اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

بررسی وضعیت استخراج رمزارز با استفاده از ریگ‌های ماینینگ در ایران

تغییراتی که در وضعیت اینترنت ایران و شبکه‌ی رمزارزها ایجاد شده، مشکلاتی را برای برخی ماینر‌های ایرانی و خصوصا ماینر‌هایی که از ریگ‌های ماینینگ استفاده می‌کنند ایجاد کرده است

با وجود گسترش استخراج رمزارزها با استفاده از اسیک‌ها، استفاده از ریگ‌های ماینینگ و کارت‌های گرافیکی به دلیل انعطاف پذیری بیشتر همچنان مورد توجه بسیاری از ماینر‌ها قرار دارد. اما به دلیل تغییرات اخیری که در شبکه‌ی برخی رمزارزها‌ و وضعیت اینترنت در ایران ایجاد شده است، برخی از ماینر‌های ایرانی با مشکلاتی مواجه شده‌اند. در ادامه به بررسی و ارائه‌ی راه‌حل برای این مشلات می‌پردازیم.

قطعی اینترنت در ایران علاوه بر آسیب به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های تکنولوژی محور و کارآفرینانی که کسب و کار خود را در این حوزه راه‌اندازی کرده‌اند، فعالیت برخی از ماینر‌های ایرانی را نیز متوقف کرده بود. پس از اتصال مجدد اینترنت فعالیت شرکت‌ها و افرادی که در این حوزه کسب و کار خود را ایجاد کرده‌اند نیز مجددا ادامه یافت، در این راستا ماینر‌ها هم فعالیت خود را مجددا آغاز کردند در حالی که برخی از ماینرها مشکلاتی را گزارش کرده‌اند.

افزایش حجم فایل دگ در الگوریتم Ethash

اخیراً برخی از ماینر‌ها که از کارت‌های گرافیکی دارای حافظه‌ی گرافیکی 4 گیگابایتی و نسخه‌های قدیمی‌تر نرم‌افزار کلیمور(Claymore) استفاده می‌کنند، در هنگام استخراج رمزارزهایی که از الگوریتم Ethash استفاده می‌کنند، با پیغام «Cannot Set Epoch» مواجه شده‌اند.

این مشکل که ابتدا توسط ماینر‌های فعال بر روی شبکه‌ی اتریوم کلاسیک(ETC) و پس از مدتی از سوی ماینر‌های اتریوم(ETH) گزارش گردید، به دلیل افزایش حجم فایل دگ در نتیجه‌ی افزایش Epoch به شماره‌ی 300 ایجاد شده است. همانطور که می‌دانیم در فرآیند ماینینگ اتریوم فایلی به نام دَگ(DAG) ایجاد می‌شود. حجم این فایل ثابت نیست و با گذشت زمان(افزایش Epoch) افزایش می‌یابد.

لازم به یاد‌آوری است که هر Epoch نشان‌دهنده‌ی استخراج 30,000 بلاک در شبکه‌ی اتریوم است و در نتیجه سرعت افزایش حجم فایل دگ به سرعت کشف بلاک‌ها در شبکه‌ی کنونی اتریوم بستگی دارد.

برای رفع این مشکل کاربران می‌توانند از آخرین نسخه‌ی نرم‌افزار ماینینگ کلیمور(ورژن پانزدهم در زمان نگارش مقاله) استفاده کنند. همچنین برخی از ماینر‌ها پیشنهاد کرده‌اند که یک کارت 4 گیگابایتی از ریگ ماینینگ را خارج کرده و به‌جای آن یک کارت گرافیکی 8 گیگابایتی بر روی ریگ نصب گردد بدون این‌که تغییری در دیگر بخش های ریگ ایجاد شود ریگ را راه‌اندازی می‌کنیم.

اتصال به استخر ماینینگ

مشکل اتصال به استخر ماینینگ، مسئله‌ی دیگری است که توسط برخی از کاربران ایرانی گزارش شده است. با توجه به قطعی اینترنت و وجود اختلالات اینترنتی اخیر در ایران که اثرات آن تاکنون نیز ادامه داشته است، احتمال انسداد پورت توسط برخی از شرکت‌های ارائه‌ی خدمات اینترنتی وجود دارد. همچنین امکان ایجاد محدودیت توسط استخر‌های خارجی نیز وجود دارد. به منظور بررسی وضعیت می‌توان از طریق دستور Telnet وضعیت اتصال را بررسی کرد. برای این منظور در ویندوز 7، 8 و 10 به بخش کنترل پنل وارد شده و سپس مسیر زیر را دنبال می‌کنیم:

Programs> Programs and Features> Turn Windows features on or off

در پنجره‌ی ظاهر شده Telnet Client را انتخاب کرده و درنهایت بر روی دکمه‌ی OK کلیک می‌کنیم. به منظور اجرای دستور Telnet بخش Command Prompt ویندوز را اجرا کرده و دستور telnet را به‌همراه نام دامنه و آی‌پی استخر همانند مثال زیر وارد می‌کنیم. به عنوان مثال برای تایید اتصال به آدرس 192.168.0.10 از طریق پورت 25 دستور زیر را وارد می‌کنیم:

telnet asia1.ethermine.org 5555

 درصورتی که اتصال با موفقیت انجام شود، صفحه‌ی خالی به همراه نشانگر نمایش داده می‌شود، این موضوع در نهایت امکان ایجاد اتصال میان ماینر و استخر را نشان می‌دهد. در صورتی که امکان ایجاد اتصال وجود نداشته باشد پیغام خطا نمایش داده خواهد شد.

در صورت وجود مشکل در برقراری ارتباط با استخر، تغییر سرویس‌دهنده‌ی اینترنت به منظور بررسی تغییر وضعیت و یا تغییر استخری که در آن به استخراج مشغول بوده‌اید پیشنهاد می‌شود.

چند نمونه از استخر‌هایی که کاربران ایرانی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند:

آدرس استخر آدرس سرور پورت فعال نیاز به ثبت نام اولیه
ethermine.org eu1.ethermine.org 14444 ندارد

آیا اخیرا در هنگام استخراج رمزارزها با مشکلات اشاره شده مواجه شده‌اید؟ چه روش‌هایی را برای رفع مشکل آزمایش کرده‌اید؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 3]

‫4 دیدگاه ها

  1. مشخصاً مشکل شما سخت افزاریه، در مرحله اول تمام قطعات رو جدا کنید و تمیز کنید

  2. سلام
    ریگ یه کارته دارم و هر چند روز یک بار گرافیک ها از کار میوفته و باید رم مادربرد رو جدا و دوباره متصل کنم
    مشکل از چی می‌تونه باشه ؟؟؟

  3. سلام من ریگ 9 کارته xfx دارم هر چند ساعت یکبار ریبوت میشه میخاستم بدونم مشکل از چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام. مشکل از خیلی چیزا می‌تونه باشه ولی برای شروع از رایزرها مطمئن بشید.

دکمه بازگشت به بالا