اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

پیش‌بینی بانک دویچه: رشد ناخالص ملی اسپانیا 20 درصد کاهش خواهد یافت

بانک دویچه پیش‌بینی کرده است که در اثر تبعات اقتصادی شیوع ویروس کویید ۱۹ در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی تولید ناخالص ملی کشور‌ها(GDP) به شدت کاهش یابد

نکات برگزیده مطلب
  • تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در تمامی جهان به وضوح قابل مشاهده است، در همین راستا بانک دویچه(Deutsche Bank) پیش‌بینی کرده است که تولید ناخالص ملی(GDP) کشور اسپانیا در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی ۲۰ درصد کاهش یابد. با این وجود انتظار می‌رود که همزمان با کاهش شیوع کویید ۱۹ و افزایش مصونیت جوامع، تبعات اقتصادی ناشی از این پدیده نیز به تدریج کاهش یابد.

کاهش رشد ناخالص ملی در اثر شیوع ویروس کرونا

ارزیابی بانک دویچه(Deutsche Bank) نشان می‌دهد که تولید ناخالص ملی(GDP) اسپانیا در سه‌ماهه‌ی اول 2020 به‌اندازه‌ی 20 درصد کاهش خواهد یافت.

انتظار می‌رود که تمامی کشور‌های بزرگ اقتصاد‌ی بزرگ جهان نیز در کوتاه مدت شرایط مشابهی را تجربه کنند اما همزمان با بهبود شرایط در ایتالیا و کاهش آمار ابتلا به ویروس کرونا در انگلیس و فرانسه پیش‌بینی می‌شود که این شرایط تنها به‌طور موقتی تجربه گردد.

مقایسه‌ی تبعات بحران اقتصادی و شیوع ویروس کرونا بر تولید ناخالص ملی کشور‌های سئوتا، گرجستان فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، آمریکا، ژاپن و چین

لیو گوکیانژ(Liu Guoqiang)؛ معاون بانک مرکزی چین(People’s Bank of China) اظهار داشت که تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در مقایسه یا بحران مالی جهان در سال 2008 در سطح پایین‌تری تجربه می‌شود. وی معتقد است که باید تمهیداتی برای کنترل شرایط باید در نظر گرفته شود. گوکیانژ همچنین اظهار داشت که سیاست‌های پولی از کمبود نقدینگی و افزایش تورم جلوگیری می‌کند.

بنابراین، به‌نظر می‌رسد شرایط بزودی خاتمه یابد و در‌طی چند ماه آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا ناپدید گردد. یعنی؛ اگرچه در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری تاثیرات شیوع ویروس کرونا به‌طور جدی تجربه می‌شود، افزایش سطح مصونیت در جامعه موجب می‌گردد آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا در آینده کاهش یابد.

آثار شیوع ویروس کرونا ممکن است تمامی کسب و کارها را تحت تاثیر قرار دهد

ازطرف دیگر، اگرچه کمک‌های مالی گسترده‌ای از سوی دولت‌های سراسر جهان برای مقابله با آثار شیوع ویروس کرونا وعده داده شده است، سرعت اجرای طرح‌های پیشنهادی با توجه به ساختار قانونی کشور‌ها نامشخص است.

اجرای طرح‌های کمک مالی به‌طور آهسته ممکن است تاثیرات بهم پیو‌سته‌ای را بر اقتصاد موجب گردد. به عنوان مثال وضعیت نامناسب خطوط هوایی ممکن است بر میزان تبلیغات ناشران تاثیر بگذارد و به همین ترتیب کاهش درآمد ناشران کسب و کار کافی‌شاپ‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. توقف اخذ بدهی به‌طور گسترده برای مقابله با این شرایط پیشنهاد شده است. به عنوان مثال، لغو الزام پرداخت قبوض برای مدت یک و یا دو ماه در راستای مقابله با شرایط اقتصادی ایجاد شده از جمله طرح‌های پیشنهادی محسوب می‌شود. بسته‌های کمک مالی دولت‌ها نیز با هداف مشابهی مطرح شده‌اند، اما تنها در صورت اجرای به موقع بسته‌ها تاثیرگذاری اقتصادی در راستای اهداف مشخص شده مشاهده خواهد شد.

سطح دستمزد در کشور چین هم‌اکنون در سطح بالاتری از میزان دستمزد در کشور لهستان قرار دارد، بنابراین انتقال کسب و کارها به کشور چین به منظور بهره‌مندی از نیروی کار ارزان در این شرایط منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

تاثیر موج بازگشت کرونا

با توجه به گسترش ویروس کرونا در تمامی جهان، به‌نظر می‌رسد که مصونیت جوامع در برابر این ویروس افزایش یابد و در نتیجه در آینده موج بازگشت کرونا را به‌طور گسترده شاهد نخواهیم بود. بنابراین انتظار می‌رود که در آینده و همزمان با کاهش سطح شیوع ویروس کرونا آشفتگی بازارهای مالی نیز به تدریج کاهش یابد.

با این وجود، آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر فعالیت بانک‌ها به‌طور گسترده تاثیر گذاشته است. بر اساس گزارش کوینیت، اقتصاد‌دان‌های بانک آلمانی دویچه هشدار دادند که احتمال وقوع بحران اقتصادی در نتیجه‌ی اعمال سیاست‌های پولی نامتعارف از سوی بانک‌های مرکزی وجود دارد.

آیا تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در آینده به سرعت کاهش خواهد یافت؟ آیا سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها برای مقابله با تبعات شیوع ویروس کرونا موجب ایجاد بحران مالی خواهد شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا