اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

نقش بانوان در پیشرفت صنعت بلاکچین و رمزارزها

معرفی چندین تن از بانوانی که نقش با اهمیتی را در پیشرفت تکنولوژی بلاکچین و گسترش صنعت رمزارزها ایفا کرده‌اند

صنعت رمزارزی به‌طور پیوسته توسعه می‌یابد. تعداد شغل‌های بلاکچینی در سال گذشته 300 درصد افزایش یافته است و شرکت‌های بزرگ همانند IBM صد‌ها توسعه دهنده را استخدام کرده‌اند. شرکت فیسبوک آزمایشگاه بلاکچین خود را در تل‌آویو توسعه داده است و بر اساس اظهارات چانگ‌پنگ ژائو، متوسط حقوق در صنعت رمزارزی 84،884 دلار است که موجب جذب متخصصان توانمند از دیگر بخش‌ها به این حوزه شده است. در این میان برخی از بانوان نقش با اهمیتی را در پیشرفت صنعت رمزارزی ایفا کرده‌اند.

نقش بانوان در صنعت بلاکچین

در حالی که پیشرفت این حوزه به‌طور پیوسته ادامه داشته است، فعالیت مردان و زنان در این حوزه یکسان نیست. سطح مبادلات بازار رمزارزی در سال گذشته به یک تریلیون دلار رسید اما تنها 5.5 درصد از سرمایه‌گذاران بیت کوین را بانوان تشکیل می‌دهند. اگرچه سهم مشارکت بانوان اندک است، نقش بانوان در این حوزه انکار ناپذیر است. مطالعه‌ی وب‌سایت کوارتز نشان می‌دهد که 8.5 درصد از استارت‌آپ‌های رمزارزی که در فاصله‌ی زمانی 2012-2018 تاسیس شده‌اند دارای بنیان‌گذار زن هستند و یا حداقل یکی از بنیان‌گذارانش را بانوان تشکیل می‌دهند. با وجود تعداد اندک بانوان تاثیر گذاری آن‌ها در حوزه‌ی رمزارزی مشهود است. در این مقاله 11 نفر از بانوانی که در حوزه‌ی رمزارزی نقش موثری ایفا می‌کنند را معرفی می‌کنیم.


1- تینا بهاتنگار(Tina Bhatnagar)

معاون شرکت کوین‌بیس(Coinbase)

هجوم افراد تاثیر گذار در حوزه‌ی رمزارزی به توییتر پدیده‌ی عجیبی را به نام «توییتر رمزارزی(CryptoTwitter)» ایجاد کرده است. توییتر به مکان فعالیت طرفداران و هولدر‌های رمزارزها تبدیل شده است. تینا بهاتنگار، زمانی که توییتر به عنوان یک استارت‌آپ فعالیتش را آغاز کرد، در این شرکت مشغول به کار شد و در مدت پنج سال مخاطبان این شرکت را به 275 میلیون کاربر فعال ماهیانه رساند. وی هم‌اکنون در سمت مدیر عملیات و تکنولوژی کوین‌بیس فعالیت می‌کند. وی معتقد است:

از دیدگاه عام، شرایط کنونی زمان هیجان انگیزی برای حوزه‌ی رمزارزی است، اما این موضوع به معنای زمان مهم برای ایفای نقش در این حوزه نیز می‌باشد. این آرزو تنها زمانی می‌تواند به واقعیت بپیوندد که در تمامی روزها اقدام درستی را از طرف مشتریانمان انجام دهیم. Tina Bhatnagar

بهاتنگار از زمانی که در جولای 2018 به شرکت کوین‌بیس پیوست، بر افتتاح دفاتر این شرکت در پورتلند، اورگون، دوبلین و ایرلند نظارت کرده است و همچنین در شرایطی که حوزه‌ی رمزارزی دوران متلاطمی را سپری می‌کند به هدایت این شرکت کمک کرده است. در حالی که شرکت کوین‌بیس همچنان سعی می‌کند موانع فعالیت خود را برطرف کند، استخدام بهاتنگار گام مثبتی در جهت بهبود کسب و کار این شرکت 8 میلیارد دلاری ارزیابی می‌شود.


2- الیزابت استارک(Elizabeth Stark)

یکی از بنیان‌گذاران آزمایشگاه لایتنینگ

الیزابت استارک یکی از بنیان‌گذاران آزمایشگاه لایتینیگ(Lightning Labs) است. این شرکت روشی را برای استفاده از بیت کوین در فعالیت‌های عادی و روزانه ارائه می‌کند. تکنولوژی شرکت استارک با نام شبکه‌ی لایتنینگ(The Lightning Network)،  اخیرا توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. همچنین چهره‌های شناخته شده‌ای همانند جک دورسی این نوآوری را تحسین کرده‌اند. استارک یکی از عوامل سرمایه‌گذاری جک دورسی در آزمایشگاه لایتنینگ محسوب می‌شود. یقینا وی به عنوان یکی از بانوان تاثیر گذار نقش مهمی در این صنعت داشته است.

استارک همچنین یکی از اعضای Coin Center را تشکیل می‌دهد. این موسسه‌ی غیر انتفاعی سعی می‌کند سیاستمداران را به حمایت از رمزارزها ترغیب کند. اخیرا بنیاد Coin Center به رهبری استارک در کنگره‌ی آمریکا سرعت شبکه‌ی لایتنینگ و چگونگی عملکرد آن را توضیح داد. وی در سال 2017 با حضور در میتینگ Blockstack نظرات خود را در رابطه با اهمیت صنعت رمزارزی اظهار داشت. اگرچه تنها یک مطلب در زمینه‌ی  در شبکه‌ی اجتماعی Medium و در حمایت از ملتم دِمیرورز(Meltem Demirors) منتشر کرده است، دارای 4,300 دنبال کننده است.


3- ملتم دِمیرورز(Meltem Demirors)

مدیر ارشد استراتژی کوین‌شیرز(Coinshares)

ملتم دِمیرورز هم‌اکنون به عنوان مدیر ارشد استراتژی در شرکت سرمایه‌گذاری رمزارزی کوین‌شیرز فعالیت دارد. وی نویسنده‌ی گزارش بحث برانگیزی است که در آن ادعا شده است، اغلب فعالیت استخراج بیت کوین توسط انرژی تجدید‌پذیر انجام می‌شود. به همین دلیل دِمیرورز به یک چهره‌ی شناخته شده در دنیای رمزارزی تبدیل شده است.

پیش از این دِمیرورز به مدت سه سال در سمت معاون شرکت سرمایه‌گذاری رمزارزی «گروه ارز دیجیتالی(Digital Currency Group)» فعالیت کرده است. وی به گسترش سرمایه‌گذاری این شرکت در حوزه‌ی رمزارزی شامل سرمایه‌گذاری بر روی جستجوگر‌های بلاک(Block Explorers)، شرکت‌های رمزارزی، وب‌سایت خبری کوین دِسک(CoinDesk)، همچنین خدمات بانکی و تبلیغات غیر‌متمرکز کمک کرده است. دِمیرورز مصاحبه‌ی 52 مدیر زن فعال در فضای رمزارزی را منتشر کرده است و برای افرادی که به تازگی قصد فعالیت در حوزه‌ی رمزارزی را دارند، دوره‌های آموزشی «درک آسان رمزارزها(Demystifying Cryptocurrency)» را طراحی کرده است. وی همچنین یکی از اعضای فُرم شورای اقتصاد بلاکچین و مدرس مهمان آزمایشگاه رسانه‌ی دانشگاه ام‌آی‌تی است.


4- کاترین بریتمن(Kathleen Breitman)

بنیان‌گذار تزوس(Tezos)

کاترین بریتمن فردی است که 232 میلیون دلار از طریق پیشنهاد اولیه‌ی سکه به‌دست آورده است. استارت آپ وی با نام تِزوس(Tezos) هفتمین پیشنهاد اولیه‌ی سکه در طول تاریخ را راه‌اندازی کرده است. این پلتفرم بلاکچینی را ایجاد کرده است که می‌تواند بر اساس نیاز و خواسته‌های افرادی که توکن‌ها را نگهداری می‌کنند(هولدر‌ها)، تکامل پیدا کند.

وی پیش از آن‌که تِزوس را تاسیس کند، سمت مدیریت ارشد استراتژی کنسرسیوم بلاکچینی R3 را بر عهده داشت. وی همچنین سابقه‌ی فعالیت در مجله‌ی مشهور وال‌استریت ژورنال را در کارنامه دارد.


5- کارولین ریکو(Carolyn Reckhow)

رئیس سابق عملیات شرکت کازا(Casa)

زمانی که ریکو به‌تازگی دوران دبیرستان را به پایان رسانیده بود، مدیریت عملیات استودیوی تولید بلاکچینی کُن‌سِن‌سیز(ConsenSys) را بر عهده گرفت. در زمان مدیریت وی تعداد افراد شاغل در این شرکت به 800 کارمند افزایش یافت. وی یکی از بنیان‌گذاران فابریک(یک ابزار مدیریت جامعه بر روی بلاکچین اتریوم) است. سپس وی به عنوان مدیر عملیات در شرکت کازا فعالیت خود را آغاز کرد که محصول «ایجاد گره‌ در شبکه‌ی بیت کوین در یک جعبه(Bitcoin Node In A Box)» را عرضه کرده است. وی پس از ترک این سمت، ریاست استراتژی تجاری کیپ(Keep) را برعهده گرفت که یک شبکه‌ی ذخیره‌ی داده‌‌های خصوصی است.


6- آلنا ورانوا(Alena Vranova)

رئیس استراتژی شرکت کازا

آلنا ورانوا در اکتبر 2018 در سمت ریاست استراتژی به شرکت کازا پیوست. وی پیش از پیوستن به شرکت کازا، ساتوشی‌لبز(SatoshiLabs)(شرکت سازنده‌ی کیف پول سخت‌افزاری Trezor) را تاسیس کرده است. آلنا اخیرا کتابی را با موضوع اهمیت بیت کوین برای آزادی و تامین مالی منتشر کرده است.

بر اساس گزارش کوینیت وی اعتقاد دارد که ایجاد صندوق‌های قابل مبادله در بورس بیت کوین ضرورت ندارد.


7- بلایس مسترز(Blythe Masters)

بلایس مسترز اخیرا به دلایل شخصی از سمت مدیریت عاملی شرکت Digital Asset Holdings استعفاء کرده است. اگرچه مکان فعالیت بعدی وی همچنان نامشخص است، وی همچنان به عنوان یک منبع نیرو برای فعالیت در این صنعت محسوب می‌شود. در زمان مدیریت وی Digital Asset Holdings بیش از 100 میلیون دلار سرمایه از موسساتی همانند سی‌تی‌بَنک(Citibank)، گلدمن ساکس(Goldman Sachs) و جی‌پی مورگان(JP Morgan) جمع‌آوری کرد. وی دارای 23 سال سابقه‌ی فعالیت در جی‌پی مورگان است و در سن 28 سالگی به سمت مدیریت شرکت منصوب شد. وی همچنین ریاست هیئت مدیره‌ی پروژه‌ی هایپر لجر(Hyperledger) بنیاد لینوکس را بر عهده دارد.


8- آنی ایترِلِنگ(Ani Itireleng)

بنیان‌گذار مرکز ساتوش

آنی ایترِلِنگ به‌طور غیر رسمی با عنوان «بانوی بیت کوین(BitcoinLady)» شناخته می‌شود. وی مرزهای جنبش‌های رمزارزی در آفریقا را به سطوح بالاتری سوق می‌دهد. آنی مرکز ساتوشی را که یک بازار معاملاتی است، در باتسوانا(کشوری در آفریقای جنوبی) ایجاد کرده است، در این بازار تمامی تراکنش‌ها با استفاده از بیت کوین انجام می‌شود. وی همچنین یک مرکز بلاکچینی در پایتخت باتسوانا با نام El Viaje ایجاد کرده است که در زمینه‌ی آموزش مهارت‌های فنی به کودکان فعالیت می‌کند.

ایترِلِنگ به عنوان سفیر هُمَنیک(Humaniq)(یک پلتفرم خیریه و جمع‌آوری سرمایه) فعالیت می‌کند. همنیک از تکنولوژی بلاکچین به منظور بهبود شفافیت کمک‌های مالی استفاده می‌کند.


9- جویس کیم(Joyce Kim)

مدیر اسپارک‌چین کپیتال(SparkChain Capital)

کیم پس از فارق‌التحصیلی از دانشگاه هاروارد و دانشکده‌ی حقوق کلمبیا فعالیت شغلی خود را در موسسه‌ی حقوقی شرمن اند شرمن(Sherman & Sherman) آغاز کرد. کیم در سال 2014 بنیاد استلار را به همراه جب مک‌کالب تاسیس کرد. وی در سال 2017 اسپارک چین کپیتال(SparkChain Capital) را بنیان‌گذاری کرد که با وجود سرمایه‌ی 100 میلیون دلاری، 1-3 میلیون دلار بر روی استارت‌آپ‌های حوزه‌ی رمزارزی سرمایه‌گذاری کرده است. وی همچنین یکی از اعضای آزمایشگاه رسانه‌ی دانشگاه ام‌آی‌تی(MIT) است.


10- جینگ‌لن ونگ(Jinglan Wang)

گروه پلاسما

ونگ فعالیتش را در حوزه‌ی رمزارزی با عضویت در بیت کوین کلاب(Bitcoin Club) دانشگاه ام‌آی‌تی آغاز کرده است. بیت کوین کلاب گروهی است که رویداد سالانه‌ی بلاکچین(رقابت بین مدارس در حوزه‌ی بلاکچین) را میزبانی می‌کند. مدتی بعد وی به عنوان مدیر محصولات بلاکچینی به کمپانی نزدک پیوست و پس از آن اگزیمچین(Eximchain) را تاسیس کرد؛ این شرکت که در زمینه‌ی تامین مالی استارت‌آپ‌ها فعالیت دارد، 20 میلیون دلار جمع‌آوری کرده است. وی سپس مدیریت اجرایی شبکه‌ی آموزشی بلاکچین(Blockchain Educational Network) را برعهده گرفت که یک شبکه‌ی جهانی با بیش از 3 هزار دانش‌آموز در 60 کشور جهان است و هم‌اکنون به ساخت پلاسما(یک راه‌حل مقیاس‌پذیری برای اتریوم) کمک می‌کند.


11- گالیا برنارتزی(Galia Bernartzi)

یکی از بنیان‌گذاران بَنکور(Bancor)

گالیا برنارتزی به همراه شرکای اسرائیلی خود در سیلیکون ولی رشد کرد، وی دارای بیش از یک دهه سابقه‌ی کاری در حوزه‌ی تکنولوژی است. گالیا پس از تاسیس شرکت عرضه‌کننده‌ی بازی‌های چند نفره برای تلفن‌های هوشمند با نام مای‌توپیا(Mytopia) در سال 2006 و شرکت توسعه‌ی نرم‌افزاری پارتیکل کُد(Particle Code) در سال 2010، به عنوان یکی از بنیان‌گذاران بَنکور(Bancor)، این شرکت را در سال 2016 راه‌اندازی کرد. بَنکور شبکه‌ی مالی غیرمتمرکزی است که بدون پرداخت هزینه‌های جانبی مبادلات امکان تبادل توکن‌ها را ایجاد می‌کند و در ژوئن 2017 یکصد و پنجاه و سه میلیون دلار در پیشنهاد اولیه‌ی سکه جمع‌آوری کرده است.

برنارتزی به‌طور پیوسته در زمینه‌ی استفاده از بلاکچین برای رفع مشکلات حقوق بشر در سراسر جهان سخنرانی می‌کند.


12- کیانا دانیال

مدیرعامل و بنیان‌گذار اینوست دیوا(Invest Diva)

کیانا دانیال نهم آوریل 1984 در تهران متولد شده است. وی سه کتاب سرمایه‌گذاری رمزارزی برای احمق‌ها(Cryptocurrency Investing For Dummies)، راهنمای کسب درآمد در فارکس(Guide To Making Money In Forex) و رازهای اندیکاتور ایچیموکو(Ichimoku Secrets) را تالیف کرده است. وی همچنین مدیرعامل و بنیان‌گذار Invest Diva و کارشناس سرمایه‌گذاری است که برای نزدک، اکوالیتی و اینوستینگ نویسندگی می‌کند. دنیل در سال 2018 جایزه‌ی کارشناس شخصی سرمایه‌گذاری سال را در رویداد جوایز سرمایه‌گذاری(Investor Fund Awards) دریافت کرده است.

کیانا به عنوان یک متخصص سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی رمزارزی فعالیت می‌کند. هم‌اکنون وی به عنوان کارشناس حوزه‌ی رمزارزی در رسانه‌های شناخته شده حاظر می‌شود و تحلیل‌ها و نظرات خود را نسبت به اتفاقات این حوزه‌ بیان می‌کند.


13- فرشته فروغ

موسس استارت‌آپ کُد تو اینسپایر(Code to Inspire)

فرشته فروغ دختری افغان است که در ایران به دنیا آمده است. فروغ تحصیلات دبیرستانی خود را در ایران طی کرده است. وی پس از دریافت مدرک لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه هرات، مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه فنی برلین در آلمان دریافت کرد.

فروغ در سال ۲۰۱۴ با تکنولوژی بلاکچین و رمزارزها آشنا شد. بر اساس گزارش کوینیت، فروغ در سال ۲۰۱۴ با همکاری یکی از کارآفرینان افغان به نام رویا محبوب توانست امکان درآمدزایی برای وبلاگ‌نویسان زن افغان را با استفاده از بیت کوین و اتریوم ایجاد کند. اما به دلیل فراهم نبودن بستر مبادلات رمزارزی در افغانستان، این استارت‌آپ به سرعت شکست خورد.

وی با کسب تجربه‌ از پروژه‌ی پیشین خود، در سال 2018 تصمیم گرفت پروژه‌ی دیگری را در این حوزه راه‌اندازی کند. فرشته بنیان‌گذار استات‌آپی با نام «کد نویسی برای الهام بخشی- Code to Inspire» است که به دانش‌آموزان دختر اجازه می‌دهد به صورت فری‌لنسری پروژه‌های مختلف انجام دهند و در ازای انجام پروژه‌ها رمزارز دریافت کنند.

نظر شما در رابطه با نقش بانوان در پیشبرد صنعت بلاکچین چیست؟ آیا همگام با گسترش تکنولوژی بلاکچین و صنعت رمزارزی بانوان بیشتری فعالیت خود را در این حوزه آغاز خواهند کرد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

‫2 دیدگاه ها

  1. مطلب خوبیه ادمین وانکوین که اسکم شده هم خواستید اضافه کنید اسمش اینه Ruja Ignatova

    1. سلام، دوست گرامی ممنون از اینکه نظرتونو بیان کردید

دکمه بازگشت به بالا