اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

استارت‌آپ «دامنه‌های غیرقابل توقف» از راه‌اندازی یک پروتکل پیام‌رسان ایمن خبر داد

این پروتکل چت به کاربران اجازه می‌دهد تا داده‌ها و مکالمات خود را بر روی سرورهای شخصی و با استفاده از شبکه‌های شخص به شخص(P2P) و همچنین کلید خصوصی کیف‌پول‌های رمزارزی ذخیره کنند

نکات برگزیده مطلب
  • استارت‌آپ دامنه‌های غیرقابل توقف(Unstoppable Domains) که غالباً در زمینه‌ی افزایش حریم خصوصی و مقابله با سانسور فعالیت دارد، اخیراً از راه‌اندازی یک پروتکل جدید برای افزایش حریم خصوصی چت و ارسال پیام رونمایی کرده است. این پروتکل که با نام «چت‌های غیرقابل توقف» یا به اختصار «dChat» همچنان در مراحل توسعه قرار دارد، با استفاده از کلید خصوصی کیف‌پول رمزارزی و شبکه‌های شخص به شخص(P2P) امنیت پیام‌های خصوصی کاربران را تضمین می‌کند.

چت‌های غیرقابل توقف

استارت‌آپ دامنه‌های غیرقابل توقف(Unstoppable Domains) که یک استارت‌آپ تحت حمایت تیم درپر(Tim Draper) بوده و با تمرکز بر روی وب‌سایت‌های غیرقابل سانسور مبتنی بر فناوری بلاک‌چین فعالیت دارد، اخیراً از راه‌اندازی یک پروتکل چت غیرمتمرکز خبر داده است.

هدف از راه‌اندازی این پروتکل جدید که با نام «چت‌های غیرقابل توقف» یا به اختصار «dChat» فعالیت خود را آغاز کرده است، افزایش سطح حریم خصوصی از طریق شبکه‌های شخص به شخص(P2P) و رمزنگاری می‌باشد. برخلاف پیام‌رسان‌های جریان اصلی همچون فیس‌بوک، dChat به کاربران اجازه می‌دهد تا مالکیت کامل پیام‌های خود را بر عهده داشته، آن‌ها را رمزگذاری کرده و بر روی سروس‌های خودشان ذخیره کنند.

نیاز به کلید خصوصی اتریوم

به منظور اینکه کاربران بتوانند کنترل کامل پیام‌ها خود را بدست بگیرند، dChat با کیف‌پول رمزارزی کاربر و شبکه‌های P2P ادغام می‌شود. برای ورود به نرم‌افزار چت نیز کاربران نیاز دارند تا یک کلید خصوصی کیف‌پول اتریوم در اختیار داشته باشند.

برد کم(Brad Kam) یکی از بنیانگذاران شرکت دامنه‌های غیرقابل توقف در رابطه با این پروتکل جدید اعلام نموده که هدف از ادغام کلید خصوصی کیف‌پول رمزارزی در واقع ارائه‌ی حداکثر قابلیت‌های مرتبط حریم خصوصی به کاربران است. آقای کم همچنین توضیح داد که کاربران می‌تواند برای افزایش حریم خصوصی خود و امنیت دارایی‌های رمزارزی، یک کیف‌پول جداگانه ایجاد کنند. وی در ادامه اظهار داشت:

brad-kamشما باید از یک کلید خصوصی کیف‌پول اتریوم استفاده کنید. این کلید خصوصی تضمین می‌کند که هیچ‌کس جز شما به متن چت‌ها دسترسی نخواهد داشت. اگر نگران حریم خصوصی خود هستید، پس یک کیف‌پول جدید برای ذخیره‌سازی دامنه‌ی خود ایجاد کنید. در این حالت شما می‌توانید ناشناس باقی بمانید. Brad Kam

آقای کم در بخش از صحبت‌های خود توضیح داد که این پروتکل چت در زمان راه‌اندازی تنها برای مرورگرهای اینترنتی در دسترس قرار خواهد داشت و پس از مدت کوتاهی نسخه‌ی تلفن همراه آن نیز عرضه می‌شود.

طبق بیانیه‌ی منتشر شده توسط این شرکت، سرویس‌های ارائه دهنده‌ی کیف‌پول اتریوم همچون مای‌اتر‌ولت(MyEtherWallet) و ام‌توکن(imToken) در حال حاضر اعلام کرده‌اند که از قابلیت‌های dChat پشتیبانی می‌کنند و به زودی نرم‌افزارهای خودشان را با استفاده از پروتکل‌های dChat عرضه خواهند کرد.

لازم به ذکر است که این محصول جدید به عنوان بخشی از برنامه‌ی «تعمیر اینترنت» شرکت موزیلا(Mozilla) عرضه خواهد شد، یک برنامه‌ی تشویقی که با هدف گردهم آوردن توسعه‌دهندگان و تکنسین‌ها برای توسعه‌ی روند توزیع وب ۳ ایجاد شده است.

دامنه‌های غیرقابل توقف
نمای ظاهری نرم‌افزار dChat

داده‌ها در پروتکل‌های لایه‌ای ایمن باقی می‌مانند

پروتکل dChat به گونه‌ای طراحی شده است که به کاربران امکان دهد پیام‌ها و داده‌های خود را به شکلی ایمن ذخیره کنند، حتی اگر یک شرکت یا ارائه دهنده‌ی سرویس نیز کاربر را از ساختن نرم‌افزار بر روی پروتکل dChat منع کند، باز هم اینکار امکان‌پذیر است. طبق اطلاعات منتشر شده توسط شرکت دامنه‌های غیرقابل توقف، تنها کاربر قادر به دسترسی و حذف پیام‌ها خواهد بود.

آقای کم در رابطه با این موضوع اظهار نموده که خود پروتکل در برابر هرگونه مداخله و دستکاری مقاوم است، بنابراین «هیچ راهی برای شرکت‌ها و نهاد‌ها وجود ندارد که بتوانند استفاده از لایه‌های این پروتکل را متوقف کنند. این تنها راه ارائه‌ی یک سیستم امن است. البته ارائه دهنده‌ی نرم‌افزار می‌توانند از دسترسی کاربران به نرم‌افزار خود جلوگیری کند، تفاوت در این است که شروع کار یک برنامه باعث نمی‌شود که کاربر دیگر به حساب و پیام‌های خود دسترسی نداشته باشد».

با وجود وعده‌های داده شده پیرامون این نرم‌افزار که قابلیت‌های حریم خصوصی را به مرحله‌ی جدیدی وارد می‌کند، برخی نگرانی‌ها نیز به وجود آمده و سوالاتی پیرامون فعالیت‌های تروریستی و اقدامات دیگر همچون انتشار محتوای غیرقانونی در سطح اینترنت با استفاده از این پروتکل امن مطرح شده است.

نظر شما در رابطه با این پروتکل ایمن‌سازی چت و پیام‌های خصوصی چیست؟ آیا در کنار افزایش خریم خصوصی کاربران، می‌توان از سوءاستفاده‌ی تروریست‌ها و موارد غیرقانونی مشابه جلوگیری کرد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا