اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

سرمایه‌گذاران بازار طلا به سوی بازار بیت کوین در حرکت هستند

گزارش اخیر بانک جی‌پی‌مورگان(JPMorgan) نشان می‌دهد که هم‌اکنون جریان نقدینگی صندوق گری‌اسکیل با جریان نقدینگی صندوق‌های قابل معامله در بورس طلا رابطه‌ی معکوس دارد

نکات برگزیده مطلب
  • بازار صعودی اخیر رمزارزها توجه سرمایه‌گذاران را به روش‌های در دسترس برای سرمایه‌گذاری در این بازار جلب کرده است. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری گری‌اسکیل که امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم در بازار رمزارزها را فراهم می‌کند نیز به شدت مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. در همین زمان صندوق‌های قابل مبادله در بورس طلا با پدیده‌ی خروج سرمایه‌گذاران مواجه هستند.

ورود حجم گسترده‌ای از جریان نقدینگی به صندوق بیت کوین گری‌اسکیل

علاقه‌مندان به صنعت رمزارزی احتمالاً کمپین تبلیغاتی شرکت گری‌اسکیل(Grayscale) را به خاطر دارند. در حالی که کمتر از یک‌سال از زمان اجرای این کمپین تبلیغاتی سپری شده‌است، به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران هم‌اکنون توصیه‌ی این شرکت را در سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین مورد توجه قرار داده‌اند.

گری‌اسکیل

مایکل سانن‌شاین(Michael Sonnenshein)؛ مدیراجرایی گری‌اسکیل اظهار داشت که در سال 2020 میلادی «حجم بی‌سابقه‌ای از جریان نقدینگی به شرکت گری‌اسکیل سرازیر شده است.» وی در مصاحبه‌ی اخیر خود اظهار داشت:

در پایان سال 2019 میلادی رکورد جدیدی را در ورود حجم نقدینگی تجربه کرده‌ایم، روند ورود نقدینگی در سال 2020 میلادی نیز استمرار یافته است. این شرکت در سه‌ماهه‌ی سوم سال 2020 میلادی بیش از 1 میلیارد دلار جمع‌آوری کرده است و در حالی که هم‌اکنون بخش بزرگی از سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری سپری شده است، تنها افزایش شیب این روند را شاهد هستیم. Michael Sonnenshein

بر اساس گزارش گروهی از تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان(JPMorgan) که در روز جمعه منتشر شده است، بررسی جریان نقدینگی به گری‌اسکیل در کنار تغییرات بازار طلا نکات ارزشمندی را از تغییر رویکرد سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش کوینیت، شرکت گری اسکیل در ماه می تمامی بیت‌کوین‌های استخراج شده توسط ماینرها را خریداری کرده است.

رابطه‌ی معکوس بیت کوین و طلا

تحلیلگران اعلام کردند: «وجود رابطه‌ی معکوس در میان جریان نقدینگی‌ اوراق بیت کوین شرکت گری‌اسکیل و جریان نقدینگی صندوق‌های قابل مبادله در بورس طلا(Gold ETF) قابل توجه به‌نظر می‌رسد. از اواسط اکتبر سال جاری میلادی تاکنون روند خروج نقدینگی در بازار مبادلات صندوق‌های قابل مبادله در بورس طلا قابل مشاهده است.»

وجود رابطه‌ی معکوس در میان این دو دارایی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران صندوق‌های قابل معامله در بورس طلا همانند کسب و کارهای خانوادگی احتمالاً در این مقطع زمانی بیت کوین را به عنوان جایگزین طلا ارزیابی می‌کنند.

مدیرعامل گری‌اسکیل رابطه‌ی متضاد در میان این دو دارایی را پدیده‌ی عجیب ارزیابی نمی‌کند. وی ادعا کرد که گری‌اسکیل در گذشته تغییر در ترجیح عمومی و ورود جریان نقدینگی به بیت کوین را پیش‌بینی کرده است.

روند خروج نقدینگی از بازار صندوق‌های قابل مبادله در بورس طلا، همزمان با کاهش قیمت این فلز گرانبها و در اواسط تابستان آغاز شده است. قیمت طلا در زمان آشفتگی بازارهای مالی سطح بیشینه‌ی جدیدی را در محدوده‌ی 2 هزار دلاری بر جای گذاشته است. اما در پی بهبود شرایط و افزایش امیدواری سرمایه‌گذاران و همچنین کشف واکسن ویروس کووید 19، روند صعودی بازار طلا متوقف شده است و هم‌اکنون ارزش طلا نسبت به سطح بیشینه‌ی خود 10 درصد کاهش یافته است.

انتظار تداوم بازار نزولی طلا به دلیل بهبود چشم‌انداز اقتصادی

تحلیلگران معتقدند که موفقیت در تولید واکسن ویروس کووید 19 نقش مهمی را در این زمینه بازی می‌کند. بعلاوه، نرخ تورم که عامل کلیدی در افزایش قیمت طلا محسوب می‌شود نیز از دیدگاه فعالان بازار وال‌استریت(Wall Street) نگران کننده به‌نظر نمی‌رسد. گلدمن ساکس در یادداشتی خطاب به مشتریان خود اعلام کرد که افزایش شدید نرخ تورم را در طول چند سال آینده انتظار ندارد.

تحلیلگران گروه مالی مکواری(Macquarie) پیش‌بینی کرده‌اند که بازار طلا در آینده شرایط بدتری را تجربه خواهد کرد. بر اساس گزارش نشریه‌ی فایننشال تایمز تحلیلگران این بانک معتقدند که بازار صعودی طلا به پایان رسیده است و انتظار دارند که قیمت این دارایی تا سال آینده‌ی میلادی به سطح 1,550 دلار در هر انس کاهش یابد.

در حالی که بر اساس گزارش کوینیت، همبستگی بازار بیت کوین و طلا در طول چند ماه گذشته به سطح بیشینه‌ی خود رسیده بود اما همزمان با آغاز روند نزولی طلا و استمرار بازار صعودی بیت کوین به‌نظر می‌رسد که همبستگی این دو دارایی پایان یافته است.

نظر شما نسبت به وجود رابطه‌ی معکوس در میان بازار طلا و بیت کوین چیست؟ آیا بازاز نزولی طلا و بازار صعودی بیت کوین در سال آینده‌ی میلادی نیز استمرار خواهد یافت؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا