اخبار داخلیاخبار و مقالاتپیشنهاد سردبیر

تعیین سهم ماینر‌های ایرانی از شبکه‌ی بیت‌کوین با استفاده از قطعی اینترنت

بررسی نمودار هش‌ریت شبکه‌ی بیت‌کوین نشان می‌دهد که همزمان با قطع اینترنت در ایران هش‌ریت شبکه‌ی بیت‌کوین تقریباً 9 درصد کاهش یافته است

نکات برگزیده مطلب
  • اگرچه قطعی اخیر اینترنت در ایران فعالیت‌های کسب و کار آنلاین و همچنین ماینر‌ها را متوقف کرده بود اما این موضوع را می‌توان به عنوان شاخصی برای بررسی دقیق‌تر سهم ایرانی‌ها از هش‌ریت(قدرت پردازش) شبکه‌‌ی بیت کوین و اتریوم مورد بررسی قرار داد. بر این اساس می‌توانیم زمان قطعی اینترنت ایران که در روز 17‌ام نوامبر آغاز گردید را در نمودار هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین و اتریوم بررسی کرده تا سهم ماینر‌های ایرانی را از این شبکه‌ها مشخص کنیم. برای اطلاع از سهم ماینرهای ایرانی در شبکه‌ی بیت کوین و مطالعه‌ی اطلاعات پیرامون آن با ما همراه باشید.

تعیین سهم ماینر‌های ایرانی از شبکه‌ی بیت کوین

بررسی نمودار هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین نشان می‌دهد که هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین از سطح 97,376,493 تراهش بر ثانیه(TH/S) در روز 17‌ام نوامبر به سطح 88,524,085 تراهش برثانیه کاهش یافته است. در نتیجه می‌توان ادعا کرد که همزمان با قطع اینترنت در ایران، هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین 8,852,408 تراهش بر ثانیه کاهش یافته است، این میزان 9 درصد از هش‌ریت کل شبکه‌ی بیت کوین را شامل می‌شود. اگرچه هش‎ریت شبکه‌ی بیت کوین در روز 19‌ام نوامبر به سطح 92,950,289 تراهش بر ثانیه افزایش یافته است، اما همچنان 4,426,204 تراهش بر ثانیه کمتر از هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین در روز 17‌ام نوامبر است. افزایش هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین را می‌توان به فعالیت مجدد سایر ماینر‌ها در غیاب ماینر‌های ایرانی به دلیل کاهش هش‌ریت شبکه و یا دیگر عواملی که همزمان با این موضوع اتفاق افتاده‌اند، نسبت داد.

تغییرات هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین، منبع: Blockchain.com

بررسی هش‌ریت شبکه‌ی اتریوم

برسی هش‌ریت شبکه‌ی اتریوم نشان می‌دهد که هش‌ریت شبکه‌ی اتریوم از سطح 185,684 گیگاهش بر ثانیه(GH/S) در روز 17‌ام نوامبر 2019 به 186,160 گیگاهش برثانیه در روز 18‌ام نوامبر رسیده است. در نتیجه می‌توان ادعا کرد که بر خلاف بیت کوین، در این محدوه‌ی زمانی تاثیر قابل توجهی بر هش‌ریت شبکه‌ی اتریوم مشاهده نمی‌شود. همچنین هش‌ریت شبکه‌ی اتریوم در روز 19‌ام نوامبر بر خلاف شبکه‌ی بیت کوین کاهش یافته است و به سطح 175,333 گیگاهش بر ثانیه رسیده است.

تغییرات هش‌ریت شبکه‌ی اتریوم

بررسی تاثیر قیمت بیت کوین بر هش‌ریت شبکه

 فاکتور مهم دیگری نیز بر هش‌ریت شبکه‌ی رمزارزها تاثیرگذار است. قیمت بیت کوین و شرایط بازار عامل مهمی است که تاثیر آن بر هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین و دیگر رمزارزها اثبات شده است. افزایش قیمت رمزارزها عامل مهمی است که نه‌تنها ماینر‌ها را به ادامه‌ی فعالیت در این صنعت تشویق می‌کند، بلکه موجب گسترش فعالیت در این صنعت و ورود ماینر‌های جدید نیز می‌شود. ایجاد شرایط نزولی نیز موجب گسترش احساسات منفی و درنتیجه کاهش تدریجی فعالیت ماینر‌ها می‌شود، بنابراین توقف افزایش هش‌ریت شبکه و یا کاهش هش‌ریت شبکه را در این شرایط شاهد خواهیم بود.

نمودار تغییر قیمت بیت کوین

بررسی قیمت بیت کوین در همین زمان نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین در محدوده‌ی 8500 دلار نوسان داشته است و تغییرات قابل توجهی در این مدت زمان مشاهده نمی‌شود. در حقیقت با توجه به نمودار می‌توان گفت که کاهش قیمت بیت کوین به سطح 7 هزار دلار از 18‌ام نوامبر آغاز شده است.

همانطور که در متن مقاله عنوان شده است، عوامل مختلفی بر هش‌ریت شبکه‌ی رمزارزها تاثیر گذار است. در این مقاله سعی شد با بررسی عوامل مهم تاثیر گذار بر شبکه‌ی بیت کوین و اتریوم تغییرات هش‌ریت شبکه‌ را در زمان قطعی اینترنت مورد بررسی قرار دهیم. در نتیجه به دلیل احتمال تاثیر دیگر عوامل موثر(شناخته شده و یا ناشناخته) بر هش‌ریت شبکه‌ی رمزارزها، هیچ‌گونه ادعایی به‌طور قطعی مطرح نمی‌شود.

نظر شما نسبت به ارزیابی انجام شده و تعیین سهم ماینر‌های ایرانی با استفاده از قطعی اینترنت از شبکه‌ی بیت کوین چیست؟ آیا عوامل دیگری در این ارزیابی باید در نظر گرفته شوند؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

منبع
Coinit.ir
دکمه بازگشت به بالا