اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

آشنایی با تاکتیک‌های‌ معاملاتی نهنگ‌ها و معامله‌گران حرفه‌ای بازار و راه‌های مقابله با آن‌ها

نهنگ‌ها و معامله‌گران حرفه‌ای از استراتژی‌های قدرتمندی برای دستکاری در بازار و تصاحب دارایی فعالان عادی بازار رمزارزها استفاده می‌کنند که در این مقاله شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم

موسسات سرمایه‌گذاری بیت کوین را به عنوان دارایی برای سرمایه‌گذاری پذیرفته‌اند اما نهنگ‌های بیت کوین همچنان با استفاده از سفارشات مخفی و مبادلات جعلی بازار رمزارزها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این شرایط نهنگ‌ها و بازیگران حرفه‌ای معمولا با استفاده از تاکتیک‌هایی دارایی سرمایه‌گذاران خُرد را تصاحب می‌کنند. در این مقاله تاکتیک‌ نهنگ‌ها و بازیگران حرفه‌ای را برای فریب دیگر فعالان بازار و روش‌های مقابله با این تاکتیتک‌ها را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با تاکتیک نهنگ‌ها و بازیگران حرفه‌ای بازار رمزارزها

برخلاف بازارهای مبادلاتی سنتی همانند بازار سهام، مبادلات رمزارزها در صرافی‌های جهان معمولا تحت نظارت نهاد‌های قانون‌گذاری قرار ندارند. تقریبا تمامی معامله‌گران بیت کوین و دیگر رمزارزها با روایت‌های مختلفی مواجه شده‌اند که به جنبه‌هایی از دستکاری در بازار رمزارزها اشاره دارند. بر اساس گزارش کوینیت، نوریل روبینی معتقد است که بازار بیت کوین در کنترل نهنگ‌ها قرار دارد.

با این وجود، بسیاری از فعالان بازار احساس می‌کنند که نمی‌توانند از ایجاد تغییرات ساختگی در بازار توسط نهنگ‌ها و فعالان سودجو جلوگیری کنند. استراتژی‌هایی همانند سفارشات پنهان و مبادلات جعلی تاکتیک‌‌های رایجی هستند که معامله‌گران زیرک از آنها برای ایجاد نوسان در بازار رمزارزها استفاده می‌کنند.

ردیابی فعالیت‌های دستکاری در بازار بیشتر به بازی موش و گربه شباهت دارد، اما استراتژی‌هایی وجود دارد که معامله‌گران خُرد می‌توانند از آن‌ها برای دور زدن تله‌ها استفاده کنند. در این مقاله سه استراتژی که نهنگ‌ها از آن‌ها برای دستکاری بازار استفاده می‌کنند را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین روش‌هایی که فعالان عادی می‌توانند از آن‌ها برای دور زدن تله‌ها استفاده کنند را ارائه می‌کنیم.

سفارشات پنهان

بازیگران مخرب بازار رمزارزها از سفارشات پنهان برای قراردادن درخواست‌های خرید و فروش غیرقابل تشخیص در دفتر سفارشات صرافی‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند پس از تکمیل سفارش قبلی سفارش جدیدی را جایگزین کنند(همانند توده‌ی یخ شناور که قسمت بزرگی از آن در زیر دریا پنهان است) بنابراین سفارش اصلی آن‌ها در دفتر سفارشات صرافی‌ها قابل تشخیص نیست.

سفارش پنهان
اجرای سفارش پنهان در صرافی اوکی‌ای‌ایکس(OKEx)

این استراتژی برخلاف دستکاری دیوار خرید و فروش(Buy And Sell Wall) است که در آن بازیگران با قراردادن سفارشات بزرگ جعلی(که قصد اجرای آن را ندارند) فعالان بازار را فریب می‌دهند. سفارشات پنهان معمولا مقادیر بالایی را شامل می‌شوند و این ابزار در دسترس تمامی فعالان بازار رمزارزها قرار دارد.

اغلب حجم نشان داده شده در دیوار‌های خرید و فروش به معنای اجرای کامل تمامی سفارش‌ها نیست. این سفارش‌ها حجم گسترده‌ای از دارایی را نمایندگی می‌کنند اما معمولا چند لحظه پیش از آن‌که زمان اجرای سفارش فرا برسد، لغو می‌شوند. تعداد کمی از نهنگ‌ها پیش از اجرای سفارش دستور خرید آن را نشان می‌دهند.

بررسی دقیق دفتر سفارش‌ها، روش مناسبی برای تشخیص سفارشات پنهان محسوب نمی‌شود. کاهش اتکا به دفتر سفارش‌ها رویکرد بهتری محسوب می‌گردد. اغلب صرافی‌ها به فعالان اجازه می‌دهند تا اندازه‌ی دفتر سفارشات را در صفحه‌ی معاملات کاهش دهند.

برخی از فعالان بازار رمزارزها حجم سفارشات را به عنوان بخش مهمی از روند معاملاتیشان در نظر می‌گیرند. همچنین برنامه‌های پیچیده‌تر ردیابی جریان نقدینگی در بازار به سادگی در دسترس کاربران قرار دارند. باید توجه داشته باشید، بازیگرانی که بازار را دستکاری می‌کنند و همچنین معامله‌گران الگوریتمی به خوبی از نقاط ضعف ابزارهای موجود آگاهی دارند.

معاملات جعلی با استفاده از صرافی‌های مختلف

گاهی نهنگ‌ها با انجام معاملات بزرگ در صرافی‌هایی که به شدت نظارت می‌شوند، فعالان بازار رمزارزها را فریب می‌دهند و در همان زمان موقعیت متضادی را در صرافی‌های کوچکتر اتخاذ می‌کنند. معامله‌گران حرفه‌ای نیز می‌توانند با ایجاد معاملات جعلی در یک بازار از تفاوت قیمت میان دو بازار معاملاتی سود کسب کنند. اما معامله‌گران حرفه‌ای معمولا تلاش می‌کنند تا رویکرد واقعیشان را در بازار پنهان کنند.

معامله‌گران حرفه‌ای یا نهنگ‌ها معمولا برای ایجاد حجم معاملاتی و جذب دیگر کاربران به صرافی‌های کوچک پاداش دریافت می‌کنند. در حقیقت، بازیگران بزرگ بازار با افزایش حجم معاملات در صرافی‌های کوچک از مزیت کارمزد کمتر در زمان انجام معاملات بهره‌مند می‌شوند. اگرچه این استراتژی قانونی است، اما در نتیجه‌ی افزایش غیر واقعی حجم مبادلات معمولا کاربران عادی را در تشخیص روند صحیح بازار دچار اشتباه می‌کنند.

معامله‌گران برای مقابله با این تاکتیک نهنگ‌ها می‌توانند معاملات بزرگی که معمولا توسط یک بازیگر ایجاد می‌شود را نادیده بگیرند و بر روی تغییرات قیمت رمزارزها در فریم زمانی بلند مدت‌تر تمرکز کنند.

فروش اجباری

گاهی نهنگ‌ها پیش از فروش دارایی‌هایشان به افزایش هر‌چه بیشتر قیمت آن دارایی در بازار کمک می‌کنند. این موضوع به ویژه در بازاری که افزایش بیش از حد قیمت‌ را تجربه کرده است، مشاهده می‌گردد(نهنگ‌ها افزایش قیمت به سطوح بالاتر را موجب می‌شوند). وقوع این سناریو با بررسی عدم تعادل گسترده در نرخ سرمایه‌گذاری قابل تشخیص است. نهنگ‌ها معمولا برای بهره‌مندی از این تاکتیک موقعیت معاملاتی متضادی را با همین شرایط اتخاذ می‌کنند.

فروش اجباری معمولا به جریان آبشار گونه از سفارش‌های فروش منجر می‌شود. در این شرایط، فعالانی که موقعیت فروش را در بازار معاملاتی قرارداد‌های آتی اتخاذ کرده‌اند، به دلیل ممانعت یک نهنگ از کاهش قیمت متضرر خواهند شد. یعنی نهنگ در ابتدا با اجرای موقعیت فروش گسترده دیگر فعالان بازار را مجبور می‌کند تا قراردادشان را به‌طور اجباری تسویه کنند. در این شرایط سود نهنگ از موقعیت خریدی که در گذشته اتخاذ کرده است، افزایش می‌یابد.

هیچ راهی برای پیش‌بینی اتخاذ این استراتژی توسط یک نهنگ وجود ندارد اما کاربران می‌توانند با استفاده از شاخص قرارداد‌های آتی بیت کوین از قرار گرفتن در موقعیت معاملاتی اشتباه در زمان وقوع این سناریو جلوگیری کنند.

قرارداد‌های آتی بیت کوین بر اساس تاریخ انقضاء
قرارداد‌های آتی بیت کوین بر اساس تاریخ انقضاء: منحنی صعودی طبیعی(منحنی آبی مربوط به صرافی بیت‌مکس) در مقایسه با منحنی مسطح(منحنی‌های سبز که احتمال دستکاری نهنگ‌ها در بازار را نشان می‌دهد)

مقایسه‌ی قرارداد‌های بلند مدت پرمیوم(قرارداد‌هایی که بالاتر از قیمت معاملاتی منعقد می‌شوند) با قرارداد‌های آتی دائمی ابزار مناسبی را برای ارزیابی موقعیت معاملاتی کاربران حرفه‌ای فراهم می‌کند. در یک بازار طبیعی منحنی صعودی حاصل می‌گردد که 50-150 دلار(0.5 تا 1.5 درصد) در شرایط پرمیوم منعقد می‌گردد.

منحنی‌های مسطح و یا معکوس نشان می‌دهند که نهنگ‌ها به شدت برای ایجاد احساسات شرایط نزولی تلاش می‌کنند. از طرف دیگر انعقاد قرارداد‌های آتی در سطح بالاتر از 1 درصد به‌صورت پرمیوم و با سررسید سه ماهه نشانگر یک شاخص صعودی است.

جمع‌بندی و توصیه‌ی نهایی

همانطور که در این مقاله اشاره شده است، معامله‌گران حرفه‌ای معمولا تلاش می‌کنند با استفاده از روش‌های مختلفی موقعیت معاملاتی اصلی خودشان را از دید سایر فعالان بازار پنهان کنند. آن‌ها برای کسب سود معمولا از دیوار‌های خرید و فروش برای ایجاد ترس و هراس در میان فعالان بازار استفاده می‌کنند و در همین زمان موقعیت معاملاتی متضادی را اتخاذ می‌کنند.

متاسفانه شاخص کاملا شفاف و قابل حسابرسی برای نظارت بر تاکتیک‌های دستکاری در بازار وجود ندارد. پدیده‌ی دستکاری در بازار در بازارهایی که از معامله‌گران بزرگ کارمزد بسیار اندکی دریافت می‌کنند، تشدید می‌گردد.

گسترش بازار رمزارزها در خارج از محدوده‌ی نظارت سازمان‌های قانون‌گذاری و نظارت بر مبادلات امکان استفاده از استراتژی‌های فریبکارانه را برای بازیگران قدرتمند بازار رمزارزها فرآهم کرده است.

معامله‌گران خُرد به عنوان یک قاعده‌ی کلی باید شرایط بازار را در محدوده‌ی زمانی(تایم فریم) طولانی‌تری بررسی کنند. زیرا بررسی بازار رمزارزها در محدوده‌ی زمانی وسیع‌تر تصور صحیح‌تری از شرایط بازار به کاربران ارائه می‌کند.

نظر شما نسبت به تاکتیک‌ مورد استفاده توسط نهنگ‌ها و بازیگران حرفه‌ای بازار رمزارزها برای ایجاد دستکاری در بازار چیست؟ آیا هنگام فعالیت در صرافی‌ها با استراتژی‌های مورد استفاده توسط نهنگ‌ها مواجه شده‌اید؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
دکمه بازگشت به بالا