اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

بانک فدرال رزرو از یک رویکرد جدید در قبال افزایش تورم خبر داد

طبق این سیاست‌های تازه، پس از افزایش تورم و عبور از «سطح متوسط ۲ درصد»، بانک مرکزی آمریکا به دنبال افزایش نرخ بهره و جلوگیری از روند صعودی تورم نخواهد بود

نکات برگزیده مطلب
  • رویکرد معمول بانک فدرال رزرو ایالات متحده بدین گونه است که پس از افزایش سطح تورم و عبور از «سطح متوسط ۲ درصد» در جامعه، این بانک نیز نرخ بهره‌ی بانکی را در راستای کنترل تورم و متوقف کردن روند صعودی آن، افزایش می‌دهد. با این حال، جرومی پاول(Jerome Powell) رئیس فدرال رزرو ایالات متحده روز پنج‌شنبه به وضوح اعلام کرد که رویکرد فدرال رزرو در رابطه با این موضوع تغییر کرده و پس از افزایش تورم این بانک تنها به دنبال چاپ و تزریق پول بیشتر به اقتصاد خواهد بود. تحلیلگران بر این باورند که این رویکرد جدید باعث رونق بازار رمزارزها به ویژه بیت کوین و شکل‌گیری یک روند صعودی می‌شود.

رویکرد جدید فدرال رزرو

بانک فدرال رزرو آمریکا چندی قبل اعلام کرد که قصد دارد در راستای جلوگیری از افزایش تورم و اتخاذ یک رویکرد جدید، اقدامات و برنامه‌های ۴۰ سال گذشته‌ی خود برای افزایش نرخ بهره را کنار بگذارد.

آقای جرومی پاول(Jerome Powell) رئیس فدرال رزرو ایالات متحده روز پنج‌شنبه طی سخنرانی در همایش «هم‌اندیشی اقتصادی جکسون هول» که به دلیل شیوع بیماری کرونا امسال به صورت کاملاً آنلاین برگزار شده بود، به بحث و گفتگو پیرامون رویکرد جدید این بانک پرداخت.

 این سیاست جدید که در حال حاضر «هدف‌گذاری تورم متوسط» نامگذاری شده است، بدان معناست که این بانک مرکزی پیش از افزایش متناسب نرخ بهره، اجازه می‌دهد تا تورم بالاتر از هدف استاندارد ۲ درصد باشد.

علاوه بر این طبق سیاست‌های جدید، هنگام افزایش نرخ بیکاری در ایالات متحده این بانک تمایل کمتری برای افزایش نرخ بهره خواهد داشت(البته تا زمان تداوم روند افزایش تورم). تا پیش از این، مقامات بانک مرکزی به طور معمول بر این باور بودند که سطح بیکاری پایین با تورم بالا رابطه‌ی مستقیم دارد.

آقای پاول در ادامه‌ی سخنرانی خود به یکی از مشکلات اساسی دهه‌ی ۱۹۷۰ اشاره کرد، زمانی که تورم ۲ درصدی قیمت برای مصرف کننده در اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ به طور ناگهانی افزایش یافت و به ۱۰ درصد و بالاتر از آن رسید. وی همچنین خاطرنشان کرد که یک دهه تورم پایین هم مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

وی در بخشی از سخنرانی خود اظهار داشت که:

Jerome Powellبسیاری بر این باورند که فدرال رزرو به دنبال افزایش تورم است. این درحالیست، پایین بودن تورم به طور مداوم می‌تواند خطرات جدی برای اقتصادی به همراه داشته باشد. Jerome Powell

یک فرصت استثنایی

این اخبار می‌تواند برای افرادی که به دنبال «کسب درآمد آسان» هستند، بسیار خوب باشد.

بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقد‌اند بازار بورس و اوراق بهادار در حال حاضر تنها به دلیل ۳ تریلیون دلار اسکناس تازه چاپ شده‌ی فدرال رزرو که در راستای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع کرونا در آمریکا به اقتصاد این کشور تزریق شده است، توانسته به کار خود ادامه داده و سرپا بماند. این روند باعث سودآوری و کسب درآمد آسان برای بسیاری شده است.

در رویکرد قدیمی بانک مرکزی آمریکا، اگر تورم روند افزایشی به خود می‌گرفت و بالاتر از ۲ درصد می‌رفت، فدرال رزرو نیز تحت فشار قرار می‌گرفت تا برای جلوگیری از جهش آن نرخ بهره را افزایش دهد. اما در حال حاضر، طبق سیاست‌های جدید فدرال رزرو، اجازه داده می‌شود که تورم «متوسط» بالاتر از هدف ۲ درصد این بانک قرار گرفته و تغییری در نرخ بهره ایجاد نشود.

نظر تحلیلگران در رابطه با این تغییر

با کاهش فشار بر روی فدرال رزرو، این بانک مرکزی می‌تواند برای تحریک اقتصاد و کاهش تبعات شیوع کرونا پول بیشتری چاپ کند. به خاطر داشته باشید که فدرال رزرو یک وظیفه‌ی دوگانه بر عهده دارد، یعنی علاوه بر تقویت شرایط اقتصادی باید به قیمت‌های پایدار و افزایش سطح اشتغال نیز فکر کند.

این بدان معناست که طبق پیش‌بینی‌های آقای اِمین گون‌سریر(Emin Gün Sirer) اقتصاددان و بنیانگذار یک استارت‌آپ حوزه‌ی اقتصادی غیرمتمرکز(DeFi)، قرار است به طور بالقوه پول بسیار زیادی به بازار سهام، اوراق بهادار و حتی بازار رمزارزها به ویژه بیت کوین، جاری شود.

گون‌سریر چندی قبل اعلام کرده بود که «بازار سهام معمولاً با معیارهای سنتی بسیار ارزشمندتر از ارزش واقعی آن ارزیابی می‌شود، و پول و سرمایه‌ی موجود در حاشیه نیز به دنبال محلی برای سرمایه‌گذاری شایسته خواهد بود. من انتظار دارم که سطح علاقه به بازار رمزارزها افزایش یافته و یک روند صعودی چشم‌گیر ایجاد شود».

نظر شما در رابطه با رویکرد جدید بانک فدرال رزرو چیست؟‌ آیا سیاست‌های این بانک مرکزی منجر به کنترل تورم و رفع مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در جهان خواهد شد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا