اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

وضعیت اتریوم پس از اجرای هاردفورک استانبول چگونه است؟

جدیدترین بروزرسانی شبکه‌ی اتریوم که استانبول نام دارد باعث ایجاد بحث‌ها و دردسرهای جدیدی شده است

نکات برگزیده مطلب
  • از حدود یک سال پیش که هاردفورک استانبول معرفی شد و تیم توسعه‌ی اتریوم آن را به عنوان یکی از مراحل ضروری برای رسیدن به نسخه‌ی دوم اتریوم و تبدیل شدن این شبکه به یک کامپیوتر جهانی توصیف کردند، رویکرد‌های مختلفی نسبت به آن اتخاذ شد و بحث و جدل‌هایی آغاز گردید. حال یک روز پس از اجرایی شدن این بروزرسانی، به نظر می‌رسد که مشکلات عدیده‌ای به وجود آمده و باعث شده تا توسعه‌دهندگان و کاربران نسبت به برخی موارد ابراز ناراحتی و نگرانی کنند.

استانبول یک موفقیت یا شکست؟

طبق گفته‌ی ادیتیا داس(Aditya Das) تحلیل‌گر و محقق صنعت رمزارزی، به دلیل تهدید روزافزون پروژه‌های رمزارزی موجود در بازار و همچنین افزایش سطح تقاضاء توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان برای هرچه سریع‌تر محقق شدن «کامپیوتر جهانی» و ارائه‌ی راه‌حل‌های جدید برای مشکلات دنیای واقعی توسط اتریوم، این پروژه‌ی رمزارزی محبوب دو بروزرسانی بزرگ را در نقشه‌ی راه خود گنجاند و برای ارائه‌ی آن‌ها برنامه‌ریزی کرده است. یکی از این بروزرسانی‌های اعلامی «استانبول» نام دارد که به تازگی بر روی شبکه‌ی اتریوم پیاده‌سازی شده است.

Ethereum

 از حدود یک سال پیش که هاردفورک استانبول(Istanbul) معرفی شد و تیم توسعه‌ی اتریوم آن را به عنوان یکی از مراحل ضروری برای رسیدن به نسخه‌ی دوم اتریوم(Ethereum 2.0) و تبدیل شدن این شبکه به یک کامپیوتر جهانی توصیف کردند، رویکرد‌های مختلفی نسبت به آن گرفته شد و بحث و جدل آغاز گردید.

بروزرسانی بزرگ بعدی که آخرین مرحله برای رسیدن به نسخه‌ی دوم اتریوم خواهد بود، آرامش(Serenity) نام دارد. این بروزرسانی برای اجرایی شدن در ژانویه‌ی ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده و قرار است یک بلاک‌چین جدید همراه با ویژگی‌های جدیدی همچون پایگاه داده‌ی شاردینگ و آغاز استفاده از پروتکل اثبات سهام را به ارمغان بیاورد.

برخی معتقداند که این بروزرسانی اولین قدم برای رسیدن به مقیاس‌پذیری واقعی در شبکه‌ی اتریوم است، درحالیکه برخی دیگر فکر می‌کنند باطل شدن تعدادی از قرارداد‌های هوشمند باعث صدمه زدن به شبکه شده و آن را غیرقابل قبول می‌دانند.

یک بروزرسانی خوب همراه با مشکلات فراوان

گرچه این بروزرسانی موارد پیشنهادی جالب و کاربردی به همراه داشته است، ولی طی چند ماه گذشته باعث جنجال در جامعه‌ی اتریوم شده، زیرا همانطور که در گزارشات تیم کوینیت گفته شده، گرچه این بروزرسانی آینده‌ای روشن برای اتریوم به همراه دارد، اما برخی از بروزرسانی‌های پیشنهاد شده در استانبول باعث افزایش تنش در جامعه‌ی این شبکه شده است، تاجایی که توسعه‌دهندگان و برخی ذینفعان موضع‌گیری‌های تهاجمی داشته و در رابطه با اثر و تبعات پیشنهادات فردی در هر بروزرسانی ابراز نگرانی کرده‌اند.

هاردفورک استانبول مشکلاتی به همراه داشته است

از مشکلات پیش آمده پس از عرضه‌ی هاردفورک استانبول می‌توان تغییرات ایجاد شده در میزان گس(Gas) اشاره کرد، همین موضوع منجر به زیر پا گذاشتن و باطل شدن ۶۸۰ قرارداد هوشمند آراگون(Aragon‌ یک پلت‌فرم دولتی) شده است. از بین رفتن ۶۸۰ قرارداد هوشمند مهم باعث شده تا توسعه‌دهندگانی که از آراگون استفاده می‌کردند اکنون با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده و برای تمسخر این موضوع اعلام کنند که به فکر تغییر شعار این پلت‌فرم(ساخت یک سازمان غیرقابل توقف) هستند.

لازم به ذکر است که بروزرسانی استانبول باعث تکمیل شدن مرحله‌ی کلانشهر(Metropolis) در روند توسعه‌ی اتریوم می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتری در رابطه با مراحل مختلف توسعه‌ی اتریوم می‌توانید به مقاله‌ی مربوطه مراجعه فرمایید.

روند پیاده‌سازی زنجیره‌ی جانبی «شبکه‌ی کایبر» یا «Kyber Network» نیز تحت تاثیر این بروزرسانی قرار گرفته است. هاردفورک استانبول باعث شده تا مبادله‌ی توکن در این شبکه بیش از پیش گران و پرهزینه شود.

دردسرهای پیشنهاد EIP-1884

علاوه بر موارد گفته شده، پیشنهاد بهبود اتریوم(EIP) شماره‌ی ۱۸۸۴ که در هاردفورک استانبول گنجانده شده است، قابلیت سازگاری با نسخه‌های قدیمی‌تر را نداشته و به اصطلاح Backward Compatible نمی‌باشد. حال تمام نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز(dApp) که از این کدهای عملیاتی استفاده می‌کنند، با یک دوراهی روبرو شده‌اند، یا مجبور به کدنویسی مجدد و همخوانی با مدل جدید شبکه هستند و یا باید به صورت کامل فعالیت‌های خود را متوقف کنند.

با تمام این تفاسیر، آقای داس با چشم‌پوشی از مشکلات پیش آمده نسبت به آینده‌ی شبکه‌ی اتریوم خوش‌بین بوده و اعلام کرده است:

من نسبت به آینده‌ی نزدیک و تغییرات میان مدت شبکه‌ی اتریوم، به ویژه اقدامات احتمالی جامعه‌ی رمزارزی در رابطه با رویداد‌های پیش آمده، نگران هستم و از نظر من مانند آتش زیر خاکستر است. اما فکر می‌کنم که پس از عبور از این مراحل به نتیجه‌ی خوشحال کننده‌ای می‌رسیم. من نسبت به آینده‌ی بلند مدت اتریوم خوش‌بین هستم. من فکر می‌کنم که همانند آنچه برای بیت کوین در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ رخ داد و مردم امیدشان را نسبت به این رمزارز از دست دادند، اتریوم نیز باید از این مرحله عبور کند تا به موفقیت برسد. زمانی که این مشکلات پایان یابد، جامعه‌ی اتریوم از همیشه قوی‌تر خواهد بود و آماده‌ی است تا جهان را بدست گرفته و به کامپیوتر جهانی تبدیل شود. Aditya Das

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هاردفورک استانبول و پیشنهادات بهبود شبکه‌ی ارائه شده به واسطه‌ی آن، می‌توانید به مقاله‌ی مربوطه مراجعه فرمایید

نظر شما در رابطه با هاردفورک استانبول چیست؟ آیا این بروزرسانی باعث بهبود وضعیت شبکه‌ی اتریوم و حرکت به سمت نسخه‌ی دوم این شبکه‌ی رمزارزی شده یا تنها مشکلات جامعه‌ی رمزارزی را بیشتر کرده است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

منبع
BeincryptoBravenewcoinNewsbtc

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی

‫4 دیدگاه ها

  1. عالی کارتون حرف نداره فقط کاش درمورد EIP که توی این هاردفورک بود هم توضیح میدادین

    1. سلام دوست عزیز
      در این مقاله: bit.ly/2E0RZoM به صورت کامل EIPهای هاردفورک استانبول معرفی و بررسی شدن

  2. از بچه های نویسنده بابت این مقاله و سرعت عملشون ممنون هستم واقعا کارتون درسته
    به نظرم همیشه در مسیر پیشرفت مشکلاتی پیش میاد اینا موارد گذرا هستند و به مرور درست میشن باید بر روی هدف تمرکز کرد

    1. – خواهش می‌کنم دوست عزیز
      – نظر منم همینه، باید روی نتیجه‌ی نهایی تمرکز کرد

دکمه بازگشت به بالا