC Comics
یکی از آثار خوزه دلبو(José Delbo) که در ازای اتریوم فروخته شد

طبق گزارشاتی که در رابطه با این موضوع منتشر شده است، آقای دلبو در مجموع توانسته چیزی بالغ بر ۱/۹۵ میلیون دلار پول از فروش توکن‌های NFT به واسطه‌ی تصویب‌سازی شخصیت‌های مختلف دنیای دی‌سی کسب کند، موضوع که احتمالاً شرکت دی‌سی آن را دوست نداشته است. گرچه توکن‌های NFT یک راه‌حل غیرمتمرکز برای فروش حق مالکیت آثار هنری می‌باشد، اما شرکت دی‌سی تمایلی ندارد که آثار تحت مالکیت آن به دست افراد دیگر به فروش رسیده و قصد دارد در آینده‌ی نزدیک این مسئله را از راه‌های حقوقی بررسی و پیگیری نماید.

با تمام این تفاسیر، در دنیای بلاک‌چین هرکسی می‌تواند توکن خودش را بسازد؛ اما اگر این توکن نماینده‌ی یک محصول از دنیای دی‌سی باشد، این شرکت در دنیای حقوقی و قضائی ممکن است ظاهر متفاوتی از خود نشان دهد.

نظر شما در رابطه با محصولات کلکسیونی و کمیاب دنیای دی‌سی چیست؟ در آینده چه چیزهای دیگری به صنعت توکن‌های NFT افزوده خواهد شد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا