اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالاتپیشنهاد سردبیر

آیا بین سقوط ارزش بیت کوین و روند تغییرات ارزش سهام «حباب دات‌کام» شباهتی وجود دارد؟

در این مقاله به بررسی شباهت‌های احتمالی بین روند نزولی قیمت بیت کوین و سقوط ناگهانی شاخص نزدک پس از حباب دات‌کام پرداخته شده است

نکات برگزیده مطلب
  • گرچه سقوط اخیر قیمت بیت کوین باعث شد تا کاربران نسبت به این «پناهگاه امن» دچار دلسردی شوند، اما یک مبادله‌گر شناخته شده با نام مستعار بی‌تی‌سی جک‌اسپارو به تازگی با انتشار تصاویری مربوط به تغییرات ارزش شاخص نزدک حین حباب دات‌کام، به شباهت‌های آن و روند تغییرات بیت کوین پرداخته و اعلام نموده که به زودی شاهد یک روند صعودی بلند مدت برای بیت کوین خواهیم بود.

شباهت‌های احتمالی

نوسان مداوم و سقوط گاه و بی‌گاه قیمت بیت کوین پس از رسیدن به بالاترین سطح در دسامبر ۲۰۱۷، باعث شده تا اغلب کاربران و کارشناسان این دارایی با ارزش را صرفاً یک حباب مالی توصیف کرده و نسبت به آینده‌ی آن ناامید شوند. این درحالیست در طول تاریخ حباب‌های مالی بی‌شماری تشکیل شده و حتی پس از ترکید آن‌ها، دارایی مربوطه توانسته به تثبیت ارزش رسیده و سرانجام قیمت آن به رکورد‌های جدیدی دست یابد.

نزدک

یکی از این رویدادهای حبابی مربوط به قیمت شاخص بورس سهام نزدک(NASDAQ) در طول حباب دات‌کام می‌باشد. تغییرات قیمت این شاخص بورس شباهت‌های بسیار زیادی با تغییرات قیمت بیت کوین پس از دسامبر ۲۰۱۷ دارد. اگر روند تغییرات قیمت بیت کوین عیناً مسیر تغییرات شاخص سهام نزدک را طی کند، بنابراین سقوط قیمت روزهای گذشته آخرین کمینه‌ی قیمت برای بیت کوین پیش از آغاز یک روند صعودی بلند مدت و شکست رکورد‌های پیشین به شمار می‌آید.

یکی از مبادله‌گران شناخته شده در پلت‌فرم توییتر با نام مستعار بی‌تی‌سی جک‌اسپارو(BTC_JackSparrow) به تازگی دیدگاه مثبت خود را در رابطه با آینده‌ی بیت کوین بیان کرده است. به گفته‌ی وی این روند نزولی بازار آخرین تغییرات منفی بیت کوین پیش از آغاز مرحله‌ی گاوی و ثبت رکورد قیمت جدید خواهد بود. وی برای بیان صحبت‌های خود از نمودار ارزش نزدک در زمان حباب دات‌کام، استفاده کرد.

در ادامه‌ی مطلب به مقایسه‌ی تغییرات نزدک در حباب دات‌کام و تغییرات قیمت بیت کوین پس از رویداد دسامبر ۲۰۱۷ می‌پردازیم تا صحت و سقم این گفته‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

نزدک

شاخص نزدک در ماه مارس ۲۰۰۰ به رکورد قیمت ۵۱۳۲ دلار رسید. در پی آن روند نزولی ۳۲۸۸ دلاری آغاز شد، که در مرحله‌ی اول یک سقوط ۷۸/۵۹ درصدی را به ثبت رساند. این سقوط باور نکردنی باعث شد تا در اکتبر ۲۰۰۲ ارزش شاخص نزدک کمینه‌ی ۱۱۰۸ دلار را به ثبت برساند.

نزدک
نمودار تغییرات ارزش شاخص نزدک از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹

پس از آن، قیمت این شاخص یک روند صعودی نسبی را آغاز کرد و توانست به سطح بازگشت ۰/۵ فیبوناچی روند نزولی قبلی باز گردد. آخرین کمینه نیز در ماه مارس ۲۰۰۹ و با قیمت ۱۲۶۵ دلار به ثیت رسید. از آن زمان تا به امروز شاخص نزدک یک روند صعودی آهسته را در پیش گرفته و اکنون حول نقطه‌ی ۶۹۰۰ دلاری در نوسان است.

نکته‌ی جالب اینجاست که کم‌ترین میزان RSI(شاخص قدرت نسبی) ماهانه‌ی ثبت شده برای این شاخص مربوط به مارس ۲۰۰۹ می‌باشد، درحالیکه قیمت آن بالاتر از کمینه‌ی اکتبر ۲۰۰۲ بود.

بیت کوین

قیمت بیت کوین در دسامبر ۲۰۱۷ توانست رقم ۱۹۶۶۶ را به عنوان بالاترین رکورد قیمت به ثبت برساند. پس از آن یک روند نزولی به مدت ۳۶۴ روز آغاز شد و تا دسامبر ۲۰۱۸ ادامه یافت. این روند نزولی باعث شد تا قیمت بیت کوین با سقوط ۸۳/۸۶ درصدی تا مرز ۳۱۲۲ دلار کاهش یابد. تا این نقطه تغییرات بیت کوین و نزدک بسیار شبیه به هم بوده است.

نزدک
نمودار تغییرات قیمت BTC از دسامبر ۲۰۱۷ تا سقوط اخیر

پس از این، روند تغییرات ارزش تقویت شد و قیمت بیت کوین توانستند به سطح بازگشت ۰/۶۱۸ فیبوناچی روند نزولی پیشین خود باز گردد. سطح کمینه‌ی بعدی نیز دقیقاً همان سقوط ارزش روزهای گذشته می‌باشد، که باعث شد قیمت هر واحد بیت کوین در ماه مارس ۲۰۲۰ نزدیک به ۴ هزار دلار ثبت شود.

برخلاف نزدیک، گرچه شاخص قدرت نسبی هفتگی بیت کوین در پایین‌تر از حد معمول است، اما پایین‌ترین رکورد ثبت شده برای این رمزارز به شمار نمی‌آید. این شاخص در حال حاضر کمی بالاتر از RSI دسامبر ۲۰۱۸ می‌باشد.

برای اینکه این کمینه‌ ارزش بتواند با نمودارهای نزدک همخوانی داشته باشد، باید نسبت به دسامبر ۲۰۱۸ کمینه‌های بالاتری را به ثبت برساند. البته ثبت قیمت پایین‌تر از ۳۲۰۰ دلار هم می‌تواند این احتمال را باطل کند.

نتیجه‌گیری

در نهایت می‌توان گفت که نمودار تغییرات فعلی قیمت بیت کوین و نمودار تغییرات ارزش سهام نزدیک در سال ۲۰۰۰، شباهت‌های بی‌شماری دارند؛ به ویژه نرخ کاهش ارزش و اصلاح قیمت پس از بالاترین رکورد به دست آمده توسط آن‌ها. اگر این فرضیه درست باشد، بنابراین بیت کوین اکنون در حال تجربه کردن آخرین کمینه‌ی قیمت پیش از آغاز یک روند صعودی قابل قبول می‌باشد.

از طرف دیگر، افت قیمت بیت کوین به کمینه‌ی ۳۲۰۰ دلار هم باعث باطل شدن این فرضیه می‌شود.

نظر شما در رابطه با شباهت‌های احتمالی بین سقوط نزدک و سقوط ارزش بیت کوین چیست؟ آیا بیت کوین هم از این روند پیروی کرده و به زودی با یک بازار گاوی روبرو خواهد شد؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا