اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

نزدیک به ۱ درصد از مجموع ذخایر بیت کوین از کلاهبرداران پروژه‌ی پلاس‌توکن پس گرفته شد

پلیس کشور چین طی حکم دادگاه به سرکوب گسترده‌ی طرح هرمی پلاس‌توکن پرداخته و تا به این لحظه نزدیک به ۴ میلیارد دلار انواع رمزارز را ضبط کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • چندی قبل دادگاه منطقه‌ای چین به پلیس این کشور دستور داد تا با ادامه‌ی فعالیت‌های پروژه‌ی پانزی و هرمی پلاس‌توکن(PlusToken) مقابله کرده و تمام افراد دخیل و ذینفع آن را دستکیر کنند. طی این سرکوب گسترده تا به امروز ۱۵ نفر دستگیر شده و نزدیک به ۴ میلیارد دلار انواع رمزارز از جمله بیت کوین، اتریوم، تتر، ریپل و لایت‌کوین نیز کشف و ضبط گردید است. اسناد منتشر شده توسط دادگاه مرتبط با این پروژه نشان می‌دهد که در مجموع ۱۹۴۷۷۴ واحد رمزارز بیت کوین یا به عبارتی ۱ درصد از مجموع ذخایر این رمزارز توسط پلیس کشور چین ضبط گردیده و قرار است به صندوق خزانه‌داری دولت انتقال یابد.

مقابله با پلاس‌توکن

براساس حکم جدید دادگاه چین، بالغ بر ۴/۲ میلیون دلار دارایی رمزارز توسط پلیس این کشور در طی سرکوب گسترده‌ی پروژه‌ی پانزی و هرمی پلاس‌توکن(PlusToken) توقیف شده است.

در روز پنج‌شنبه تاریخ ۱۹ام نوامبر ۲۰۲۰ دادگاه مردم میانه جیانگ‌سو به صورت علنی حکم جدیدی منتشر کرد که طی آن به جزئیات پرونده‌ی طرح هرمی پلاس‌توکن و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به آن پرداخته شده بود.

انواع رمزارز کشف شده

طبق اسناد منتشر شده در رابطه با این پروژه‌ی کلاهبرداری، از هفت مجرم مرتبط با این پروژه در مجموع ۱۹۴ هزار واحد رمزارز بیت کوین(نزدیک به ۱ درصد از مجموع ذخایر بیت کوین)، بیش از ۸۳۳ هزار واحد رمزارز اتریوم، بیش از ۱/۴ میلیون واحد رمزارز لایت‌کوین(LTC)، نزدیک به ۲۷/۶ میلیون رمزارز ایاس(EOS)، ۷۴ هزار واحد رمزارز دش(DASH)، ۴۸۸ میلیون واحد رمزارز ریپل(XRP)، نزدیک به ۸۰ هزار واحد رمزارز بیت کوین‌کش(BCH) و حدود ۲۱۳ هزار واحد رمزارز پایدار تتر(USDT) کشف و ضبط شده است.

پلاس توکن کلاهبرداری پانزی Plustoken
پلاس توکن

با در نظر گرفتن قیمت لحظه‌ای این دارایی‌های رمزارزی، ارزش رمزارزهای بدست آمده بالغ بر ۴/۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

به عنوان بخشی از این حکم، دادگاه اعلام نموده که «ارزهای دیجیتال توقیف شده از مجرمان دخیل در این پروژه‌ی کلاهبرداری به عنوان درآمد و سود حاصل از فعالیت غیرقانونی تلقی شده و به خزانه‌داری کشور منتقل خواهند شد».

یک پروژه‌ی سودآور!

طرح هرمی پلاس‌توکن که اولین بار توسط دادگاه منطقه‌ای در استان جیانگ‌سو مورد بررسی قرار گرفت و حکم اولیه آن منتشر شد، کار خود را از ماه می سال ۲۰۱۸ آغاز کرد و توانست سریعاً گسترش یابد. این طرح به عنوان یک پلت‌فرم مبادله‌ی رمزارز کار خود را آغاز کرد و در تبلیغات خود به کاربران و سرمایه‌گذاران وعده‌ی سوددهی و درآمد منفعل چشم‌گیر پس از پرداخت حداقل معادل ۵۰۰ دلار انواع رمزارز را می‌داد. این پروژه نه تنها توانست ۱ درصد از مجموع ذخایر بیت کوین را در اختیار بگیرد، بلکه ۰/۷۳ درصد از مجموع ذخایر اتریوم و ۵ درصد از مجموع داژ کوین‌های(DOGE) موجود در چرخه‌ی بازار را هم تحت مدیریت خود داشت.

پلاس توکن کلاهبرداری پانزی Plustoken
رمزارزهای ضبط شده از پروژه‌ی پلاس توکن

این طرح هرمی به کاربران خود ثابت کرد که حتی در روند نزولی بازار و زمانی که ارزش رمزارزها به پایین‌ترین حد خود هم رسیده است، می‌تواند سود قابل توجهی ارائه کند. همین موضوع باعث شد تا تعداد سرمایه‌گذاران و کاربران آن سریعاً افزایش یافته و به یک پلت‌فرم محبوب تبدیل شود. بین ماه می ۲۰۱۸ تا ۲۷ام ژوئل سال ۲۰۱۹، این پروژه نزدیک به ۲/۲ میلیارد دلار دارایی رمزارز تحت مدیریت خود داشت. ارزش این مقدار رمزارز اکنون چیزی بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار می‌باشد.

پایگاه کاربری گسترده‌ی پلاس‌توکن

این درحالیست که طبق اسناد منتشر شده توسط دادگاه چین، نزدیک به ۲ میلیون نفر در این طرح شرکت کرده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند. همچنین گفته‌ می‌شود که افراد مرتبط با این پروژه تا به امروز توانسته‌اند با موفقیت نزدیک به ۲۲ میلیون دلار رمزارز را به یوان چین تبدیل کرده و اقدام به پولشویی کنند.

تا به امروز مجموعاً ۱۵ نفر در رابطه با پلاس‌توکن دستگیر شده‌اند. احکام صادره در رابطه با این افراد از ۲ تا ۱۰ سال زندان و جریمه‌ی نقدی بین ۱۰۰ هزار دلار تا ۱ میلیون دلار می‌باشد.

ضبط این مقدار رمزارز باعث شده کشور چین نه تنها نزدیک به نیمی از هش ریت شبکه‌ی بیت کوین را در اختیار داشته باشد، بلکه از این پس به یکی از بزرگ‌ترین نگهدارندگان بیت کوین نیز تبدیل شده است.

نظر شما در رابطه با پروژه‌ی کلاهبرداری پلاس‌توکن و همچنین ذخایر تحت مدیریت این پروژه چیست؟ چه چیز باعث شده تا سرمایه‌گذاران و کاربران صنعت رمزارز علی‌رغم آشنایی با موارد مشابهی همچون بیت‌کانکت، باز هم به دام چنین پروژه‌هایی بیافتند؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا