اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

بهترین روش ذخیره‌سازی دارایی‌های رمزارزی چیست؟ آفلاین یا آنلاین؟

معرفی دو روش معمول ذخیره‌سازی دارایی‌های رمزارزی و بررسی معایب و مزایای هر یک

یکی از بغرنج‌ترین مسائل پیش آمده برای اغلب کاربران صنعت رمزارزی این است که دارایی‌های خود را کجا و چگونه ذخیره کنند؟ آنلاین، آفلاین و یا چیزی بین این دو گزینه؟ با وجود گزینه‌های متنوع برای ذخیره‌سازی داده‌ها، کاربران تازه‌کار معمولا گیج شده و تصمیم‌گیری برای آن‌ها دشوار می‌گردد. اما در نهایت باید بدانید که ذخیره‌سازی رمزارزها بر عهده‌ی خود سرمایه‌گذار است، بنابراین دارایی‌های رمزارزی خود را مانند پول واقعی ذخیره و نگه‌داری کنید زیرا واقعا ارزش داشته و نوعی پول محسوب می‌شوند. اما کدام راه بهتر است؟ ذخیره‌سازی آفلاین یا ذخیره‌سازی آنلاین؟ با هم نگاهی به روش‌های متفاوت نگهداری رمزارز و تفاوت بین آن‌ها خواهیم داشت.
ذخیره‌سازی
کیف‌پول‌های سخت‌افزاری لدجر نمونه‌ای از ذخیره‌سازی آفلاین

ذخیره‌سازی آفلاین

ذخیره‌سازی آفلاین اغلب به واسطه‌ی کیف‌پول‌های رمزارزی که نیازی به اتصال اینترنت ندارند، صورت می‌گیرد؛ از این رو برخی از کاربران آن را «راه‌حل برتر» توصیف می‌کنند. دارایی‌های شما بر روی دستگاه‌های آفلاین کوچک سرد(Cold Storage) و شبیه USB ذخیره می‌شود، به همین جهت تنها شخصی که دستگاه را در اختیار دارد توانایی دسترسی به محوا و دارایی درون آن را خواهند داشت.

از دارایی‌های درون این دستگاه می‌توان با استفاده از کلمه‌ی عبور، تایید هویت دو عاملی و سایر پارامترهای امنیتی مشابه استفاده کرد. این بدان معناست که در واقعیت، ذخیره‌سازی آفلاین امن‌ترین راه برای محافظت از دارایی‌های شما بوده و تقریبا غیرقابل هک شدن است(زیرا هکر نیاز دارد تا به صورت فیزیکی دستگاه شما را در اختیار داشته باشد).

معایت

اما مشکل این روش این است که در صورت گم شدن دستگاه(همان کیف‌پول سخت‌افزاری شما) و یا به سرقت رفتن آن، هیچ راهی برای بازگردانی دارایی‌های رمزارزی وجود نداشته و شما تمام دارایی‌های خود را از دست خواهید داد. دقیقا شبیه به کیف‌پول‌های معمولی پر از پول، که پس از گم شدن تقریبا راهی برای بازگردانی آن وجود نداشته و تمامی پول‌های نقد درون آن نیز از دست رفته است. بنابراین در صورتی که از روش ذخیره‌سازی آفلاین استفاده می‌کنید، همیشه باید از امنیت کیف‌پول خود اطمینان حاصل کنید.

برخی از کاربران صنعت رمزارزی کیف‌پول‌های سخت‌افزاری خود را در صندوق امانات بانک نگهداری می‌کنند، اما باید این سوال را از خودتان بپرسید که آیا شما تصمیم دارید دارایی‌های خود را به بانک بسپارید؟ آیا این همان دلیلی اصلی اختراع بیت کوین و جلوگیری از دسترسی عوامل واسط همچون بانک‌ها به دارایی‌های شما نبوده است؟

ذخیره‌سازی آنلاین

ذخیره‌سازیوجود چنین سوالات و مشکلاتی باعث می‌شود ما به سمت ذخیره‌سازی آنلاین سوق پیدا کنیم، راه‌حلی که به شما امکان می‌دهد از طریق رایانه‌ی شخصی، تلفن همراه و یا حتی یک نرم‌افزار یا افزونه‌ی مرورگر وب به دارایی‌های رمزارزی خود دسترسی لحظه‌ای داشته باشید.

برخی از روش‌های ذخیره‌سازی آنلاین به شما اجازه می‌دهند که حتی به مبادله‌ی رمزارز در صرافی‌های رمزارزی بپردازید. این بدان معناست که تنها با وارد کردن حساب کاربری شما قادر خواهید بود دسترسی کاملی به دارایی‌هایتان داشته باشید. از سوی دیگر، برخلاف روش‌های ذخیره‌سازی آفلاین، در صورت فراموش کردن رمز عبور و یا کلید خصوصی، راه‌هایی برای بازگردانی آن‌ها وجود دارد.

معایت

البته این نوع ذخیره‌سازی هم مشکلات مربوط به خودش را دارد. به عنوان مثال تمام دارایی‌های شما بر روی یک شبکه‌ی عمومی ذخیره شده که توسط یک نهاد خارجی میزبانی و اداره می‌شود. تا حدود مسئولیت امنیت و حفظ دارایی‌های شما بر عهده‌ی این نهاد خارجی خواهد بود، اما هیچ تضمینی وجود ندارد. در صورتی که این نهاد خارجی فعالیت‌های خود را متوقف کرده و یا از کار بیافتد، چه بر سر رمزارزهای شما خواهد آمد؟ علاوه براین، حضور در یک شبکه‌ی عمومی باعث می‌شود که دارایی‌های در معرض خطر هک شدن و سرقت قرار بگیرند؛ همانطور که قبلا بارها حوادث این چنینی را دیده‌ایم و بدون شک انتظار داریم باز هم رخ دهند.

 

راه حل

خب در مرحله باید گفت که همه‌چیز به خود شما بستگی دارد. اینکه چطور دارایی‌های رمزارزی خود را ذخیره می‌کنید، تنها به تصمیم‌گیری شما بستگی دارد و نه شخص دیگری. ما همیشه پیشنهاد می‌کنیم که از روش‌های افلاین استفاده کنید، اما همانطور که متوجه شده‌اید روش‌های ذخیره‌سازی آنلاین معمولا مزایا و فواید بسیار بیشتری به همراه دارند. تا زمانی که از امنیت حداکثری برای کار با اینترنت بهره ببرید و در راستای حفظ امنیت آنلاین خود تلاش کنید، دارایی‌های شما باید ایمن باقی بمانند. اما همچنان به یاد داشته باشید که امکان هک شدن هر نهاد آنلاین بزرگی وجود دارد.

به یاد داشته باشید که همیشه خطر و ریسک را به حداقل رسانده و با رمزارزهای خود همانند پول واقعی رفتار کنید.

نظر نویسنده: همیشه سعی کنید از ترکیب این دو روش استفاده کنید. یعنی فقط مقدار رمزارزی که قصد مبادله‌ی آن را دارید در حساب‌های آنلاین و صرافی‌های رمزارز نگه دارید، و مابقی دارایی‌های رمزارزی خود را به صورت آفلاین و در کیف‌پول‌های سخت‌افزاری ذخیره‌ کنید.

نظر شما در رابطه با روش‌های ذخیره‌سازی دارایی‌های رمزارزی چیست؟ به نظر شما کدام روش برای حفظ امنیت دارایی‌های رمزارزی مناسب‌تر است و چرا؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

منبع
Cryptodaily

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا