اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

بیت کوین: بهترین سرمایه‌گذاری در یک دهه‌ی گذشته

طبق آخرین بررسی‌های انجام شده حتی سودآورترین شاخص‌ها در بازارهای سهام سنتی از جمله سهام بخش تکنولوژی، طلا و نفت نیز در بلند مدت توان رقابت با این دارایی رمزارزی را نداشته‌اند

نکات برگزیده مطلب
  • گرچه طی یک دهه‌ی گذشته رمزارز بیت کوین با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو شده و چندین مرتبه ارزش آن روند نزولی در پیش گرفته، اما باز هم یکی از بهترین دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری بوده است. یک دلار بیت کوین سال ۲۰۱۰ اکنون بیش از ۹۰ هزار دلار ارزش دارد.

سرمایه‌گذاری در بیت کوین

طبق آماری که روز سیزدهم دسامبر منتشر شده است، اگر در سال ۲۰۱۰ معادل ۱ دلار رمزارز بیت کوین خریداری کرده بودید، با وجود اصلاح قیمت اخیر و سقوط نسبی ارزش در بازار رمزارزی، دارایی شما اکنون بیش از ۹۰ هزار دلار ارزش داشت. این درحالیست که حتی پس از یک دهه موفقیت چشم‌گیر برای بازار سهام، سرمایه‌گذاری ۱ دلاری شما در بزرگ‌ترین و سودآورین شاخص‌های بازار سهام آمریکا، پس از گذشت حدود ۱۰ سال اکنون چیزی حدود ۳/۴۶ دلار ارزش خواهد داشت.

BTC bitcoin بیت کوین سرمایه‌گذاری

البته همه نمی‌توانند دارایی‌های خود را در بالاترین نقطه‌ی قیمت یا به اصطلاح پیک بازار بفروش برسانند، اما به یاد داشته باشید که از نظر تاریخی ثابت شده شاخص‌های بورس نسبت به بیت کوین با ثبات‌تر بوده و نقدینگی بیشتر در اختیار دارند. از سوی دیگر بیت کوین می‌تواند برای امور مالی شخصی همانند یک برگ برنده‌ی سرکش عمل کند. این برگ برنده به سرمایه‌گذاران خرد که در معرض بازارهای پرخطر و درآمد راکد قرار گرفته‌اند، کمک می‌کند تا ایجاد ثروت کرده و به سودآوری برسند.

سرمایه‌گذاری در بیت کوین باعث متعادل‌سازی خطرات اقتصادی می‌شود

 سرمایه‌گذاری در بیت کوین به یک منطقه‌ی خاص محدود نشده و هرکسی از هرجایی در جهان می‌تواند این کار را انجام دهد. بازده نسبتا کم بازار سهام نیز باعث شده تا سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های رمزارزی جذب و در این بازار تقریبا نوظهور سرمایه‌گذاری کنند؛ همین افزایش ناگهانی سرمایه‌ی در حال گردش نیز منجر به ریسک‌پذیری BTC و تبدیل آن به یک سرمایه‌گذاری پرخطر شده است.

البته سایر کلاس‌های دارایی نیز طی یک دهه‌ی گذشته با رشد قابل توجهی روبرو بوده‌اند. رویکرد کاهش کمیت(Quantitative Easing) که در سال ۲۰۰۹ توسط برخی بانک‌های مرکزی جهان از جمله بانک‌ مرکزی ایالات متحده اتخاذ شد، اکنون باعث افزایش ارزش دارایی‌های مختلف شده است.

رویکرد کاهش کمیت یا Quantitative Easing یک سیاست پولی-اقتصادی غیرمتعارف است که در آن یک بانک مرکزی برای افزایش ذخایر پول و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری و وام گرفتن، اوراق بهادار دولتی و یا سایر اوراق بهادار موجود در بازار را خریداری می‌کند.

گرچه در طول یک دهه‌ی آینده شاهد کاهش نرخ رشد بازارهای اقتصادی خواهیم بود، اما بیشتر شاخص‌های موجود نشان می‌دهند که در سال ۲۰۲۰ با بحران مالی روبرو نخواهیم شد. از طرف دیگر بیت کوین تا به امروز با رکود یا کمبود مالی روبرو نشده است، و در اغلب موارد حتی با وجود سقوط ارزش نیز در محیطی با سرمایه‌ی گذاری و نقدینگی بالا به کار خود ادامه داده است.

یک دهه فعالیت

البته رشد چشم‌گیر بیت کوین پس از یک دهه حضور فعال در بازار محقق شد. این رمزارز اواخر سال ۲۰۱۶ به شهرت رسید و در سال ۲۰۱۷ پس از رسیدن به نقطه‌ی پیک بازار، توانست به یک رکورد قیمت جدید دست یابد.

از آن زمان به بعد علیرغم اصلاح قیمت، اکوسیستم بیت کوین باز هم به رشد خود ادامه داده و این دارایی به یکی از موارد چشم‌گیر برای سرمایه‌گذاری در بازار تبدیل شده است. به لطف فعالیت بازار‌های آتی و محصولات سرمایه‌گذاری قابل مبادله در اروپا، دیگر نمی‌توان به چشم یک شوخی اینترنتی به رمزارز بیت کوین نگاه کرد. حال بیت کوین به نقطه‌ای رسیده که سرمایه‌گذاران آن را یک کلاس دارایی برای رقابت با بازارهای اصلی توصیف می‌کنند.

با وجود سقوط قیمت پی‌درپی، بیت کوین توانسته هر ساله یک کمیته‌ی بالاتر(پایین‌ترین قیمت ممکن در طول یک سال) را به ثبت برساند، و در نهایت با بدست آوردن نقدینگی و حمایت کافی از بازارهای آتی به ثبات نسبی برسد.

علاوه بر این، بیت کوین توانسته به واسطه‌ی فعالیت ماینینگ و استخراج رمزارز، اشتغال‌زایی کرده و کسب و کار‌های جدیدی را به وجود آورد؛ به عنوان مثال استفاده از انرژی مازاد نیروگاه‌های آبی(قابلیت ذخیره ندارد) که می‌توان از آن در جهت استخراج رمزارز استفاده کرده و نوع جدیدی از ارزش را ایجاد نمود.

نظر شما در رابطه با این مطلب چیست؟ آیا بیت کوین می‌تواند بهترین کلاس دارایی برای سرمایه‌گذاری باشد؟ آیا نوسان زیاد قیمت و اصلاح ارزش باعث شده تا بیت کوین یک سرمایه‌گذاری پرخطر باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

منبع
Bitcoinist

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا