اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

موجودی بیت‌مین ته کشید، دیگر دستگاه استخراج رمزارز در بازار نداریم!

به نظر می‌رسد عواملی همچون افزایش قیمت بیت کوین و ورود شرکت‌های بزرگ به حوزه‌ی رمزارز باعث شده تا تقاضا برای خرید دستگاه‌های اسیک افزایش یافته و موجودی آن‌ها در بازار به شدت کاهش یابد

نکات برگزیده مطلب
  • طی چند ماه گذشته که قیمت بیت کوین روند صعودی به خود گرفت، تقاضا برای خرید دستگاه‌های استخراج رمزارز نیز شدیداً افزایش یافت، تاجایی که شرکت بیت‌مین(Bitmain) به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی دستگاه‌های اسیک در جهان قیمت محصولات خود را نزدیک به ۹۸ درصد افزایش داد. با تمام این تفاسیر، به نظر می‌رسد که تقاضا برای خرید محصولات جدید این شرکت همچنان بالاست و بیت‌مین تولیدات خود را تا چند ماه آینده پیشفروش کرده است. این درحالیست که بازار دستگاه‌های استخراج رمزارز دسته دوم نیز به لطف کمبود موجودی در بازار دوباره رونق گرفته و دستگاه‌های قدیمی همچون اس۹ که تا پیش از این تنها ۲۰ دلار قیمت داشتند، اکنون با برچسب قیمت ۱۳۰ دلاری عرضه می‌شوند.

موجودی بیت‌مین

با وجود اینکه شرکت بیت‌مین(Bitmain) به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی دستگاه‌های استخراج رمزارز در جهان از فرصت به وجود آمده به واسطه‌ی افزایش سرسام‌آور ارزش بیت کوین قیمت دستگاه‌های خود را دو برابر کند، اما همچنان برای خرید این دستگاه‌ها تقاضا وجود دارد، تاجایی که این شرکت اعلام نموده موجودی سه ماه آینده‌ی خود را طی چند هفته پیش فروش کرده است.

شرکت بیت‌مین اوایل ماه دسامبر روند پیشفروش دستگاه‌های اسیک خود را آغاز کرد و اعلام نموده که تاریخ ارسال و آغاز حمل و نقل ماه می ۲۰۲۱ خواهد بود. تنها یک ماه بعد، این شرکت اعلام کرد که تمامی محصولات خود را تا پایان ماه آگوست ۲۰۲۱ پیشفروش کرده است و محصولات موجود با افزایش قیمت چشم‌گیر مواجه شده‌اند.

در اواخبر ماه نوامبر قیمت هر دستگاه آنت‌ماینر اس۱۹ حدود ۱۸۹۷ دلار اعلام شده بود، درحالیکه همین دستگاه امروز از طرف شرکت مذکور با قیمتی بالغ بر ۳۷۶۹ دلار به فروش می‌رسد. به عبارتی، شرکت بین‌مین از فرصت بوجود آمده سوءاستفاده کرده و قیمت دستگاه‌های خود را ۹۸ درصد افزایش داده است!

به لطف افزایش چشم‌گیر سطح تقاضا برای دستگاه‌های استخراج رمزارز، بازار دستگاه‌های دسته دوم نیز دوباره رونق گرفته است؛ تاجایی که تخمین زده شده سطح فعالیت بازارهای خرید و فروش دستگاه‌های اسیک دست دوم به سطوح سال ۲۰۱۷ رسیده است. طبق داده‌های منتشر شده توسط پلت‌فرم لوکسور تکنولوژی(Luxor Technologies) قیمت دستگاه‌های کارآمد دست دوم اکنون به بالاترین سطح طی ۱۲ ماه گذشته رسیده و تقاضا برای خرید شدیداً رشد کرده است.

دستگاه‌های قدیمی هم گران‌قیمت شدند!

آماندا فابیانو(Amanda Fabiano) رئیس بخش ماینینگ در موسسه‌ی گلکسی دیجیتال(Galaxy Digital) در رابطه با وضعیت فعلی بازار اعلام نموده که «روند افزایش قیمت بیت کوین همچنین باعث انفجار بازار سخت‌افزارهای ماینینگ دست دوم شده است. همان دستگاه‌های اس۹ که در ماه می ۲۰۱۹ با قیمتی حدود ۲۰ دلار فروخته می‌شد، اکنون در بازار چیزی حدود ۱۳۰ دلار قیمت‌گذاری می‌شود».

افزایش فعالیت ماینرها و قیمت دستگاه‌های استخراج رمزارز در حالیست که رمزارز بیت کوین توانست با یک جهش ناگهانی سال ۲۰۲۰ را به پایان رسانده و یک افزایش ارزش ۳۰۰ درصدی را به ثبت برساند. این رمزارز در حال حاضر با قیمت بالغ بر ۳۱۸۰۰ دلار مبادله می‌شود. طبق داده‌ّای منتشر شده توسط پلت‌فرم لوکسور، همزمان با افزایش ارزش بیت کوین درآمد و سودآوری ماینرها نیز افزایش چشم‌گیر داشته و به ۰/۲۵ دلار برای هر تراهش بر ثانیه(TH/s) رسیده استو این رقم بالاترین میزان ثبت شده از ماه اگوست ۲۰۱۹ تا به امروز می‌باشد.

سرمایه‌گذاران سازمانی یک عامل کلیدی هستند

ناتانیل یو(Nathaniel Yu) مدیر بازاریابی بین‌المللی شرکت بیت‌مین در رابطه با وضعیت فعلی بازار اعلام نموده که «شرکت بیت‌مین در راستای پاسخگویی به روند جهش تقاضا در بازار سعی داشته تا کارایی و ظرفیت بخش‌های تولیدی خود را افزایش دهد؛ با این حال به نظر نمی‌رسد که تقاضا برای خرید دستگاه‌های استخراج رمزارز به زودی کاهش یابد، زیرا سرمایه‌گذاران سازمانی بیش از پیش به رمزارزها و فناوری بلاک‌چین علاقه نشان داده‌اند».

آماندا فابیانو شرایط فعلی بازار دستگاه‌های استخراج رمزارز را یک «طوفان تمام عیار» برای محدودیت‌های میزان عرضه عنوان کرده است. به گفته‌ی وی ظرفیت محدود در کارخانه‌های تولید سخت‌افزار، خرید حجم بالایی از محصولات توسط شرکت‌های بزرگ و ورود شرکت‌هایی که تزارنامه‌ی قوی دارند و می‌توانند سفارشات عظیمی را به ثبت برسانند، باعث شده تا امروز با محدودیت عرضه در بازار و کمبود موجودی روبرو شویم.

به گفته‌ی وی برخی از این شرکت‌های بزرگ و ثروتمند همچون ریوت بلاک‌چین(RIOT) که در زمینه‌ی توسعه‌ی فارم‌های استخراج رمزارز فعالیت دارند، سفارشات عظیمی دارند که به تنهایی منجر به خالی شدن انبارها می‌گردند. به عنوان مثال شرکت ریوت بلاک‌چین در سال جاری بالغ بر ۳۱ هزار دستگاه استخراج رمزارز خریداری کرده است؛ درحالیکه شرکت کور ساینتیفیک(Core Scientific) تنها در یکی از سفارشات خرید خود ۵۹ هزار دستگاه استخراج رمزارز از شرکت بیت‌مین تحویل گرفته است.

نظر شما در رابطه با وضعیت فعلی بازار دستگاه‌های استخراج رمزارز و کمبود موجودی شرکت‌های تولید کننده چیست؟ چه عوامل دیگری باعث کمبود موجودی دستگاه‌های اسیک در بازارهای جهانی شده‌اند؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا