اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

نیک زابو: «اتریوم در حال تبدیل شدن به یک فرقه‌ی متمرکز است»

به عقیده‌ی نیک زابو توسعه‌دهندگان شبکه‌ی اتریوم در حالی که بر روی تمرکز زدایی در این شبکه‌ تاکید می‌کنند، در حال تغییر آن به یک جامعه‌ی متمرکز هستند

نکات برگزیده مطلب
  • نیک زابو(Nick Szabo)، چهره‌ی شناخته شده در حوزه‌ی رمزنگاری اظهار داشت که تغییرات اعمالی بر روی پروتکل اتریوم(ETH)، آن را به یک رمزارز متمرکز تبدیل می‌کند. در حالی که اتریوم ذاتا یک رمزارز غیر متمرکز محسوب می‌شود، ضرورت اجرای هارد فورک و بروزرسانی‌های متعدد موجب شده است که تیم توسعه دهنده‌ی اتریوم در جایگاه «تصمیم‌گیرنده» قرار بگیرد.

توسعه‌دهندگان اتریوم را به یک نسخه‌ی متمرکز هدایت می‌کنند

بر اساس گزارش کوینیت، راه‌اندازی نسخه‌ی 2.0 و تغییر الگوریتم اثبات کار به اثبات سهام برای اتریوم برنامه‌ریزی شده است. اگرچه نخستین هاردفورک اتریوم با پشتیبانی ماینر‌ها اجرا شده است، هم‌اکنون در میان ماینر‌ها، اپراتور‌های گره در شبکه‌ی اتریوم و توسعه‌دهندگان اختلاف نظر وجود دارد.

این تضاد در محیط آزمایشی شبکه‌ی اتریوم به خوبی مشاهده می‌شود، درحالی که پس از اجرای فورک، ماینر‌ها بر روی زنجیره‌ی جدید در این شبکه قرار گرفتند، بخش از ماینر‌ها همچنان بر روی زنجیره‌ی اصلی شبکه‌ی آزمایشی Ropsten به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در نتیجه این سوال مطرح می‌شود که «آیا ماینر‌ها می‌توانند با تصمیم‌گیری توسعه‌دهندگان مخالفت کنند و با ادامه‌ی فعالیت بر روی زنجیره‌ی اصلی، نظر خود را به عنوان اعضای این شبکه اعلام کنند؟»

هم‌اکنون توسعه‌دهندگان شبکه‌ی اتریوم با پیش‌بینی این رویداد که «Mining Ice Age» نام دارد و با تعبیه‌ی آن در پروتکل بلاکچین اتریوم تضمین داده‌اند که از این اتفاق جلوگیری خواهد شد. با این وجود، تاثیر‌گذاری قابل توجه ماینر‌ها در شبکه‌ی اتریوم امکان‌پذیر است. از طرف دیگر تیم توسعه‌دهنده قدرت کافی برای تصمیم‌گیری‌های متعدد را در اختیار دارد. نیک زابو با مشاهده‌ی اختلاف میان ماینر‌ها و توسعه‌دهندگان شبکه‌ی اتریوم، در این رابطه اظهار نظر کرده است.

تشخیص عملکرد یک بخش نادرست به زمان نیاز دارد، اما هم‌اکنون نمی‌توانم شواهد را انکار کنم: ادعای تغییر ناپذیری و مقاومت در برابر سانسور از یک طرف و حمله به اصول اعتماد حداقلی از طرف دیگر، معادل است با ادعای تمرکز زدایی در حالی که تغییرات در جهت ایجاد یک جامعه‌ی متمرکز شکل می‌گیرد.

پیشنهاد ارتقاء شبکه بر علیه منافع ماینر‌ها

در حالی که شبکه‌ی اتریوم به خوبی در حال فعالیت است، توسعه‌دهندگان برای ایجاد پروتکل جدید در این شبکه تلاش می‌کنند. پروژه‌های کوچکی که در گذشته بر روی بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کردند بر روی بلاکچین‌های جدید راه‌اندازی شده‌اند، اما خطر بزرگی شبکه‌ی اتریوم را تهدید می‌کند.

رمزارز اتریوم در اکوسیستم رمزارزی اهمیت زیادی دارد. پروژه‌ی Defi و یا پلتفرم ارائه‌ی ضمانت رمزارزی برای اخذ وام، حجم قابل توجهی اتر را در قرارداد‌های هوشمند متمرکز کرده است. هر تغییری در شبکه‌ی اتریوم می‌تواند عواقب گسترده‌تری را در حوزه‌ی رمزارزی بازتاب کند.

ویتالیک بوترین؛ بنیان‌گذار اتریوم اظهار داشت که کاربران مرحله‌ی گذر از ETH1 به ETH2 را احساس نخواهند کرد. با این وجود، بروزرسانی و تصمیم‌گیری برای ایجاد تغییرات متعدد در شبکه‌ی اتریوم، گمانه‌زنی پیرامون تمرکز در این شبکه را افزایش می‌دهد. وی ارتقاء از ETH1 به ETH2 را به صورت یک پل دو طرفه توصیف کرد:

بر روی یک پل دو طرفه

با وجود کُندی در اعمال تغییرات به شبکه‌ی اتریوم، انتظار می‌رود که بزودی تغییر الگوریتم اتریوم به الگوریتم اثبات سهام اجرا شود.

نظر شما در رابطه با سیستم مدیریتی اتریوم چیست؟ آیا توسعه‌دهندگان این شبکه را در جهت ایجاد یک جامعه‌ی متمرکز تغییر می‌دهند؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Bitcoinist
دکمه بازگشت به بالا