اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

«ذخیره‌ی ثابت»، دلیل عدم پذیرش بیت‌کوین توسط سیستم بانکداری جهان

به گفته‌ی استراتژیست یک شرکت مدیریت دارایی، رمزارز بیت کوین به دلیل ماهیت خود نمی‌تواند نقش پول در اقتصاد فعلی را بر عهده بگیرد و سیستم بانکی با حضور آن مخالفت خواهد کرد

نکات برگزیده مطلب
  • یکی از دلایل اصلی پذیرش رمزارز بیت کوین در جوامع مختلف و هم/چنین عامل افزایش قیمت این دارایی «ذخیره‌ی ثابت» آن است که در مقابل افزایش روزافزون تقاضا باعث شده ما روز به روز شاهد ثبت رکوردهای تازه‌ای توسط BTC باشیم. با این حال، به گفته‌ی چی لو(Chi Lo) استراتژیست ارشد شرکت مدیریت دارایی بی‌ان‌پی پریباس(BNP Paribas) این ویژگی یکی از اصلی‌ترین دلایل مخالفت سیستم بانکی و دولت جهان با حضور بیت کوین می‌باشد. این استراتژیست برجسته معتقد است که ذخیره‌ی ثابت ۲۱ میلیون واحدی بیت کوین باعث می‌شود که این رمزارز برای تبدیل شدن به یک «پول قانونی» مناسب نباشد، زیرا یک منبع پولی دارای ذخیره‌ی ثابت توانایی اجرای سیاست‌های ضد سیکل را از بانک‌های مرکزی سلب می‌کند.

بیت‌کوین خوب یا بد

تحلیلگران بر این باوراند که خرید ۱/۵ میلیارد دلاری بیت کوین توسط شرکت خودروسازی تسلا ممکن است سرانجام باعث ورود موسسات مالی بزرگ به صنعت رمزارزها شود، با این حال این روند ممکن است لزوماً منجر به اضافه شدن BTC به ترازنامه‌های آن‌ها نشود.

این‌ها صحبت‌های چی لو(Chi Lo) استراتژیست ارشد شرکت مدیریت دارایی بی‌ان‌پی پریباس(BNP Paribas) می‌باشد. طبق گفته‌های این مدیر فعال «قیمت دارایی‌های رمزارزی در نهایت سقوط خواهد کرد»، روندی که به دلیل تغییر ناگهانی سیاست‌های پولی و مقررات مرتبط با آن‌ها آغاز خواهد شد.

در پست وبلاگی که توسط وب‌سایت رسمی شرکت بی‌ان‌پی پریباس منتشر شده است، آقای لو به محبوبیت روز افزون رمزارزها به عنوان یک کلاس دارایی و استفاده از آن‌ها به عنوان یک ابزار تسهیل کننده‌ی پرداخت اشاره داشت. طبق صحبت‌های وی، بیت کوین نه پول است و نه نوعی محل ذخیره‌‌سازی ارزش، بلکه تنها «یک وسیله‌ی مالی برای دلالان» به شمار می‌آید.

بیت کوین Bitcoin BTC
بیت کوین یک ارز محسوب نمی‌شود

در واقع این تحلیلگر برجسته معتقد است که صفت «ذخیره‌سازی ارزش» را نمی‌توان به این دارایی رمزارزی نسبت داد زیرا ذخایر ثابت این رمزارز تنها یک مشکل است و نمی‌تواند منافعی برای آن به همراه داشته باشد. وی در بخش‌هایی از این پست وبلاگی توضیح داد که:

برخلاف تصور عموم که عرضه‌ی محدود بیت کوین و سایر دارایی‌های رمزارزی را می‌توان یک مزیت قابل توجهی توصیف کرد که می‌تواند از ارزش دارایی‌های محافظت کند، در واقع این مسئله یک مشکل بزرگ برای این دارایی‌های به عنوان «پول» محسوب می‌شود. Chi Lo

ذخیره‌ی بیت کوین یک محدودیت است

آقای لو همچنین مدعی شد که ذخیره‌ی ثابت ۲۱ میلیون واحدی بیت کوین باعث می‌شود که این رمزارز برای تبدیل شدن به یک «پول قانونی» مناسب نباشد، زیرا یک منبع پولی دارای ذخیره‌ی ثابت توانایی اجرای سیاست‌های ضد سیکل را از بانک‌های مرکزی سلب می‌کند.

استدلال نهایی این استراتژیست در مورد صحبت‌های خود بر ضد دارایی‌های رمزارزی این بود که بدون شک کشورهای سراسر جهان در برابر رمزارزها و برای محافظت از سیستم پولی، ارزهای چاپ شده، توانایی مالیات دادن و مدیریت اقتصاد گام برمی‌دارند.

وی در ادامه افزود «هرچه افراد بیشتری دارایی‌های رمزارزی را پول توصیف کنند، خطر مداخله‌ی دولت‌ها در این بازار بیشتر می‌شود». به گفته‌ی آقای لو ظهور رمزارزهای بانکی(CBDC) تنها یکی از نشانه‌های مقابله و مبارزه کردن سیستم بانکی با جهش رمزارزهاست.

گرچه طرفداران و متخصصان صنعت رمزارزی بدون شک می‌توانند در برابر استدلال‌های آقای لو لیست بلندی از استدلال‌های مخالف و دلایل ضد و نقیض را ارائه کنند، اما واقعیت ترسناک این است که بخش آخر صحبت‌های وی یعنی مداخله‌ی دولت‌ها در بازار رمزارز برای حفاظت از سیستم پولی و قدرت خود، کاملاً درست است. در کشورهایی همچون چین، با دارایی‌های رمزارزی خصوصی به شدت برخورد شده و دولت نیز در صدد است تا هرچه سریع‌تر رمزارز بانکی بومی خود را در مقیاس گسترده در میان مردم عرضه کند.

نظر شما در رابطه با صحبت‌های استراتژیست ارشد شرکت مدیریت دارایی بی‌ان‌پی پریباس چیست؟ آیا سیستم بانکداری به دلیل ماهیت ذخیره‌ی ثابت بیت کوین با این رمزارز به مقابله پرداخته و یا عوامل دیگری همچون شفافیت بیش‌ از حد باعث بروز چنین مشکلاتی شده است؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا