اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

فن‌آوری بلاکچین به رعایت اعتدال در شبکه‌های اجتماعی کمک خواهد کرد

بنیان‌گذار پروژه‌ی رمزارزی آراگون(Aragon) اخیراً با اشاره به مشکلات ناشی از نظارت متمرکز شبکه‌های اجتماعی بر محتوای ارسال شده از سوی کاربران، فن‌آوری بلاکچین را یک روش مناسب و اعتدال‌گرایانه برای این هدف ارزیابی کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • نظارت بر محتوای شبکه‌های اجتماعی همواره یکی از اصلی‌ترین مشکلات شرکت‌های فعال در این حوزه را تشکیل می‌دهد. هر روزه تعداد بیشماری از مطالب با اهداف مختلف توسط کاربران عادی و یا بازیگران مخرب تولید و منتشر می‌گردند و شرکت‌های فعال در این حوزه همانند فیسبوک و توییتر برای حذف مطالب نامناسب تلاش می‌کنند. لوئیس کوئندِ(Luis Cuende)؛ بنیان‌گذار پروژه‌ی رمزارزی آراگون(Aragon) اخیراً محصول غیر‌متمرکز فن‌آوری بلاکچین که هم‌اکنون توسط این شرکت در حال توسعه است را مناسب به‌کارگیری در شبکه‌های اجتماعی همانند فیسبوک و توییتر ارزیابی کرده است.

نظارت متمرکز شبکه‌های اجتماعی بر محتوای ارسال شده توسط کاربران

در طول ماه‌های اخیر، دخل و تصرف شرکت‌های ارائه‌ی خدمات در حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی بر محتوای ارسال شده از سوی کاربران، مورد انتقاد فعالان حوزه‌ی سیاست قرار گرفته است. طرفداران آزادی این دسته از شرکت‌های ارائه‌ی خدمات را به دلیل اعمال سانسور بر محتوای کاربران مورد انتقاد قرار می‌دهند در حالی که محافظه‌کاران عملکرد این شرکت‌ها برای حذف محتوای توهین آمیز را ناکافی ارزیابی می‌کنند.

نظارت بر محتوای شبکه‌های اجتماعی

پلیس فدرال ایالات متحده‌ی آمریکا(FBI) در همین راستا اخیراً شش نفر را به جرم برنامه‌ریزی برای ربودن گریچن وایتمر(Gretchen Whitmer)؛ فرماندار ایالت میشیگان دستگیر کرده است. گزارش شده است که فعالیت‌های‌ این متهمان در یک گروه خصوصی شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک با یکدیگر هماهنگ شده است.

جک دورسی(Jack Dorsey)؛ مدیرعامل شرکت توییتر و اسکوئر معتقد است که فن‌آوری بلاکچین اینترنت را متحول خواهد کرد و شرکت توییتر نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی یکی از حامیان فن‌آوری بلاکچین نیز محسوب می‌گردد و بر اساس گزارش کوینیت، تامین هزینه‌ی ایجاد استاندارد جدید برای غیرمتمرکز‌سازی شبکه‌های اجتماعی را برعهده گرفته است.

محصولات آراگون بر پایه‌ی فن‌آوری بلاکچین

آراگون(Aragon) مجموعه‌ای از فن‌آوری مورد نیاز سازمان‌های مستقل(DAOs) را ارائه می‌کند. ای‌ای‌ئی‌ای(AAVE)، کرو(Curve) و ام‌استیبل(mStable) پلتفرم‌های شناخته شده‌ای در سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز هستند که فن‌آوری آراگون را مورد استفاده قرارمی‌دهند. این شرکت همچنین چهارچوبی را برای رای‌گیری غیرمتمرکز در تعدادی از پروژه‌ها فراهم می‌کند. این پروژه‌ها معمولاً از علاقه‌مندان به مشارکت در زمینه‌ی تصمیم‌گیری درخواست می‌کند تا مقدار مشخصی رمزارز را سپرده‌گذاری کنند و سپس رای خودشان را در رابطه با یک موضوع یا پیشنهاد ارائه کنند.

همانند دادگاه عادی طرف بازنده قادر خواهد بود درخواست خود را در شورای عالی‌تری مطرح کند(تعداد اعضاء تصمیم گیرنده‌ی بیشتر) که تا «دادگاه عالی(شرایطی که تمامی اعضاء شبکه در رابطه با یک موضوع مشخص رای می‌دهند)» را شامل می‌گردد. با این وجود «دادگاه عالی» آراگون همچنان در مرحله‌ی آزمایشی بتا قرار دارد و شرکت‌کنندگان به کمک این ویژگی تاکنون تنها در رابطه با چند موضوع اساسی تصمیم‌گیری کرده‌اند.

استفاده از فن‌آوری بلاکچین برای نظارت غیرمتمرکز در شبکه‌های اجتماعی

بنیان‌گذار آراگون معتقد است که مشکلات نظارت بر محتوای کاربران در شبکه‌های اجتماعی(پس از بلوغ فن‌آوری آراگون) یکی از مناسب‌ترین کاربرد‌های محصول این شرکت را تشکیل خواهد داد. از نظر وی جهت‌گیری پیرامون کنترل محتوا از این حقیقت ناشی می‌شود که طرف ناظر( شرکت توییتر) سانسور و نظارت بر محتوای ارسال شده از سوی کاربران را بر عهده دارد. در حالی که محول ساختن این وظیفه به جامعه‌ی کاربران نتایجی را حاصل می‌کند که در آن اعتدال رعایت شده است:

من معتقدم سانسور زمانی اتفاق می‌افتد که قوانین از سوی یک سازمان و یا شرکت تعیین شود و اعتدال زمانی اتفاق خواهد افتاد که بر روی قوانین ارائه شده اجماع حاصل شود. بنابراین اگر توییتر و فیسبوک طوری اداره شوند که هر کسی در محیط ایجاد شده عدالت را احساس کند، قادر خواهیم بود بر روی قوانین پیشنهاد شده تصمیم بگیریم. ما قادر خواهیم بود به‌طور جمعی نسبت به باید‌ها و نباید‌ها تصمیم‌گیری کنیم و خدمات ارائه شده توسط این شرکت‌ها را ارتقاء دهیم. هم‌اکنون به کمک فن‌آوری بلاکچین امکان تحقق این هدف وجود دارد. Aragon

کوئندِ اظهار داشت که در این رابطه با جک دورسی مذاکره‌ای نداشته است اما احتمالاً در آینده‌ی نزدیک این کار را انجام خواهد داد:

من فکر می‌کنم هم‌اکنون آمادگی کافی برای گفتگو پیرامون این موضوع وجود ندارد، اما فکر می‌کنم که این مساله با گذشت زمان برطرف گردد. Aragon

نظر شما نسبت به پتانسیل استفاده از فن‌آوری بلاکچین برای ایجاد اعتدال در نظارت بر محتوای ارسال شده از سوی کاربران چیست؟ آیا در آینده پلتفرم‌های مختلف ارائه‌ی خدمات در این حوزه نظارت بر مطالب ارسال شده را به خود کاربران واگذار خواهند کرد؟ چنین رویکردی چه نتایجی را به همراه خواهد داشت؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا