اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

بیت کوین در مقایسه با ارزهای فیات در دوره‌ی میانسالی قرار دارد

درحالی که متوسط طول عمر ارزهای فیات ۲۷ سال برآورد شده است، جامعه‌ی رمزارزی بزودی شاهد یازدهمین سال‌روز فعالیت بیت‌کوین خواهد بود

تنها چند ماه به یازدهمین سال‌روز تولد بیت کوین باقی مانده است. در حالی که بحران اقتصادی و یا تغییر حاکمیت می‌تواند موجب نابودی یک ارز دولتی شود، بیت کوین در حال پیشرفت بوده و بدون یک سیستم مدیریت مرکزی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد… از طرفی بسیاری از صاحب نظران معتقدند که ارزهای سنتی مستعد بحران اقتصادی هستند و باید برای این مشکل راه حلی پیدا کرد. آیا می‌توان رمزارزها را به عنوان یک راه حل کارآمد معرفی کرد؟

مقایسه میان بیت کوین و ارزهای فیات

صاحب‌نظران معتقدند که ارزهای فیات مستعد بحران هستند و گاهی توسط تغییر حاکمیت کشورها و یا دیگر عوامل به سادگی از بین می‌روند.

تحلیلگری با نام کاربری Willy Woo در توییتر در واکنش به مطلبی در رابطه با تاریخچه‌ی فعالیت ارزهای فیات اظهار داشت:

بیت کوین 40 درصد از متوسط طول عمر ارزهای فیات(27 سال) را پشت سر گذاشته است. موفق‌ترین ارز فیات تاکنون 99.5 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

تولد بیت کوین ده سال پس از انتشار یورو

جامعه‌ی رمزارزی در ژانویه‌ی 2020 شاهد یازدهمین سال‌روز تولد بیت کوین خواهد بود. یورو نیز تقریبا در همین محدوده‌ی زمانی بیست و یکمین سال فعالیت خود را ثبت خواهد کرد. از آنجایی که یورو به عنوان اولین ارز فرامرزی(ارز رایج در میان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا) شناخته می‌شود، بهترین نمونه‌ی قابل مقایسه با بیت کوین نیز محسوب می‌شود. موفقیت یورو شرایط را برای تولد نوع دیگری از سیستم پرداخت بین المللی مهیا ساخت.

تاریخچه‌ی بیت کوین را می‌توان با واحد پولی آلمان(مارک) در سال‌های 1948-1999 مقایسه کرد. این واحد پولی توسط یورو جایگزین شده است.

اما تورم پولی و یا تغییر حاکمیت کشور‌ها می‌تواند موقعیت یک ارز فیات را تغییر دهد و آن را به یک دارایی کاملا جدید تبدیل کند.

برخی از صاحب‌نظران معتقدند که به دلیل شباهت بیت کوین به یک کالا، مقایسه‌ی میان بیت کوین و ارزهای فیات یک مقایسه‌ی کامل نیست. اما از آنجایی که محدودیت عرضه‌ی بیت کوین(21 میلیون واحد) تغییر نمی‌کند، این رمزارز یک دارایی امن محسوب می‌شود. ارزهای فیات یک ابزار مالی هستند که در راستای تقویت و یا ممانعت از رشد اقتصادی عمل می‌کنند. معیار معمول بانک‌های مرکزی حفظ سطح تورم 2 درصدی به‌طور سالیانه است که به‌منظور جلوگیری از رکورد اقتصادی کافی است.

محدودیت عرضه‌ی بیت کوین

عرضه‌ی بیت کوین برای مدت زمان طولانی در سطح نسبتا بالایی قرار داشت. هم‌اکنون میزان عرضه‌ی بیت کوین برای نخستین مرتبه، کمتر از سطوح تعیین شده توسط بانک‌های مرکزی قرار گرفته است. در حالی که تنها 3 میلیون بیت کوین برای استخراج باقی مانده است، مرحله‌ی جدیدی از فرآیند عرضه‌ی بیت کوین آغاز می‌شود. در همین زمان، با وجود تمامی ابزار‌های در دسترس بانک‌های مرکزی، افزایش بی‌سابقه‌ای در انتشار ارزهای فیات مشاهده می‌شود.

بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در سطح صفر حفظ می‌کند، در حالی که فدرال رزرو سرگرم تغییر سود اوراق قرضه و عرضه‌ی بیش از حد و به‌یکباره‌ی نقدینگی است. تزریق نقدینگی‌ با هدف آرام کردن ترس از ورشکستگی بانک‌های تجاری انجام می‌شود.

با وجود این‌که بیت کوین دارای عرضه‌ی محدودی است، فعلان بازار رمزارزی با تغییر سطح نقدینگی در بازار بیگانه نیستند. زیرا بیشتر بیت‌کوین‌های استخراج شده در کیف‌پول‌های اولین گروه از اعضای جامعه‌ی بیت کوین متمرکز شده است و گاهی «نهنگ‌ها(مالکان بزرگ بیت کوین)» بخشی از دارایی خود را به منظور ایجاد تغییر در بازار جابجا می‌کنند.

در حالی که هیچ سیستم متمرکز بانکی فعالیت شبکه‌ی بیت کوین را کنترل نمی‌کند، تاثیر رمزارز پایدار تتر بر تغییرات بیت کوین مشهود است. انتشار بیش از 4 میلیارد رمزارز پایدار تتر از سال 2017 تاکنون به عنوان یکی از عوامل تغییر قیمت بیت کوین محسوب می‌شود.

آیا مقایسه‌ میان بیت کوین و ارزهای فیات صحیح است؟ آیا بیت کوین متوسط طول عمر ارزهای فیات را نیز پشت سر خواهد گذاشت؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

منبع
Bitcoinist
دکمه بازگشت به بالا