اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

شبکه‌ی بیت کوین گلد دچار حملات ۵۱ درصد شد

طی این رویداد که در دو مرحله انجام گرفته چیزی حدود ۷۰ هزار دلار رمزارز بیت کوین‌گلد با عملیات «پرداخت مضاعف» روبرو شده است

نکات برگزیده مطلب
  • کاهش شدید هش‌ریت یک شبکه‌ی رمزارزی باعث می‌شود تا امنیت این شبکه‌ی به خطر افتاده و امکان حمله و کنترل آن به دست هکرها(با استفاده از حملات ۵۱ درصد) وجود داشته باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، طبق گزارشاتی که روز گذشته منتشر شده، شبکه‌ی رمزارزی بیت کوین‌گلد که طی یک سال گذشته به شکل چشم‌گیری شاهد کاهش سطح هش‌ریت بوده است، مورد حملات ۵۱ درصد قرار گرفته و طی این حمله که در دو مرحله‌ی جداگانه صورت گرفته، چیزی حدود ۷۰ هزار دلار رمزارز BTG دچار پرداخت مضاعف شده است.

حمله به شبکه‌ی بیت کوین‌گلد

اطلاعات تازه منتشر شده حاکی از آن است که شبکه‌ی بیت کوین‌گلد(BTG) هفته‌ی گذشته مورد حملات ۵۱ درصد قرار گرفته است. در این حمله معادل ۷۰ هزار دلار رمزارز بیت کوین‌‌گلد از طریق فرایند «پرداخت مضاعف» به سرقت رفته است، این حادثه باعث شده در رابطه با امنیت این شبکه‌ی رمزارزی سوالاتی به وجود آید زیرا این دومین مرتبه است که شبکه‌ی بیت کوین‌گلد مورد چنین حملاتی قرار می‌گیرد.

بیت کوین‌گلد BTG bitcoinGold

حمله‌ی ۵۱ درصد زمانی اتفاق می‌افتد که یک سازمان یا نهاد واحد بتواند اکثریت هش‌ریت یک شبکه‌ی رمزارزی را تحت کنترل بگیرد. در صورت وقوع چنین حالتی، کنترل کامل شبکه و تراکنش‌های آن را در اختیار عاملان یاد شده قرار خواهند گرفت و آن‌ها می‌توانند سفارشات را تغییر داده، از تایید تراکنش‌ها جلوگیری به عمل آورده و یا حتی حملات پرداخت مضاعف انجام دهند.

طبق آخرین گزارشات منتشر شده در فضای مجازی، شبکه‌ی بیت کوین‌گلد دچار آخرین مورد یاد شده، یعنی حملات پرداخت مضافت شده است. گزارشات مذکور نشان می‌دهد که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه‌ تراکنش‌های شبکه‌ی BTG دو بار «سازماندهی مجدد» شده‌‌اند.

یک حمله‌ی دو مرحله‌ای

مورد اول برای پرداخت مضاعف ۱۹۰۰ واحد رمزارز بیت کوین‌گلد(چیزی حدود ۱۹۴۰۰ دلار با نرخ قیمت امروز) بوده است. حمله‌ی دوم در سه مرحله‌ی جداگانه صورت گرفته و در مجموع چیزی حدود ۵۲۶۷ واحد رمزارز بیت کوین‌‌گلد(حدود ۵۴ هزار دلار) پرداخت مضاعف شده است.

پرداخت مضاعف یا Double Spend به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن بتوان مقدار مشخصی از دارایی‌های رمزارزی را(به شرط در اختیار داشتن ۵۱ درصد از قدرت شبکه یا بیشتر) بیش از یک‌ مرتبه در شبکه مورد استفاده قرار داد و مبادله نمود.

بیت کوین‌گلد یکی از هاردفورک‌های شبکه‌ی بیت کوین است که از الگوریتم Equihash یا Zhash استفاده می‌کند. برخلاف هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین که به طور مداوم در حال افزایش است، نرخ هش شبکه‌ی بیت کوین‌گلد از اواسط سال ۲۰۱۸ کاهش چشم‌گیری داشته است. طبیعتا کاهش هش‌ریت یک شبکه‌ی رمزارزی باعث کاهش سطح امنیت آن می‌شود، به همین دلیل در شبکه‌های ضعیف‌تری همچون بیت کوین‌گلد وقوع حمله‌ی پرداخت مضاعف امکان‌پذیر است.

این اولین بار نیست

حمله‌ی ۵۱ درصد یاد شده اولین مورد در تاریخچه‌ی نسبتا کوتاه فعالیت بیت کوین‌گلد نیست. در اواسط سال ۲۰۱۸ اولین حمله‌ی ۵۱ درصد در شبکه‌ی بیت کوین‌‌گلد به ثبت رسید که عواقب آسیب‌زای زیادی برای این شبکه‌ی رمزارزی به وجود آورد.

بیت کوین‌گلد BTG bitcoinGold
هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین‌گلد و افت محسوس آن

طبق گزارشاتی که در آن زمان منتشر شده است، حملات ۵۱ درصد پیشین غالباً صرافی‌های رمزارزی را هدف قرار داده بود. مقامات بیت کوین‌‌گلد در همان موقع اعلام کردند که «ما به تمام صرافی‌های رمزارز توصیه کرده‌ایم که روند تایید تراکنش‌ها را بازبینی کرده و نسبت به سپرده‌های بسیار بزرگ دقت بیشتری داشته باشند». با این حال، هکر‌ها در نهایت توانستند دفترکل شبکه‌ی بیت کوین‌گلد را دستکاری کرده و در مجموع حداقل ۱۸ میلیون دلار رمزارز کلاهبرداری کنند.

نظر شما در رابطه با این حملات چیست؟ چه راهکاری برای جلوگیری از وقوع مجدد اینگونه حملات به شبکه‌ی بیت کوین‌‌گلد وجود دارد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا