اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

بهترین کارت‌های گرافیک موجود در بازار برای استخراج رمزارز

معرفی برخی از محبوب‌ترین کارت‌های گرافیک مورد استفاده توسط ماینرها و بررسی مختصر هر مدل

چرخه‌ی شور و هیجان در صنعت رمزارزها بسیار پر سرعت طی می‌شود و به دلیل نوسان بالا ممکن است تمام سرمایه‌ و دارایی یک سرمایه‌گذار را در کسری از ثانیه به هیچ تبدیل کند! کسانی که به رشد و چشم‌انداز مثبت رمزارزها باور دارند همواره در جستجوی راهی هستند که از این بازار نوسانی به سود برسند؛ که البته راه‌های مختلفی برای رسیدن به این سودآوری وجود دارد، به عنوان مثال صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز که همه می‌توانند بدون سرمایه‌گذاری در تجهیزات ماینینگ و با استفاده از تغییرات لحظه‌ای بازار به درآمد چشم‌گیر برسند. البته این روش برای کسانی مناسب است که همواره قیمت لحظه‌ای رمزارزها را دنبال کرده و می‌توانند به خوبی نوسان و تغییرات آتی را پیش‌بینی کنند. سایر سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حوزه‌ی رمزارزها نیز برای کسب درآمد باید به استخراج رمزارز متکی شوند. اگر شما از این دسته از سرمایه‌گذاران هستید در این مقاله با ما همراه باشید تا از آخرین وضعیت بازار ماینینگ با کارت گرافیک مطلع شوید.

کارت گرافیک

استخراج رمزارز با استفاده از کارت گرافیک

به دلیل روند مثبت حرکت قیمت رمزارزها از ابتدای سال ۲۰۲۰، میزان علاقه به این صنعت نوپا شدیدا افزایش یافته است، و ماینینگ با استفاده از کارت‌های گرافیک ابتدایی‌ترین روش برای استخراج این گنج دیجیتال می‌باشد.

با تمام این تفاسیر، بسیار مهم است که از تفاوت میان محصولات مختلف آگاهی کامل داشته باشید، زیرا نصب یک نرم‌افزار ماینینگ بر روی رایانه‌ی شخصی برای استخراج بیت کوین(BTC) یا سایر رمزارزها کافی نیست زیرا حتی برخی از بهترین و قوی‌ترین کارت‌های گرافیک موجود در بازار توان بازگردانی سرمایه را نداشته و برخی حتی سودآوری به همراه ندارند.

روند استخراج رمزارزها روز به روز در حال سخت‌تر شدن و است و دیگر استفاده از یک کارت گرافیک نمی‌تواند سود و درآمد قابل ملاحظه‌ای به همراه داشته باشد. اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که برای آغاز فعالیت استخراج رمزارز کاربران نیاز دارند حداقل از چند کارت گرافیک(حداقل چهار تا شش) سازگار با یکدیگر استفاده کنند. از این رو می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری بر روی کارت‌های گرافیک و آغاز فرایند ماینینگ می‌تواند امری بسیار گران و هزینه‌بر باشد.

به شما توصیه می‌کنیم پیش از خرید کارت گرافیک به چند نکته‌ی ذکر شده در ادامه‌ی مطلب توجه فرمایید:

میزان حافظه:

قاعده‌ی کلی در رابطه با این موضوع این است که هرچه بیشتر باشد، بهتر است. میزان حافظه‌ی کارت گرافیک یک معیار مهم در زمان استخراج رمزارز اتریوم(ETH) به شمار می‌آید. برای استخراج اغلب رمزارزهای موجود پیشنهاد می‌شود از کارت‌هایی استفاده کنید که بیش از ۴ گیگابایت حافظه‌ دارند.

سرعت حافظه:

بهترین گزینه استفاده از کارت‌های گرافیکی می‌باشد که در آن‌ها از حافظه‌های نوع DDR5 یا بالاتر استفاده شده است. بین میزان مصرف انرژی و قدرت ارائه شده به کاربر در اینگونه محصولات تعادل خوبی برقرار شده است.

خنک‌سازی:

یکی از عناصر مهم در فرایند استخراج رمزارز، محافظت از کارت‌های گرافیک در برابر حرارت بیش از حد می‌باشد. در نظر داشته باشید که فرایند ماینینگ باعث تحمیل بار پردازشی سنگینی بر روی کارت‌های گرافیک شده و در نهایت منجر به افزایش دما و افزایش استهلاک سخت‌افزار می‌گردد.

افزایش بیش از حد دمای یک کارت گرافیک علاوه بر کاهش میزان قدرت پردازشی آن، باعث کاهش طول عمر و افزایش خطر خرابی آن‌ خواهد شد.

قابلیت اورکلاک:

برخی کارت‌های گرافیک قابلیت اورکلاک و افزایش راندمان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد را دارند، فرایندی که در صورت آگاهی کامل نسبت به آن می‌تواند در نهایت منجر به افزایش درآمد و کارایی محصولات مورد استفاده شود. البته شایان ذکر است که اورکلاک یک محصول به معنای عبور از مرز‌های تعیین شده برای آن است و می‌تواند باعث افزایش حرارت تولید شده توسط کارت‌گرافیک شود.

عرض حافظه:

عرض حافظه‌ی یک کارت گرافیک(memory bus width) در واقع کانالی است که حافظه‌ و هسته‌ی پردازشی این محصول را به یکدیگر متصل می‌کند. میزان پردازش کارت گرافیک در هر واحد زمان، بستگی به عرض باس حافظه دارد. عرض حافظه یکی از پارامترهای کلیدی کارت‌های گرافیک است که بر سطح عملکرد نهایی تاثیر گذار می‌باشد. بهترین گزینه پیش روی کاربران استفاده از کارت‌هایی است که عرض حافظه‌ی ۲۵۶ بیت و یا بالاتر دارند.

پیچیدگی عملکرد:

بسیاری از کارت‌های گرافیک برای رسیدن به حداکثر کارایی ممکن به تنظیمات دقیق بایوس(BIOS) نیاز دارند. محصولات مختلف هم نیاز دارند تا در یک ریگ ماینینگ به گونه‌ای تعبیه و تنظیم شوند که بدون مشکل در کنار یکدیگر کار کنند. بسیار از کاربران صنعت رمزارزها معتقد‌اند که بهترین ریگ‌های ماینینگ متشکل از چهار تا شش کارت گرافیک هستند.

پتانسیل:

قابلیت و توانایی اصلی مدل‌های کارت گرافیک در این است که تا چه زمان می‌توانند بر روی یک الگوریتم ماینینگ خاص فرایند استخراج را ادامه دهند.

نرخ قیمت و بازگردانی سرمایه:

همه‌ی ماینرهای علاقه دارند که در اسرع وقت سرمایه و هزینه‌ی پرداخت شده برای تجهیزات ماینینگ خود را جبران کرده و پس از آن فرایند سودآوری و کسب درآمد را آغاز نمایند. از این رو، نرخ قیمت تجهیزات مورد استفاده و زمان لازم برای بازگردانی سرمایه می‌تواند مهم‌ترین معیار مورد توجه در زمان خرید کارت‌های گرافیک باشد.

دائما شاهد آن هستیم که کارت‌های گرافیک جدیدی در بازار معرفی می‌شوند، بنابراین آگاهی از محصولات جدید و عملکرد آن‌ها در زمان استخراج رمزارز بسیار حائز اهمیت است. البته همه‌ی کارت‌های گرافیک موجود در بازار هم برای فرایند ماینینگ مناسب نیستند، تاجایی که برخی از آن‌ها نه تنها سودآوری ندارند، بلکه میزان مصرف برق و استهلاک بیش از درآمد آن‌ها خواهد بود.

در ادامه‌ی مطلب قصد داریم برخی از بهترین کارت‌های گرافیک موجود در بازار را معرفی کنیم که می‌توان از آن‌ها برای استخراج رمزارز استفاده کرد. محصولات معرفی شده از هر دو شرکت بزرگ تولید کننده‌ی کارت‌های گرافیک یعنی انویدیا(Nvidia) و اِی‌اِم‌دی(AMD) می‌باشند.


کارت گرافیک انویدیا Nvidia

محصولات شرکت انویدیا

برخی کارت‌های تولید شده توسط این شرکت بهترین گزینه برای استخراج رمزارز می‌باشند. شرکت انویدیا توانسته تعادل خوبی بین عملکرد محصولات و قیمت آن‌ها برقرار کند، درحالیکه معماری تراشه‌های پردازشی نیز در هر نسل بروز شده و علاوه بر افزایش میزان کارایی محصولات جدید، مصرف آن‌ها تا حد چشم‌گیری کاهش یافته است.

کارت گرافیک GTX 1050 Ti

این کارت گرافیک ضعیف‌ترین محصول موجود در فهرست ما می‌باشد، با این حال به دلیل قیمت نسبتا پایین ، همواره سطح تقاضا برای خرید آن بالاست. کارت‌های GTX 1050 Ti معمولاً به چهار گیگابایت حافظه مجهز شده‌اند، از این رو محصول مناسبی برای استخراج رمزارز به شمار می‌آیند.

کارت گرافیک

سطح اورکلاک برای این محصول ۱۵۰ مگاهرتز برای هسته و ۵۰۰ مگاهرتز برای حافظه توصیه می‌شود.

علیرغم قیمت پایین کارت‌های GTX 1050 Ti، این مدل برای همه مناسب نیست. اغلب رمزارزهایی که با استفاده از این محصول می‌توان استخراج کرد و به سودآوری رسید، ناشناخته بوده و از محبوبیت بالایی برخوردار نیستند. کارت‌های مذکور برای استخراج رمزارز اتریوم هم پیشنهاد نمی‌شوند زیرا نسبت مصرف برق به سودآوری آن بسیار پایین است. تنها زمانی که کاربر قصد راه‌اندازی چندین ریگ ماینینگ در کنار یکدیگر را دارد، به دلیل قیمت مناسب می‌توان این کارت‌های گرافیک خوش قیمت را توصیه کرد.

کارت گرافیک GeForce GTX 1060

این محصول به درستی یکی از بهترین کارت‌های موجود برای فرایند ماینینگ به شمار می‌آید. شایان ذکر است که کارت‌های گرافیک GeForce GTX 1060 در دو مدل ۳ گیگابایتی و ۶ گیگابایتی عرضه شده و مدل ۳ گیگابایتی آن دیگر برای استخراج رمزارز اتریوم قابل استفاده نیست و کاربران باید در صورت امکان نسخه‌ی ۶ گیگاباتی را تهیه نمایند.

GTX 1060 کارت گرافیک

حافظه‌ی ضعیف این محصول باعث شده تا در زمان استخراج رمزارز اتریوم چیزی حدود ۲۰ مگاهش بر ثانیه(MH/s) هش تولید کند. تنظیمات اورکلاک پیشنهادی نیز ۱۵۰ مگاهرتز برای هسته‌ی پردازشی و ۵۰۰ مگاهرتز برای حافظه توصیه می‌شود.

کارت گرافیک GTX 1070 و GTX 1070 Ti

گرچه این دو محصول از نظر پارامترهای مختلف یک کارت گرافیک قوی‌تر از GTX 1060 به شمار می‌آید، اما در صنعت ماینینگ یک محصول ایده‌آل و به صرفه محسوب نمی‌شوند.

GTX 1070 کارت گرافیک

کارت‌های 1070 و مدل سریع‌تر 1070 Ti تنها در مدل‌های ۸ گیگابایتی عرضه شده و بالاترین میزان بازده خروجی آن‌ها چیزی حدود ۲۸ مگاهش برثانیه می‌باشد. با این حال قیمت و مصرف بالا باعث شده که یک محصول گران‌قیمت تلقی شده و زمان بازگشت سرمایه‌ی آن بسیار زیاد باشد.

کارت گرافیک GTX 1080 Ti

این محصول در حال حاضر یکی از قوی‌ترین کارت‌های موجود در بازار است، بنابراین جای تعجب ندارد که بازگشت سرمایه حاصل از ماینینگ با استفاده از این کارت ۲ برابر سریع‌تر از کارت‌های سری 1070 است. شاید بسیاری از کاربران به شما پیشنهاد کنند که این کارت گرافیک را تهیه کنید، اما در نظر داشته باشید که هر عدد کارت گرافیک 1080 Ti در حال حاضر چیزی بین ۶ تا ۱۱ میلیون تومان قیمت دارد.

GTX 1080 ti کارت گرافیک

از آنجا که کارت‌های 1080 Ti بسیار قدرتمند هستند، به راحتی می‌توانند چیزی حدود ۳۲/۲ مگاهش بر ثانیه قدرت تولید هش در اختیار ماینر قرار دهند. با این حال این محصول حدود ۲۵۰ وات مصرف انرژی داشته و یکی از کارت‌های پرمصرف شرکت انویدیا به شمار می‌آید.

کارت گرافیک RTX 2080 Ti

در یک کلام، پرچمدار قدرتمند شرکت انویدیا که در زمینه‌ی گیمینگ و محاسبه‌ی پرتو نور در بازی‌ها بی‌رقیب است. این محصول طبق گفته‌ی مقامات شرکت انویدیا تا شش برابر قوی‌تر از نسل پیشین بوده و به ۱۱ گیگابایت حافظه‌ی پرسرعت مجهز شده است. با این وجود بازگشت سرمایه‌ی این محصول به قیمت لحظه‌ای آن و نوسان بازار رمزارز بستگی دارد.

GTX 2080 ti کارت گرافیک

به یاد داشته باشید این کارت گرافیک قدرتمند در ایران با قیمتی بین ۱۱ تا ۲۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد، بنابراین با در نظر گرفتن مواردی همچون زمان بازگشت سرمایه، میزان مصرف، استهلاک و غیره نمی‌توان آن را به عنوان یک کارت گرافیک ماینینگ مناسب به کاربران توصیه نمود.

 


محصولات شرکت ای‌ام‌دی

معمولا تقاضا برای خرید کارت‌های گرافیک شرکت ای‌ام‌دی بیشتر است، زیرا محصولات این شرکت با قیمت پایین‌تر از محصولات هم رده‌ی شرکت انویدیا به فروش رسیده و می‌توانند توان پردازشی بیشتری به ماینر‌ها ارائه کنند. به همین دلیل است که در زمان عرضه‌ی محصول جدید از این شرکت، همواره شرکت‌های تامین کننده با مشکل کمبود موجودی روبرو هستند.

کارت‌های شرکت AMD معمولا نسبت به تولیدات شرکت انویدیا بازگشت سرمایه‌ی کوتاه‌تری دارند، اما مصرف برق در آن‌ها کمی بیشتر است.

کارت گرافیک Radeon RX 570 و Radeon RX 580

در صورتی که به دنبال ساخت یک ریگ ماینینگ نسبتا قدرتمند و کم‌مصرف هستید، می‌توانید از کارت‌های RX 570 شرکت ای‌ام‌دی استفاده کنید. این محصول یکی از بهترین کارت‌های موجود برای استخراج رمزارز اتریوم به شمار می‌آید.

کارت گرافیک RX 580

کارت‌های RX 570 می‌توانند بدون دستکاری بایوس و با استفاده از نرم‌افزار کلیمور(Claymore dual miner) تا مرز ۳۰ مگاهش بر ثانیه قدرت پردازشی ارائه کنند.

کارت‌های قدرتمند RX 580 نیز از نظر قدرت استخراج رمزارز تفاوت چندانی با برادر کوچک‌تر خود RX 570 ندارند. با این حال، کارت‌های RX 580 بیشتر در بین گیمرها محبوبیت دارد. این محصول علاوه بر پتانسیل اورکلاک بالا، به حافظه‌های بسیار پر سرعت GDDR5 مجهز شده که می‌تواند از لحاظ کارایی و عملکرد کمی قوی‌تر از حافظه‌های DDR5‌ عمل کند.

کارت گرافیک RX Vega 56

برای مدت طولانی کارت‌های سری Radeon Vega پرچمدار شرکت ای‌ام‌دی بوده‌اند. این کارت‌های گرافیک یکی از بهترین و قوی‌ترین کارت‌های موجود برای استفاده در الگوریتم کریپتونایت(Cryptonight یک الگوریتم اثبات کار است که در رمزارزهای نام آشنایی همچون مونرو بکار گرفته شده) بوده و می‌توانند بیشترین سودآوری را به همراه داشته باشند.

RX Vega 56 کارت گرافیک

این محصول به ۸ گیگابایت حافظه‌ی ویدئویی از نوع HBM2 مجهز شده است که نسبت به حافظه‌های DDR5 قدرتمندتر و سریع‌تر هستند، بنابراین به راحتی می‌تواند چیزی بین ۴۱ تا ۴۴ مگاهش بر ثانیه قدرت تولید هش ارائه کند.

برای اورکلاک هسته نیز افزایش ۱۰۰ مگاهرتز و برای حافظه نیز تا ۶۰۰ مگاهرتز توصیه می‌شود.

کارت گرافیک RX Vega 64

این محصول نیز همانند کارت گرافیک RX Vega 56 به ۸ گیگابایت حافظه‌ی قدرتمند HBM2 مجهز شده و بهترین عملکرد ماینینگ و سودآوری را در الگوریتم کریپتونایت ارائه می‌کند.

RX Vega 64 کارت گرافیک

فرایند اورکلاک کارت‌های RX Vega 64 کمی حساس بوده و پیشنهاد می‌شود که در افزایش سرعت حافظه‌ی آن‌ها زیاده روی نکنید، زیرا این محصول به شدت در برابر گرما و دمای بالا ضعیف است. در زمان فرایند ماینینگ نیز پارامترهای مختلف از جمله ولتاژ هسته به صورت خودکار افزایش یافته و به تدریج تا ۳۰ مگاهرتز افزایش می‌یابد.

از آنجا که میزان مصرف انرژی کارت‌های RX Vega 64 می‌تواند تا ۴۱۰ وات نیز افزایش یابد، بنابراین گرمای تولیدی این محصول بسیار بالا بوده و به خنک‌سازی زیادی نیاز دارد. برای خنک‌سازی این محصول محیطی با گردش هوای مناسب و یا استفاده از خنک‌کننده‌های روغنی(با هزینه‌ی بسیار بالا) توصیه می‌شود.

برخلاف سایر کارت‌های گرافیک شرکت ای‌ام‌دی که با معماری پولاریس ساخته شده‌اند، هش ریت کارت گرافیک RX Vega 64 در طول زمان کاهش نیافته و در زمان استخراج رمزارز نسبتا پایدار است.

کارت‌های RX Vega 64 در بازار ایران بسیار کم‌یاب هستند و با قیمتی بین ۷ تا ۹ میلیون تومان بفروش می‌رسند.

کارت گرافیک RX Radeon VII

یکی از گران‌ترین و کمیاب‌ترین محصولات تولید شده توسط شرکت ای‌ام‌دی که معمولا در بازار داخلی پیدا نمی‌شود. کاربران تنها می‌توانند با پرداخت چیزی بین ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان این محصول را توسط شرکت‌های وارد کننده تهیه کنند.

RX Radeon VII کارت گرافیک

کارت‌های گرافیک RX Radeon VII بسیار قدرتمند هستند و می‌توانند چیزی حدود ۹۰ مگاهش بر ثانیه قدرت تولید هش در اختیار کاربران قرار دهند. البته با در نظر گرفتن قیمت فوق‌الذکر که باعث می‌شود روند بازگشت سرمایه بسیار طولانی شود، کاربران می‌توانند با همان هزینه یک ریگ ماینینگ مجهز به چند کارت گرافیک RX 570 تهیه کنند.


چه کارت گرافیکی باید انتخاب کنیم

پاسخ مستقیم به این پرسش که چه کارت گرافیکی برای آغاز فرایند ماینینگ باید تهیه کرد، بسیار دشوار می‌باشد. دنیای ماینینگ رمزارز بسیار وسیع است و هزاران الگوریتم فعال دارد. گرچه هر چند وقت یکبار کارت گرافیک جدیدی به بازار معرفی شده، برای برخی از مدل‌های کارت گرافیک  درایور ویژه عرضه شده و کلاینت‌های ماینینگ نیز همواره نسبت به قبل بروزرسانی شده و بهبود یافته‌اند. قیمت رمزارزهای برتر بازار نیز همواره بی‌ثبات است.

بنابراین با در نظر گرفتن عوامل زیادی که در صنعت رمزارزها وجود دارد، انتخاب یک کارت گرافیک خاص برای فرایند استخراج رمزارز تقریباً غیرممکن است، و هرکاربر باید با سنجش موقعیت فعلی و وضعیت مالی خود بهترین گزینه را انتخاب کند.

نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

منبع
Cointelegraph

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام دوست عزیز
    ریگ کارت گرافیک xfx rx580 دارم برای دستکاری و اپتیمایز کردن و پایین اوردن کلاک کارت گرافیک با هر نرم افزار ممکن msi afterburner . overdrive.radeon graphic خواستم اقدام کنم تنظیمات من ذخیره نمشود و یا اگر کامپیوتر را ریست کنم به حالت قبل باز میگردد. چه کار کنم؟

    1. سلام. شما باید توی MSI Afterburner پروفایل بسازید برای تنظیماتی که می‌کنید و هر بار قبل از اجرای نرم‌افزار ماینینگ اون پروفایل رو فعال(اپلای) کنید.

دکمه بازگشت به بالا