اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

شکاف قیمتی چیست و چگونه بر قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

پدیده‌ی «شکاف قیمتی-Price Gap» که در بعضی از بازارهای معاملاتی بیت کوین و سایر رمزارزها از جمله بازار قراردادهای آتی مشاهده می‌شود می‌تواند تاثیرات زیادی بر روی قیمت رمزارزها داشته باشد

مبادلات رمزارزها از جنبه‌های مختلفی به مبادلات در بازارهای مالی سنتی شباهت دارد، اما از ابعاد خاصی تفاوت‌های بسیاری نیز وجود دارد. به همین دلیل با تنظیم مجدد تعاریف و استاندارد‌های رایج مطابق با ویژگی‌های رمزارزها می‌توان آن‌ها را در حوزه‌ی رمزارزها نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، «شکاف قیمتی(Price Gap)» پدیده‌ای است که می‌توان آن‌ را به‌طور منظم در بازارهای مالی مشاهده کرد و ما از گذشته شاهد استفاده از شاخص‌های بازار معاملاتی به منظور تحلیل قیمت بیت کوین توسط تحلیلگران هستیم. در مقاله‌ی پیش رو به اینکه شکاف قیمتی چیست و ابعاد مختلف آن می‌پردازیم. پیشنهاد می‌شود دوستانی که تازه وارد بازار رمزارزها شده‌اند این مقاله را مطالعه نمایند تا محتوای مقاله‌ی پیش رو برایشان قابل فهم‌تر باشد.

منظور از «شکاف قیمتی» چیست؟

گپ ناحیه‌ای از نمودار است که در آن قیمت یک دارایی نسبت به قیمت پایانی همان دارایی در روز گذشته افزایش یا کاهش می‌یابد(هیچ معامله‌ای در این فاصله انجام نمی‌شود).

اغلب افرادی که بیت کوین را به خوبی می‌شناسند، به‌طور صحیح فرض می‌کنند که این نوع تغییرات قیمت نمی‌تواند برای بزرگترین رمزارز بازار اتفاق بیفتد. از این گذشته، بازار معاملاتی رمزارزی در روز جمعه تعطیل نمی‌شود(بازار رمزارزی در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته فعال است).

باید در نظر گرفت که در این بازار‌های معاملاتی رشد قیمت بیت کوین در چند سال گذشته اتفاق افتاده است.

شکاف قیمتی در نمودار قیمت بیت کوین

در سال 2017 قیمت بیت کوین در یک رالی صعودی به سطح 20 هزار دلار رسید و توجه مردم جهان را به خود جلب کرد. نه‌تنها سرمایه‌‌گذاران حقیقی بلکه موسسات بزرگ مالی نیز به سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین علاقه‌مند شدند.

تقریبا در همین زمان دو کارگزار جدید(بازار بورس شیکاگو(CME) و بورس اختیار معامله‌ی شیکاگو(CBOE)) در شیکاگو قرارداد‌های آتی بیت کوین را راه‌اندازی کردند، این قرارداد‌ها در زمان سررسید توسط دلار تسویه می‌شوند.

از آنجایی که CME و CBOE موسسات مالی قانون‌گذاری شده هستند، در ساعت‌های مشخصی از روزهای هفته معاملات در این بازار‌های معاملاتی جاری است. در حالی که CBOE هم‌اکنون پیشنهاد قرارداد‌های آتی بیت کوین را ارائه نمی‌کند، بازار CME در روز‌های یکشنبه تا جمعه از ساعت 4-5 بعد از ظهر به وقت مرکزی ایالات متحده‌ی آمریکا فعالیت می‌کند.

اگرچه بازار CME هر هفته در روز جمعه تعطیل می‌شود، بازار معاملات بیت کوین همیشه فعال است. برخی از چشمگیر‌ترین تغییرات قیمت بیت کوین دقیقا در آخر هفته پدیدار می‌شود.

شکاف قیمت بیت کوین
شکاف قیمت بیت کوین در نمودار قرارداد‌های آتی CME

همانطور که در مثال بالا قابل مشاهده است، چند هفته‌ی گذشته و زمانی که قیمت بیت کوین به سطح بالاتر از 10 هزار دلار رسید، شکاف بزرگی در نمودار مبادلات قرارداد‌های آتی بیت کوین CME ظاهر شده است. شکاف دیگر در ماه سپتامبر و زمانی که قیمت پایانی قرارداد‌های آتی بیت کوین CME در سطح 10,150 دلار قرار گرفت و در روز دوشنبه قیمت شروع بازار در سطح قیمتی بالاتر از 10,400 دلار ثبت گردید، قابل مشاهده است.

آیا شکاف قیمتی بیت کوین همواره پر می‌شود؟

در حالی که در چند موقعیت شکاف قیمتی به‌طور باز باقی مانده است، در اغلب موقعیت‌ها شکاف قیمتی در زمان کوتاهی پُر شده است. نتیجه‌ی یک مطالعه‌ی گسترده نشان می‌دهد که از میان 100 شکاف قیمتی در آخر هفته، 95 مورد پُر و یا بسته شده است. بر همین اساس، 50 موقعیت شکاف قیمتی در روز بازگشایی و 28 موقعیت نیز در همان هفته پُر شده است.

در نمودار قیمت روزانه می‌توان چند نمونه از پُر شدن شکاف قیمتی توسط قیمت را مشاهده کرد. گاهی با یک حرکت ناگهانی و شدید که یک فیتیلیه‌ی شمع(کندل قیمت) را در نمایش شمعی قیمت بوجود می‌آورد و در سایر زمان‌ها کندل اصلی قیمت شکاف را پُر می‌کند.

چرا شکاف‌های قیمتی پُر می‌شوند؟

چند دلیل احتمالی برای توجیه پُر شدن اغلب شکاف‌های قیمتی وجود دارد. درصورتی که تغییر قیمت برای افراد مبتدی به شدت خوش‌بینانه و یا بدبینانه باشد، به اصلاح قیمت منجر(عقب‌گرد) خواهد شد. همچنین در صورتی که تغییر قیمت با شیب تند ایجاد شود و ناحیه‌ی مقاومتی و یا حمایتی را ترک نکند، احتمال وقوع پدیده‌ی اصلاح قیمت را افزایش می‌دهد و در نتیجه شکاف قیمتی که ایجاد شده است را پُر می‌کند.

آیا شکاف‌های قیمتی بر قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند؟

امکان پذیرش این موضوع در میان بخشی از جامعه‌ی رمزارزی به نام «منطقه‌ی خاکستری از جامعه‌ی رمزارزی» وجود دارد. در حالی که هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد قیمت بیت کوین به‌طور مستقیم از شکاف‌های قیمتی تاثیر می‌پذیرند، به‌نظر می‌رسد که اکثر اعضای این جامعه به این پدیده اعتقاد دارند.

به‌ویژه، در شرایطی که قیمت قرارداد‌های آتی بیت کوین تنها در طی چند ثانیه سقوط می‌کند، برخی از تحلیلگران فعال در این صنعت «احتمال دستکاری در قیمت» را برای توجیه این پدیده استدلال می‌کنند:

توئیت ویلی وو
من نمی‌توانم باور کنم که معاملات بیت کوین/دلار در یک بازه‌ی زمانی کوتاه تا این اندازه غیر‌منطقی است. شکاف قیمت در بازار معاملات CME پیش‌تر پُر شده است. معاملات کوچکی نیز انجام شده است. اما من به شدت نسبت به واکنش دیر هنگام تمامی صرافی‌ها که از حالت عادی بیشتر طول می‌کشد، مشکوک هستم.

 آیا معامله‌گران از پدیده‌ی شکاف قیمتی منتفع می‌شوند؟

زمانی که شکاف‌های قیمت را بررسی می‌کنیم، می‌توان نتیجه گرفت که آن‌ها به سرعت و در طی چند روز پُر می‌شوند. برخی از معامله‌گران از این پدیده به عنوان یک استراتزی معاملاتی به همراه تحلیل نمودار استفاده می‌کنند. با این وجود، اگر به درستی به‌کار گرفته نشود، ممکن است عواقب شدیدی به همراه داشته باشد.

این پدیده در بازار بورس به شکل شفاف‌تری اتفاق می‌افتد. در صورتی که یک شرکت گزارش درآمد مثبتی را منتشر کند و معامله‌گران افزایش قیمت را انتظار داشته باشند ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران در چند ساعت معاملاتی، اقدام به خرید سهام شرکت آن کنند. اما از آنجایی که معاملات بیت کوین در صرافی‌ها متوقف نمی‌شود، این پدیده در دنیای رمزارزی به شکل پیچیده‌تری مشاهده می‌شود.

از نظر فنی، زمانی که یک شکاف قیمتی بزرگ ظاهر می‌شود، سطح قیمتی حمایت یا مقاومتی را به‌طور بلادرنگ حذف می‌کند و احتمالا شکاف پر می‌شود. قواعد کلی دیگر شکاف‌های قیمتی عبارتند از:

  • معامله باید در جهت کلی تغییر قیمت در فریم زمانی بالاتری(زمان طولانی‌تری) انجام شود(حد‌اقل 4 ساعت)
  • قیمت باید به ناحیه‌ی مقاومتی اصلی بازگردد. این نشان می‌دهد که شکاف قیمتی پُر شده است و قیمت به ناحیه‌ی مقاومتی پیشین خود که هم‌اکنون به سطح حمایتی تبدیل شده است، باز می‌گردد.
  • از آنجایی که تقریبا تمامی شکاف‌ها بسته می‌شوند، مدیریت ریسک باید به شکل متقارن انجام شود(1:1)

آیا از پدیده‌ی شکاف قیمتی برای کسب سود در بازار‌های معاملاتی استفاده می‌کنید؟  آیا ایجاد بازار‌های مبادلات قرارداد‌های آتی پیوسته برای جلوگیری از ایجاد پدیده‌ی شکاف قیمتی ضروری است؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا