اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

چرا بیت‌کوین به عنوان منصفانه‌ترین ارز جهانی شناخته می‌شود؟

اثر کانتیلون چیست و چطور رمزارز بیت کوین توانسته با ایجاد انقلابی در سیستم پولی جهان «اثر کانتیلون ۲» را به عنوان یک ارز منصفانه معرفی کند

در این مقاله سعی بر آن شده تا اثر کانتیلون(Cantillon Effect) و بی‌عدالت تمامی پول‌های ساخته شده توسط بشر توضیح داده شود، پول‌هایی که تا پیش از ظهور بیت کوین تنها به افراد ثروتمند امتیازاتی ارائه می‌کرد تا بتوانند از عموم مردم سوءاستفاده کنند.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چطور بیت کوین به عنوان عادلانه‌ترین پول جهان توانسته باعث کاهش اثر کانتیلون شده و جهانی عادلانه‌تر، متعادل‌تر و موفق‌تر را برای همه ایجاد کند.

اثر کانتیلون cantillon effect
پول تنها برای قشر خاصی از جامعه

اثر کانتیلون چیست؟

اثر کانتیلون به تغییر قیمت‌های نسبی ناشی از تغییر ناگهانی در حجم پول گفته می‌شود. در این حالت تغییر قیمت‌های نسبی به این دلیل ایجاد می‌شود که روند عرضه‌ی پول دارای یک نقطه‌ی تزریق خاص و بنابراین یک مسیر جریان مشخص از طریق اقتصاد است. کسانی که در این اقتصاد پیش از سایرین پول دریافت می‌کنند در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارند، زیرا پیش از افزایش قیمت‌ها می‌توانند اقدام به خرید و هزینه کردن پول‌های بدست آمده کنند. اما کسانی که در بخش‌های پایانی صف دریافت پول هستند(عموم مردم) در بهترین حالت همزمان با افزایش قیمت‌ها پول دریافت می‌کنند. به عبارتی افراد خاص پیش از افزایش نقدینگی بازار توانسته‌اند پول خود را خرج کنند.

ما در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ به وضوح شاهد اثر کانتیلون بودیم، زمانی که دولت‌ها برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها حجم قابل توجهی پول و کمک مالی دریافت کردند. اینگونه موارد را می‌توان چند مثال زنده از تاثیر ارتباط مستقیم وال استریت و فدرال رزرو نامید. در این حالت تنها افرادی که نقطه‌ی عرضه‌ی پول نزدیک‌تر بودند توانستند از رکورد اقتصادی جان سال به در برده و حتی به سودآوری برسند، درحالیکه بسیاری از افراد طبقه‌ی متوسط و پایین جامعه چنین موقعیتی نداشته و فشار قابل توجهی را متحمل شده‌اند.

نیمه‌ی دوم اثر کانتیلون را هم می‌توان در بسته‌ی محرک مالی اخیر در ایالات متحده مشاهده کرد. درحالیکه سناتورهای آمریکایی ماه‌ها بر سر میزان پولی که قرار است به شهروندان اهدا شود در حال بحث و جدل بودند، در این دو حزب هیچ‌کس در رابطه با میلیاردها دلار پول چاپ شده‌ی بدون پشتوانه که در راستای حفاظت از شرکت‌ها و منافع عظیم خارج از اهداف مستقیم این لایجه به بازار وارد شدند، صحبت نمی‌کرد.

پول هرگز منصفانه نبوده است

خنثی نبود پول در اقتصاد بدان معناست که پول به طور مساوی یا منصفانه در میان جمعیت ایجاد و توزیع نمی‌شود. به عبارتی می‌توان گفت که یک بی‌انصافی ذاتی در ایجاد پول وجود دارد و هرچه روند چاپ پول راحت‌تر شود، جامعه برای افراد فاقد اختیارات و دسترسی به منابع مالی بسیار ناعادلانه‌تر خواهد شد.

اثر کانتیلون cantillon effect
دنیای غیرمنصفانه‌ی پول

اگر بخواهیم صریح بگوییم، پیشرفت در زندگی را می‌توان به وسیله‌ی نزدیک شدن به منابع چاپ پول تسریع کرد. زمانی که مردم در رابطه با نهادینه‌سازی صحبت می‌کنند، در واقع آن‌ها به قوانین و مقرراتی اشاره می‌کنند که امکان نزدیک شدن به نقطه‌ی توزیع پول را فراهم می‌کنند.

زمانی که از خارج به آمریکا نگاه می‌کنید، این کشور همانند یک سرزمین رویاها و سعادت به نظر می‌رسد، اما با برداشته شدن پرده‌ها، واقعیت نشان می‌دهد که این کشور تنها مکانی امن برای افراد ثروتمند و نزدیک‌تر به منبع توزیع پول می‌باشد.

زمانی که چشم‌انداز و دیدگاه خود را وسیع‌تر کنید، برای شما مشخص خواهد شد که همه‌ی شهروندان آمریکایی که به طور مستقیم دلار دریافت می‌کنند، از وضعیت بسیار مناسب‌تری نسبت به سایر مردم(که مستقیماً دلار دریافت نمی‌کنند) برخوردارند. این مقیاس در سمت گروه نخبگان و مقامات(که واقعاً به منبع چاپ پول نزدیک هستند) آغاز شده و هرچه به سمت گروه‌های دیگر جامعه می‌رود، کاهش می‌یابد.

اثر کانتیلون در جاهای دیگر نیز مشهود است

فلزات گران‌بها(عمدتاً طلا و نقره) در طول تاریخ بهترین کالاهای مالی بوده‌اند که بشر توانسته آن‌ها را مهار کرده و تحت کنترل خود درآورد. متاسفانه فرآیند ماینینگ، نگهداری و اعتبارسنجی فلزات گران‌بها باعث ایجاد ضعف‌هایی می‌شود که افراد قدرتمند فرصت طلب که از موقعیت ممتاز برخودارند، می‌توانند به راحتی از آن سوءاستفاده کنند.

شایان ذکر است که اثر کانتیلون تنها برای ارزهای فیات صادق نیست، بلکه در بازار فلزات گران‌بها نیز چنین مبحثی وجود دارد.

به عنوان مثال می‌توان به انقلاب قیمت اسپانیا اشاره کرد که به واسطه‌ی استخراج طلا و نقره در آمریکا آغاز شد و نتیجه‌ی آن ویرانی در سراسر اروپا شد، روندی که بدون شک رشد بی‌سابقه‌ی دوران رنسانس را به پایان رساند. در این میان اشرافیان اسپانیایی باز هم توانستند از فلزات گران‌بها کشف شده در آمریکا بهره ببرند، درحالیکه مردم سراسر اروپا شاهد کاهش قدرت خرید طلا و نقره خود بودند.

تاریخ بشر مملو از اینگونه موارد ناعادله است، از برش سکه‌ها(برش اطراف سکه و کوچک‌ کردن آن‌ها و استفاده از فلز بدست آمده برای ضرب سکه‌های جدید، چنین مواردی باعث شد تا سکه‌های جدید دارای لبه‌ها برش خورده و خاص باشند) تا مواردی که نقض انصاف و عدالت در سیستم مبتنی بر فلزات گران‌بها هستند.

اثر کانتیلون cantillon effect
پول و اقتصاد همواره به نفع افراد خاص بوده است، نه مردم

در نهایت، شکست فلزان گران‌بها در زمینه‌ی مقیاس‌پذیری در برابر یک دنیای دیجیتال مدرن، و همچنین عدم توانایی آن‌ها در برابر تمرکز قدرت، مصادره و عرضه، منجر به معرفی سیستم‌های پولی فیات بسیار ناعادلانه‌تری شد که امروز همه‌ی ما با آن‌ها سروکار داریم.

ورود بیت کوین

در تاریخ ۳ام ژانویه‌ی ۲۰۰۹، ساتوشی ناکاموتو اولین بلاک از بلا‌چین بیت کوین را به همراه یک تیتر از روزنامه‌ی تایمز، استخراج کرد. این پیام تنها در رابطه با اهداف ناکاموتو در زمینه‌ی ایجاد پول منصفانه‌تر نبود۷ بلکه به طور موثر زمان راه‌اندازی ارز منصفانه‌ی بیت کوین را هم نشان می‌داد.

وضعیت بازار رمزارز رئیس جمهور آمریکا جو بایدن اثر کانتیلون

به دلیل فعالیت تعمدی ساتوشی ناکاموتو و همچنین طبیعت منبع باز بیت کوین، این رمزارز اولین پول واقعاً خنثی به شمار می‌آید. بیت کوین توانسته همه‌ی بی‌انصافی و بی‌عدالتی موجود در انواع مختلف پول را کنار گذاشته و هرگونه نیاز به اعتمادسازی شخص ثالث جهت استفاده از ارز را کنار بگذارد.

بیت کوین انگیزه می‌دهد

اثر کانتیلون ۲ توسط بیت کوین به جهانیان معرفی شد. در دنیای بیت کوین، مردم به جای آن‌ها برای موقعیت جغرافیایی، مقام و حقوق ویژه‌ی خود امتیاز دریافت کنند، تنها به کسانی پاداش داده خواهد شد که فعالیت و کار آن‌ها به واقعیت نزدیک‌تر باشد. به گفته‌ی یکی از مهندسین بیت کوین «تنها راه بدست آوردن رمزارز بیت کوین این است که آن را از شخص دیگری دریافت کنید، شما تقریباً نمی‌توانید بیت کوین را بدزدید، شما باید چیز با ارزشی تهیه کرده و شخص مقابل با تمایل خود آن را با بیت کوین مبادله کند. من فکر می‌کنم که عمق این مسئله را نمی‌توان بیش از حد بیان کرد. هیچ راهی برای استخراج ارزش از بازارهای جهانی به غیر از بهره‌وری وجود ندارد، و این یک تغییر عظیم برای جامعه‌ی بشری است».

حرکت به سمت استاندارد بیت کوین در واقع یک بیداری در زمینه‌ی حقیقت و واقعیت می‌باشد.

بیت کوین توانایی سازمان‌ها برای حرکت در خلاف جهت بازار را از بین می‌برد، زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند بدون صرف انرژی گزاف برای استخراج این رمزارز، بیت کوین بدون پشتوانه ایجاد کند. ساخت بیش از ۲۱ میلیون واحد بیت کوین هم امکان‌پذیر نیست، زیرا محدود ۲۱ میلیون واحدی این رمزارز توسط یک شبکه‌ی توزیع شده از گره‌های مستقل همواره حمایت می‌شود. برای اولین بار در تاریخ، بیت کوین وسیله‌ای برای محاسبه‌ی دقیق اقتصاد در اختیار عموم مردم قرار داده است.

بیت کوین استفاده از خشونت برای استخراج ارزش را بی‌اثر و غیرعملی می‌کند

از آنجا که نگهداری و اعتبارسنجی بیت کوین آسان است، کاربران این شبکه‌ی رمزارزی دیگر نیاز ندارند تا برای نگهداری از ثروت خود به سازمان‌ها و موسسات مالی متمرکز متکی باشند. به دلیل توزیع کلید‌ در بین مالک واقعی ثروت و اینکه هیچ راهی برای جابجایی دارایی بدون کلید‌های خصوصی(private key) وجود ندارد، دولت‌ها و کلاهبرداران برای بدست آوردن و توقیف دارایی مردم باید به تک‌تک مالکان رجوع کنند.

ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که فناوری درحال تغییر منطق خشونت در سطوح اساسی است. روزهایی که دولت به راحتی می‌توان حساب بانکی هر کسی را مسدود کند، به پایان رسیده است. این پایان اخاذی و کنترل ثروت یک جامعه، تغییر اساسی در نحوه‌ی سازماندهی جهان ایجاد می‌کند.

آینده‌ی شفاف فرصت‌های بیشتری را به ارمغان می‌آورد

همه‌ی ما کاملاً می‌دانیم که یک سیستم پولی بسته و متمرکز در نهایت چه نتیجه‌ای برایمان به همراه خواهد داشت، زیرا ما هر روز با آن زندگی کرده‌ایم. قطعاً می‌توان گفت که تمرکز قدرت کارایی‌های خاص خود را به همراه دارد، اما این کاربرها زمانی که شاهد عدم پاسخگویی از طرف کارفرمایان و مقامات بالا رده باشیم، فایده‌ای ندارند. ایجاد پول بدون پشتوانه می تواند بهره وری و توانایی پیشرفت در زندگی را تضعیف کند.

اثر کانتیلون cantillon effect
شفافیت بیت کوین آینده‌ی جهان را می‌سازد

اما به وجود بیت کوین، مسئولیت‌پذیری به عهده‌ی خود شخص قرار می‌گیرد و نه یک نهاد یا سازمان خود انتصابی که خیلی از واقعیت جامعه و وضعیت مردم فاصله دارد. در جامعه‌ی فعلی تنها تعداد انگشت شماری هستند که فرآیند واقعی ایجاد پول و همچنین نحوه‌ی تصمیم‌گیری نهاد‌های بزرگی همچون فدرال رزرو در زمینه‌ی تصویب و پذیرش «نرخ تورم قابل قبول» را می‌دانند. تورم قابل قبول و تورم بیش از حد چه فرقی با یکدیگر دارند و کدام مورد را می‌توان تعیین کرد؟ ارزهای فیات به نقطه‌ای رسیده‌اند که دیگر به تئاتر بداهه شباهت دارند تا علم واقعی اقتصاد. صاحبان قدرت در صورت لزوم می توانند قوانین موجود را زیر پا بگذارند، درحالیکه شهروندان به هیچ عنوان قدرت اظهار نظر و تصمیم گیری در رابطه با ثروت خود را ندارند.

بیت کوین تغییر نکرد

در مقابل، قوانین اجماع بیت کوین هرگز تغییر نکرده و کد‌های زیرساختی آن با سرعت بسیار کندی در سطح جهانی در حال تغییر و بروزرسانی است. برخلاف تلفن همراه یا رایانه‌ی شخصی شما که در صورت عدم ارتقاء پس از چند سال از رده خارج محسوب می‌شود، بروزرسانی‌های بیت کوین کاملاً اختیاری بوده و کاربران به صورت داوطلبانه در روند پذیرش آن شرکت می‌کنند. این روش همچنان بهترین نتیجه را برای همه‌ی شرکت‌کنندگان در شبکه به همراه دارد، به ویژه هنگامی که افراد برای دستیابی به بیت کوین بیشتر مجبور باشند بهره‌وری خود را افزایش دهند.

فراگیر شدن سریع بیت کوین

در طول ۱۲ سال فعالیت بیت کوین، به سختی می‌توان شخصی را یافت که همچنان در رابطه با ارزهای دیجیتال چیزی نشنیده باشد. با این حال، تا به این نقطه از تاریخ برای درک مواردی همچون واقعیت پول، چگونگی ایجاد آن، چگونگی استفاده از پول در تاریخ و نحوه‌ی موفقیت «ارز» در زمینه‌ی ذخیره‌ی ارزش را تنها به واسطه‌ی سطح غیرعادی از کنجکاوی می‌توانستید درک کنید؛ اما امروزه بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال با نمادی نارنجی رنگ باعث شده تا مردم سراسر جهان به این فکر کنند که سیستم پولی ما چیست و چگونه بر زندگی روزمره ما تاثیر می‌گذارد.

در دنیایی که به واسطه‌ی بیت کوین شکل گرفته باشد، به جای آنکه منافع و منابع مالی به طور ناعادلانه به کسانی تعلق گیرد که موقعیت اجتماعی بالاتری دارند، تنها کسانی که ارزش آفرینی می‌کنند، ارزش بدست می‌آورند.

در نهایت، می‌توان گفت که بیت کوین به مردم توانایی ساخت و ساز خارج از ساختارهای کنترلی موجود را می‌دهد. این مزایای به طور یکسان تجربه نمی‌شود. هرچه در این فضا پذیرش زودتر صورت بگیرد، پاداش بیشتری بدست خواهد آمد، فرآیندی که در یک سیستم واقعاً عادلانی شکل می‌گیرد. بیت کوین تنها به افراد کنجکاو پاداش می‌دهد.

البته همه ما در زمانی که شایسته‌ی آن هستیم به مزایای بیت کوین دست خواهیم یافت؛ زیرا برخی از اولین کسانی که رمزارز بیت کوین را پذیرفتند و حجم بالایی از این رمزارز را در اختیار داشتند، اکنون دیگر در فضای رمزارزها حضور نداشته و دارایی‌های خود را مدت‌ها پیش بفروش رسانده‌اند.

بیت کوین در دسترس همه‌ی مردم جهان

امروز هرکسی تنها با در اختیار داشتن یک اتصال اینترنتی می‌تواند به شبکه‌ی بیت کوین دسترسی داشته باشد. با گسترش اینترنت و افزایش سطح دسترسی مردم به اطلاعات، بیت کوین به راحتی می‌توان نقش بانک‌های متمرکز در زندگی مردم را کدر کرده و خود را به عنوان یک ارز غیرمتمرکز جایگزین جهانی معرفی کند.

یک آینده‌ی شفاف باعث ایجاد فرصت‌های بیشماری برای ما خواهد شد؛ به این مسئله فکر کنید «معرفی یک پول واقعاً غیرمتمرکز به عنوان ارز جهانی که برای فعالیت به نهاد‌ها و سازمان‌های متمرکز نیازی ندارد، چه تغییری در جهان ایجاد خواهد کرد؟ در صورتی که پاسخ مناسبی در ذهن شما شکل گرفت و شما از آن حمایت کردید، شما به رنسانس بیت کوین وارد شده‌اید.

نظر شما در رابطه با اثر کانتیلون و تغییرات ایجاد شده به واسطه‌ی ظهور بیت کوین چیست؟ آیا این رمزارز می‌تواند اقتصاد جهان را دگرگون کرده و قدرت را به طور عادلانه بین مردم تقسیم کند؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا