اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

افزایش نگرانی‌ها نسبت به بالا رفتن تمرکز در شبکه‌ی صاعقه

گزارشات حاکی از آن است که ۱۰ درصد از گره‌های شبکه‌ی صاعقه(Lightning Network) مدیریت ۸۰ درصد از دارایی‌ها را بر عهده دارند

نکات برگزیده مطلب
  • به تازگی تحقیقاتی صورت گرفته که نشان می‌دهد ۱۰ درصد از گره‌های شبکه‌ی صاعقه(Lightning Network) وظیفه‌ی مدیریت دارایی‌های رمزارزی موجود بر روی این شبکه را برعهده دارند. این موضوع باعث شده تا برخی نسبت به افزایش تمرکز در شبکه‌ی صاعقه و نهایتا افزایش ریسک وقوع حملاتی همچون «حملات تقسیم‌بندی شده» ابراز نگرانی کنند.

تمرکز در یک شبکه‌ی لایه‌ی دوم!

شبکه‌ی صاعقه همواره به عنوان یک راه‌حل اساسی برای رفع نگرانی‌های مربوط به مقیاس‌پذیری شبکه بیت کوین مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که تنها تعداد انگشت‌شماری از گره‌ها وظیفه‌ی اداره‌ی بخش اعظم دارایی‌های موجود در شبکه را بر عهده دارند.

lightning network شبکه‌ی صاعقه

استقبال گسترده از بیت کوین و افزایش نگهانی میزان پذیرش این رمزارز در جهان باعث به وجود آمد نگرانی‌هایی در رابطه با مقیاس‌پذیری این شبکه‌ی رمزارزی شد، زیرا شبکه‌ی بیت کوین نسبت به اندازه‌ی بلاک‌ها و زمان لازم برای انتشار آن‌ها، توانایی پردازش تعداد معدودی تراکنش در هر ثانیه(TPS) را داشته و با افزایش تعداد تراکنش‌ها در لحظه، این شبکه اصطلاحاً دچار تراکم بار می‌شود.

برای رفع این مشکل و افزایش مقیاس‌پذیری شبکه‌ی بیت کوین راه‌حل‌هایی از جمله شبکه‌ی صاعقه معرفی شدند. شبکه‌ی صاعقه(LN) اکنون به عنوان مورد انتظارترین راه‌حل برای مقیاس‌پذیری بیت کوین توصیف می‌شود؛ این شبکه یک پروتکل «لایه‌ی دوم» است که علاوه بر کاهش هزینه و کارمزد تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین، باعث افزایش سرعت و عملکرد این شبکه‌ی رمزارزی نیز می‌شود.

نابرابری در شبکه‌ی صاعقه

با این حال، به تازگی یک مقاله‌ی تحقیقاتی منتشر شده که نشان می‌دهد توزیع دارایی‌ها بر روی شبکه‌ی صاعقه به صورت نابرابر صورت گرفته و تنها چند درصد از گره‌های فعال توانسته‌اند مدیریت بخش زیادی از دارایی‌های موجود در شبکه را در دست داشته باشند.

مشخصاً ۱۰ درصد از گره‌های شبکه‌ی صاعقه کنترل ۸۰ درصد از دارایی‌ها را به دست دارند. این تمرکز قدرت یک آسیب‌پذیری بسیار جدی برای شبکه‌ی صاعقه به شمار می‌آید، زیرا وجود این گره‌ها برای عملیات‌‌های مختلف ضروری بوده و از دست دادن آن‌ها بسیار خطرناک است. در قسمتی از این مقاله آمده است:

۱۰ درصد از گره‌ها مدیریت حدود ۸۰ درصد از بیت کوین‌های شبکه‌ی صاعقه‌ را در اختیار دارند. حذف قطب‌ها و درگاه‌ها منجر به فروپاشی شبکه و تبدیل آن به تعداد زیادی مولفه‌ی ریز و درشت خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود که خطر حملات «تقسیم شده» به شبکه افزایش یابد.

راه‌حل چیست؟

این مشکل را می‌توان به سادگی و با از بین بردن موانع فعلی حل کرد، به طور مثال استفاده از مواردی که باعث ترغیب کاربران برای راه‌اندازی گره‌های مسیریابی(Routing Nodes) شود. همانطور که کریستین دکر(Christian Decker) مهندس شبکه‌ی صاعقه با حضور در استارت‌آپ بلاک‌استریم(Blockstream) توضیح داد، رفع موانع بدان معناست که کاربران بتوانند با هزینه‌ی بسیار پایین‌تری زیرساخت‌های شبکه را راه‌اندازی کنند.

پس از تجزیه و تحلیل روند تکامل گره‌های جهانی(Global Nodes)که وظیفه‌ی پردازش تراکنش‌ها در نقاط مختلف جغرافیایی را بر عهده دارند، محققان توانستند گره‌هایی که تراکنش‌های رمزارزی از آن‌ها عبور می‌کنند را شناسایی کنند.

نتایج بدست آمده نشان می‌داد که گره‌های پایانی معمولاً غیرفعال یا اصطلاحاً منفعل(Passive) هستند، زیرا این گره‌ها در انتهای مسیر تراکنش قرار گرفته و تنها در انتظار «ارسال» و «دریافت» رمزارز در شبکه می‌باشند. این درحالیست که گره‌های مرکزی(یا همان گره‌های مسیریابی) با هدایت تراکنش‌ها در سراسر شبکه، بخش زیادی از کار را انجام داده و فعالیت بیشتری دارند. این امر باعث شده که برخی از این گره‌ها برای ارائه‌ی خدمات هزینه‌ی بیشتری دریافت کنند.

نظر شما در رابطه با نتایج بدست آمده از این تحقیقات و خطر تمرکز قدرت در شبکه‌ی صاعقه چیست؟ آیا افزایش تمرکز در شبکه‌ی صاعقه می‌تواند احتمال وقوع حملات «تقسیم‌ شده» را افزایش دهد؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا