اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

اف‌بی‌آی از بلاکچین بیت کوین برای اثبات اتهام پولشویی یک رپر استفاده کرد

مقامات پلیس فدرال آمریکا توانسته‌اند با بررسی تراکنش‌ها و کیف‌پول‌های بیت کوین یک رپر روسی، اتهام او به پولشویی و همکاری با یک باند خلافکار را اثبات کنند

نکات برگزیده مطلب
  • دفتر تحقیقات فدرال(FBI) اخیراً توانسته با استفاده از داده‌های مرتبط با تراکنش‌ها بیت کوین و فعالیت‌های مربوط به صرافی مبادله‌ی رمزارز، اتهام یک رپر روسی با نام ماکسیم بویکو(Maksim Boiko) به همکاری با گروه‌های تبهکار و دسیسه برای پولشویی را اثبات کند.

بیت کوین یک مدرک معتبر است

دفتر تحقیقات فدرال(FBI) از فعالیت‌های یک کیف‌پول بیت کوین و یک حساب قدیمی مربوط به صرافی مبادله‌ی رمزارز به عنوان مدرک اصلی یک پرونده جهت دستگیری یک رپر روسی به اتهام توطئه برای انجام پولشویی، استفاده کرده است.

سامانتا شلنیک(Samantha Shelnick) یک مامور ویژه‌ی اف‌بی‌ای در روزهای ابتدایی هفته‌ی جاری اعلام کرد که او و تیم تحت مدیریتش از تراکنش‌های دیجیتال به عنوان مدرکی برای ردیابی و کشف یک عملیات بزرگ پولشویی استفاده کرده‌اند. به گفته‌ی او، این فرایند پولشویی قرار بود توسط یک سازمان جنایی زیرزمینی موسوم به QQAAZZ صورت بگیرد. به نظر می‌رسد که ماکسیم بویکو(Maksim Boiko) رپر و ترانه‌ساز با رهبران این باند خلافکار رابطه‌ی نزدیک داشته است.

FBI بیت کوین Bitcoin BTC اف‌بی‌آی

گزارشات حاکی از آن است که سازمان زیرزمینی QQAAZZ با دریافت و تبدیل ارزهای فیات به رمزارز، برای مجرمان سایبری پولشویی می‌کند. این گروه در چندین صرافی مبادله‌ی رمزارز از جمله کوین‌بیس(Coinbase) و بیت‌استامپ(Bitstamp) حساب کاربری تحت نام «Atrofi95» افتتاح نموده و اقدام به پولشویی کرده است.

پروتکل KYC مهم است

از آنجا که این صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز به پروتکل‌های شناخت مشتری(KYC) مجهز شده‌اند، اف‌بی‌ای توانسته ایمیل متصل شده به حساب‌های مبادله‌ی رمزارز را پیگیری کرده و در نهایت به شخصی با نام اکسیس تروفیموویچ(Aleksejs Trofimovics) برسد، شخصی که مرتباً با ماکسیم بویکو تماس تلفنی داشته است.

در تلفن شخصی بویکو(که مرتباً با تروفیموویچ در ارتباط بوده است) چندین عکس مربوط به کیف‌پول و تراکنش‌های رمزارزی با ارزشی بالغ بر ۳۵ هزار دلار وجود دارد. پس از تحقیقات بیشتر، مشخص شد که بسیاری از این تصاویر در گفتگوهای بین بویکو و سایر اعضای مظنون QQAAZZ نیز وجود داشته‌اند.

سوء‌ظن‌ نسبت به بویکو زمانی افزایش یافت که مقامات متوجه شدند او و همسرش در ماه ژانویه‌ی سال جاری قصد داشته‌اند با دراختیار داشتن ۲۰ هزار دلار پول نقد، وارد آمریکا شوند. در تلفن همراه بویکو همچنین چندین عکس قدیمی متعلق به سال ۲۰۱۵ وجود دارد که در آن‌ها حجم زیادی پول را نشان داده است. در آن زمان، بویکو اعلام کرده بود که این حجم پول به وسیله‌ی اجاره‌ی املاک در روسیه و همچنین سرمایه‌گذاری در بیت کوین بدست آمده است.

استفاده از نام مستعار

در پرونده‌ای که توسط اف‌بی‌ای در دادگاه منطقه‌ی غربی پنسیلوانیا به ثبت رسیده است، مامور شلنیک اعلام نموده که این آژانس همچنین با چندین مکالمه بین افراد مظنون به جرائم سایبری و شخصی با نام مستعار «گنگ‌اس(Gangass)» مواجه شده است.

به نظر می‌رسد که این نام مستعار به ماکسیم بویکو و یک حساب رمزارزی در صرافی بی‌تی‌سی ای(BTC-e) مربوط است. لازم به یادآوری است که این صرافی مبادله‌ی رمزارز در سال ۲۰۱۷ و به دلیل تسهیل فعالیت‌های پولشویی تعطیل شده است. بویکو در این صرافی از یک ایمیل با نام رپری خود یعنی پلین‌آفشیال(Plinofficial) اقدام به افتتاح حساب نموده و نام کاربری خود را «Gangass» انتخاب کرده است.

بویکو که اکنون متهم به دسیسه برای پولشویی می‌باشد، همچنان در پلت‌فرم توییتر فعال بوده و قصد دارد آلبوم جدید خود را منتشر کند. وی روز دوشنبه با انتشار یک پست توییتری اعلام کرد «شهر میامی واقعاً به سرزمین زامبی‌ها تبدیل شده است. تمام فروشگاه‌های اینجا تعطیل هستند». مقامات اعلام کرده‌اند که در صورت اثبات گناهکار بودن وی، ماکسیم بویکو به جرم پولشویی با حکم حداکثر ۱۰ سال زندان روبرو خواهد شد.

نظر شما در رابطه با استفاده از داده‌های مرتبط با صنعت رمزارزها برای پیگیری فعالیت‌های مجرمانه چیست؟ آیا استفاده از پروتکل‌ KYC می‌تواند باعث کاهش فعالیت‌های خلافکارانه در صنعت رمزارزها و خارج آن شود؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا