اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

بانک مرکزی انگلستان به دنبال استفاده از رمزارزهاست

با توجه به کاهش چشم‌گیر استفاده از پول نقد، مقامات این بانک در نظر دارند تا چگونگی پذیرش ارزهای دیجیتال را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند

نکات برگزیده مطلب
  • بانک مرکزی انگلستان(BoE) که سابقاً چندین مرتبه نسبت به استفاده از رمزارز شرکت فیس‌بوک، لیبرا(Libra) هشدار داده بود، اخیراً به عنوان یکی از اعضای «گروه جهانی بانک‌های مرکزی» در نظر دارد تا چگونگی پذیرش یک ارز دیجیتال شبیه به بیت کوین را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و روند توسعه‌ی یک «رمزارز بانکی(CBDC)» را تسریع بخشد.

رویکرد بانک مرکزی انگلیس

بانک مرکزی انگلیس در نظر دارد به عنوان یکی از اعضاء «گروه جهانی بانک‌های مرکزی» که برای بررسی مشکلات احتمالی اتکا به پول‌های الکترونیکی گرد هم آمده‌اند، چگونگی روند پذیرش یک ارز دیجیتال شبیه به بیت کوین را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.

بانک مرکزی انگلیس

مقامات این بانک قرار است با مقامات بانک مرکزی ژاپن، بانک مرکزی اروپا(ECB)، بانک کانادا، بانک ملی سوئیس و بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی(BIS) دیدار کنند تا در رابطه با پتانسیل صدور یک ارز دیجیتال بانکی(CBDC) تحقیق کرده و تجریبات خود را به اشتراک بگذارند.

جان کونلیف(Jon Cunliffe) قائم مقام بانک انگلستان و بنوئیت کوئر(Benoit Coeure) عضور سابق هیئت مدیره‌ی بانک مرکزی اروپا و رئیس مرکز نوآوری BIS وظیفه‌ی ریاست گروه جهانی بانک‌های مرکزی را بر عهده خواهند داشت.

این حرکت در حالی آغاز می‌شود که ارز‌های دیجیتال بخش خصوصی در حال ظهور هستند، ارزهایی مانند بیت کوین و رمزارز بومی شرکت فیس‌بوک، که لیبرا(Libra) نامیده شده و قرار است در سال جاری راه‌اندازی شود.

لیبرا باعث آغاز این تحرکات شد

برنامه‌های شرکت فیس‌بوک برای راه‌اندازی رمزارز لیبرا و همچنین کیف‌پول دیجیتال آن باعث جلب توجه‌ قانون‌گذاران و بانک‌های مرکزی سراسر جهان و اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تری نسبت به این صنعت نوپا شد.

بانک مرکزی انگلیس هم یکی از بانک‌هایی بوده که چندین مرتبه نسبت به استفاده از لیبرا و نیاز به قانون‌گذاری این رمزارز هشدار داده و این در نهایت باعث شد تا بسیاری از هواداران صنعت رمزارزها به روابط خود با لیبرا پایان دهند.

ایده‌ی ارز دیجیتال صادر شده توسط بانک مرکزی به طور فزاینده‌ای در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است، زیرا می‌توان از آن برای بهبود سیستم‌های پرداخت و معاملات برون‌مرزی استفاده نمود.

بانک فوق‌الذکر اعلام نموده که گروه جهانی بانک‌های مرکزی به بررسی مواردی از قبیل «کاربرد‌های رمزارز CBDC، طراحی گزینه‌های اقتصادی، کاربردی و فنی از جمله قابلیت همکاری برون مرزی و همچنین اشتراک‌گذاری دانش مرتبط با تکنولوژی‌های نوظهور خواهد پرداخت».

علاوه بر موارد ذکر شده، این گروه قرار است با سایر انجمن‌ها و گروه‌ها جهانی مانند انجمن ثبات مالی(FSB) و کمیته‌ی پرداخت و زیرساخت‌های بازار(CPMI) نیز همکاری مستفیم داشته باشد.

بانک مرکزی سوئد ماه گذشته اعلام کرد که در راستای ایجاد یک پلت‌فرم آزمایشی به نام ای‌کرونا(e-Krona) برای ارزهای دیجیتال، حاضر به همکاری و امضاء قرارداد با شرکت مشاوره‌ای اکسنچر(Accenture) است.

این بانک هم مدت‌هاست که به دنبال بررسی ایده‌ی ارز دیجیتال بومی می‌باشد، به ویژه با توجه به کاهش سریع استفاده از پول نقد در کشور سوئد، تصمیم در رابطه با این موضوع بسیار جدی است.

صحبت‌های مدیر اجرایی بانک مرکزی اروپا

بانک مرکزی اروپا نیز سال گذشته اعلام کرد که در حال تحقیق و بررسی مزایای احتمالی رمزارز CBDC می‌باشد. خانم فران بویت(Fran Boait) مدیر اجرایی این بانک به تازگی اعلام نموده که سیاستگذاران نسبت به درک میزان اشتیاق و علاقه‌ی مردم برای استفاده از پول دیجیتال، بسیار کند عمل کرده‌اند.

به گفته‌ی او «تا به این لحظه که سیستم مالی ما توسط تعداد کمی از بانک‌ها، شرکت‌های پرداخت و حالا هم توسط غول‌های فناوری جهان پشت سر گذاشته شده، سیاستگذاران خواب بوده‌اند. کاهش سریع استفاده از پول نقد و تهدید ارزهای دیجیتال خصوصی مانند لیبرا مانند یک زنگ بیدار باش بسیار ضروری برای آن‌ها بوده است، اما بانکداران مرکزی برای بروز شدن باید اقدامات زیادی انجام دهند».

وی در بخش‌های پایانی صحبت‌های خود توضیح داد که:

بانک‌های مرکزی باید برنامه‌های مربوط به توسعه‌ی ارز دیجیتال CBDC را تسریع کنند. صدور این نوع ارز باعث اطمینان از این موضوع خواهد شد که مردم یک گزینه‌ی امن بانکی در اختیار داشته و سیستم پولی ما هم در برابر منافع غیرمسئول خصوصی به طول کامل تسلیم نخواهد شد. این گروه باید به عنوان وسیله‌ای برای تسریع هرچه سریع‌تر این کار مورد استفاده قرار بگیرد. Fran Boait

نظر شما در رابطه با رویکرد مقامات بانک مرکزی انگلستان و همچنین گروه جهانی بانک‌های مرکزی نسبت به رمزارزها و کاهش سریع استفاده از پول نقد چیست؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

منبع
Theguardian

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا