اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

معرفی ۱۹ معیار برای بررسی سطح پیشرفت فناوری بلاک‌چین

معرفی و بررسی مختصر معیارهایی که نشان دهنده‌ی میزان پیشرفت و سطح کاربرد فناوری بلاک‌چین به صورت شفاف هستند

گرچه فناوری بلاک‌چین(یا دفاتر کل توزیع شده) وعده وعید‌های زیادی به ما داده است، اما تا به امروز بازده واقعی و عملکرد میدانی این فناوری کم و گاهاً نامشخص بوده است. تحقیقات اخیر مجمع جهانی اقتصاد(WEF) که بر روی ۵۵۰ مدیر ارشد و ۷۹ پروژه‌ی بلاک‌چینی معتبر صورت گرفته نیز نشان می‌دهد که این فناوری هنوز نتوانسته‌ در سطوح سازمانی و استفاده در نهاد‌های مختلف رشد چشمگیری داشته باشد. طرفداران فناوری بلاک‌چین همیشه باید نقاط کلیدی تجارت و کسب و کار‌ها را در نظر داشته باشند، نقاطی که می‌توان از آن‌ها برای اندازه‌گیری و ثبت میزان پیشرفت استفاده نمود. اما برای سنجش میزان پیشرفت تکنولوژی بلاکچین باید چه چیزهایی را مورد بررسی قرار دهیم؟ در این مقاله قصد داریم تا چند نمونه از معیار‌های کلیدی نشان دهنده‌ی میزان پیشرفت فناوری بلاکچین را ذکر کنیم.

Blockchain بلاک‌چین

قابلیت حسابرسی: حذف اشتباهات

فناوری بلاک‌چین یک دفترکل به اشتراک گذاشته شده از تراکنش‌ها را به همراه قابلیت ردیابی کامل هرگونه دارایی و فعالیت‌های مرتبط ارائه می‌کند. این باعث می‌شود تا سازمان‌ها «بدون نیاز به اعتبارسنجی داده‌ها به صورت دستی، قادر به افزایش سطح اعتماد به نفس به داده‌های ایجاد شده توسط خودشان باشند».

قابلیت انطباق: کاهش خطر

در صورتی که «قابلیت سازگاری و انطباق» به صورت نادرست مدیریت شود، خطر و آسیب‌های زیادی به همراه خواهد داشت. در نظر گرفتن این موضوع که نمی‌توان بلاک‌چین را دستکاری کرد، به نوعی می‌تواند باعث افزایش سطح اعتماد به داده‌ها شود.

مدیریت داده‌ها: بهبود روند پیش‌بینی آینده‌ی یک محصول

فناوری بلاک‌چین می‌تواند با شناخت بیشتر در رابطه با دارایی‌های دیجیتال و داده‌های مربوط به آن‌ها، به منظور دقت و صحت این داده‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

امنیت داده‌ها: جلوگیری از رخنه در داده‌ها

فناوری بلاک‌چین از بالاترین سطوح رمزنگاری داده‌ها استفاده می‌کند، که به نوبه‌ی خود باعث می‌شود از هرگونه دستکاری و رخنه جلوگیری به عمل آید.

مالکیت: بهبود تجربه‌ی کاربری

فناوری بلاک‌چین می‌توان با ایجاد حق مالکیت معنوی پیشرفته و پروفایل‌های مربوط به داده‌های شخصی، هم بر روی محصولات واقعی و هم دارایی‌های دیجیتال باعث تحقق حق مالکیت دیجیتال شود؛ این درحالیست که دیگر به بررسی تاریخچه و یا وضعیت فعلی آن محصول نیاز نخواهد بود.

پرداخت‌ها: حذف پرداخت‌های اضافه در فاکتورها

این فناوری تقریبا نوظهور می‌تواند به منظور اطمینان از صحت پرداخت‌های صورت گرفته توسط کاربران، در منابع مشترک داده‌ها ادغام شود. در این صورت دیگر نیازی به حسابرسی دستی و ردیابی پرداخت‌ها نخواهد بود.

اتوماسیون فرایند‌ها: واگذاری مجدد منابع

سازمان‌ها می‌توانند با تغییر تمرکز نیروی کاری خود به یکی از زمینه‌های اشتغال که مدیریت و رضایتمندی بیشتری به همراه دارد، از فناوری بلاک‌چین استفاده کرده تا شاهد افزایش کارایی، کاهش هزینه‌های جاری و افزایش بهره‌وری نیروی کاری خود باشند.

تلفیق: حذف پرداخت‌های تکراری

فناوری بلاک‌چین می‌تواند ضمن کاهش خطا و انباشتگی موارد غیرقابل حل، به طور قابل توجهی هزینه‌های مربوط به روند تلفیق و مصالحه را کاهش دهد.

استانداردسازی: افزایش سرعت در بازار

سازمان‌های مختلف می‌توانند در یک سیستم فعال در یک شبکه‌ی بلاک‌چینی با یکدیگر کار کنند. این سازمان‌ها باید در رابطه با مواردی همچون شرایط مشترک، منطق تجاری و جریان کسب و کار به توافق برسند زیرا آن‌ها دسترسی به داده‌های یکسانی را به اشتراک گذاشته‌اند و همان منطق استفاده از قرارداد‌های هوشمند را به کار گرفته‌اند.

پیگیری و ردیابی: صرفه‌جویی در منابع زمانی

فناوری دفاترکل توزیع شده به سازمان‌های تجاری اجازه می‌دهد که هر مرحله از زنجیره‌ی تامین را به صورت جداگانه مورد بررسی و مشاهده قرار دهند. در این شبکه همه می‌تواند بدون نیاز به برقراری ارتباط مستقیم با دیگران، وضعیت فعلی و روند پردازش محصول را بررسی و تایید کند.

اشتراک‌گذاری داده‌ها: افزایش ارزش با استفاده از مدل داده‌ها

شرکت‌های تجاری می‌توانند نه تنها می‌توانند با استفاده از بلاک‌چین داده‌های لحظه‌ای را به اشتراک بگذارند، بلکه تاریخچه‌ی آن داده‌ها و هرگونه تغییر ایجاد شده نیز اشتراک‌گذاری خواهد شد.

توانایی مقاومت: کاهش زمان خرابی

استفاده از حالت توزیع شده باعث می‌شود که فناوری بلاک‌چین یک شبکه‌ی بسیار انعطاف‌پذیر به وجود آورد که در آن چندین نسخه‌ی اشتراک گذاشته شده از داده‌ها وجود دارد، این روند باعث کاهش چشم‌گیر خطر وقوع حملات مختلف به شبکه و یا حوادثی از این دست خواهد شد.

شفافیت: بهبود سطح پاسخ به حوادث

دفاترکل توزیع شده‌ی فناوری بلاک‌چین به همه‌ی طرف‌های تعیین شده اجازه می‌دهد تا به صورت لحظه‌ای و آنی به بررسی داده‌ها بپردازند. سازمان‌ها می‌توانند به وجود شفافیت نامحدود شبکه فرصت‌های مختلف را شناسایی کرده، روند تصمیم‌گیری را بهبود بخشیده و نتایج حاصل از آن‌ها را ردیابی و پیگیری کنند.

اعتماد: کاهش خطرات کسب و کار

از آنجا که در دنیای دیجیتال سازمان‌ها قادر به تایید ملزومات بسیار اساسی خود نیستند، «اعتماد و اعتمادسازی» به چالش کشیده شده است. بلاک‌چین از طریق افزایش امنیت اطلاعات به وسیله‌ی رمزنگاری و تامین شفافیت وضعیت فعلی و آتی داده‌ها، به افزایش اعتماد و حتی اتوماسیون روند اعتمادسازی کمک می‌کند.

احراز هویت: جلوگیری از حمله‌ی بازیگران بد

یکی از کارکرد‌های اصلی فناوری بلاک‌چین وجود کلید‌های خصوصی و کلید‌های عمومی در آن است، که می‌تواند به عنوان وسیله‌ای در جهت تایید اعتبار یک کاربر در شبکه‌ی مختلف قرار بگیرد. نتیجه‌ی این عمل افزایش اعتماد به کل شبکه و افراد شرکت کننده در آن می‌شود.

مدیریت هویت: افزایش سطح نگهداری و ابقاء

در دنیای دیجیتال امروز استناد و تکیه به اسناد فیزیکی به عنوان تنها وسیله‌ی تعیین هویت کاربر یا یک شیء دیگر معنی ندارد. فناوری بلاک‌چین در نحوه‌ی مدیریت و استفاده از هویت دیجیتال ویژگی‌های پیشرفته‌ای را ارائه می کند، این ویژگی‌ها فراتر از محدودیت‌های مربوط به اداره شدن توسط یک سازمان است.

ساخت بازار: بازارهای جدیدی به وجود می‌آید

فناوری بلاک‌چین باعث افزایش سطح اعتماد به محصولات و خدمات موجود در بازار می‌شود، درحالیکه استفاده از دفاترکل مشترک، قرارداد‌های هوشمند و دارایی‌های دیجیتال نیز به تسهیل معاملات لحظه‌ای نقطه به نقطه کمک می‌کند.

محصولات و خدمات جدید و پیشرفته: درآمد حاصل از محصولات جدید

دارایی‌های دیجیتال جدید می‌توانند فراتر از چتر یک سازمان، شرکت و یا دولت باشند.

مشارکت‌های جدید و گسترده: شکل‌گیری کانال‌های توزیع جدید

بسیاری از مشارکت‌های فعلی می توانند از طریق دارایی‌های دیجیتال و قرارداد‌های هوشمند به اجزای خودکار دست یابند.

نظر شما در رابطه با معیار‌های گفته شده در این مقاله چیست؟ آیا می‌توان از آن‌ها برای بررسی میزان پیشرفت فناوری بلاک‌چین استفاده کرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.8]

منبع
Zdnet

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا